Παρασκευή, Απριλίου 21, 2006

Ομορφια

Στην ανατολικη Εκκλησια (γνωστη και ως ορθοδοξη) το Πασχα ειναι ισως η πιο σημαντικη γιορτη. Νομιζω οτι καταλαβαινω γιατι. Τα τελευταια χρονια συνηθως δεν περναω το Πασχα στην Ελλαδα, αλλα φετος ετυχε να ειμαι εδω.

Ειναι απιστευτο ποσο ομορφη ειναι η Αθηνα σημερα, αδεια, πρασινη, ανοιξιατικη, με χρωματα και αρωματα. Η Αττικη εκτος κεντρου επισης πολυ ομορφη (δεν θα πω πιο ομορφη, ειμαι αστικος τυπος, προτιμω τις πολεις). Και ακομα και το θρησκευτικο κλιμα των ημερων με εχει πιασει λιγο. Ενω δεν φημιζομαι για την θρησκευτικοτητα μου, δεν μενω εντελως ασυγκινητος στην ιστορια της Σταυρωσης, ειτε ειναι αληθεια ειτε οχι.

Αυτος ο ανθρωπος (ή θεος αναλογως τα γουστα) ειχε καποιες πολυ ομορφες ιδεες, προσπαθησε να φερει μια δοση ελευθεριας και συμπονιας σε πολυ βασανισμενους ανθρωπους και η ιδεα οτι ουτος φερει τις αμαρτιες ημων ειναι οπωσδηποτε συγκινητικη.
Καλη ανασταση!


ειναι ομορφη η αττικη γη οταν δεν την βιαζουν οι αθηναιοι...

ΥΓ Θα ηταν θαυμασια εμπειρια αυτες οι μερες, φτανει να μην υπηρχε αυτο το τσιρκο κακογουστιας που συνοδευει την γιορτη στα καναλια και ραδιοφωνα.

17 σχόλια:

S G είπε...

να προσθεσω και ενα ωραιο σκηνικο απο επιταφιο:

Περναει η πομπη απο σπιτι, κερακια στα μπαλκονια, ωραια ατομοσφαιρα μεχρι που φτανει κοντα σε 2-3 ακριβωα καταστηματα με ωραιες βιτρινες... και αρχιζουν καμποσες γυναικες απο τον Επιταφιο να πηγαινουν προς τις βιτρινες για να τσεκαρουν τα κρυσταλλινα ποτηρια και τα ασημικα!!! :-)

χριστιανισμος-υλισμος: 1-0

Thrass είπε...

Πριν λίγες μέρες έγινα αποδέκτης ενός email με κάτι περίεργες ευχές. Και τώρα αυτό. Χμ... παιδιά, μήπως διοργανώσουμε και καμιά Erooster μάζωξη σε ορθόδοξο ναό;

Ομολογουμένως, Σωτήρη, έχεις το δικαίωμα στην άποψή σου και ίσως να μη με είχε κτυπήσει άσχημα αυτό το κείμενο, αν δεν είχε προηγηθεί εκείνο το παράδοξο email για "Καλό Πάσχα".

Αλλά εξήγησέ μου αυτό:

"Αυτος ο ανθρωπος (ή θεος αναλογως τα γουστα) ειχε καποιες πολυ ομορφες ιδεες, προσπαθησε να φερει μια δοση ελευθεριας και συμπονιας σε πολυ βασανισμενους ανθρωπους και η ιδεα οτι ουτος φερει τις αμαρτιες ημων ειναι οπωσδηποτε συγκινητικη."

Από πού να το πιάσω και πού να τ' αφήσω. Καταρχάς, πώς πιστεύεις ότι μπορεί να δένει ο αλτρουισμός με το φιλελευθερισμό ("συγκινητική;!!"); Για την αντίθετη άποψη σε παραπέμπω στο "The Fountainhead" τηw A. Rand.

Και την ελευθερία που "προσέφερε" ο χριστιανισμός πώς ακριβώς την εννοείς; Αν εγώ υποστηρίξω ότι ο χριστιανισμός (δεν πιστεύω στην ύπαρξη του Χριστού) έδεσε τους ανθρώπους με ενοχές και αγελαίες ηθικές και απειλές και σφαγές και φυλακίσεις, οι οποίες βρήκαν τη βάση τους στα ευαγγέλια, εσύ πού στηρίζεις ότι ο Χριστός δίδαξε ελευθερία;

Sorry, Σωτήρη, στην πραγματικότητα δεν τα έχω με εσένα, απλώς αν δεν ήμουν εδώ τριγύρω τόσο καιρό, θα νόμιζα πια ότι έχουμε αρχίσει να τα παίρνουμε από την Ορθόδοξη Εκκλησία.

Thrass είπε...

Θα έγραφα κι άλλα, αλλά αρχίζει ο Παζολίνι στην ΕΤ1...

basik-ly είπε...

