Είναι τόσο σπάνιο να βλέπεις έναν υποψήφιο δήμαρχο που να έχει πραγματικά ένα όραμα για την πόλη του και να μην βλέπει τη δημαρχία σαν ... πολιτική προίκα που, ακόμη κι αν οι πολιτικές / ιδεολογικές αντιλήψεις σας δεν ταυτίζονται, έχεις σχεδόν... υποχρέωση, στον εαυτό σου και την πόλη σου, να πάρεις στα σοβαρά την υποψηφιότητά του. Ακόμα περισσότερο όταν αυτός ο υποψήφιος έχει δώσει δείγματα γραφής με τη χρηστή, αποτελεσματική και διαφανή διοίκησή του σε έναν άλλο οργανισμό και έχει ήδη κάνει έργο για την πόλη, παρότι αυτό δεν ήταν η βασική του αρμοδιότητα.
Όπως πολλοί άλλοι Πατρινοί, έχω κι εγώ δει και "ωφεληθεί" από το έργο που έγινε κατά τη θητεία του Γιάννη Δημαρά ως επικεφαλής του Λιμενικού Ταμείου Πατρών με την αναμόρφωση τμήματος της λιμενικής ζώνης. Η τσιμεντένια, γεμάτη μπάζα και εγκαταλελειμμένη παλιά παραλία έχει πλέον μεταμορφωθεί σε μια ζωντανή, πράσινη, φιλόξενη έκταση, διαθέσιμη σε όλους τους κατοίκους της πόλης. Και έχει στην πράξη υιοθετηθεί από αυτούς με τον καθημερινό τους περίπατο. Παράλληλα, αναβαθμίστηκε η Μαρίνα της Πάτρας υποβοηθώντας με αυτόν τον τρόπο την οικονομική ανάπτυξη της περιοχής. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι άλλοι υποψήφιοι δήμαρχοι ανακάλυψαν ξαφνικά το λιμάνι και την παραλία (για τα οποία δεν είχε ακουστεί τίποτα επί δεκαετίες) και προβάλλουν, προεκλογικώς, μαξιμαλιστικά συνθήματα του τύπου "να πέσουν τα τείχη / να αποδοθεί στους Πατρινούς όλη η λιμενική ζώνη" (λες και ο Δήμος έχει τη δυνατότητα, ή το συμφέρον, να ... εκδιώξει το λιμάνι!)
Επιπλέον, ο σχεδιασμός των ανοικτών χώρων δεν ακολούθησε την πεπατημένη νεοελληνική οδό του "ρίχνουμε 100 πλακάκια, λίγο τσιμέντο γύρω-γύρω, 2 παγκάκια κάτω από τον καυτό ήλιο και λέμε ότι κάναμε έργο". Είναι σαφές ότι οι χώροι σχεδιάστηκαν με προσοχή στη λεπτομέρεια τόσο από αισθητικής όσο και από λειτουργικής πλευράς. Η ομοιότητα με αντίστοιχους χώρους στη Βαρκελώνη, ηθελημένη και εμφανής, δεν είναι αναγκαστικά και κατακριτέα. Εξάλλου η Πάτρα πάντα προσπαθούσε να παίρνει και να αφομοιώνει στοιχεία από τη Δύση. Το ίδιο το Καρναβάλι της έχει αφομοιώσει και ενσωματώσει άπειρες ξένες επιρροές ενώ και το χαρακτηριστικότερο αρχιτεκτονικό της μνημείο, το Δημοτικό Θέατρο, δεν είναι παρά ένα πιστό αντίγραφο του κτηρίου της Scala του Μιλάνου.
