διάβασα κάπου ότι η general motors (gm) έχει αποφασίσει να απολύσει χιλιάδες εργαζόμενους για να εξυγιάνει την επιχείρηση. δεν νομίζω ότι κανείς χαίρεται με αυτή την εξέλιξη όπως δεν πιστεύω ότι κανείς θεωρεί χαρμόσυνη είδηση ότι λίγο πριν τις γιορτές θα βρεθούν χιλιάδες εργαζόμενοι στο δρόμο.
φαντάζομαι ωστόσο ότι στην ελλάδα αυτή η είδηση ξύπνησε για μια ακόμα φορά αισθήματα μίσους ως προς τον καπιταλισμό, ως προς την αμερική, ως προς την παγκοσμιοποίηση και ως προς την ελεύθερη οικονομία.
στην ελλάδα δεν δεχόμαστε ότι αφενός μεν ζούμε σε σύστημα ελεύθερης αγοράς, αφετέρου δε δεν θεωρούμε ότι σημαντικό είναι να σωθεί η επιχείρηση με απολύσεις, κλπ, η οποία όταν ορθοποδήσει θα δημιουργήσει ξανά νέες θέσεις εργασίας, αλλά πιστεύουμε ότι πρέπει να στηρίζεται από το κράτος και ας πηγαίνει αιμορραγώντας στο βυθό δημιουργώντας αργά και σταθερά πρόβλημα όχι μόνο για όλους τους εργαζόμενούς της αλλά και για τους υπόλοιπους πολίτες και για την οικονομία συνολικότερα. στην ελλάδα πιστεύουμε ότι η ελεύθερη αγορά είναι καλή όσο κερδίζουμε. στα δύσκολα, προτιμούμε σοβιετικού τύπου οικονομίες. προτιμούμε το κράτος να επεμβαίνει με το χειρότερο δυνατό τρόπο για να σωθεί το σαπιοκάραβο που ούτε στο βυθό δεν αξίζει να βρίσκεται. δεν έχει σταματήσει κανείς στιγμή να αναρωτηθεί αυτές οι κρατικές παρεμβάσεις, τι καλό έχουν προσφέρει στον τόπο? έχουν σωθεί επιχειρήσεις αξιόλογες? η ανάμιξη του κράτους σ'αυτό τον απερίγραπτο βαθμό έχουν προσελκύσει μήπως επενδύσεις? ή μήπως έχει αποκτήσει κάποια "δυναμική" η οικονομία της χώρας?
ως πότε το κράτος θα παριστάνει τον επιχειρηματία και οι εργάτες τα αφεντικά?
και επειδή πολύ φωνάζουν να "σωσεί" το κράτος την ολυμπιακή αεροπορία, σημαντικό είναι να γνωρίζουμε ότι από το 1965 μέχρι σήμερα, είναι πολύ λίγα τα χρόνια που εμφάνισε κέρδη στον ισολογισμό της. δηλαδή, η ο.α. δεν αξίζει να σωθεί γιατί η ο.α. δεν έβγαζε ποτέ λεφτά, ούτε όταν ήταν ιδιωτική ενώ είναι αυτονόητο ότι ούτε και σήμερα θα μπορέσει να βγάλει κέρδη έτσι όπως είναι.
19 σχόλια:
Νομίζω ότι δεν είναι δύσκολο να διακρίνουμε την διαφορά μεταξύ μια εγγενούς αντιπαραγωγικής επιχείρησης με τεράστια λειτουργικά κόστη και με ζημίες σε όλες τις εποχές, ανεξάρτητα αν πάνε καλά ή όχι οι παγκόσμιες αερομεταφορές, και στις ζημιές που δημιουργούνται σε μια περίοδο κρίσης των αερομεταφορών (μετά την 9/11, την άνοδο των καυσίμων κτλ). Είναι πολύ συζητήσιμο αν το δεύτερο θα έπρεπε να τυγχάνει κρατικής προστασίας. Όπως και να έχει όμως είναι αστήρικτο να θεωρούμε ότι η οικονομική στήριξη στο δεύτερο μπορεί να δικαιολογήσει στήριξη στο πρώτο.