Βρε μπας και δεν ήταν παρά θέμα χρόνου; Α λα ΚΚΕ;

Roark είπε...

Νομίζω ότι μετά από τόσα χρόνια ξενιτιάς ο Σωτήρης απλά νιώθει λίγο homesick. Δεν έγινε χριστιανός, απλά τον συγκίνησε η παράδοση. lol

Δεν ανησυχώ, θα του περάσει στον πρώτο μπάτσο ή δημόσια υπηρεσία που θα συναντήσει!

Roark είπε...

Επίσης ως αποστολέας του πασχαλινού email να διευκρινήσω ότι κατά τη γνώμη μου το να γιορτάζεις το Πάσχα ή τα Χριστούγεννα δεν σημαίνει ότι πιστεύεις σε καμία ανάσταση ενός νεκρού ή στη γέννηση του υιού του θεού! Οι γιορτές έχουν αξία καθεαυτές ως κοινωνικά γεγονότα, άσχετα με την θρησκευτική αφετηρία τους, την οποία μπορούμε μια χαρά να απορρίπτουμε. Δες και το κείμενο της Ayn Rand to 1976 γιατί ένας άθεος να γιορτάζει τα Χριστούγεννα.

Το email είχε περισσότερο σκοπό να παίξει με το Easter Rooster, ένα δυτικό πασχαλινό ζώο ανάλογο του Easter Bunny (πιο δημοφιλές στις σκανδιναβικές χώρες νομίζω), και το e-Rooster. Άλλωστε η mailing list πρέπει να έχει συντρηπτικό ποσοστό άθεων!

S G είπε...

ενταξει ακουγεται το Χαρλεμ. Πηγαινε σημερα να μου πεις αν θα βαρανε καμπανες (καλα δυναμιτακια δεν νομιζω :-) ). Στην Γερμανια ειχα παει μια φορα σε Εκκλησια την ανασταση (καθολικη μαλιστα που μας την ειχαν δανεισει, μπραβο τα παιδια) και η Ανασταση εγινε κατα τις 11 χωρις καμπανες ουτε τιποτα. απολυτη ξενερα, δεν ξαναπηγα.

Ειναι σαφες λοιπον οτι μαρεσουν ολα αυτα σαν γιορτη ανθρωπων, οχι σαν επιδειξη λατρειας ή κατι τετοιο. Ανθρωποι μαζευονται μαζι, με καλη διαθεση και με εναν κοινο σκοπο. Αντι να φωναζουν συνθηματα, τραγουδουν ομορφα τραγουδια, ειναι ευγενικοι και ανοιχτοι. Ωραια φαση...

Τωρα Θρασσ, δεν ισχυριζομαι οτι ο Ιησους θα μπορουσε να κανει παρεα με την Ρανντ ξερω γω :-)
Αλλα για την εποχη του, η αποδοχη των ανθρωπων οπως ηταν (δεχτηκε ληστες, δεχτηκε ξενους/αλλοθρησκους, δεχτηκε πορνες) ηταν σιγουρα μια φιλελευθερη πραξη. Δεν ξερω τι γνωμη θα ειχε ο Ιησους για τις ιδιωτικοποιησεις ξερω γω, αλλα ενταξει ειναι και λιγο αδιαφορο :-)

και συγκεκριμενα για τον αλτρουϊσμο, ο φιλελευθερισμος δεν θελει την επιβολη του με την βια, δεν ειναι ομως και αντιθετος σε αυτον. Ισα ισα που ενα μηνυμα του φιλελευθερισμου για μενα ειναι: "Κανε την δουλεια σου τιμια και σωστα και θα δεις οτι ετσι βοηθας και τους αλλους"

Ολα αυτα βεβαια με την συνηθισμενη παρατηρηση, οτι αλλο Χριστος αλλο χριστιανισμος. Δεν νομιζω οτι ο Χριστος ευθυνεται για τις καφριλες που καναν καποιοι φανατικοι οπαδοι του...

S G είπε...

αααχ ως ποτε θα μας ποδοπατανε την θρησκευτικη ελευθερια οι αλλοθρησκοι :-)

"Mιλάμε,Σωτήρη,γράφεις!"

για την ακριβεια πληκτρολογω (καλα καλα, συγγνωμη, ειναι λογω της ημερας :-) )

Harry Peitsinis είπε...

ο πιο αγνός και γλυκός αλτρουισμός είναι η αυθόρμητη αλληλοβοήθεια η αλληλεγγύη που ξεχειλίζει από μέσα και όχι απ το μαστίγιο του μπάτσου ή την αγιαστούρα του παπά.