Σε αντιπαραβολή, δείτε το βόρειο τμήμα της παραλιακής ζώνης που ανήκει στο Δήμο της Πάτρας, μετά το κομμάτι που είναι στη δικαιοδοσία του ΟΛΠ. Ειδικά τα "μαρμαρένια αλώνια" που φτιάχτηκαν με τη βοήθεια του τότε Υφυπ. Αθλητισμού και νυν ανθυποψηφίου κ. Φούρα για να βοηθηθεί η Πάτρα στη διεκδίκηση των Μεσογειακών Αγώνων, πρέπει να είναι ο τραγικότερος δημόσιος χώρος που έχει ποτέ φτιαχτεί στην Ελλάδα. Σίγουρα οι πρέσβεις των Μεσογειακών Χωρών θα αισθάνθηκαν περίεργα βλέποντας τις σημαίες των χωρών τους να κοσμούν τις απίθανες αυτές... "ταφόπλακες"!
Η δείτε την κεντρική Πλατεία Γεωργίου A', που έκανε πάνω από 4 χρόνια να ολοκληρωθεί, επί δημαρχίας του έτερου ανθυποψηφίου κ. Φλωράτου (αν θεωρείται ολοκληρωμένη) με ελλιπέστατα αποτελέσματα και γεμάτη επικίνδυνες παγίδες γι' αυτούς που δε θα έχουν τα μάτια τους 400.
Παράλληλα, επί της Προεδρίας Δημαρά στο Λ.Τ.Π. ξαναχτίστηκε ο Φάρος, το παλαιό σύμβολο της πόλης και του Λιμανιού της στο νότιο τμήμα της λιμενικής ζώνης και διαμορφώθηκε, με εξίσου επιτυχημένο τρόπο, ο γύρω χώρος.
Επιπλέον, ο Οργανισμός Λιμένος της Πάτρας ήταν ο πρώτος λιμένας στην Ελλάδα που απέκτησε Συνολικό Σχέδιο Διαχείρισης (Master Plan) κατά τη διάρκεια της θητείας Δημαρά, ώστε να μην γίνονται σκόρπιες και αποσπασματικές παρεμβάσεις που αναιρούν η μία την άλλη αλλά όλες οι δράσεις να έχουν μια συμβατότητα και να υπακούουν σε ένα ενιαίο σχεδιασμό.
Στα υπέρ της υποψηφιότητας Δημαρά μετράω και τη σημαντική προσπάθεια συμμετοχής των Δημοτών της Πάτρας στη σχεδιαζόμενη πριν από μερικά χρόνια ανάπλαση του Μόλου Αγ. Νικολάου. Είχε γίνει αρχιτεκτονικός διαγωνισμός ιδεών, τα σχέδια είχαν εκτεθεί ενώπιον των δημοτών και είχε ζητηθεί, με ερωτηματολόγια, η γνώμη / προτίμησή τους. Σημαντικό το να ξέρουμε πως κάποιοι εννοούν πραγματικά τα περί συμμετοχής και δεν τα χρησιμοποιούν απλά ως ένα σύνθημα.
Τέλος, η παραίτησή του από τη θέση του Αντιδημάρχου για την Πολιτιστική Πρωτεύουσα, όταν διαπίστωσε την έλλειψη προϋποθέσεων επιτυχίας της και την υπονόμευσή της από συγκεκριμένους κυβερνητικούς και άλλους παράγοντες είναι δείγμα υγιούς προσέγγισης των δημοσίων αξιωμάτων: τα αξιώματα χρησιμεύουν μόνο στο βαθμό που σου δίνουν τη δυνατότητα να παράγεις έργο, όχι ως "παράσημα" προς επίδειξη.
-------------Ο Ν. Μάντζαρης συμμετείχε στην Ομάδα Βιώσιμης Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος της ανεξάρτητης Δημοτικής Κίνησης "Τώρα, για την Πάτρα" με επικεφαλής τον Γιάννη Δημαρά που λειτούργησε υπό την προεδρία του επίκουρου καθηγητή Πολεοδομίας & Χωροταξίας Πανεπιστημίου Πατρών Β. Παππά.
10 σχόλια:
ναι...
στα δυσκολα φαινεται πιο πολιτιός μπορεί να ανταπεξέλθει..
και ο κυριος δημαρας μολισ εμφανιστηκαν τα δυσκολα με την πολιτιστικη αντι να λαβει πρωτοβουλια...για να αλλαξει μερικά πραγματα παραιτηθηκε..
