tag:blogger.com,1999:blog-9006713.post116574273999191744..comments2024-03-26T09:14:33.386+02:00Comments on e-rooster blog: Περί αποκέντρωσης στην εκπαίδευσηKokkorashttp://www.blogger.com/profile/13725445563390837874noreply@blogger.comBlogger10125tag:blogger.com,1999:blog-9006713.post-1166257593319922242006-12-16T10:26:00.000+02:002006-12-16T10:26:00.000+02:00Μια κλασική περίπτωση πλήρους απόσυρσης του κράτου...Μια κλασική περίπτωση πλήρους απόσυρσης του κράτους από εκπαίδευτικές δραστηριότητες είναι η πιστοποίηση στην πληροφορική (τύπου ECDL). Το κράτος απλώς καθόρισε ένα πλαίσιο γνωστικών στόχων και έδωσε την δυνατότητα στους υποψηφίους να αποκτήσουν τις γνώσεις αυτές με όποιον τρόπο θέλουν. Οι εξετάσεις πιστοποίησης διενεργούνται από τους ιδιωτικούς φορείς πιστοποίησης οι οποίοι θεωρούνται "αξιόπιστοι".<BR/>Στην πράξη οι υποψήφιοι πληρώνουν ένα σημαντικό ποσό για να πάρουν την πιστοποίηση (περίπου 300 €) και βέβαια με μηδενικές γνώσεις πιστοποιούνται καθώς έχουν πληρώσει και οπότε λαμβάνουν την αντίστοιχη βοήθεια από τους ιδιώτες εξεταστές και επιτηρητές που πληρώνονται επίσης. Το αποτέλεσμα είναι οι περισσότεροι νέοι και νέες να παραμένουν αναλφάβητοι στην πληροφορική και κάποιοι επιτήδιοι ιδιώτες να γίνονται πλούσιοι.<BR/>Δυστυχώς όπου ελέγχουν ιδιώτες δεν υπάρχει αξιοπιστία. Όπου ελέγχει το κράτος μπορεί να υπάρχει αξιοπιστία (ΑΣΕΠ, πανελλήνιες εξετάσεις).<BR/>Αυτό που συνέβει βεβαια με την πληροφορική δεν είναι κατι καινούργιο. Το ίδιο ισχύει και με τους περισσότερους σπουδαστές στα πανεπιστήμια της Αγγλίας, οι οποίοι επιστρέφουν με ένα πληρωμένο πτυχίο ή μεταπτυχιακό ενώ στην Ελλάδα οι επιδόσεις τους δεν ήταν ούτε για εισαγωγή στο πανεπιστήμιο και βασικό πτυχίο αντίστοιχα. Οι χειρότεροι εκ των συμφοιτητών μου απέκτησαν μεταπτυχιακό στην Αγγλία σε ένα χρόνο με περισπούδαστους τίτλους ενώ στην Ελλάδα περνούσαν τα μαθήματα με σκονάκι και πεντάρια. Οι καλοί φοιτητές προφανώς επέλεξαν μεταπτυχιακά και διδακτορικά σε ελληνικά πανεπιρτήμια ή στην Αμερική (οπου δεν γνωρίζω τι ακριβώς συμβάινει).Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9006713.post-1165953190768445002006-12-12T21:53:00.000+02:002006-12-12T21:53:00.000+02:00Παρατηρώ μια αντίφαση στήν απάντηση σου. Υποστηρίζ...Παρατηρώ μια αντίφαση στήν απάντηση σου. Υποστηρίζεις τον μη υποχρεωτικό χαρακτήρα της εκπαίδευσης κατ αρχήν. Δεκτόν, αν και διαφωνούμε. Αλλά στην πορεία παραδόξως η σκέψη σου αλλάζει ρότα. . <BR/><BR/><BR/>Για τη γραφή και την αριθμητική δέχεσαι την κρατική παρέμβαση. Ουσιαστικά λοιπόν και πάλι δεν ξεφεύγεις από τη λογική της υποχρεωτικότητας. Απλά το αντικείμενο της διαμορφώνεται ανάλογα με την δική σου άποψη περί "απαραίτητα διδασκόμενης" γνώσης. O ενεργητικός χαρακτήρας της κρατικής παρέμβασης δεν εξαρτάται μόνο από το αν θα διορίζονται κρατικά εκπαιδευόμενοι δάσκαλοι στα σχολεία! Ένα κράτος που απαιτεί τη διδαχή της γραφής και της αριθμητικής , ουσιαστικά επεμβαίνει ενεργητικά στα προγράμματα σπουδών έστω και αν δεν ορίζει τις μεθοδους ή τις ωρες διδασκαλίας, ή άλλες σχετικές λεπτομέρειες.