Παντα μου φαινεται εντυπωσιακο πως οι ανθρωποι εχουν την ταση να μην βλεπουν το αυτονοητο. Οσοι μιλανε για τα ταξι στην Αθηνα σχεδον παντα παραπονουνται για το γεγονος οτι ειναι δυσκολο να βρεις ενα ελευθερο. Περιεργως μερικοι ταυτοχρονα γκρινιαζουν και για την τιμη.
Δεν χρειαζεται να ειναι κανεις μεγαλοφυια για να καταλαβει οτι η τιμη του ταξι και η διαθεσιμοτητα ελευθερων οχηματων συσχετιζονται! Αν θελουμε περισσοτερα ταξι διαθεσιμα, ειναι σαφες οτι πρεπει να ανεβει η τιμη του κομιστρου, η οποια φυσικα σημερα με την βια κρατειται σε ενα τεχνητα χαμηλο επιπεδο, το χαμηλοτερο στην ΕΕ θα διακινδυνευα να πω. Οι χαμηλες τιμες φερνουν υπερβαλουσα ζητηση και ελλιπη προσφορα, που σε συνδυασμο με τον περιορισμο των αδειων λειτουργιας κανει την ευρεση ταξι μερικες φορες αθλο.
Καποιος θα προτεινε και την αυξηση των αδειων λειτουργιας, με το οποιο μαλλον δεν θα συμφωνησω. Τα ταξι προκαλουν τρομακτικες αρνητικες εξωτερικοτητες στην πολη, συμβαλουν πολυ στην κυκλοφοριακη συμφορηση (ειναι τεραστια πολυτελεια σε μια πολη σαν την Αθηνα να εχει ο καθενας μας εναν προσωπικο σωφερ, ειναι απαραδεκτο να κινουνται οχηματα αδεια και χωρις λογο), ρυπαινουν απιστευτα (τα γνωστα συννεφα μαυρου καπνου απο τους κακορυθμισμενους κινητητες ειναι κλασικο αθηναϊκο θεαμα), συμβαλουν στην κακη οδηγηση (ειναι διαβοητη η αδιαφορια των ταξιτζηδων για τον ΚΟΚ) και βεβαια προφανως οι ταξιτζηδες δεν πληρωνουν αυτο το κοστος που μας προκαλουν.
Στην Αθηνα ο αριθμος των ταξι ειναι υπεραρκετος, οι τιμες τους ειναι ομως τοσο χαμηλες που συμφερει να παρεις ταξι για ψυλλου πηδημα, για 500 μετρα. Μια καλη αυξηση των κομιστρων με γερη αστυνομευση των ταξιτζηδων σε θεματα σεβασμου των κανονων (οπως εφαρμογη της απαγορευσης αρνησης πελατη, που ειναι κοινος τοπος σημερα) θα μπορουσε νομιζω να φερει πραγματικες αλλαγες στα κυκλοφοριακα προβληματα της πολης. Λιγοτερη κινηση και μεγαλυτερη διαθεσιμοτητα ταξι για τις πραγματικα επειγουσες περιπτωσεις που χρειαζεται να παρει κανεις ενα. Τελος προτεινω και αμεση αλλαγη του παρανοϊκου κανονα* ενα ταξι να εχει μονο εναν πελατη. Αυτος ο κανονας πιθηκιζει δυτικες χωρες στις οποιες η χρηση των ταξι ειναι εντελως διαφορετικη. Αν τον σεβοντουσαν ομως στην Αθηνα θα ειχαμε αμεση μεγαλη αυξηση στην κινηση, ελλειψη ταξι, χωρις κανενα ορατο πλεονεκτημα για τους επιβατες!
*Η κλασσικη παρωδια του Χαρυ Κλυν, με τον Σαβοπουλο που εισερχεται σε ενα ταξι και ο οδηγος συνεχως φορτωνει νεους επιβατες (ατακα: να το παρουμε το παλουκαρι?) ειναι φυσικα αποτελεσμα του κανονα του μοναδικου πελατη. Απαξ και ο οδηγος παρανομησει και παρει δευτερο πελατη, δεν υπαρχει κανενας κανονας που να ρυθμιζει τα δικαιωματα του πρωτου, οποτε κυριαρχει η αναρχια. Ενας λογικος κανονας θα ελεγε οτι επιτρεπεται δευτερος πελατης μονο αν ο πρωτος συμφωνησει και με καποια μειωση τις τιμης κτλ κτλ Αλλα στην Ελλαδα προτιμουμε να απαγορευουμε γενικα τα παντα, για να επιτρεπονται τελικα στην πραξη τα παντα...
ΥΓ για την επιστημονικη αποψη του θεματος κοιταξτε και αυτο
Do Economists Reach a Conclusion on Taxi Deregulation? Φυσικα το προβλημα σε αλλες χωρες (πχ Γερμανια) ειναι οι υπερβολικα υψηλες τιμες, και ετσι μια απορρυθμιση της αγορας θα εκανε καλο.