Ρε σεις! Ποιός διέγραψε το προηγούμενο σχόλιο του sasha; Δεν ήταν σπαμ!! Απλά ήταν στα αγγλικά. Στην pinky απάνταγε.
Δε νομίζω ότι οι εταιρίες πάντα απολύουν εργαζόμενους για να ανακάμψουν. Γίνεται κι αυτό, βέβαια, αλλά όχι πάντα. Θυμάσαι τι είχε γίνει πρόπερσι με την Schiesser (αυτή δεν ήταν) και τις απολύσεις που έκανε. Ξέρεις γιατί; Γιατί εδώ έδινε 536 ευρώ βασικό και ήθελαν να πάνε στη βουλγαρία να δίνουν 250. Η Schiesser... Γι' αυτό και μόνο έγιναν οι απολύσεις.
Αυτή είναι η παγκοσμιοποίηση ου δε μου αρέσει. Η ανεξέλεγκτη μεταφορά κεφαλαίου χωρίς να πιάνεται απ' τους ελεγκτικούς μηχανισμούς το κράτος. Κανονικά θα έπρεπε να τους ζητήσει χρήματα πίσω για τις επιδοτήσεις που τους έδινε όταν ήταν στην Ελλάδα.
Μόλις είδα το πρώτο σχόλιο του Roark. Πάνω στο ίδιο πνέυμα: πολλοί θεωρούν τη NASA αντιπαραγωγική επιχείρηση με τεράστια λειτουργικά κόστη και με ζημίες. Πιστεύετε ότι θα έπρεπε να ιδιωτικοποιηθεί; Όποιος έχει διαβάσει το Deception Point του Dan Brown, έχει θιχτεί αυτό το θέμα και κει.
στα ελληνικα ΜΜΕ ο αντιαμερικανισμος ειναι θεσμος. Ακουσα στο Μεγα οτι λεει ο Τσαβες (ο Αντρεας Παπαντρεου* της Βενεζουελας) θα δωρισει λεει φτηνο πετρελαιο στους φτωχους Αμερικανους. Αντιθετα με τα καθαρματα λεει τις αμερικανικες επιχειρησεις που ανεβαζουν τις τιμες! Τι γελοιοτητες, λαϊκισμοι που επικροτουμε εμεις οι αντιαμερικανικες μαϊμουδες...
Ποιος φταιει για τις ανεβασμενες τιμες του πετρελαιου? Οι πετρελαϊκες (που δεν εχουν καμμια εξουσια) ή ο ΟΠΕΚ? Η Εξον, Μομπιλ, ΒΡ ή η Βενεζουελα, Σ.Αραβια και Σια?
Και στο θεμα μας: σε χωρες σαν τις ΗΠΑ εχουμε απολυσεις, στην Γερμανια οι εργαζομενοι των αυτοκινητωβιομηχανιων δεχονται (ανηκουστο!) μειωσεις μισθων! Και στην Ελλαδα νομιζουμε οτι βρηκαμε το κολπο να μην παραγουμε τιποτα και ναμαστε πλουσιοι.
Σιδηροκαρδε οταν φευγει μια επιχειρηση για την Βουλγαρια δεν φευγει για να ανακαμψει? Δεν γνωριζουμε εδω και χρονια οτι η φτηνη κλωστοϋφαντουργια στην Ελλαδα ειναι καταδικασμενη? Και αυτο ειναι καλο γιατι δειχνει οτι οι μισθοι μας εχουν ανεβει τοσο που να μην κανουμε για τετοιες δουλειες...