<BR/><BR/>Πώς όμως θα διαπιστωθεί η άγνοια του παιδιού; Δεν είναι οι εξετάσεις ένας τρόπος να προληφθούν εκπαιδευτικά εγκλήματα εις βάρος του ανηλίκου; Πώς αλλιώς θα πέσει στην αντίληψη των αρμόδιων φορέων ότι ένας γονιός ή ένα σχολείο αφηνουν τα παιδιά αμόρφωτα; Με καταγγελίες;<BR/><BR/>Συνεπώς αντί να επικεντρωνόμαστε στο αν η υποχρεωτική εκπαίδευση θα πρέπει να έχει αυτόν τον αναγκαστικό χαρακτήρα, το ζητούμενο είναι να ορίσουμε το πεδίο των γνώσεων που θα πρέπει να περιλαμβάνει (αν ο Δαρβίνος πρεπει να έχει θέση ή οχι, αυτό είναι ένα ενδιαφέρον θέμα). Τα περί υποχρεωτικών προτυπων ανατροφής δεν έχουν σχέση με το αντικείμενο της συζήτησης μας. Εκτός αν η γνώση της αλφαβήτα εμπίπτει και αυτή στα υποχρεωτικά (άρα και ...ανελεύθερα) πρότυπα διατροφής που θα πρέπει να αποφεύγει το κράτος...Harry Peitsinishttps://www.blogger.com/profile/08433415676714110757noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9006713.post-1165916949230436362006-12-12T11:49:00.000+02:002006-12-12T11:49:00.000+02:00Promitheus, όχι δεν θα είναι υποχρεωτικές αυτές οι...Promitheus, όχι δεν θα είναι υποχρεωτικές αυτές οι εξετάσεις. Θέλουμε να είναι ελεύθερο το πεδίο να διαλέξει ο καθένας όποια εξέταση πιστεύει ότι πιστοποιεί καλύτερα τις ικανότητες του (μπορεί π.χ. να θέλει να κάνει το πρόγραμμα International Bacalaureat). Το κράτος θα πρέπει να μπει σε αυτόν τον χώρο μόνο για να καλύψει κάποια (προσωρινά) κενά στην προσφορά απαραίτητων υπηρεσιών πιστοποίησης και προτυποποίησης.<BR/><BR/>Δεν πιστεύω ότι το κράτος πρέπει να εξασφαλίζει ενεργητικά την παροχή βασικών γνώσεων στα παιδιά. Το κράτος δεν μπορεί και δεν πρέπει να θέτει πρότυπα ανατροφής (αυτή είναι η δουλειά των κηδεμόνων) όπως δεν μπορεί και δεν πρέπει να θέτει πρότυπα διαβίωσης (αυτή είναι δουλειά του κάθε ατόμου). Είναι σίγουρο ότι οι κηδεμόνες δεν θα κάνουν πάντα την καλύτερη δουλειά (όπως και όλοι μας δεν διαβιούμε πάντα με τον καλύτερο τρόπο) και επίσης θα υπάρχουν και περιπτώσεις σοβαρής αδικίας σε βάρος του παιδιού. Σε κάποιες από αυτές τις περιπτώσεις (εγκλήματα) το κράτος εξουσιοδοτείται να επέμβει στο οικογενειακό άσυλο και να αποδώσει δικαιοσύνη. Σε ποιές όμως; Αν γίνει π.χ. καταγγελία ότι ένα παιδί βιάζεται από τον πατέρα του τότε φυσικά και θα ήθελα να επέμβει το κράτος (πάντα με βάσιμα στοιχεία). Αν όμως ένας γονιός συμπεριφέρεται άσχημα στο παιδί του (π.χ. του απαξιώνει τις προσπάθειες του) τότε σε καμμία περίπτωση δεν πιστεύω ότι το κράτος έχει δικαίωμα να επέμβει, ούτε καν με έμμεσο τρόπο (π.