Τετάρτη, Απριλίου 05, 2006

Πως ο προστατευτισμος διελυσε την ΕΑΒ

Οσοι διαβαζατε καποτε Πτηση, θα με καταλαβετε: Η Ελληνικη Αεροπορικη Βιομηχανια ηταν απο τις πρωτες εταιρεις στις οποιες ηθελα καποτε να δουλεψω. Ηθελα να γινω πιλοτος-παυλα-μηχανικος και να ασχολουμαι με δημιουργικες βελτιωσεις των Φ16 που ειχε η αεροπορια.

Ισως το ονειρο μου να ηταν ανεφικτο, αλλα η δημιουργια μιας σχετικα σοβαρης αεροπορικης βιομηχανιας δεν θα επρεπε να ειναι τοσο δυσκολη σε μια χωρα με τοσο υψηλες αμυντικες δαπανες οσο η Ελλαδα (ειμασταν το νουμερο 20 παγκοσμιως, το 2004).

Αφου ομως χασαμε την ευκαιρια για συμπαραγωγη Φ16, πριν 15 περιπου χρονια, ειχαμε την ευκαιρια προσφατα να συμμετασχουμε στην παραγωγη του Eurofighter. Σε μια εποχη που ολες σχεδον οι δυτικες χωρες μειωναν τις αμυντικες τους δαπανες, ο ελληνικος αμυντικος προϋπολογισμος φαινοταν πολυ ευχαριστος στις βιομηχανιες. Ετσι η EADS (ο γιγαντας που προεκυψε απο την συγχωνευση 4 ευρωπαϊκων εταιρειων και κατασκευαζει και το Airbus μεταξυ αλλων) προσεφερε στην Ελλαδα να δωσει σοβαρο υποκατασκευαστικο εργο στην ΕΑΒ, με μια απλη προϋποθεση: την ιδιωτικοποιηση της.

Συμφωνα ομως με την Ελευθεροτυπια, το τιμημα που προσεφεραν για να αγορασουν την ΕΑΒ ηταν υπερβολικα χαμηλο. Εγω απορω λιγο με τον αρθρογραφο της "Ε" ομως που λιγο παρακατω μας λεει οτι η ΕΑΒ ειναι σταθερα ασθενης και συνηθως μαλιστα και ζημιογονος! Δηλαδη η EADS προσεφερε λεφτα για μια βιομηχανια που σημερα κοστιζει στους Ελληνες πολιτες δεκαδες εκατομμυρια ευρω! Και φυσικα η EADS προσεφερε και καλες θεσεις εργασιας. Αλλα η κυβερνηση μας αρνηθηκε, προτιμησε να κρατησει την ΕΑΒ ελληνικη και σαπια, ακολουθωντας το καλο παραδειγμα της Ολυμπιακης.

Ετσι φτανουμε σημερα η ΕΕ να πιεζει για αρση του προστατευτισμου στις αμυντικες προμηθειες, κατι που θα υποχρεωνε την ελληνικη κυβερνηση να κανει ανοιχτους διαγωνισμους για την αγορα οπλικων συστηματων. Η εξελιξη αυτη σχεδον σιγουρα θα σημαινε και το τελος της ΕΑΒ, που σημερα μονο χαριστικα λαμβανει εργο απο την ελληνικη κυβερνηση. Το αστειο ειναι οτι η Ελευθεροτυπια το βλεπει αυτο σαν κατι κακο! Μισο λεπτο, ειναι κακο:

α) να σταματησει να αιμορραγει το δημοσιο απο την ζημιογονα ΕΑΒ
και
β) να αγοραζουμε επιτελους πιο φτηνα οπλα*, εξοικονομωντας πορους για την παιδεια π.χ. ?

Για μια ακομη φορα, κατι που θα επρεπε να εχουμε σκεφτει μονοι μας, παρουσιαζεται σαν βασανιστηριο επιβεβλημενο απο την ΕΕ. Εγω λεω, ας μας φερνει τετοια "κακα" καθε χρονο η ΕΕ!


*εδω θεωρω πιθανο οχι μονο να γλιτωσουμε τις χαριστικες αναθεσεις σε ακριβες ελληνικες εταιρειες, αλλα ισως και τις απιστευτες προμηθειες που πληρωνουμε σε καθε λογης μεσαζοντες...

