Κυριακή, Μαρτίου 20, 2005

40 χρονια ερασιτεχνισμοι στην παιδεια!

Ειναι κοινη διαπιστωση των περισσοτερων οικονομικων μελετων οτι το ανθρωπινο κεφαλαιο ειναι ο σημαντικοτερος παραγοντας για την μακροπροθεσμη αναπτυξη μιας χωρας. Δεν ειναι λοιπον καθολου περιεργο οτι η χωρα μας δεν χαρακτηριζεται απο υψηλη αναπτυξη!

Εδω και 40 χρονια οι ελληνικες κυβερνησεις πειραματιζονται η μια μετα την αλλη με τον τοσο σημαντικο τομεα της παιδειας. Αλλες προσπαθειες ειναι ειλικρινεις, αλλες μονο για τα ματια του κοσμου, αλλα καμμια δεν λυνει το προβλημα.

Το μεγαλυτερο προβλημα βεβαια ειναι οτι απλα η ζητηση για Ανωτατη Παιδεια στην χωρα μας δεν καλυπτεται απο την προσφορα, τοσο ποσοτικα οσο ποιοτικα. Και οσο συνεχιζει η ιδεοληπτικη απαγορευση της Ιδιωτικης Ανωτατης Παιδειας ο μονος που μπορει να το αλλαξει αυτο ειναι το κρατος. Χωρις διδακτρα ομως το κρατος δεν δυναται να προσφερει παιδεια σε οσους το ζητουνε. Το γνωστο αποτελεσμα ειναι να εχουμε περιπου 60-70.000 φοιτητες στο εξωτερικο, ενα απο τα μεγαλυτερα ποσοστα του φοιτητικου πληθυσμου παγκοσμιως!

Το δευτερο αποτελεσμα, το οποιο δεν εχουν καταλαβει πολλοι, ειναι οτι με τοσο μεγαλη ζητηση, ολες οι μεθοδοι εισαγωγης στα ελληνικα πανεπιστημια ειναι καταδικασμενοι στην ιδια μοιρα. Παπαγαλια μεχρι αηδιας, τεραστια ανθηση της παραπαιδειας που προετοιμαζει γιαυτες τις εξετασεις, και εντελως πλημμελης διδασκαλεια των αναγκαιων γνωσεων και ικανοτητων στα ελληνικα σχολεια, τα οποια μονο σαν προθαλαμος για το πανεπιστημιο χρησιμευουν και οχι σαν χωροι διαχυσης γνωσης.

Βλεπετε η τοση πιεση του κοσμου για εισοδο στο πανεπιστημιο, οδηγει σε συστηματα που ειναι "αντικειμενικα". Οπου αντικειμενικα, διαβαζε προωθηση ατομων με ελλειψη κριτικης σκεψης, εξεταση αποστηθισμενων γνωσεων και οχι ικανοτητων.

Ετσι οι θεσεις στα ελληνικα πανεπιστημια οχι μονο ειναι ανεπαρκεις, αλλα δεν καλυπτονται απο τα ατομα που ειναι πιο καταλληλα για τις συγκεκριμενες σπουδες. Οδηγει επισης πολλους νεους να σπουδαζουν κατι το οποιο ποτε δεν θελησαν ουτε τους ταιριαζει.

Πιστευω οτι αυτο ειναι ενα απο τα μεγαλυτερα προβληματα της ελληνικης κοινωνιας σημερα. Ενα τεραστιο ποσοστο ανθρωπων που δεν διαλεξαν τον τομεα τους, που δεν τους αρεσει η δουλεια τους, τους ειναι μονο ενα αναγκαιο βασανο. Καθολου περιεργο λοιπον που κανουν την δουλεια τους τοσο βαριεστημενα και ανευθυνα!

Αντιθετως σε χωρες με πραγματικα αξιοκρατικα συστηματα παιδειας, οπου καθε νεος εχει ελπιδες να σπουδασει αυτο που του αρεσει χωρις να θυσιασει την εφηβεια του παπαγαλιζοντας ανοησιες και ξοδευοντας τεραστια ποσα σε αχρηστα φροντιστηρια, η διαφορα ειναι αισθητη. Συμφωνα λοιπον με τον Economist ενας απο τους λογους που οι ΗΠΑ ειναι μια τοσο παραγωγικη οικονομια της γνωσης, ειναι η αξιοκρατια της ανωτατης παιδειας τους και κυριως το συστημα των SATs. Αυτες οι εξετασεις που δινουν τα παιδια στις ΗΠΑ για να εισαχθουν στο κολλεγιο, δεν μετρανε καποιες συγκεκριμενες γνωσεις αλλα κυριως τις ικανοτητες του ατομου. Ετσι η Ανωτατη Παιδεια ειναι ανοιχτη σε ατομα τα οποια ισως λογω εισοδηματος, κοινωνικης θεσης κτλ δεν ειχαν την καλυτερη εκπαιδευση αλλα εχουν τις απαιτουμενες ικανοτητες να σπουδασουν.