22 σχόλια:
Πρώτα κάτι άσχετο:
Παρακολουθούσα το μεσημβρινό δελτίο ειδήσεων του ΣΚΑΪ, όπου στην προ-παρουσίαση του "Βαρομέτρου", ο εκφωνητής σε διάλογο με συντάκτη είπαν ότι από τις επόμενες δημοσκοπήσεις θα καταγράφεται και νέο κόμμα:Η Φιλελεύθερη Συμμαχία.
Ως εκεί καλά. Το πρόβλημα είναι ότι το παρουσίασε σαν το κόμμα των Μάνου-Ανδριανόπουλου, σαν ένα κόμμα δηλαδή, που κάποιος το ιδρύει και οι άλλοι ακολουθούν, σαν μια διαδικασία από πάνω προς τα κάτω. Δεν αναφέρθηκε καθόλου ότι υπάρχει από καιρό κάποια κίνηση και μεγάλη από αυτή από τους bloggers-προσοχή δεν τους ταυτίζω με την ΦΣ, ότι είναι μια προσπάθεια δημιουργίας ενός φορέα από κάτω. Εκτός, εάν συμβαίνει κάτι άλλο και δεν έχω καλή πληροφόρηση.
Σχετικά με τα ταξί τώρα: Έστω και στο απλούστερο, γιατί να πληρώσει κανείς μεγαλύτερο κόμιστρο, όταν το ταξί τις περισσότερες φορές είναι βρώμικο;
Η αύξηση των κομίστρων θα πρέπει να συνοδεύεται και από άλλα μέτρα προφανώς
Το πώς παρουσιάζεται η ΦΣ είναι από τους δημοσιογράφους. Οι ΑΑ, ΣΜ δεν είπαν τίποτα τέτοιο. Ο ΑΑ είπε ότι πρόκειται για μια κίνηση που γίνεται από τη βάση όχι από τον ίδιο, και ο ΣΜ δήλωσε ότι δεν συμμετέχει ενεργά αλλά συμφωνεί μαζί της και με την ανάγκη ύπαρξής της.
Αναγκαστικά θα στείλουμε σήμερα-αύριο Δελτίο Τύπου, γιατί δημιουργούνται πολλές παρανοήσεις και για μας και για την φύση της εκδήλωσής μας στις 22/12.
Επί του θέματος: την αύξηση του κομίστρου όμως θα επωμίζονταν όχι εκείνοι που παίρνουν ταξί για ψύλλου πήδημα ή επειδή δεν καταδέχονται το τρόλεϊ, αλλά όσοι είναι υποχρεωμένοι να το πάρουν, π.χ. ηλικιωμένοι, έγκυοι κ.λπ., και το χρησιμοποιούν και συχνότερα. Επιπλέον: η ρύθμιση του κομίστρου έχει να κάνη και με την φύση της συγκεκριμένης υπηρεσίας, π.χ. σχετικά ανελαστική ζήτηση, εν τοις πράγμασιν αδυναμία διαπραγματεύσης κ.λπ. Αυτά πώς τα λαμβάνεις υπόψιν;
Η ασυδοσία των ταξιτζήδων δεν διαφέρει από την ασυδοσία των δημοσιογράφων.
Λέει, για παράδειγμα ο πρωθυπουργός: θα δώσουμε δυνατότητα "ψήφου στους Ελληνες που ζουν στο εξωτερικό". Γράφουν, οι δημοσιογράφοι "ψήφο στους ομογενείς", δηλαδή σε καμιά 10 εκατομμύρια πολίτες ξένων χωρών των οποίων οι πρόγονοι ήταν Έλληνες.
Λέει ο ΣΜ πως συμφωνεί με την ΦΣ; Ε, αυτονόητο είναι για τους δημοσιογράφους πως πρόκειται για το νέο του κόμμα!
Είναι άδειο το ταξί αλλά δεν γουστάρει να βγει Αγ. Παρασκευή ο οδηγός; Δεν σε βάζει στο αυτοκίνητο. Κι αντε να εξηγήσεις μετά στον συνάδελφο εξ Αμερικής πώς λειτουργεί το σύστημα!
Αυτή η ασυδοσία είναι που με τρομάζει όταν σκέφτομαι τι μπορεί να γίνει αν αφήσουμε να στηθούν ιδιωτικά ΑΕΙ δίχως ένα βασικό θεσμικό πλαίσιο και την πολιτική βούληση να το εφαρμόσουμε.
Ήδη αρχίσαν τα προβλήματα:
"Students were often admitted to classes near the end of a term, without meeting prerequisites, or without understanding English adequately, he says. ... the enrollment decline has led Athens administrators to put constant pressure on faculty members to get students in the door. " (Πηγή: The Chronicle of Higher Education, απαιτεί συνδρομή αλλά όποιος ενδιαφέρεται ας μου γράψει και θα του το στείλω το άρθρο (νομίμως).