Είναι όμορφο το αίσθημα της δωρεάς, της βοήθειας στο συνάνθρωπο σου, γιαυτό και οι φιλελεύθεροι δεν πρέπει να το χαρίζουμε σε κανέναν, ούτε στους χριστιανούς , ούτε στους κομμουνιστές, ούτε πουθενά. Αλλά επειδή είναι τόσο πολύτιμο και σπάνιο αυτό το συναίσθημα μπορεί να επιβιώσει μόνο στον καθαρό αέρα της ελευθερίας. Όταν κάποιοι το μετατρέπουν σε υποχρέωση ή αγγαρεία, σαπίζει...

carpediem είπε...

Καλημέρα σε όλους.
Είτε πιστεύεις είτε όχι είναι σίγουρο ότι η Αθήνα είναι όμορφη δύο φορές το χρόνο: Το Πάσχα και το Δεκαπενταύγουστο. Και αξίζει πολύ να είσαι εδώ. Μην το διαδόσετε μόνο!
Με αυτό το σχόλιο τη βοήθειά σας ζητώ!
Ο φίλος μου ο Pierre (http://le-bouc-divin.blogspot.com/) με σύστησε σε σας, ως πιο αρμόδιους.
Ήρθε στα χέρια μου λοιπόν ένα κείμενο που πρέπει να μεταφράσω (και τα deadlines είναι πολύ στενά) και έπεσα στον όρο egalitarian -που παρουσιάζεται σε αντιδιαστολή με τον liberal-. Τι θα μου προτείνατε ως αντίστοιχο όρο στα ελληνικά;

Ανώνυμος είπε...

@carpediem

Μέχρι να ξεμεθύσουν τα υπόλοιπα -ειδικότερα εμού- κοκκόρια και να σου δώσουν απάντηση (αν και μπορεί να αρχίσουν να μαλώνουν μεταξύ τους, χε,χε) προτείνω την λέξη "εξισωτιστής". Δες κι αυτό.

avatar είπε...

Συμφωνώ με τον biz ότι η συνήθης απόδοση του "egalitarian" στα ελληνικά είναι "εξισωτιστής" (και του "egalitarianism", "εξισωτισμός").

Εξισωτισμός είναι η ηθική πεποίθηση που δίνει έμφαση στην ισότητα (συγκριτικά, ο φιλελευθερισμός είναι η ηθική πεποίθηση που δίνει έμφαση στην ελευθερία). Υπάρχουν πολλά είδη εξισωτισμού ανάλογα με το τι ορίζουμε ως ισότητα και πώς θεωρούμε ότι μπορούμε να την επιτύχουμε: πολιτικός εξισωτισμός, οικονομικός εξισωτισμός, εξισωτισμός των φύλων, εξισωτισμός απέναντι στο νόμο, εξισωτισμός των ευκαιριών κ.ο.κ. Για παράδειγμα ο κομμουνισμός μπορεί να θεωρηθεί ακραία μορφή οικονομικού/υλικού εξισωτισμού.

Αναλόγως με την έμφαση που δίνει κάθε θεωρία στην ελευθερία και την ισότητα, θα βρεις διαφόρους συνδυασμούς εξισωτισμού και φιλελευθερισμού. Για παράδειγμα ο όρος φιλελεύθερος (liberal) στις Η.Π.Α. χρησιμοποιείται στην ουσία για να δηλώσει τους συνεχιστές του εξισωτικού φιλελευθερισμού (egalitarian liberalism). Αυτοί οι φιλελεύθεροι υποστηρίζουν την κρατική παρέμβαση, το κράτος πρόνοιας και τη μερική αναδιανομή του εισοδήματος, παράλληλα όμως αποδέχονται πλήρως τον καπιταλισμό και την ελεύθερη αγορά.

S G είπε...

νιμε πολυ ωραιο σχολιο

""Ποίημα" με την έννοια ότι το πολύ προσωπικό (αυτό που κανονικά δεν θα έλεγες σε κανέναν) γίνεται σύμβολο που μιλάει σε όλους."

ναι! μονο που θελει προσοχη να μην ξεφτιλιστει και απο κοινη εμπειρια γινει φτηνο πανηγυρι...

για το egalitarian, καλα ποτε προλαβατε να απαντησετε? :-) συμφωνω και γω με την λεξη εξισωτισμος (αν και ειμαι σιγουρος οτι υπαρχει καποια καλυτερη καπου βαθια χωμενη).

carpediem είπε...

Να στε καλά αγαπητά κοκκόρια!ευχαριστώ πολύ. Νομίζω μου κάνει ο όρος. Το κείμενο μιλάει για τη δια βίου μάθηση και τις δύο διαφορετικές κατευθύνσεις οργάνωσης της οικονομίας (neo-egalitarian και neo-liberal) που επηρεάζουν και τις ιδέες και τις αντιλήψεις που έχουμε για τη γνώση. Νομίζω η διαφορά είναι ότι στην egalitarian πλευρά υπάρχει προσπάθεια να καθοδηγείται η δια βίου μάθηση μέσα από θεσμούς, να καθορίζεται και να κατευθύνεται. Ενώ στην liberal πλευρά υπάρχει περισσότερος αναστοχασμός και διεργασία. Πάντως με την ευκαιρία αυτή με βλέπω να σας διαβάζω πιστά από δω και πέρα...

