Κυριακή, Μαρτίου 05, 2006

Εκλογική εκστρατεία μέσω Internet

Πριν καμιά βδομάδα μπήκα στο site των φιλελεύθερων και κοίταξα στα forum. Η έκπληξη μου ήταν μεγάλη όταν είδα ότι τα forum είχαν αντικατασταθεί από κάποιον "Turkish Hacker". To forum παρέμεινε έτσι για αρκετές μέρες, και τώρα το έχουν βρει κάποιοι και του έχουν βάλει διαφημιστικά. Ιδια μέρα (και ακόμα είναι έτσι) το http://www.liberals.gr βλέπω να έχει το default page του Under Construction της εταιρείας που το φιλοξενεί.

Δυστυχώς οι φιλελεύθεροι στην Ελλάδα δεν έχουν άμεση πρόσβαση στα συμβατικά μέσα ενημέρωσης. Μπορεί μερικοί να έχουν λόγω της συνεργασίας τους με κόμματα εξουσίας κάποια προβολή αλλά οι περισσότεροι, δεν έχουν τηλεοπτικό ή ραδιοφωνικό χρόνο. Ο τηλεοπτικός χρόνος είναι πολύ ακριβός, οι καταχωρήσεις σε εφημερίδες και περιοδικά το ίδιο. Για έναν μικρό πολιτικό φορέα ο οποίος δεν έχει χρηματοδοτήσεις δεν υπάρχει η δυνατότητα αγοράς τηλεοπτικού χρόνου, ούτε η προβολή των θέσεων του μέσω των παραδοσιακών ΜΜΕ. Στο Ιντερνετ όμως συμβαίνει κάτι άλλο. Μπορείς να βρεις ένα domain με 10 €, να το φιλοξενήσεις με 30 € το χρόνο και να χρησιμοποιήσεις ένα open source content management system και έχεις έτοιμη μια πλατφόρμα ενημέρωσης προσβάσιμη από παντού. Το μόνο που απαιτείται είναι προσωπική εργασία κάποιων μελών του φορέα, 1 άτομο με πολύ χρόνο διαθέσιμο αρκεί. Η διαφήμιση μπορεί εύκολα να γίνει μέσω άλλων site (τα link exchanges πάντα δούλευαν). Το υλικό μπορεί να μην είναι το ίδιο το οποίο χρησιμοποιείται και σε παραδοσιακά φυλλάδια και να ετοιμάζεται από άλλα μέλη, αλλά το σημαντικότερο είναι ότι μπορεί κάποιος να έρθει σε άμεση επαφή και να αλληλεπιδράσει με τον πολιτικό φορέα.

Στην Ελλάδα βέβαια η διάδοση του Ιντερνετ είναι μικρή. Ομως αυτή είναι αρκετά μεγάλη στους νέους ανθρώπους οι οποίοι συνήθως είναι και οι αναποφάσιστοι των εκλογών. Οι αρτηριοσκληρωτικές εκφράσεις μέχρι τώρα ήταν, τα πολιτικά κόμματα και οι πολιτικοί φορείς να έχουν μεν ιστοσελίδα, διότι πλέον ως και ο κουλουράς στην Τσιμισκή έχει site αλλά μια ιστοσελίδα η οποία να έχει μια εντυπωσιακή εικόνα, άδειας περιεχομένου. Απλά ανατυπώνονται τα παραδοσιακά φυλλάδια σε ηλεκτρονική μορφή και η μόνη διαδραστικότητα που υπάρχει είναι κάποιο e-mail το οποίο θα το απαντήσει κάποιος μετά από μερικές μέρες. Ακόμα και σε site με σοβαρό περιεχόμενο το υλικό είναι ανακυκλωμένο από παραδοσιακούς τρόπους προβολής.

Παίρνοντας παράδειγμα από άλλες χώρες, βλέπουμε έναν ανεξάρτητο υποψήφιο με περιορισμένες δυνατότητες προβολής, να καταφέρνει να μην συνθλίβεται μέσα στους μύλους του δικομματισμού των ΗΠΑ και να εκλέγεται κυβερνήτης της Minessota. Ολα αυτά 8 χρόνια πριν, το 1998. Η απήχηση που βρήκε στους νέους ψηφοφόρους, η οποία όπως δηλώνει και ο ίδιος προερχόταν καθαρά από το Internet ήταν αυτή που του έδωσε τη νίκη και τώρα ακούγεται το όνομα του και για τις προεδρικές εκλογές του 2008. Στις εκλογές του 1998 στην Αυστραλία το κόμμα των Εργατικών είχε στο site του 2000000 hits σε μια χώρα 11000000 ψηφοφόρων. Στις χώρες της Απω Ανατολής κινήματα διοργανώνονται μέσω του Internet (π.χ. Φιλλιπίνες).