ντροπαλε τα ταξι της αθηνας οντως ειναι σε πολυ κακη κατασταση. Αλλα αυτο σιγουρα εχει να κανει και με το γεγονος οτι ειναι τοσο φτηνα! Καποιοι κανονες καθαριοτητας κτλ υπαρχουν αλλα δεν τηρουνται, προφανως θα επρεπε να τηρουνται και μια αυξηση της τιμης λογικ θα εφερνε περισσοτερη πιεση για εφαρμογη των κανονων.
θαναση χαιρομαι για τετοιες ερωτησεις στο ψητο της αναλυσης! γιατι θεωρεις οτι ηλικιωμενοι ή αλλοι χρειαζονται ειδικη βοηθεια? λογω χαμηλου εισοδηματος και μειωμενης κινητικοτητας ας πουμε? Τοτε θα πρεπει να στοχευουμε ακριβως αυτα τα ατομα οχι να εχουμε γενικα ενα πολυ φτηνο ταξι. Σημερα οι χρηστες ταξι κατα 90% δεν ειναι ηλικιωμενοι, ειναι ατομα που βαριουνται να περπατησουν 1000 μετρα! Η λυση ειναι γενικες ενισχυσεις εισοδηματος στους φτωχους και ηλικιωμενους (ας τις ξοδεψουν οπως θελουν), και λογικοτερες τιμες ταξι.
Τωρα γενικοτερα η αγορα ταξι δεν εχει πολλα υποκαταστατα λογω κακων μεσων μαζικης μεταφορας στην Αθηνα, γιαυτο και σε συνδυασμο με τις εξωτερικοτητες μια καποια ρυθμιση ισως ειναι απαραιτητη. Αλλα θεωρω απλα οτι οι σημερινες τιμες ειναι αδικαιολογητα χαμηλες, προκαλουν την χρηση ταξι για ψυλλου πηδημα, κυκλοφοριακο, αρα χειροτερες συνθηκες για τα ΜΜΜ κτλ
Άσχετο, αλλά εγώ θα έγραφα "Η αγορά των ΤΑΞΙΩΝ"! :-)
Θα επανέλθω με μερικές ακόμη απλοϊκές ερωτήσεις.
Έχω παρατηρήσει ότι τα ΤΑΞΙ σε μικρές πόλεις είναι εξαιρετικά. Π.χ. Τρίπολη: Mercedes, Superb κτλ, όλα πεντακάθαρα και καλογυαλισμένα και κυρίως καινούργια μοντέλα.
Συζητώντας με έναν πολύ καλό μου φίλο Ταξιτζή, αυτό συμβαίνει για δύο λόγους.
-Επαρχιώτικος ανταγωνισμός για την καλύτερη μούρη
-Πολλοί ταξιτζήδες έχουν αποκλειστικά δικό τους πελατολόγιο.
Αντίθετα, στην Αθήνα το γεγονός ότι ο ταξιτζής βλέπει τον πελάτη μόνο μια φορά, δεν τον προτρέπει να είναι εξυπηρετικός.
Κάτι άλλο που μου κάνει εντύπωση είναι ότι στην Πάτρα π.χ. παίρνεις υποχρεωτικά το πρώτο ΤΑΞΙ που περιμένει στην πιάτσα είτε το αμάξι είναι χάρβαλο, είτε ο οδηγός είναι μέσα στη βρώμα. Στην πιάτσα της Τρίπολης παίρνεις όποιο σου κάνει κέφι.
Τα ταξι προκαλουν τρομακτικες αρνητικες εξωτερικοτητες [στην πολη]...
Και στις «εσωτερικότητες». Βλέπε ανταγωνισμό Τρίπολης στο παράδειγμα του John.
Σωτήρη,
εντάξει με τις εξωτερικές οικονομίες, αλλά γιατί να περιορίσουμε τις άδειες σε ένα νούμερο το οποίο κάποιος κατέβασε έτσι?
Δεν θα ήταν λογικότερο να μην περιορίζουμε τις άδειες αλλά απλώς κάθε χρόνο να πρέπει ο ιδιοκτήτης να πληρώσει αντίτιμο ανανέωσης της άδειας που να είναι ανάλογος του εξωτερικού κόστους που προκαλεί? Θεωρώ ότι μάλλον κάτι τέτοιο θα έπρεπε να γίνει ταυτόχρονα με την απελευθέρωση των κομίστρων.
Σωτήρη ξαναδιαβάζοντας το κείμενό σου, στέκομαι στην διαφωνία σου με την ιδέα να αυξηθούν οι άδειες για ταξί.
