Παρασκευή, Μαρτίου 16, 2007

Buzz, Δημοσιοι σελιδοδεικτες και web 2.0

Πεντε λογια για την δυναμη του διαδικτυου στο να μαζευει πληροφορια απο τους πολλους για να προσφερει κατι νεο σε καθενα απο αυτους

Εδω και χρονια γινεται φασαρια για το web 2.0. Ειναι βεβαια κατι που δεν εχει βρει εναν καλο ορισμο αλλα σημαινει κατα καποιον τροπο την ολο και στενοτερη δικτυωση των ανθρωπων και την ανταλλαγη πληροφοριας με συνεχως νεοτερους και εξυπνοτερους τροπους.

Ενα μερος της ιστοριας ειναι σιγουρα υπερβολη (hype). Ομολογω οτι δεν βλεπω τρομερα πολυ νοημα σε δημοσιους συναθροιστες (aggregators) που δεν εχουν συγκεκριμενο σκοπο. Ας πουμε μια σελιδα που μαζευει τα κειμενα ολων των ελληνικων μπλογκ κατα χρονολογικη σειρα μου ειναι καπως αχρηστη, γιατι υπαρχουν παρα πολλα κειμενα που δεν με ενδιαφερουν και τα μπλογκ που με ενδιαφερουν εξαφανιζονται μεσα στην πλημμυρα πληροφοριας. Αλλες υπηρεσιες που διαφημιζονται ως web 2.0 οπως το youtube μου ειναι επισης σχετικα αδιαφορες οσο δεν εχουν καποιο μηχανισμο φιλτραρισματος της πληροφοριας.

Αλλα υπαρχουν τεχνολογιες που φερνουν τα πανω κατω και απο τον ποταμο πληροφοριας εξαγουν τις χρησιμες για μας. Η βασικη ιδεα ειναι οτι ενω δεν τους βλεπουμε καθε μερα στον δρομο, υπαρχουν παρα πολλοι ανθρωποι καπου στον κοσμο που μας μοιαζουν και εχουν κατι να μας πουν/προσφερουν. Δεν ειναι πρακτικα δυνατο να ρωτησουμε τον καθενα απο αυτους τι ατομο ειναι και αν μοιαζουν οι προτιμησεις μας να του ζητησουμε πληροφοριες. Μαλιστα ορισμενες φορες δεν εχουν και λογο να μας πουν την αληθεια. Αλλα μεσα απο τις επιλογες του μπορουμε με ενα σχετικα απλο αλγοριθμο να δουμε αυτοματα αν μοιαζουμε και να εξαγουμε τις πληροφοριες. Μια πολυ καλη χρηση της ιδεας γινεται εδω και χρονια απο την Amazon οταν μας πληροφορει οτι ατομα που διαλεξαν αυτο το βιβλιο, "κοιταξαν και τα εξης αλλα βιβλια" ή πιο προσφατα οτι "ατομα που ειδαν το προϊον Χ τελικα αγορασαν το Ψ". Η ακριβεια των προτασεων της Αμαζον πολλες φορες με εντυπωσιαζει, ειναι μια πολυ ομορφη επιδειξη της δυναμης των αποκεντρωμενων μηχανισμων συλλογης πληροφοριας. Κανενα ατομο, κανενας ειδικος της αγορας δεν θα μπορουσε με τετοια ακριβεια να ψαξει και να ρωτησει τοσον κοσμο για να βρει ποια βιβλια ειναι ενδιαφεροντα για ενα ατομο του τυπου Α ή Β. Αλλα πολλοι ανθρωποι μαζι ενωμενοι με την τεχνολογια μπορουν να φτασουν σε τρομερα αποτελεσματα.

Συχνα (ευτυχως ισως) οι επιλογες μας δεν καταγραφονται απο καποιον κεντρικο μηχανισμο σαν την Amazon. Σε αυτες τις περιπτωσεις οι κοινωνικοι σελιδοδεικτες ή social bookmarking
ερχονται να επιτελεσουν το εργο συγκεντρωσης πληροφοριας. Ενα τετοιο παραδειγμα ειναι το buzz που εφτιαξε ο Γιωργος απο το Reality Tape με καλτ συνθημα what's hot on the greek idernets (αναρωτιεμαι αν το πιανουν ολοι το λεπτο χιουμορ :-) ). Για μενα αυτη η υπηρεσια ειναι πολυ πιο χρησιμη απο εναν απλο συναθροιστη κειμενων. Μπορω να δω ποια κειμενα ηταν αρκουντως ενδιαφεροντα για το ευρυ κοινο ωστε να τα βαλουν στους σελιδοδεικτες τους. Φυσικα μια προφανης εξελιξη του μπαζζ θα ηταν να μπορει να μου προτεινει κειμενα με βαση τις ψηφους των αλλων, δηλαδη "στους περισσοτερους που αρεσε το κειμενο Χ αρεσαν και τα εξης κειμενα Φ, Ψ, Ω". Σε καθε περιπτωση ειναι παντως μια καλη αρχη. Μαλιστα ενω παντα ημουν δυσπιστος για την αναγκη δημιουργιας ελληνικων εκδοσεων επιτυχημενων διεθνων προσπαθειων (βλεπε digg) στην συγκεκριμενη περιπτωση που φαινεται απολυτα δικαιολογημενο: οταν ψαχνω για ελληνικα κειμενα θελω μια σελιδα με μονο ελληνικα κειμενα! Θυμηθειτε λοιπον: μοιραζομενοι τα κειμενα που σας αρεσαν, συντελειτε στην αποτελεσματικη διαδοση πληροφοριας στον ελληνικο χωρο!

ΥΓ στο παρον μπλογκ μπορειτα απλα να πατησετε στο μικρο μελισακι κατω δεξια σε καθε κειμενο, αν θελετε να το σημειωσετε ως ενδιαφερον στο buzz...

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner
















Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign








Referrers

Based on original Visionary template by Justin Tadlock
Visionary Reloaded theme by Blogger Templates | Distributed By Magazine Template

Visionary WordPress Theme by Justin Tadlock