Ως γνωστόν, στο Internet τα site γίνονται δημοφιλή ακολουθώντας τον κανόνα του word of mouth. Οταν κάποιος είναι υποστηρικτής του site θα φέρει περισσότερο κόσμο ο ίδιος. Ειδικά σε site που έχουν τον πολιτικό λόγο αυτό δημιουργεί άνοδο στο σύστημα και ένα φόρουμ με πολλές επισκέψεις κάθε μέρα το Indymedia, μπορεί να έχει λόγω ιδεολογίας μικρή απήχηση στον κόσμο, αλλά σαν κίνηση είναι πολύ δυναμική. Because on the Internet noone knows you are the underdog.

Εκλογές έρχονται σύντομα (έστω και τοπικές) και η απάθεια υπάρχει ακόμα. Οι υποψήφιοι τώρα καθορίζονται, αλλά οι πολιτικές τους είναι με τον παραδοσιακό τρόπο. Τουλάχιστον σε μικρές κοινωνίες υπάρχει η αμεσότητα της επαφής, αλλά στις μεγάλες πόλεις προβλέπεται να ακολουθηθούν οι παραδοσιακές πολιτικές τακτικές. Ο ψηφοφόρος να νιώθει αποκλεισμένος από την διαδικασία και να αισθάνεται πολίτης μόνο τη στιγμή της εισόδου στο παραβάν και της κάλπης.

5 σχόλια:

Kensai είπε...

«To forum παρέμεινε έτσι για αρκετές μέρες, και τώρα το έχουν βρει κάποιοι και του έχουν βάλει διαφημιστικά. Ιδια μέρα (και ακόμα είναι έτσι) το http://www.liberals.gr βλέπω να έχει το default page του Under Construction της εταιρείας που το φιλοξενεί.

Δυστυχώς οι φιλελεύθεροι στην Ελλάδα δεν έχουν άμεση πρόσβαση στα συμβατικά μέσα ενημέρωσης. Μπορεί μερικοί να έχουν λόγω της συνεργασίας τους με κόμματα εξουσίας κάποια προβολή αλλά οι περισσότεροι, δεν έχουν τηλεοπτικό ή ραδιοφωνικό χρόνο.»


Είναι αλήθεια πως ώρες-ώρες νιώθω πως οι φιλελεύθεροι είναι σαν τα μικρόβια που η συνεχής πίεση των αντιβιοτικών και το έργο της φυσικής επιλογής τα κάνει να βρουν άλλες διεξόδους προς την επιβίωση... ;)

Έτσι είναι με το Internet! Νομίζω πως η κοινότητα των Φιλελευθέρων στο Διαδίκτυο είναι αρκετά πιο αναπτυγμένη σε σχέση με των άλλων οικονομικο-κοινωνικο-πολιτικών ιδεολογιών.

Όχι ότι θα με χαλούσε να έβλεπα και άλλα κανάλια επικοινωνίας, αλλά το Internet λόγω της διαδραστικότητάς του είναι σαφώς πιο ενδιαφέρον και ποιοτικό.

S G είπε...

δυστυχως δεν ειμαι σιγουρος αν ακομα στην Ελλαδα το ιντερνετ μπορει να κανει την διαφορα. ακομα και οι γνωστοτερες σελιδες στοχασμου και προβληματισμου εχουν πολυυυ λιγους επισκεπτες για να κανουν ουσιαστικη διαφορα.

θα δουμε τι θα φερει το μελλον, αλλα εχω την εντυπωση οτι η εξαρτηση των πολιτικων απο τα καναλια δυσκολα θα μειωθει...

des είπε...

Υπήρχε περίπτωση ενα τόσο δυναμικό μέσο να μείνει ανεξέλεγκτο και αδέσποτο; Άλλο τα διαφημιστικά φυλλάδια, άλλο το under-net.

Ανώνυμος είπε...

Συμφωνώ με το Σωτήρη, τουλάχιστον για τα μεγάλα κόμματα ή τηλεόραση δεν ανταγωνίζεται έτσι εύκολα.
Το ζήτημα είναι τι ποσοστό του εκλογικού σώματος χειρίζεται το internet αρκετά συχνά έτσι ώστε να ενημερωθεί από αυτό.

Ανώνυμος είπε...

Το site υπάρχει:

www.bulls.gr

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner
















Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign








Referrers

Based on original Visionary template by Justin Tadlock
Visionary Reloaded theme by Blogger Templates | Distributed By Magazine Template

Visionary WordPress Theme by Justin Tadlock