Η ΝΑΣΑ φερνει τεραστιες θετικες εξωτερικοτητες στην αμερικανικη επιστημη και βεβαια φερνει γοητρο (αν δεχονται οι αμερικανοι να πληρωνουν για γοητρο, δικαιωμα τους). Η Ολυμπιακη πως μας βοηθαει? Εγω ξερω μονο οτι ανεβαζει τις τιμες των αεροπορικων στην Ελλαδα, μας τρωει τις επιδοτησεις μας και μας προσφερει φρικτες υπηρεσιες...
*το ντ αντι για νδ ειναι βεβαια επιτηδες.
ΥΓ Νταν Μπραουν?? Εγω νομιζα οτι ο ανθρωπος γραφει παραμυθια, οχι μελετες οικονομικων!
Σχετικά με το
Ποιος φταιει για τις ανεβασμενες τιμες του πετρελαιου? Οι πετρελαϊκες (που δεν εχουν καμμια εξουσια) ή ο ΟΠΕΚ? Η Εξον, Μομπιλ, ΒΡ ή η Βενεζουελα, Σ.Αραβια και Σια?
Είχα αναφερθει αναλυτικά στο θέμα σε σειρά αρθρων μου. Μια περιληψη αυτων στο Ανάλυση: τί οδηγεί τις τιμές του πετρελαίου
Μφχ, Δ
an to deis apo e8nikistikh skopia, ontws me thn prwth matia fainetai na einai kati kako h pagkosmiopoihsh. An to deis omws apo an8rwpistikh h` apo oikonomikh skopia einai kati poly 8etiko (alla kai e8nikistika telika, apla to skeptiko twn e8nikistwn ftanei monaxa mexri tis apolyseis). Gia tous aristerous einai e3'orismou kati kako efoson prow8ei ton katarameno-kapitalismo.
Apo an8rwpistikh skopia, kapoioi xanoun tis doyleies toys omws aytoi pou briskoun einai poly perissoteroi kai tis exoun poly pio anagkh. O ellhnas poy xanei thn douleia tou, synh8ws exei to spiti tou, to autokinhto tou, thn sthri3h ths oikogeneias toy, thn boh8eia tou Kratoys toy me to tameio anergeias, ton oaed kai opws kai na to paroyme exei poly perissoteres pi8anothtes na piasei doyleia apo ton antistoixo an8rwpo poy 8a kanei thn doyleia toy se mia xwra opws to vietbam px.
Synolika oi an8rwpoi poy brikan ergasia kai 3efygan apo thn apolyth ftwxeia einai poly perissoteroi apo ta atoma poy exasan thn ergasia toys (mono thn India kai thn Kina na baleis ftanei.). Ara apo an8rwpistikh apopsh, opou den metrane oi e8nikothtes, alla monaxa oi an8rwpoi to apotelesma einai 8etiko. (h Taiwan mesa se mia genia mono eftase eyrwpaika protypa san kai ayta ths Ispanias, kai na skeftei kaneis oti htan san ton shmerino vietnam peripou...)
Apo oikonomikh apopsh pali einai 8etiko to apotelesma dioti ginetai kalytero allocation kefalaioy kai kalyteros katamerismos ergasias. Ka8e xwra paragei ayto poy mporei na para3ei kalytera. To kefalaio kinhtai ekei poy 8a para3ei perissotero.
Apo e8nikistikh apopsh paly einai kalo dioti telika an den epikrathsoun oi apopseis twn e8nikistwn h xwra tous 8a bgei kerdismenh. (des ayto to ar8ro gia thn periptwsh ths Elladas, kai ayto to ar8ro tou Rothbard genikotera)
An to pame etsi tote kai h metanasteysh einai kati kako, ellhnes xanoun tis doyleies tous kai tis pernoun oi 3enoi (kati poy den isxyei apolyta, tis perissoteres fores kanoun doyleies poy oi ellhnes den kanoun pleon.)
Epishs an to xeiristoun kala oi kybernhseis oi 8eseis ergasias 8a einai poly ligoteres apo tis 8eseis ergasias poy mporoyn na dhmiourgh8oun (logo ths dhmiourghkhs katastrofhs). Blepe paradeigma Agglias.(scrollare aythn thn selida ligo kai tsekare sto telos tou Οι πλούσιες χώρες φτωχότερες; dystyxws to link tou flash den leitourgei.)