Ανώνυμος είπε...

Συμφωνώ με τον Thrass τι περίεργα αναπάντεχο mail ήταν αυτό; Για το δε Πάσχα σαφώς και έχει εμπορευματοποιηθεί και κιτσ-οποιηθεί όπως όλες οι μαζικές εκδηλώσεις. Ταινίες θρησκευτικού περιεχομένου σε ν-οστή επανάληψη (ν=χρόνια από τότε που προβλήθηκαν για πρώτη φορά) ,καυγάς για το αρνί ,λαμπάδες με Power Ranger (εγώ θα ήθελα λαμπάδες με τον Μπιν Λάντεν, ή ακόμη και με σφυροδρέπανα όλα τα λεφτά) και η Μεγάλη Παρασκευή όπου σύσσωμο το Ελληναριό μετά την επίδειξη βραδινού φορέματος (ή κουστουμιού ) στον Επιτάφιο εφορμά για ούζα και χταποδάκι και γίνεται τρελός χαβαλές (από εκεί έμεινε μάλλον η έκφραση έχεις κάτι μούτα σαν Μεγάλη Παρασκευή). Επίσης τη Μεγάλη Παρασκευή πολλοί πιστοί λένε Χρόνια Πολλά αλλά δεν έχω καταλάβει γιατί ,μάλλον επειδή ξέρουν ότι σε 24 ώρες ο νεκρός θα αναστηθεί. Παρόλα τα χρόνια πολλά τα club, bar και οι μεγάλες πίστες είναι κλειστές τη Μεγάλη Παρασκευή γιατί ο κόσμος των ουζερί είναι σε χριστιανικό πένθος και δεν μπορεί να ακούσει το "τι πίνεις και δε μας δίνεις" αν δεν αναστηθεί πρώτα ο Θεάνθρωπος.
@Thrass: Μπερδεύεις το Χριστό με τα έργα της Εκκλησίας και τη διαφθορά που υπάρχει εκεί. Ο Χριστός (για τα λεγόμενα του οποίου δεν έχουμε μαρτυρίες) δίδαξε αρχές όπως την απάρνηση του υλισμού ,αντιτάχθηκε στην εμπορευματοποίηση της θρησκείας, δέχτηκε να συζητήσει με ανθρώπους όλων των τάξεων ,ενώ παρά την επιρροή που ασκούσε παρέμεινε λιτός και δεν προκάλεσε βίαιες αναταραχές.
Τις μέρες αυτές σκέφτομαι την ερμηνεία των θαυμάτων. Ένας δάσκαλος στο δημοτικό μας είχε πει ότι όταν αναφέρεται πως ο Χριστός σε μια του εκκλησία πολλαπλασίασε τα ψάρια και το ψωμί δεν δημιούργησε ύλη εκ του μηδενός αλλά τα λόγια του περί φιλανθρωπίας ενέπνευσαν τους πιστούς να μοιραστούν το φαγητό τους και έτσι έφαγαν όλοι. Αναλόγως ο παράλυτος όταν άκουσε το "άρον τον κρέβατόν σου και περιπάτει" πιθανώς πήρε αυτοπεποίθηση επειδή κάποιος άγνωστος τον υποστήριξε.
Ακόμη όμως και να μη συνέβη τίποτε από όλα αυτά ο Χριστός ζει τελικά για 2 εβδομάδες το χρόνο Χριστούγεννα και Πάσχα και αν δεν υπήρχαν οι άδειες δε θα τον θυμόταν κανείς.

S G είπε...

ασχετο αλλα σε ενα μαγαζακι της γειτονιας ειδαμε λαμπαδα με μικρο πινακα του Γκουσταφ Κλιμτ!!!

δευτερον: ναι περιεργο που κλεινουν μπαρ και τετοια. Αλλα ακομα και στην Γερμανια, ειχα βγει μεγαλη παρασκευη και μοιραζαν ενα χαρτακι οτι η μουσικη ειναι χαμηλα λογω της ημερας!

Thrass είπε...

Ναυάγιο, δεν μπερδεύω τίποτα. Τα του Καίσαρος στον Καίσαρα. Με την Εκκλησία έχω τις διαφωνίες μου, με την Καινή Διαθήκη έχω άλλες.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner
















Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign








Referrers

Based on original Visionary template by Justin Tadlock
Visionary Reloaded theme by Blogger Templates | Distributed By Magazine Template

Visionary WordPress Theme by Justin Tadlock