Με βάση προηγούμενες συζητήσεις και άλλα γραπτά σου, η θέση σου μου φαίνεται ασυνεπής. Περιορίζεις το δικαίωμα κάποιου να ασκήσει το επάγγελμα που επιθυμεί, επειδή πολλοί από αυτούς που το ασκούν ήδη δεν είναι καλοί επαγγελματίες;
Την αστυνόμευση την βρίσκω ανέφικτη δεδομένης της γεωγραφικής διασποράς. Ας υπάρξει μια υπηρεσία παραπόνων. Μηχανογραφημένη, οργανωμένη, να παρακολουθεί τα παράπονα για κάθε όχημα και οδηγό και να επιβάλλει κυρώσεις όποτε χρειάζεται. Να υπάρξει ταυτοχρόνως και ενημέρωση του καταναλωτικού κοινού για τα δικαιώματά του.
Αν το καταναλωτικό κοινό θέλει να πάρει ταξί για 200 μέτρα, βάση ποιας λογικής θα το εμποδίσεις; Επιβάλλοντας premium στην ταρίφα; Ή διατηρώντας τον περιορισμένο αριθμό αγοραίων οχημάτων; Να ανοίξει η αγορά, να υπάρξουν βασικές προδιαγραφές, να υπάρξει προστασία καταναλωτή και ο καλύτερος επαγγελματίας οδηγός να πλουτίσει από την ευσυνείδητη εργασία του!
Προφανώς ο Σωτήρης υποστηρίζει ότι δεν χωράνε και τα απεριόριστα ταξιά και τα ΜΜΜ σε μια στενή υπερκατοικημένη Αθήνα.
Μια απορία/σκέψη σχετικά με την ρύθμιση της αγοράς: στα ταξιά και γενικώτερα στις δημόσιες συγκοινωνίες δεν υπάρχει και πολύς χώρος για ανταγωνισμό. Αν δεν σου αρέση η πιτσαρία της γειτονιάς σου, απλώς θα διαλέξης άλλη, ταξί όμως θα πάρης το πρώτο που θα βρης, χωρίς να συγκρίνης ούτε να μπορής να προτιμήσης πάλι το ίδιο αν σε ικανοποίησε. Αυτό σε συνδυασμό με το ότι υπάρχουν μεγάλες κατηγορίες συμπολιτών μας που είναι εν τοις πράγμασιν υποχρεωμένες να πάρουν ταξί, δεν έχουν δηλαδή και πολλύ συμβατική ελευθερία ως προς την δυνατότητα σύναψης της σχετικής σύμβασης, δεν ομιλεί υπέρ της ρύθμισης της αγοράς; Και αν ναι, προς ποια κατεύθυνση;
Τα ταξί είναι η ασπιρίνη στην έλλειψη ΜΜΜ. Αλλά πρέπει να γίνουν 5 πράγματα για τα ταξί ώστε να λειτουργούν σωστά.
1) Να πληρεί το ταξί κάποιες ελάχιστες προδιαγραφές (καθαριότητας, παλαιότητας, air-condition).
2) Nα απαγορευτεί διά ροπάλου η διπλή μίσθωση.
3) Να απελευθερωθεί η τιμή τους.
4) Να επιλυθούν τα προβλήματα των λεωφορείων, γιατί όταν εναλλακτική λύση στο ταξί είναι ένα λεωφορείο 100 ατόμων με 200 μέσα δεν υπάρχει εναλλακτική.
5) Να απελευθερωθούν οι άδειες ταξί στην Αθήνα και να δοθούν μικτές άδειες (Αθήνας το χειμώνα, σε τουριστικά μέρη το καλοκαίρι).
Τα προβλήματα των ταξί, θα μπορούσαν να διαχωριστούν σε δύο βασικές κατηγορίες: τα προβλήματα των κακών υπηρεσιών τους (καθαριότητα, τσιγάρο, αγένεια, διπλές κούρσες κτλ) και τα προβλήματα που δημιουργούν στην πόλη.
Για τα δεύτερα προβλήματα συμφωνώ με τον Κώστα, ότι καλύτερη λύση είναι να τα εσωτερικεύσουμε στο κόστος της ετήσιας ανανέωσης της άδειας, παρά ο καθορισμός του αριθμού των αδειών, που εκτοξεύει τις τιμές των αδειών στα ύψη και δημιουργεί μια κλειστή αγορά στην οποία όσοι ήδη είναι μέσα απολαμβάνουν μια προνομιακή θέση.
Η ίδια η κλειστή αυτή αγορά είναι μέρος της εξήγησης για τα πρώτα προβλήματα. Οι ταξιτζήδες είναι αδιάφοροι για τις υπηρεσίες τους, διότι η κλειστή αγορά εξασφαλίζει ότι δεν κινδυνεύουν να χάσουν πελατεία όσο άθλιες υπηρεσίες και αν παρέχουν. Και εδώ λύση μπορεί να είναι ο ανταγωνισμός. Και μεταξύ των ταξιτζήδων σε μια πιο ανοικτή αγορά, αλλά μεταξύ των ταξί και των ΜΜΜ (που επίσης χρειάζονται να λειτουργούν με ανταγωνιστικότερους όρους).