Thn idia rhtorikh pantws xrhsimopoiousan kai gia thn Iapwnia, den eida na blaptei telika thn an8rwpothta to integration ths sthn pagkosmia agora.
Afyste loipon ta e8nikistika kai ta aristera sas antanaklastika kai embrace the Dark Side of the Force... err h8ela na pw ton pagkosmio kapitalismo ;-)
"Wow, talk about censorship in the blogosphere"
lol :) we get a lot of spam lately especially when an article is posted the first message is always an english spam.Maybe one of the moderators didnt notice that your post was actually from a real person and was an answer.
@sasha
i understand your point but i don't understand why you're directing it at me. all i said was that olympic airways as it has been and is today was, for all practical purposes, always in the red. further, i end my point in my post by saying that it is highly unlikely it will ever make money if it continues as it is today. nobody talked about restructuring, low cost airline, etc.
of course, if o.a. becomes something else - that is, has a completely new business model - it may be able to survive. but then it is no longer "olympic airlines" as we know it today.
and to answer your initial question, yes, i have. and my entire post made no reference to the airline industry per se but to an entire mind-set driving the greek economy. only my last comment was about o.a. and if you read it carefully, you'll see that you don't disagree. i repeat it: as is today, o.a. is hopeless
Δεν φταίνε οι Πετρελαϊκές εταιρίες για τις τιμές του πετρελαίου? Είχα την εντύπωση πως ο πόλεμος στο IRAQ έγινε από μέρους της BP, Shell etc. Ο G.W.Bush είναι μαριονέτα... δεν θα μπορούσε να έχει άλλο ρόλο either way.
Πάντως, και για όσους νομίζουν ότι ο κρατικός προστατευτισμός έχει εξαλειφθεί στις ΗΠΑ, πρέπει να σημειωθεί ότι και με τις πρόσφατες διαπραγματεύσεις ΗΠΑ - ΕΕ για τις προσπάθειες συμφωνιών open skies φαίνεται ότι σε κάποιους κλάδους ζει και βασιλεύει.
Οι αεροπορικές μεταφορές είναι ίσως η πιο ελεγχόμενη και η πιο ανελεύθερη αγορά παγκοσμίως.
Στις ΗΠΑ απαγορεύεται (σχετικό δημοσίευμα είχε και ο τύπος του Επενδυτή το προηγ. Σάββατο) δια ροπάλου και σήμερα η είσοδος ξένων μετόχων στις αεροπορικές τους εταιρείες πάνω από ένα ποσοστό (της τάξης του 20% νομίζω). Αντίστροφα, τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια κρατούν σφιχτά (πολύ σφιχτά) τα κλειδιά των αεροδρομίων τους και δεν επιτρέπουν σε όποια και όποια κι όποια εταιρεία να κάνει δρομολόγια σε αυτά.
Σκέφτηκαν λοιπόν στις ΗΠΑ, να αυξήσουν λίγο το κατώτερο ποσοστό συμμετοχής ξένων στις δικές τους εταιρείες (π.χ. 25-30%) και η ΕΕ να επιτρέψει και σε κάποιες επιπλέον αμερικανικές εταιρείες να έχουν πρόσβαση σε 'κλειστής πελατείας' αεροδρόμια. Αυτό μιας και οι μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρείες των ΗΠΑ βρίσκονται στα πρόθυρα της χρεωκοπίας μετά την 11/9 και πολλές έχουν ακολουθήσει την τακτική του (σαν τον ντέμη νικολαϊδη στην αεκ) να υπαχθούν σε κάποιο άρθρο Χ του νόμου για να την παλέψουνε.