χ. να επιδοτεί τους "καλούς" γονείς). Το ίδιο και με την εκπαίδευση: Αν ένας γονιός δείχνει αμέλεια στερώντας από το παιδί βασικές γνώσεις (επιπέδου γραφή/ανάγνωση/αριθμητική) τότε συμφωνώ ότι το ζήτημα πρέπει να εξετάσει ένας κοινωνικός λειτουργός και, αν ο γονιός είναι ακατάλληλος, να ληφθούν μέτρα. Όμως αν ένας γονιός θελήσει να πάει το παιδί του σε ένα σχολείο όπου δεν θα διδάσκεται η θεωρία της εξέλιξης λ.χ. τότε δεν πιστεύω ότι το κράτος πρέπει να επέμβει, ούτε καν έμμεσα. Ούτε αν θέλει να διδάξει μόνος του το παιδί του στο σπίτι. Μπορεί λ.χ. να είναι ο γονιός ένας σπουδαίος επιστήμονας, γιατί να στερήσουμε από το παιδί την δυνατότητα να διδαχθεί από ένα φωτεινό μυαλό και αντίθετα να το υποχρεώσουμε να παρακολουθήσει το ξύλινο εκπαιδευτικό πρόγραμμα του κράτους από έναν τυχαίο εκπαιδευτικό που κατά μέσο όρο θα είναι... μέτριος :-)koukhttps://www.blogger.com/profile/13962064893032096981noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9006713.post-1165914059512723892006-12-12T11:00:00.000+02:002006-12-12T11:00:00.000+02:00Δε θα διαφωνήσω ότι τα δείγματα πολιτικής δράσης ω...Δε θα διαφωνήσω ότι τα δείγματα πολιτικής δράσης ως αρχηγός του ΠΑΣΟΚ που έχει δείξει ο κ. Παπανδρέου μέχρι σήμερα είναι αποφοητευτικότατα. Το ζήτημά μας όμως δεν είναι αυτό. Το ζήτημα είναι οι απόψεις που διατύπωσε για το ζήτημα της παιδείας. <BR/>Δεν πιστεύω ούτε εγώ ότι θα καταφέρει να περάσει αυτές τις απόψεις στο υπόλοιπο του κόμματός του. Χτές το βράδυ παρακολούθησα στη ΝΕΤ μια συζήτηση που συμμετείχε και ο καινούργιος εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ. Η παρουσία ήταν δυστυχώς αναμενόμενα λαϊκίστικη και απογοητευτική. Έχει τη σημασία του όμως να διαβάζουμε τον αρχηγό του ΠΑΣΟΚ να κάνει επίθεση στον κρατικισμό και τη σοβιετική νοοτροπία της γραφειοκρατίας – πράγμα που δυστυχώς δεν τολμάει να κάνει ούτε η κυβέρνηση.<BR/>Θα διαφωνήσω όμως έντονα με την παρακάτω πρόταση:<BR/>«Δεν του αρέσει το σύστημα της Σοβιετ. Ενωσης αλλά ο πατερας στου στο όνομα αυτών των συστημάτων μεγάλωσε την γενιά που μας κυβερνάει σήμερα»<BR/>Πρώτα γιατί δε μπορεί ο γιος να πληρώνει τα σπασμένα του πατέρα, και κατόπιν γιατί ο ισχυρισμός τηε πρότασης δεν είναι απόλυτα αληθής. Δεν είναι ο Παπανδρέου που μεγάλωσε τη γενιά που μας κυβερνάει τώρα. Η γενιά που μεγάλωσε επί Παπανδρέου, η δική μου γενιά, δεν είναι η γενιά του Καραμανλή (που μας κυβερνάει τώρα). Ο Παπανδρέου ήρθε, ως γνήσιος λαϊκιστής, να χρησιμοποιήσει μια ήδη υπάρχουσα νοοτροπία, και να την γιγανώσει ίσως, αλλά δεν τη δημιούργησε. Η γενιά που κυβερνάει τώρα είναι η γενιά που ψήφισε και έφερε τον Παπανδρέου στην εξουσία.Γ.Σαρηγιαννίδηςhttps://www.blogger.com/profile/00018853266726782603noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9006713.post-1165864808549965732006-12-11T21:20:00.000+02:002006-12-11T21:20:00.000+02:00Πραγματικά είναι εκπληκτικό το πόσο ωραία περιεγρα...