Μπορεί να διαλέγουμε πάντα το πρώτο ταξί που θα συναντήσουμε, αλλά:
-όσο μεγαλύτερος ο ανταγωνισμός μεταξύ τους, τόσο μικρότερες πιθανότητες έχει ο κάθε ταξιτζής να βρει κούρσα
-όσο περισσότερο χρησιμοποιούμε τα ΜΜΜ, τόσο λιγότερες κούρσες αντιστοιχούν στον κάθε ταξιτζή.
Που σημαίνει ότι σε μια απελευθερωμένη ανταγωνιστική αγορά δεν θα αργήσουν να νοιώσουν την ανάγκη βελτίωσης των υπηρεσιών τους ως ανάγκη επιβίωσης.
Μου φάινεται πολύ πιο λογικό και τελικα συμφέρον για την πόλη να υπάρχει ελευθερία λειτουργίας ταξί, αλλά τα χρήματα που θα συγκεντρώνονται κάθε χρόνο να πηγαίνουν για την ενίσχυση των ΜΜΜ (πχ μετρό, 24ωρη λειτουργία ΜΜΜ κτλ).
τα ταξι στις μικρες πολεις εχουν οντως καποιον ανταγωνισμο αλλα ο κυριοτερος λογος που ειναι ολα Mercedes ειναι απλα οτι οι αδειες τους δεν κοστιζουν οσο της αθηνας (που πρεπει να ειναι γυρω στα 100.000 ευρω σημερα!).
τωρα η απελευθερωση του αριθμου των αδειων δεν ξερω αν ειναι καλη ιδεα. Υπαρχει πολυ μεγαλη βιβλιογραφια στο θεμα, ενδεικτικα παρεθεσα ενα αρθρο-συνοψη της βιβλιογραφιας.
αν πραγματικα το κοστος τους προσαρμοζεται αναλογα με τις εξωτερικοτητες, θα φτασει σιγουρα την σημερινη τιμη. Το θεμα ειναι οτι ειναι πιο ευκολο να υπολογισουμε τον βελτιστο αριθμο αδειών παρα το μεγεθος των εξωτερικοτητων του ταξι Ν+1 (δηλαδη το οριακο κοστος). Να σημειωσω οτι το σημερινο καθεστως ειναι αρκετα παρομοιο με την ιδεα του Κοους για property rights.
Φυσικα η ιδανικη περιπτωση θα ειχε διοδια στην Αθηνα και απελευθερωση των αδειων.
Σε καθε περιπτωση η αγορα των ταξι ειναι ιδιαζουσα, μια πληρης απελευθερωση των κομιστρων δεν ειναι καλη ιδεα. Σε μερη που εγινε δεν υπηρχε συνηθως ανταγωνισμος (αν περιμενεις ας πουμε μεσημερι για ταξι τι πιθανοτητα εχεις να βρεις πολλα και να διαλεξεις ενα?), μονο στις πιατσες βασικα μπορει να υπαρχει ανταγωνισμος. Και φυσικα το προβλημα ειναι οτι για να υπαρξει ανταγωνισμος χρειαζονται πολλα ταξι, πραγμα ανεπιθυμητο σε μια πολη σαν την Αθηνα.
Αντριου εξηγησα οτι η διπλη μισθωση δεν εχει κανεναν λογο να απαγορευεται!
Ληρ ο αριθμος των αδειων περιοριζεται λογω εξωτερικοτητων, οχι επειδη μερικοι οδηγοι ειναι κακοι.
"Αν το καταναλωτικό κοινό θέλει να πάρει ταξί για 200 μέτρα, βάση ποιας λογικής θα το εμποδίσεις; Επιβάλλοντας premium στην ταρίφα;"
οπωσδηποτε. οι ανεγκεφαλοι που παιρνουν ταξι ή ΙΧ για 200 μετρα προκαλουν τεραστιες εξωτερικοτητες στους αλλους! εγω ως πεζος και ποδηλατης βασικα νιωθω τρομερα αδικημενος στην Αθηνα απο την βρωμια, την κινηση και τον θορυβο που προκαλουν τα αυτοκινητα, εξωτερικοτητες που δεν πληρωνονται απο κανεναν!