Στην "σοσιαλιστικη" Ελλαδα ομως δεν ειμαστε ετοιμοι για κατι τετοιο. Φαινεται πιστευουμε ακομα, οτι μονο οποιος εχει την ορεξη να χασει δυο χρονια απο την ζωη του και τα λεφτα για να πληρωσει τα φροντιστηρια, δικαιουται "δωρεαν παιδειας". Το αποτελεσμα: Στις σχολες οπως Νομικη Αθηνων, Ιατρικη Αθηνων κτλ το ποσοστο των παιδιων που ερχονται απο χαμηλοτερες ταξεις ειναι εξαιρετικα χαμηλο και με πτωτικες τασεις!

Ζητω η "αξιοκρατια" των πανελληνιων και της ελληνικης παιδειας!

8 σχόλια:

S G είπε...

Δειτε και αυτο το παλιο αρθρο για το ποσο ταξικη ειναι η ανωτατη εκπαιδευση στην Ελλαδα

http://www.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_ell_888471_10/08/2003_73037

Sofia είπε...

I beg to differ όσον αφορά την εκπαίδευση στις ΗΠΑ και γενικά δηλαδή. Τα πράγματα που μαθαίνουμε στο Ελληνικό Σχολείο - όσο και αν το σύστημα είναι κακό - είναι ΠΟΛΥ ανώτερα από το τί διδάσκεται στις ΗΠΑ και τη Βρετανία.
Στο πρώτο έτος στο Πανεπιστήμιο διδάχτηκα έννοιες που είχα κάνει στο σχολείο όχι στη Δέσμη αλλά στο Γυμνάσιο και τις δύο πρώτες τάξεις του Λυκείου.
Ούτε τα SATs είναι λύση. Δεν μπορεί ακαδημαϊκοί πολίτες και να τους ξεκινάς από το μηδέν επειδή μέτρησες απλά τις δυνατότητες τους.

S G είπε...

Νομιζω τελικα το αποτελσμα μετραει. Οντως και για μενα, σε συγκριση με χωρες οπως Γερμανια, Αγγλια, Ισπανια, η εκπαιδευση των πρωην πρωτοδεσμιτων στα μαθηματικα ηταν απο τις καλυτερες (χαρη βεβαια στα φροντιστηρια οχι στα σχολεια).

δυστυχως αυτο το πλεονεκτημα ομως χανεται μεσα στο πρωτο ετος του πανεπιστημιου. Οι λογοι πολλοι:

α) μετα τον Γολγοθα των Πανελληνιων τα παιδια χρειαζονται απλα μια χαλαρωση.

β) Συχνα οπως ειπα μπαινουν σε σχολες που δεν επελεξαν και δεν γουσταρουν.

Ετσι οι Ελληνες συστηματικα δινουν τα παντα να μαθουν χαμηλου επιπεδου γνωσεις, και μετα στην επιστημη τους μενουν ασχετοι!

Αντιθετα στα καλα συστηματα, η πραγματικη δουλεια ερχεται στο πανεπιστημιο. Περναει οποιος θελει και εχει τις ικανοτητες, αλλα τελειωνει μονο οποιος δουλεψει και εχει αποκτησει τις γνωσεις! Δεν βλεπω κατι πιο λογικο απο αυτο...

ΥΓ ακομα στις μικρες ηλικιες τα ελληνικα σχολεια πασχουν νομιζω. Υπαρχουν βλεπετε δυο κλασεις μαθητων: Οι καλοι πανελληνιτες που τα δινουν ολα, και το ποπολο (ποσοστο ανωτερο του 50% ισως) που τα παραταει και μενει απαιδευτο και σπαταλαει την ζωη και ενεργεια του περιμενοντας ρουσφετι...

S G είπε...

Φιλε απολωνα, δυστυχως θα σε απαγοητευσω.

Τονους δεν βαζω επειδη πηγα σε κακο σχολειο και δεν με εμαθαν...
Καλα οχι πλακα κανω, αλλα δεν βαζω τονους συνειδητα, δεν ειναι λαθος.