Πρώτος στόχος των αμερικανών για να προσπαθήσουν να ξελασπώσουν είναι το Heathrow του Λονδίνου, το οποίο και θεωρείται κανονικό χρυσωρυχείο και ελέγχει σαν κέρβερος το ποιες εταιρείες το χρησιμοποιούν.
Σχετικά και τα εδώ: http://www.state.gov/e/eb/tra/c661.htm
Σχετικά άρθρα για τις άκρως ενδιαφέρουσες αλλαγές που συζητιούνται, καθώς και για τα συμφέροντα που παίζονται, εδώ:
http://www.airportbusiness.com/article/article.jsp?id=4144&siteSection=4
http://www.iht.com/articles/2005/11/18/business/skies.php
ατμα διαβασες τιποτα απο αυτα που παραθεσαμε?
εχεις καθε δικαιωμα να πιστευεις ο,τι θες αλα θα εκτιμουσα λιγη επιχειρηματολογια αν θες να μας πεισεις...
ΥΓ παρεπιπμτοντως η ΒΡ ειναι βρεττανικη, οχι αμερικανικη...
"Παραμύθι" είναι εκεί που γράφει π.χ. ότι ο μετεωρίτης που βρήκαν, δεν είχε... τελοσπάντων, μπορείς να δεις πού είναι ψέμα η υπόθεση και πού δεν είναι. Αλλά για τη ΝASA έχει μερικά πολύ ωραία (αν και φανταστικά) debates.
Γιατί η φτηνή κλωστοϋφαντουργία είναι καταδικασμένη; Επειδή δεν έρχεται κανείς ν' ανοίξει εργοστάσιο; Τώρα όσο για τους μισθούς, ναι είναι πολύ υψηλοί. Αυτό είναι αναμφισβήτητο, αφού το είπε και ο πρόεδρος του ΣΕΒ πριν 2 χρόνια και ο Γκαργκάνας πριν 1.5 - 2 χρόνια...
αν και δεν ειναι του παροντος η απλη κλωστοϋφαντουργια ειναι καταδικασμενη γιατι ειναι εντασεως εργασιας, αρα την συμφερει να πηγαινει σε φτηνες χωρες. Η ελλαδα εχει παψει να ειναι φτηνη χωρα στους μισθους της, στα ενοικια κτλ εδω και πολυ καιρο.
αν τα ειχαμε ξεκαθαρισει αυτα προ καιρου και ειχαμε δυνατο καθαρο ανταγωνισμο, ισως σημερα θα ειχαμε μια Λακοστ, μια Μπενετον, ή εστω ενα Θάρα (Zara, γνωστος και ως "ο Ζαρας" στην Ελλαδα) οπως ολες οι αλλες μεσογειακες χωρες (Γαλλια, Ιταλια, Ισπανια) οταν περασαν απο φτηνες σε ακριβες.
αλλα το νοημα του αρθρου εδω και αυτο που λεμε συνεχως ειναι: Το κρατος δεν ειναι ικανο να ξεχωριζει νικητες και ηττημενους, δεν ξερει ποιος τομεας εχει τι μελλον, γιαυτο και οι επιδοτησεις ειναι ακυρες και μονο ενοχλητικες. Αν θελουμε να βοηθησουμε την οικονομια πρεπει να κοπουν οι επιδοτησεις ΚΑΙ οι φοροι...
ουλτρασονικ, οι ΗΠΑ ειναι οντως προστατευτικες στα αεροπορικα οπως αλλωστε και ολες οι ευρωπαϊκες χωρες. Αλλα οι ΗΠΑ ειναι και μια τεραστια αγορα απο μονοι τους και δεν χρειαζονται τοσο ξενες επενδυσεις. Αντιθετα οι ευρωπαϊκες χωρες χρειαζοντουσαν αμεσα περισσοτερο ανταγωνισμο. Μην ξεχναμε βεβαια οτι η νεα αποχη των αερομεταφορων ξεκινησε με το ανοιγμα της αμερικανικης αγορας και την πρωτοπορεια εταιρειων σαν την Southwestern που εγιναν το προτυπο για τις Easyjet, Ryanair, Virgin, Germanwings κτλ
Είχα την εντύπωση πως ο πόλεμος στο IRAQ έγινε από μέρους της BP, Shell etc. Ο G.W.Bush είναι μαριονέτα...