Υπάρχει και το εξής: Αν θέλετε να αυξηθούν οι πραγματικά φθηνές τιμές στα ταξί προτείνω να καθιερωθούν πρώτα νυχτερινές συγκοοινωνίες. Αν δεν μπορώ να γυρίσω σπίτι μου το βράδυ με ΜΜΜ, δεν μπορώ να πάρω αμάξι γιατί έχω πιει γιατί να τα σκάσω στο ταξί εκβιαστικά;
Επίσης όπως αναφέρθηκε παραπάνω ,ρύθμιση για τις τουριστικές περιοχές το καλοκαίρι. Αν κάποιος μένει ας πούμε 7 μέρες στη Σαντορίνη ,στην περιοχή Καμάρι και θέλει κάθε βράδυ να βγαίνει στα Φυρά (δε νομίζω ότι είναι και τόσο παράλογο) πώς θα μετακινηθεί;
Γενικότερα τα ταξί -όπως συμβαίνει και αλλού- θα πρέπει να ανεβάσουν την ποιότητα υπηρεσιών μαζί με το κόστος αυτών ,όπως προτείνει και ο Σωτήρης, αρκεί όμως να παρέχονται στον πολίτη εναλλακτικές λύσεις .
Liberal SG ths plakas pws ginetai liberal diodia, premius se eleu8eres antallages
ανωνυμε δεν ειμαι σιγουρος οτι σε καταλαβαινω αλλα υποθετω οτι θεωρεις τα διοδια ανελευθερα?? απο που κιως που? οι δρομοι ανηκουν στο κρατος και το κρατος εχει δικαιμα να κανει οτι θελει σε αυτους. Και φυσικα η θεωρια των εξωτερικοτητων ειναι συμβατη με τον φιλελευθερισμο (αν δεν ειναι προτιμω να ειμαι σωστος επιστημονας παρα "ορθος" φιλελευθερος)
ναυαγιο οι νυχτερινες συγκοινωνιες εχουν οντως θετικες εξωτερικοτητες και θα επρεπε να ενισχυονται. Θεωρω απαραδεκτο οτι σε μια πολη που δεν κοιμαται ποτε οπως η αθηνα το μετρό κλεινει στις 12! Τα σαββατοκυριακα πρεπει να εχουμε νυχτερινο μετρό, μπας και γλιτωσουμε λιγο απο
α) τους μεθυστακες οδηγους
β) τον πανικο που γινεται με τα αυτοκινητα σε μερη σαν του Ψυρρη
και τα νησια φυσικα θελουν εποχικες αδειες. Το πιο παρανοϊκο φαινομενο ειναι να ψαχνεις για ταξι στην Μυκονο Αυγουστο. Απλα γελοιο θεαμα και κανει ζημια στον τουρισμο μας νομιζω.
aReverseR δεν νομιζω οτι φταιει αυτο. Αντιδρασεις στα νυχτερινα ΜΜΜ φερνουν πρωτοι οι οδηγοι τους, μετα οι διαφοροι ιδεοληπτικοι και μετα ισως οι ταξιτζηδες. Το μεγαλο προβλημα ειναι βεβαια το κοστος, αλλα θεωρω οτι οι εξωερικοτητες ειναι τετοιες που μια επιδοτηση δεν ειναι παραλογη.
"Ρε παιδιά, εφόσον κάτι δεν χρησιμοποιείται σαν είδος πολυτελείας αλλά σαν είδος ανάγκης, πως θέλετε να έχει τιμή πολυτελείας?"
συγγνωμη, ποιος εκτος απο τους πραγματικα ανημπορους δεν εχουν επιλογη στην Αθηνα την ημερα? λεωφορεια, τρολευ, μετρο, μπορει να μην ειναι ιδανικα ειναι ομως μια επιλογη. και δεν θελω τιμη πολυτελειας, αλλα λογικη τιμη. Σημερα το ταξι στο Βερολινο πχ (πολη με σχετικα παρομοιο εισοδημα με την Αθηνα και φτηνοτερες τιμες σχεδον στα παντα) πρεπει να κοστιζει ισως 5 φορες περισσοτερο απο της αθηνας!
You know individual liberty, free markets and more. Apo pou kai ws pou ta diodia exoun sxesh me thn eleu8eria. An tous dromous tous eftiaxne idiwtikh etairia 8a dexomoun na plhrwsw diodia. Oi dromoi exoun hdh xrhmatodoth8ei apo tous fourous. Kai an einai se polh uparxoun dhmotika telh kai apeu8eias epixorhghsh twn OTA. Ante krufokommounistako parea me ton Livingston rikste kai Synaspismo. Oson afora gia ta 200 metra ti se koftei. Opoios 8elei kai h timh einai sumferousa gia auton xrhsimopoiei to taksi . Giati na forologhseis pali bre kakomoire kommounisth pou mas to paizeis kai fileleu8eros. H prosfora kai h zhthsh 8a ka8orisoun an sumferei kai oxi oi forologikes oneirwkseis sou. Twra an auto brwmizei klp klp einai eleu8erh epilogh twn politwn na exoun brwmikh polh kai na epilegoun taksi gia 5 metra, an den sou aresei sto Agio Oros, h prospa8hse na peiseis gia to anti8eto. Oxi sto coercion leei o fileleu8erismos kai dh sto forologiko. Ante kalh pshfo sthn Paparhga
ανωνυμε
απο προσωπικο βιτσιο θα σου απαντησω. Θεωρω ομως τον τροπο σου μαλλον απαραδεκτο και ειναι και λιγο αδικο να σου αφιερωνουμε τον ιδιο χρονο οσο σε αλλα ατομα που εχουν αντιθετη γνωμη αλλα την εκφραζουν με 10 φορες καλυτερο τροπο. θα προτιμουσα να αναθεωρησεις την σταση σου.