Ok καλός ο δημαράς τον γιάγκο τι τον ήθελε;
@ πατρινός:
Δε θα διαφωνήσω με αυτό που λες ως θεωρητική άποψη. Όμως, πως μεταφράζεται στην ουσία, στην πράξη; Η "Πολιτιστική Πρωτεύουσα" και πολλοί άλλοι θεσμοί, στην Ελλάδα εξαρτώνται άμεσα από την θέληση της κεντρικής κυβέρνησης. Άρα, αν η κεντρική κυβέρνηση δεν ενδιαφέρεται να ενισχύσει κάτι, αν δεν υπάρχει δυνατότητα εξεύρεσης άλλων πόρων, αν ο χρόνος έχει ήδη κυλήσει ανεκμετάλευτος (επί 4 χρόνια) και τελευταία στιγμή μπαίνουν τρικλοποδιές, τότε είναι δεδομένο ότι δεν μπορείς να κάνεις τίποτα. Και η παραίτηση μπορεί να είναι και μια ύστατη μορφή πίεσης. Εξ'άλλου τα γεγονότα τον δικαίωσαν. Μέχρι και την παραίτηση Μικρούτσικου στο παρά πέντε είχε προβλέψει...
Και μία - δύο συνδέσεις.
Υπάρχει περίπτωση να ξαναγυρίσει σε κάποιο αξίωμα σύντομα;
@ anarchist, kensai:
Δεν καταλαβαίνω...
Kensai, πρόκειται περί άλλου Γιάννη Δημαρά (αν δεν είσαι από την Πάτρα και τους μπερδεύεις). (Κλικ στον τίτλο του άρθρου...)
den itan thema kedrikis kivernisis agapite..
ta lefta mia xara ta edose i kivernisi...ala afou bikan mesa stin politistikoi arketa lamogia pasokoi..opos sigekrimena o kirios mikroutsikos..o opios ekline simfonies os kalitexnikos dieuthidis..ya ena kouklotheatro me 100 000 euro...
ta pire..ke paretithike..
o kirios dimaras fisika ke den borouse na karfosi(opos ke alloi) tous dikous tou pasokous pou ekmetaleutikan sto epakro tin politistiki..ya na fane ke xrisimopioun os eksilastirio thima ston topiko tipo..me mania.. to sidonisti kirio roilo..
Αυτό για το Δημοτικό Θέατρο αντίγραφο της σκάλας του Μιλάνου τι το θέλατε; Ίσως είναι μύθος. Εξωτερικά δεν υπάρχει καμια σχέση, αντίθετα το "Απόλλων" μοιάζει πάρα πολύ με το "Ιλίου Μέλαθρον" στην Πανεπιστημίου (ειναι και τα δυο του Τσίλερ). Το εσωτερικό ναι, θέατρο προορισμένο για μελοδράματα είναι και αυτο θα του μοιάζει. Αλλά ως εκεί, μέχρι και το θέατρο της Ερμούπολης θέλουν να παρουσιάζουν ως αντίγραφο της Σκάλας του Μιλάνου αν και αυτό είχε υποστεί τέτοια καταστροφή με προσθήκες τσιμέντινων θεωρείων που ούτε καν θέατρο δεν έπρεπε να θεωρείται. Πάντως πέρα από την αναζήτηση συγκρίσεων είναι ίσως το μοναδικό θέατρο του 19ου αιώνα στην Ελλάδα που διατηρείται σχεδόν στην αρχική του κατάσταση.