Πιστευω οτι ξερετε να τονιζετε τις λεξεις ακομα και αν δεν βαλω τονους και ειναι χασιμο χρονου να τους βαζω. Αφου τολμησαμε να καταργησουμε το πολυτονικο, τι το θελουμε και το μονοτονικο?
Σημειωση: Οποτε υπαρχει αναγκη (πχ διαζευκτικο ή) τους βαζω.

libertarian είπε...

έλα ρε συ, απλά συνήθεια είναι... σιγά την σπατάλη του νανοδευτερόλεπτου :Ρ

Βασικά θα μπορούσε κανείς να πει ότι είναι η ίδια φάση με τις αυτόματες και τις χειροκίνητες ταχύτητες στο αυτοκίνητο. Οι αυτόματες (άτονο) εξυπηρετούν από πρακτική άποψη ενώ οι χειροκίνητες (τονικό) προσφέρουν "ομορφιά" στην οδήγηση και σε μερικές περιπτώσεις/συνθήκες είναι πιο κατάλληλες.

Τέσπα... off topic ;-)

Πάντως να τονίσω κάτι πολύ σημαντικό. Δωρεάν Παιδεία δεν υπάρχει, είναι ένα παραπλανητικό label που χρησιμοποιούν οι δημαγωγοί. Όχι λόγω της παραπαιδείας αλλά για τον απλούστατο λόγο ότι κανείς δεν μας την παρέχει δίχως πληρωμή (καθηγητές, κτήρια, εξοπλισμός etc). Όχι μόνο την πληρώνουμε (με τους φόρους) αλλά πολλοί από εμάς δεν την λαμβάνουμε διότι το Κράτος αδυνατεί να μας την προσφέρει! Σα να πας σε ένα εστιατόριο να πληρώσεις και να μην σου δώσουν να φας. Όσοι μπορούν θα την διπλόπληρώσουν λαμβάνοντας την "τροφή" από άλλο γειτονικό "εστιατόριο". Οι υπόλοιποι πιάνονται κορόιδα. Ας μην μιλήσω και για αυτούς που δεν την θέλησαν in the first place... Να πληρώνεις για ένα "πιάτο" που δεν παρήγγειλες και που δεν θέλεις, και που στην τελική δεν τρως (αναφέρομαι σε αυτούς που δεν θέλησαν να σπουδάσουν, και που μπορεί να προέρχονται από οικονομικά ασθενέστερες οικογένειες. Πληρώνουν την παιδεία αυτών που δεν έχουν ανάγκη τα χρήματα τους.)

Sakis Rizos είπε...

Το πολυτονικό καλώς καταργήθηκε διότι δεν είχε πλέον εφαρμογή στην καθομιλουμένη.

Ωστόσο, θα συμφωνήσω με τον apollofs σχετικά με την ανάγκη τονισμού, διότι εμείς, οι κάποιας ηλικίας, μπορεί να γνωρίζουμε που να τονίσουμε την εκάστοτε λέξη, αλλά τα παιδιά του δημοτικού πρέπει να το διδαχθούν αυτό. Άλλως, αντί, π.χ., να λένε "Όποτε" θα λένε "Οποτέ".

Roark είπε...

Υπάρχουν μερικά συστήματα που πιέζουν πολύ τους μαθητές στο γυμνάσιο/λύκειο. Πχ, στην Ελλάδα (ειδικά όσο υπήρχαν οι Δέσμες), στην Κορέα, στην Ιαπωνία κτλ Δεν ξέρω αν αυτό φταίει για την μετέπειτα στασιμότητά τους. Οι Έλληνες διαθέτουν πολύ καλές βάσεις όταν μπαίνουν στα ΑΕΙ.

Εκεί χαλάει το πράγμα, το περιβάλλον που μπαίνουν είναι το ακριβώς αντίθετο από εκέινο που απαιτείται για να καλλιεργηθεί μια επιστήμη και να βγει ένας καταρτισμένος και παραγωγικός επιστήμονας.

S G είπε...

Tell me one language that does not use "tonous" and its speakers dont know where to put the stress when they speak...
Comeon the tonoi were invented when greek was an international language under Alexander the Great in order to make it easier for FOREIGNERS to speak it. I think there are not many foreigners learning greek now, at least not in this blog.

PS sorry for the english I ll be back when a greek keyboard is available

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner
















Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign








Referrers

Based on original Visionary template by Justin Tadlock
Visionary Reloaded theme by Blogger Templates | Distributed By Magazine Template

Visionary WordPress Theme by Justin Tadlock