η αποψη σου οτι τα διοδια ειναι εν γενει ανελευθερα ειναι εντελως αστηρικτη και βασικα μου φαινεται επιφανειακη και αστεια. Τα ατομικα δικαιωματα γενικα λενε οτι ο χρηστης πρεπει να πληρωνει, οχι γενικα ο φορολογουμενος. Συχνα αυτο δεν ειναι δυνατο, λογω τεχνικων και οικονομικων περιορισμων. Αλλα τα διοδια πολεων ειναι μια προταση των οικονομολογων εδω και δεκαετιες (για να μιλησουμε και για καποιον που ισως σεβεσαι, ο Φριντμαν θα ηταν νομιζω μεγαλος οπαδος) και επιτελους εφαρμοστηκαν στο Λονδινο και αλλες πολεις. Ελπιζω να γινει και στην Αθηνα.
"Oson afora gia ta 200 metra ti se koftei. Opoios 8elei kai h timh einai sumferousa gia auton xrhsimopoiei to taksi. "
ναι μονο που η τιμη δεν συμπεριλαμβανει τις τεραστιες εξωτερικοτητες που προκαλουνται απο ενα ταξι. δεν θα κατσω να εξηγησω τι ειναι η εξωτερικοτητα, ταχουμε πει διεξοδικα
"Giati na forologhseis pali bre kakomoire kommounisth pou mas to paizeis kai fileleu8eros."
δεν το παιζω τιποτα και δεν πιστευω σε καμμια ιδεοληψια, μονο στην κοινη λογικη. Αν εσυ οριζεις τον φιλελευθερο ως "αμυαλο ατομο που βριζει απο δω κι απο κει και πιστευει φανατικα σε μια ιδεα που δεν εχει καν καταλαβει" τοτε ευχαριστω πολυ, δεν θελω την ταμπελα του φιλελευθερου, στην αφηνω, χαρισμα σου.
(αν απτην αλλη βρεις κομμουνιστη να συμφωνει με διοδια πολεων θαθελα πολυ να τον γνωρισω)
aReverseR
"Πρέπει να ξεκινάναω δλδ μιση ώρα νωριτερα απο την προβλεπόμενη διάρκεια διαδρομης, για να καλύπτω την ανεπάρκεια των ΜΜΜ?"
σε καμμια πολη του κοσμου το ταξι δεν ειναι το ιδιο γρηγορο απο πορτα σε πορτα με τα ΜΜΜ. Λογικο αλλωστε. Αλλα το ταξι κοστιζει περισσοτερο, γιαυτο αλλοτε το επιλεγεις αλλοτε οχι.
Οταν κανεις την σταθμιση των δυο για να αποφασισεις, πρεπει να βλεπεις αμεσα την συνεπεια των πραξεων σου στην τιμη των δυο (ταξι ή ΜΜΜ). Σημερα οταν παιρνεις ταξι πληρωνεις μονο το κοστος εξορυξης, διυλισης και μεταφορας της βενζινης και τον οδηγο, οχι την ρυπανση (ηχητικη και της ατμοσφαιρας), την ενοχληση της κινησης των αλλων ΙΧ, την παρεμποδιση των πεζων κτλ
"Θεωρητικά θα μπορούσα να πάω και με τα πόδια μου αφου δεν είμαι ηλικιωμένος."
δεν ξερω για σενα, αλλα μια ματια στις στατιστικες λεει οτι οι Αθηναιοι παρα τον καλο καιρο περπατανε λιγοτερο απο καθε αλλο Ευρωπαιο. Αυτο σιγουρα εχει να κανει με την πλημμελη εσωτερικοποιηση του κοστους που προκαλουν τα ΙΧ και ταξι στην πολη. Στην Γερμανια σχεδον κανενας που ξερω δεν κυκλοφορει με ΙΧ, αλλα μονο με ποδηλατο. Στην Αθηνα ξερω μονο εναν (και οχι δεν ειναι θεμα μορφολογιας της πολης. ειναι εν μερει θεμα κακων ΜΜΜ αλλα περισσοτερο κακης νοοτροπιας και κακων κινητρων).
