Τις τελευταίες ημέρες η Ελληνική κυβέρνηση έχει αρχίσει μία ελεγχόμενη διαρροή πληροφοριών σχετικά με την δημιουργία μιας "κάρτας του πολίτη", προκειμένου να καταπολεμήσει την παραοικονομία και να περιορίσει τις διαρροές των ασφαλιστικών ταμείων. Καθώς το νομοσχέδιο δεν έχει ακόμα τεθεί προς δημόσια διαβούλευση και επειδή οι μέχρι σήμερα αντιδράσεις κυμαίνονται από γραφικές έως ασυνεπείς, θα ήταν ίσως σκόπιμο να τεθούν κάποιες επιφυλάξεις επί της αρχής, προσανατολισμένες τόσο στην αποτελεσματικότητα του μέτρου, όσο στην παραβίαση της ατομικής σφαίρας ελευθερίας.
Πέρα από το αν η κάρτα αυτή αντικαταστήσει το αστυνομικό δελτίο ταυτότητας ή αν θα κυκλοφορούν παράλληλα, το μόνο σίγουρο είναι πως η υποχρεωτική χρήση ενός δημοσίου εγγράφου και η καταχώρηση ιδιωτικών συναλλαγών σε μία ηλεκτρονική βάση δεδομένων, παρέχουν στον διαχειριστή της βάσης πολλαπλές δυνατότητες ελέγχου. Ενδεικτικά αναφέρονται η παρακολούθηση των καταναλωτικών συνηθειών των πολιτών, η συγκεντρωτική επισκόπηση ευαίσθητων προσωπικών τους δεδομένων, ο εντοπισμός της γεωγραφικής τους θέσης ανά την επικράτεια κ.α.
Πρόσφατη είναι άλλωστε η βρετανική περιπέτεια, όπου μία συντονισμένη και σε βάθος χρόνου εναντίωση στην έκδοση βιομετρικών ταυτοτήτων απέτρεψε την μετατροπή της ιστορικής κοιτίδας του φιλελευθερισμού σε καχεκτική κοινωνία επιτήρησης. Εκεί, το βασικό επιχείρημα της βρετανικής κυβέρνησης υπήρξε η καταπολέμηση του οργανωμένου εγκλήματος και της τρομοκρατίας. Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση των ΗΠΑ με την σειρά της υποστήριζε πως με τις ταυτότητες θα έλεγχε την παράνομη μετανάστευση, ενώ οι καθ' ημάς κυβερνώντες επικαλούνται κατά βάση δημοσιονομικούς λόγους και λόγους διευκόλυνσης του πολίτη στις συναλλαγές του με το κράτος.
Ανεξάρτητα πάντως από την αιτιολόγηση, η δημιουργία μίας εκτεταμένης βάσης προσωπικών δεδομένων αναμένεται να αποτελέσει νόμο του κράτους, αναπτύσσοντας καθολική ισχύ. Πρόκειται για ένα εγχείρημα, το οποίο ανεξαρτήτως προθέσεων θέτει τις τεχνολογικές υποδομές ενός μηχανισμού παρακολούθησης ανατολικογερμανικού τύπου. Το ενδεχόμενο αυτό φαντάζει σήμερα κάπως απόμακρο, κανένας όμως δεν μπορεί να αποκλείσει την μελλοντική έλευση μιας πολιτικής ηγεσίας, η οποία δεν θα διστάσει να κάνει χρήση του μέσου προς εξυπηρέτηση λιγότερο ευγενών σκοπών. Πολύ περισσότερο όμως, κανένας δεν είναι σε θέση να εγγυηθεί στο εγγύτερο μέλλον πως τα δεδομένα αυτά θα παραμείνουν απροσπέλαστα σε τρίτους, εργοδότες, διαφημιστικές εταιρίες ή και άτομα του κοινού ποινικού δικαίου.