Εγώ από την άλλη είχα την εντύπωση ότι έγινε από μέρους των υποχθόνιων Εβραίων που μέρα νύχτα επιβουλεύονται την Ελλάδα και καταστρώνουν σχέδια για να μας καταστρέψουν, η Αμερική είναι μονάχα μια μαριονέτα όπου τα νήματα τα κινούν αυτοί... από την άλλη πιστεύω ότι μπορεί να έχουν αλλιώς τα πράγματα.
@steelheart
Γιατί εσύ πιστεύεις ότι δεν είναι καταδικασμένη η φτηνή κλωστοϋφαντουργία στην Ελλάδα; Είναι υψηλοί οι μισθοί για αυτού του είδους την εργασία επειδή το λέει ο πρόεδρος του ΣΕΒ ή γιατί στην διεθνή αγορά υπάρχουν χώρες που μπορούν να παράγουν πιο φτηνά τα ρούχα; Ποιο θα ήταν το σχέδιο δράσης για να επιβιώση της αν ήσουν υπουργός οικονομίας; Να απαγορεύσουμε στους Έλληνες καταναλωτές να αγοράζουν ρούχα από άλλες χώρες και να τους υποχρεώσουμε να αγοράζουν μονάχα ελληνικά; Να τα τους υποχρεώσουμε να διατηρούν τέτοιες εταιρίες με το ζόρι μέσω επιδοτήσεων ενώ τις απορρίπτουν συνειδητά με τις καθημερινές τους αγορές;
Protectionism and the Destruction of Prosperity
@libertarian: είναι και οι μασόνοι που μαζί με τους εβραίους μπλα μπλα μπλα
"φαντάζομαι ωστόσο ότι στην ελλάδα αυτή η είδηση ξύπνησε για μια ακόμα φορά αισθήματα μίσους ως προς τον καπιταλισμό, ως προς την αμερική, ως προς την παγκοσμιοποίηση και ως προς την ελεύθερη οικονομία".
φαντάζομαι ότι σε σένα η είδηση αυτή ξύπνησε αισθήματα δέους για την Μάγια Πλιτσένσκαγια
σασα δεν ξερω αν ειναι εδω το μερος να το συζητησουμε. Αν θες να γραψεις ενα ολοκληρωμενο κειμενο με επιχειρηματα, εμεις θα το δημοσιευσουμε (υποθετοντας οτι πληροι τις προδιαγραφες λογικης επιχειρηματολογιας).
συνοπτικα θα πω, οτι στις αερομεταφορες "ελληνικη αγορα" δεν υπαρχει. Υπαρχει ανοιχτη ευρωπαϊκη αγορα, η οποια ειναι αρκετα μεγαλη. Σαν αποδειξη θα πω οτι η Ryanair ειναι ιρλανδικη! δηλαδη μια αγορα θεωρητικα υποδιπλασια της ελληνικης!
Στην ακτοπλοϊα επισης δεν ειναι μικρη η αγορα. Ειναι η μεγαλυτερη της Ευρωπης και με πολυ δυναμικο για ανταγωνισμο ΚΑΙ ξενες επενδυσεις, εκτος απο τις μικρες "αγονες" γραμμες.
Γενικα το συστημα επιδοτησεων πρεπει να χρησιμοποιειται μονο αν υπαρχει μια συγκεκριμενη εξωτερικοτητα. Και τοτε πρπει να χρησιμοποιειται με απολυτη διαφανεια, με δημοπρατηση των αδειων και των προς επιδοτηση γραμμων, οχι με επιδοτησεις προς οποιον γουσταρουμε και οσο γουσταρουμε...
Δημοσίευση σχολίου