"Υπάρχει περίτπωση να βγεις για διασκέδαση και να μαζυετείς κατα τις 11? Μια πόλη 4αρων εκαταμμυριων δεν είναι ικανή να τροφοδοτήσει ΜΜΜ που να δουλεύουν νύχτα? Δυσκολέυομαι να δεχτω τα παραπάνω"
το μετρό εχει καποια σταθερα κοστη, δεν εξαρτωνται απο τον αριθμο των επιβατων (φυλαξη, φωτισμος, επιτηρηση, κινηση τρενων κτλ). Αντιθετα, ενω τα εξοδα ειναι λιγο πολυ σταθερα, τα εσοδα το βραδυ σιγουρα ειναι χαμηλοτερα αποτι την ημερα. Οταν τα ΜΜΜ καθε μεγαλης πολης χρειαζονται επιδοτησεις ακομα και την μερα για να λειτουργουν επαρκως (οχι λογω αναποτελεσματικοτητας αλλα φυσης της αγορας), φαντασου την νυχτα. Απλα θεωρω οτι αυτες οι επιδοτησεις εχουν νοημα και πρεπει να δοθουν, ει δυνατον σε ιδιωτες με ανοιχτους διαγωνισμους.
Επειδη μας το παιζεις David Boaz του φιλελευθερισμου ψαξε στις σελιδες του Λιμπερταριαν Παρτυ στην Αμερικη να δεις την αποψη τους για τα διοδια.
Καλη λευτερια στους συντορφους, σοσιαλιστη ψευτο φιλελευθερε.
An argument against free market is a lack of belief in freedom
aReverseR
το προβλημα με τα λεωφορεια στην αθηνα ειναι οντως η ελλειψη σοβαρου πργραμματος. Μερικες φορες περνανε 4 μαζι, αλλες περιμενεις κανα 30λεπτο για να ερθει. Αυτο δεν οφειλεται στην κινηση τοσο, οσο στον κακο σχεδιασμο και την ανευθυνοτητα (ας πουμε στην Γερμανια αν το λεωφορειο φτασει πιο νωρις σε καποια κεντρικη σταση, συνηθως περιμενει για να γυρισει στο σωστο προγραμμα)
για τα ποδηλατα, οχι δεν ειναι αδυνατο. Ουτε οι λοφοι, ουτε οι δρομοι φταινε που ας πουμε κανεις δεν χρησιμοποιει ποδηλατο στο Χαλανδρι ή στην Καλλιθεα ή στα Πατησια (μαλλον επιπεδες περιοχες) ποσο μαλλον στο πεζοδρομημενο κεντρο της αθηνας.
"Για το βραδινο μετρό, φυσικά και υπολογίζω τα αυξημένα κόστη. Φυσικά το όλο θέμα είναι πόσα είναι αυτά? Μπορεί και να έχω άδικο, ενα παραδειγμα κάποιας πόλης αναλογης της αθηνας θα μας βοηθούσε. Αν γνωρίζεις οτι η λειτουργία τους δεν ειναι δυνατή, πάσο."
οπως εξηγησα τα ΜΜΜ επιδοτουνται ηδη σε καθε ευρωπαϊκη πολη. το βραδυνο μετρό ειναι ακομα πιο ζημιογονο γιαυτο υπαρχουν διαφορες λυσεις (βραδυνα λεωφορεια καθε μια ωρα κτλ). ειδικα στην αθηνα θεωρω οτι θα γλιτωσουμε τοση φασαρια κινηση και ανθρωπινες ζωες που το νυχτερινό μετρό ειναι υποχρεωση μας να υπαρχει.
"Δεν φταίει η τιμή των ταξί για την ανεπάρκειά [των ΜΜΜ]!!!"
κιομως εν μερει αυτο φταιει. Οποτε κανουν απεργια τα ταξι αδειαζει η πολη! Τα λεωφορεια ειναι πολυ αργα εν μερει λογω κινησης, αν κυκλοφορουσαν λιγοτερα ταξι θα ειχαμε σιγουρα καλυτερα λεωφορεια!
ανωνυμε δεν βλεπω καποιο επιχειρημα αλλα συνεχη υβρισμο. κατανταει λιγο ενοχλητικο. Και οχι βεβαια δεν περιμενω την γνωμη ενος αμερικανικου κομματος για να σχηματισω επιστημονικη αποψη σε ενα θεμα που απτεται της ειδικοτητας μου. αν εχεις καποια επιστημονικη μελετη, ας την συζητησουμε.
Θελετε φθηνοτερο Ταξι, να το παιρνετε μονοι σας και να ειναι ολα πεντακαθαρα κτλ. Στο εξωτερικο δεν παιρνουν διπλοκουρσα, αλλα παιρνουν 7€ το ελαχιστο αντι για 2.65€. Δεν σας αρεσουν διπλοκουρσες, αλλα ΠΑΝΤΑ σηκωνετε χερι να σταματησουν και ας εχουν αλλον πελατη μεσα. Αρα εσεις να ειστε μονοι σας. Για τους αλλους δεν σας καιγετε καρφακι. Να ειναι πεντακαθαρα; Με 2.65€ την κουρσα ενω ενα πλυσιμο μεσα εξω, θελει 12-15€; Και πολυ σας πεφτει ετσι.
Δημοσίευση σχολίου