Πράγματι, η δυνατότητα άμεσης πρόσβασης και διαχείρισης μιας εκτεταμένης βάσης δεδομένων παρακάμπτει τις δικονομικές εγγυήσεις προστασίας που διέπουν άλλα ατομικά δικαιώματα και καθιστά την έκδοση εισαγγελικού εντάλματος περιττή. Απέναντι σε έναν τόσο ασφυκτικό μηχανισμό επιτήρησης ο πολίτης δεν θα μπορεί παρά να αντιτάξει την προστασία μίας ανεξάρτητης αρχής, η οποία όμως χαρακτηρίζεται από εξαιρετικά περιορισμένα μέσα ελέγχου των κρατικών αυθαιρεσιών. Ασφαλέστερη καίτοι ακριβότερη λύση για τον καταναλωτή, η δημιουργία μιας παράλληλης μαύρης αγοράς, από την οποία θα προμηθεύεται "ακάθαρτα" εμπορεύματα όπως φάρμακα, αλκοόλ, είδη καπνιστή, προϊόντα διάνοιας και πολλά άλλα, για τα οποία η καταγραφή ίχνους δεν είναι επιθυμητή.
Το αγαθό των προθέσεων όσων τάσσονται υπέρ ενός συστήματος καταγραφής προσωπικών δεδομένων αμφισβητείται δύσκολα. Αν για κάτι μπορούμε να κατηγορήσουμε σήμερα τον κρατικό μηχανισμό, αυτό είναι η παροιμιώδης του ανεπάρκεια και όχι η κρυφία του πρόθεση να μας αφελληνίσει ή να μας καταστήσει υποχείρια ξένων κέντρων εξουσίας. Η ασφάλεια και η πάταξη της φοροδιαφυγής άλλως τε αποτελούν βασικές προϋποθέσεις για την εύρυθμη λειτουργία κάθε ανεπτυγμένης χώρας. Τα πιθανά όμως οφέλη από έναν μηχανισμό παρακολούθησης της ιδιωτικής μας ζωής ωχριούν μπροστά στις επιπτώσεις που αυτός θα έχει τόσο στην ελευθερία όσο και στην προσωπική ασφάλεια του καθένα από μας. Ας προβληματιστούμε λοιπόν, προτού βρεθούμε για ακόμα μία φορά προ τετελεσμένων.
12 σχόλια:
Εν μέρη έχεις δίκαιο, θα έπρεπε το (ανύπαρκτο) κράτος να μπορεί να πατάξει τη φοροδιαφυγή με συμβατικούς τρόπους (αυστηρούς ελέγχους, αυστηρές ποινές και φυλακίσεις). Από την άλλη το βρίσκω υπερβολικό να βλέπουμε παντού συνομωσίες, γραφικό θα έλεγα. Τί διαφορά έχει αυτό που λες εσύ από αυτό που υποστηρίζουνε οι παππάδες στο σύνδεσμο που παράθεσες;
Αγαπητέ Πάνο, θα σε παρακαλούσα να διαβάσεις προσεκτικότερα την τελευταία παράγραφο του κειμένου.
Τη διάβασα γι' αυτό και είπα ότι εν μέρη έχεις δίκαιο. Δεν μπορώ να παραβλέψω όμως και τα σημεία στα οποία έχεις άδικο.
1. Ο κυριώτερος λόγος έκδοσης άλλης μίας "κάρτας", είναι για να δουλέψουν μηχανήματα που αγοράστηκαν για την έκδοση άλλων καρτών , επί η/υμετέρων Κυβερνήσεων , απο "νέους" επιδοτουμένους επιχειρηματίες, και να βγάλουν οι παρατρεχάμενοι το κατι-τις τους.
2. Εχουμε έως τώρα,
- Αριθμό ταυτότητος,
- Αριθμό Διαβατηρίου,
- Αριθμό άδειας οδηγήσεως,
- Αριθμό Φορολογικού Μητρώου,
- ΑΜΚΑ,
- Αριθμό Ασφαλισμένου (ΔΕΝ καταργήθηκε)
Αν με όλους αυτούς τους αριθμούς δεν μπορούν να ελέγξουν καταστάσεις τότε δεν θα μπορούν ποτέ.
Το όνειρο ΚΑΘΕ εξουσιαστή είναι το "1984", ο Μεγάλος Αδελφός, και άλλα δυστυχισμένα ευτράπελα....
Ηδη η "παράλληλη" αγορά υπάρχει, μαζί και η οργή για τις παρεμβάσεις στην ιδιωτική ζωή....
Στην Ελλάδα με αυτό το κράτος το οποίο παρανομεί καθημερινά χωρίς κανένα ενδοιασμό σε βάρος των πολιτών νομίζω ότι οι ανησυχίες δεν είναι χωρίς λόγο.