Όσο για τον παραθαλλάσιο περίπατο των Πατρινών δεν νομίζω να θεωρείται περίπατος κάτι που αρχίζει στο φάρο διακόπτεται από τις ψαροκασέλες της ιχθυόσκαλας, το τερατώδες του Λιμεναρχείου, την κάθε λογής ρύπανση του λιμανιού και καταλήγει (νοητά) στη Μαρίνα που πρέπει να κρατάς τη μύτη σου λόγω των οχετών που χύνονται εκεί και τα αυτιά σου για τη σκυλάδικη μουσική που προέρχεται από τις ημιμόνιμες κατασκευές μπαρ πάνω στην πρώην πρασιά μεταξύ μαρίνας Ηρώων Πολυτεχνείου. Ανάπλαση δεν είναι μόνο αναψυκτήρια. Δε λέω ο κ. Δημαράς είναι μετρημένος, δεν περνούσαν ίσως άλλα από το χέρι του, αλλά στοιχειώδης περίπατος είναι κάτι που ξεκινά από τα Βραχνέικα και καταλήγει στο Ρίο με πεζόδρομο και ποδηλατόδρομο έστω κι αν χρειάζεται να περιοριστεί στο κέντρο σε μια υποτυπώδη λωρίδα, λόγω του λιμανιού. Κι αυτό δεν θα γίνει ούτε σε τέσσερα ούτε σε οκτώ χρόνια. Απλά δεν πρόκειται να συμβεί. Αυτή είναι η Ελλάδα και αυτή είναι η Πάτρα.
Ωραία τα πάρκα αλλά εδώ παίζονται μεγαλύτερα πράγματα... Στις εκλογές του 1998 και του 2002 ο κ.Φούρας (ΠΑΣΟΚ) άφησε τον κουρασμένο Καράβολα (ΠΑΣΟΚ) στα κρύα του λουτρού, βοηθώντας έτσι τον φίλο του κ. Φλωράτο (ΝΔ) να επανεκλεγεί.
Τώρα, ο κ. Φλωράτος, ενώ είχε δηλώσει δύο φορές δημοσίως ότι δεν θα κατέβει ως υποψήφιος, μόλις βγήκαν τα γκάλοπ που έδειξαν τον φίλο του Φούρα να κινδυνεύει από το Δημαρά, ανακοίνωσε την υποψηφιότητά του. Έπρεπε να ανταποδώσει τη χάρη...
Οι "παρέες" έχουν ονοματεπώνυμα, τουλάχιστον σε πόλεις σαν τη δική μας.
1998...να εκλεγεί - όχι να επανεκλεγεί.
@resolute:
Ευχαριστώ για το εκτενές σχόλιο. Ως προς το θέατρο, πράγματι δεν βρίσκω άλλες συνδέσεις πλην του Infocenterpatras.gr που να αναφέρει ότι είναι αντίγραφο (μικρογραφία θα ήταν το σωστό) της Σκάλας του Μιλάνου. Ίσως να είναι απλά τοπικός μύθος ή περιττολογία (όλα ίδια).
Ως προς την παραλία, μπορείς να δεις το ποτήρι ως μισοάδειο ή μισογεμάτο. Αν η λογική του άρθρου ήταν να κάνει αναλυτική εξέταση/κριτική ενός δημόσιου χώρου από όλες τις πλευρές τότε πιστέψτε με θα ήταν διαφορετικό. Είναι επαγγελματικό μου "βίτσιο" (κατά το occupational hazard, που λένε οι Αγγλοσάξωνες) να κάνω ανηλεή κριτική σε όποιο δημόσιο χώρο πάω. Αλλά, εν προκειμένω, συγκρίνω αυτό που (δεν) υπήρχε πριν με αυτό που δημιουργήθηκε στη θέση του. Και το οποίο είναι συμπαθέστατο, προσεγμένο και έξω απ' τα τετριμένα. Τα προβλήματα που επισημαίνετε είναι κυρίως θέματα διαχείρισης (οι διοικήσεις αλλάζουν) και πολλαπλών αρμοδιοτήτων.
Ωστόσο, δεν συμμερίζομαι την απαισιοδοξία σας. Βήμα-βήμα, κομμάτι-κομμάτι τα πράγματα μπορούν να αλλάξουν. Αρκεί να υπάρχουν μακροπρόθεσμοι στόχοι και διάθεση να τους παρακολουθήσεις με πείσμα και μεθοδικότητα.
Διαφορετικά, ας βάλουμε το περίστροφο στον κρόταφο να τελειώνουμε :)
Δημοσίευση σχολίου