Πραγματικά είναι εκπληκτικό το πόσο ωραία περιεγραψε τις ιδέες του για το εκπαιδευτικό σύστημα στην Ελλάδα ο κ. Παπανδρέου.Με τον ίδιο εκπληκτικό τρόπο που περιέγραψε και τις αλλαγές που θα έκανε στο ΠΑΣΟΚ όταν ανέλαβε την αρχηγία του και τότε πολλοί πιστέψαμε ότι θα ήταν η αιτία να αναγκαστεί η κυβέρνηση να προχωρήσει πιο τολμηρά.Οταν όμως σε κάθε δειλό βήμα της κυβέρνησης η κ. Δαμανάκη ή ο Λοβέρδος ή ο Πρωτοπαπαςέβγαιναν και ούρλιαζαν στην κυριολεξία, στα παράθυρα των ΜΜΕ πώς θα τον πιστέψουμε?Και μάλιστα νομίζαμε ότι οι περισσότεροι από αυτούς είχαν διαφορετικές από τον ίδιο απόψεις.Οτι δηλ. δεν ήταν εξουσιοδοτημένοι να λένε αυτά που έλεγαν.Τώρα όμως τους έβαλε στην"κυβέρνηση". Δεν του αρέσει το σύστημα της Σοβιετ. Ενωσης αλλά ο πατερας στου στο όνομα αυτών των συστημάτων μεγάλωσε την γενιά που μας κυβερνάει σήμερα και μήν ξεχνάμε 1.Οτι κάθε τόσο μας λένε ότι ο Ανδρέας ζεί και μας οδηγει και 2.Ελάχιστοι κατορθωσαν να ξεφύγουν από τις εν λόγω ιδεοληψίες και ελπιζω όλοι εσείς που συχνάζετε στο συγκεκριμένο BLOG να είστε από αυτούς τους λίγους.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9006713.post-1165784902284797322006-12-10T23:08:00.000+02:002006-12-10T23:08:00.000+02:00Συμφωνώ κατ'αρχή με το άρθρο. Είναι σημαντικό να θ...Συμφωνώ κατ'αρχή με το άρθρο. <BR/><BR/>Είναι σημαντικό να θεσμοθετηθεί ένα <B>πλαίσιο</B> ελάχιστων εκπαιδευτικών απαιτήσεων απ'το κράτος (πχ όλοι να ξέρουν σ'ένα ορισμένο επίπεδο ελληνική γλώσσα, μαθηματικά, ιστορία, κλπ) και από κει και πέρα το κάθε σχολείο να μπορεί να ορίσει μέσω του φορέα του (τοπική αυτοδιοίκηση για τα δημόσια, διοικητικό συμβούλιο για τα ιδιωτικά) τα επιμέρους εκπαιδευτικά αντικείμενα που θέλει να εντατικοποίησει.<BR/><BR/>Για ποιό λόγο πρέπει όλα να ορίζονται απ'την οδό Μητροπόλεως δεν καταλαβαίνω...Kensaihttps://www.blogger.com/profile/00992187627320188949noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9006713.post-1165773022741611932006-12-10T19:50:00.000+02:002006-12-10T19:50:00.000+02:00Το δωρεάν συστημα εξετάσεων θα είναι υποχρεωτικό ή...Το δωρεάν συστημα εξετάσεων θα είναι υποχρεωτικό ή όχι για τα σχολεία και τους μαθητές; Αν είναι δεσμευτικό τότε δεν καταλαβαίνω γιατί θεωρείς ότι το κράτος δεν θα πρέπει να δεσμεύει τα σχολεία.Στην ουσία αυτό προτείνεις...<BR/><BR/>Σε θεωρητικό επίπεδο,το κράτος για μένα θα πρέπει να εξασφαλίσει ότι θα παρέχεται στο παιδί μια ελάχιστη βάση γνώσεων. Αυτός είναι ένας στόχος. Το τι θα διδάσκει από εκεί και πέρα το εκάστοτε σχολείο είναι καθαρά δικό του θέμα (και των γονιών που θα το επιλέξουν).<BR/>Οι εξετάσεις κατ εμέ αυτόν τον στόχο πρέπει να έχουν.