Ας μας εξηγήσουν πρώτα σε τι θα ωφελήσει εμένα ως πολίτη αυτή η καινούρια κάρτα (εμένα τι θα ωφελήσει, όχι το κράτος) και μετά να το συζητήσουμε.
Πάνο αν νομίζεις ότι με αυστηρές ποινές και φυλακίσεις θα λυθεί το πρόβλημα της φοροδιαφυγής οφείλω να σου πω ότι βρίσκεσαι σε βαθιά πλάνη.(και μαζί σου και η κυβέρνηση)
Να σου θυμίσω ότι μέχρι πρόσφατα ίσχυε η προσωποκράτηση - το πιο επαχθές μέτρο - για χρέη στο δημόσιο. Όσο είδες εσύ την φοροδιαφυγή να πατάσσεται άλλο τόσο την είδαμε και εμείς.
Μόνο κάτι φουκαράδες και κάτι κορόιδα βρεθήκανε στην φυλακή - και οι περισσότεροι αδίκως κιόλας.
Φοροταυτότητα λοιπόν στην Ελλάδα;
Φχαριστώ δεν θα πάρω. Προτιμώ να μεταναστεύσω.
Tα περί επιτήρησης του πολίτη και τα λοιπά κωμικά είναι ανάξια σχολιασμού…
Εκείνοι που αρνούνται και αντιδρούν είναι οι φαύλοι, οι φοροκλέφτες και τα αηδιαστικά μέλη κάθε παρανομίας και εγωπαθητικής ασυδοσίας...
Τα κοινωνικά σιχάματα δηλαδή με τις Αναρχοβλάχικες και Ελληναρέϊκες θέσεις...
@τα νεύρα μου
"Να σου θυμίσω ότι μέχρι πρόσφατα ίσχυε η προσωποκράτηση - το πιο επαχθές μέτρο - για χρέη στο δημόσιο. Όσο είδες εσύ την φοροδιαφυγή να πατάσσεται άλλο τόσο την είδαμε και εμείς. Μόνο κάτι φουκαράδες και κάτι κορόιδα βρεθήκανε στην φυλακή - και οι περισσότεροι αδίκως κιόλας."
Τότε το πρόβλημα δεν είναι η προσωποκράτηση αυτή καθεαυτή, αλλά η υποκειμενική τήρηση των νόμων. Αν μπαίνανε τα μεγάλα κεφάλια μέσα (αυτοί δηλαδή που τα φάγανε) τότε το πιθανότερο είναι ότι η φοροδιαφυγή θα είχε μειωθεί δραστικώς. Έχοντας πει αυτό καταλήγω στο συμπέρασμα ότι το πραγματικό πρόβλημα δεν είναι οι κάρτες του πολίτου ή οι βλακώδεις τρόποι καταπολέμησης της φοροδιαφυγής (μάζεμα αποδείξεων κλπ) αλλά η μη-τήρηση των νόμων. Και εκεί πρέπει να εστιάσουμε, όχι το πως θα πατάξουμε την φοροδιαφυγή αλλά το πως θα επιβληθούνε οι τρέχοντες νόμοι.
Panos, σωστά, αυτή είναι και η δικιά μου γνώμη.
Και αυτό το πρόβλημα, δηλ. η μη τήρηση των νόμων είναι γενικότερο και έχει βαθιές ρίζες στην ελληνική κοινωνία.
Εκφράζει ουσιαστικά την απόλυτη έλλειψη εμπιστοσύνης του πολίτη απέναντι στο κράτος και μεγεθύνεται από το γεγονός ότι οι περισσότεροι νόμοι που ψηφίζονται στην ελλάδα είναι είτε απλώς αδύνατον να εφαρμοστούν την τρέχουσα δεδομένη στιγμή ή ηλίθιοι, ή και απλώς ύποπτοι! (βλ. για πρόσφατο παράδειγμα τους νόμους για την απαγόρευση του καπνίσματος)
"Φοροταυτότητα λοιπόν στην Ελλάδα;
Φχαριστώ δεν θα πάρω. Προτιμώ να μεταναστεύσω."
ΟΚ, όμως μόνο που μόνον χώρες όπως η Σομαλία δεν έχουν ΑΦΜ/ΑΜΚΑ κτλ. Εκεί θα μεταναστεύσεις?
άσε ρε ρέμπελ (γουδάουτ κόουζ)
σωστο το κειμενο!συμφωνω!
Δημοσίευση σχολίου