Την εξασφάλιση της παροχής των συγκεκριμένων γνώσεων.Harry Peitsinishttps://www.blogger.com/profile/08433415676714110757noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9006713.post-1165770177492156122006-12-10T19:02:00.000+02:002006-12-10T19:02:00.000+02:00Δεν χρειάζεται να δεσμεύονται τα σχολεία από το κρ...Δεν χρειάζεται να δεσμεύονται τα σχολεία από το κράτος ούτε να εξασφαλίζει το κράτος κάποιον γενικό στόχο που θα ορίσει το ίδιο. Το κράτος ωστόσο μπορεί να προσφέρει (ή να εκχωρήσει, βάση διαγωνισμού, σε έναν ιδιώτη αυτό το καθήκον) ένα δωρεάν σύστημα αντικειμενικών εξετάσεων (όπως οι πανελλήνιες ή τα SAT's) το οποίο θα έλκει τον ανταγωνισμό μεταξύ των σχολείων βάση των αποτελεσμάτων που φέρνουν οι μαθητές τους. Οι εξετάσεις θα πρέπει να είναι γενικότατες (καθόλου ειδικά μαθήματα όπως χημεία ή αρχαία ιστορία π.χ.) ώστε να πιάνουν ίσα-ίσα αυτά που ενδιαφέρουν τους πάντες. Έτσι θα ενδιαφέρονται οι γονείς να στείλουν τα παιδιά τους στα σχολεία που έχουν καλύτερες επιτυχίες, είτε επειδή προσφέρει κάποιο ειδικό δέλεαρ (π.χ. έμφαση στις καλές τέχνες) είτε επειδή πετυχαίνει καλά ποσοστά στις εισαγωγές στο πανεπιστήμιο και στις αντικειμενικές εξετάσεις.koukhttps://www.blogger.com/profile/13962064893032096981noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9006713.post-1165765191398059542006-12-10T17:39:00.000+02:002006-12-10T17:39:00.000+02:00Σε αντιθετη περίπτωση ο "γενικός στόχος" μένει μια...Σε αντιθετη περίπτωση ο "γενικός στόχος" μένει μια φόρμα κενή περιεχομένου. Αν δεν υπάρχει μια υποχρεωτική βάση παρεχόμενων γνώσεων θεωρώ ότι ο ρόλος της υποχρεωτικής εκπαίδευσης θα εκφυλιστεί.Harry Peitsinishttps://www.blogger.com/profile/08433415676714110757noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9006713.post-1165764619191798942006-12-10T17:30:00.000+02:002006-12-10T17:30:00.000+02:00"Η πολιτεία πρέπει να αποσυρθεί πλήρως από την κατ..."Η πολιτεία πρέπει να αποσυρθεί πλήρως από την κατάρτιση του προγράμματος σπουδών που ακολουθεί το κάθε σχολείο. Να περιορίσει το ρόλο της στον καθορισμό των γενικών στόχων που θα πρέπει να καλύπτουν τα προγράμματα αυτά, στην αξιολόγησή τους και στην ενημέρωση των γονιών για τις διαθέσιμες επιλογές. "<BR/><BR/><BR/>Θα συμφωνήσω γενικά με το κείμενο, αλλά έχω μια απορία για τη συγκεκριμένη παράγραφο. Πώς ακριβώς θα εξασφαλίσει το κράτος την πραγμάτωση των γενικών στόχων που θα ορίσει, κατ εσέ; Πώς δηλαδή θα αντιδράσει απέναντι σε ένα σχολείο που δεν θα καλύπτει αυτούς τους στόχους ούτε στο ελάχιστο; <BR/><BR/>Στο ερώτημα αυτό εγώ θα πρότεινα την ύπαρξη εξετάσεων πιστοποίησης συγκεκριμένων γνώσεων, που ουσιαστικά θα δέσμευε τα σχολεία για τη διδαχή κάποιων μαθημάτων, ενός ελάχιστου "ορίου" διδασκαλίας(διχως φυσικά να ορίζει τη διάρκεια ή τις μεθοδους της.Harry Peitsinishttps://www.blogger.com/profile/08433415676714110757noreply@blogger.com