7 σχόλια:

gb είπε...

... " αλλα η δημιουργια μιας σχετικα σοβαρης αεροπορικης βιομηχανιας δεν θα επρεπε να ειναι τοσο δυσκολη σε μια χωρα με τοσο υψηλες αμυντικες δαπανες οσο η Ελλαδα (ειμασταν το νουμερο 20 παγκοσμιως, το 2004).... "ΣΓ,

Εκτός απο τα λεφτά χρειάζεται και σαφήνεια στην εξωτερική πολιτική η οποία εξακριβώνεται και αξιολογείται όχι απο υποκλοπές, αλλά απο τη διαφάνεια στις σχέσεις της κυβέρνησης και ενός εκάστου των πολιτικών με τον πολίτη καθώς και απο την έγκυρη ή εξαρτημένη γνώση που αποκτά και εκφράζει.

Kensai είπε...

Γενικώς οι ιδιωτικοποιήσεις των τριών βιομηχανικών παικτών ΕΑΒ, ΕΒΟ, ΕΛΒΟ ήταν πονεμένες ιστορίες...

Stormrider είπε...

δεν είναι πολύς καιρός που επισκέφτηκα την ΕΑΒ στα πλαίσια εκπαιδευτικής εκδρομής του πολυτεχνείου.
είναι πραγματικά ένας πολύ μεγάλος οργανισμός, με υποδομή εκατομυρίων που θα μπορούσε κάλλιστα να εξελιχθεί σε μία τεράστια παραγωγική μονάδα για την χώρα μας. Και δεν μιλάω μόνο για όπλα, αφού ως γνωστόν "παράπλευρα" αποτελέσματα από την πολεμική έρευνα έχουν καταπληκτικές εφαρμογές σε "ειρηνικούς" σκοπούς. πιστεύω ότι είναι μία ευκαιρία να αποκτήσουμε μία μονάδα παραγωγής καινοτομιών στην Ελλάδα, ακόμη κι από βιομηχανία όπλων

Kensai είπε...

Φυσικά και δε μιλάς μόνο για όπλα, φίλε stormrider! :)

Η ΕΑΒ θα μπορούσε να καλύπτει (όπως ήδη κάνει σε μεγάλο βαθμό!) πλήρως κάθε ανάγκη της ελληνικής πολιτικής αεροπορίας σε ανταλλακτικά, μετατροπές, και συντήρηση του στόλου.

Και φυσικά, για τους πιο ρομαντικούς, θα μπορούσε σε συνεργασία με μια μεγάλη ξένη εταιρεία (πχ Canadair) να σχεδιάσει και να παράγει ένα ολοσχερώς ελληνικό υδροπλάνο για τις ανάγκες των εκατοντάδων νησιών μας! Και γιατί όχι, αν γίνει εμπορική επιτυχία να το πουλήσει και παραέξω.

S G είπε...

σε μια βιομηχανια που παρουσιαζει τοσο μεγαλες οικονομιες κλιμακας, που μεγαλες ευρωπαϊκες εταιρειες συγχωνευονται για να επιβιωσουν, δεν το θεωρω καθολου πιθανο η ΕΑΒ να μπορουσε να παραγει τοσα πραγματα. Πιο λογικο θα ηταν να επικεντρωθει σε εναν τομεα και να γινει πολυ καλη. Τα υπολοιπα ας τα αγοραζουμε (φτηνοτερα!) απο αλλες εταιρειες...

Kensai είπε...

Σύμφωνοι. Ας μείνει στις τεχνικές συντηρήσεις και στην συμπαραγωγή components. Ας εξυγιανθεί κι ας αγοραστεί απ'την EADS.

Κάτι τελοσπάντων!

Ανώνυμος είπε...

Φαντάσου να είχες δουλέψει στην ΕΑΒ και να ήσουν ένας ακόμη ξύστης δημόσιος υπάλληλος. Πέρα από την πλάκα, πρόκειται για τη χρόνια ιστορία : Η Ε και άλλες "αριστερίζουσες" δυνάμεις επειδή είναι πολύ προοδεύτικοί λένε ΟΧΙ στην ιδιωτικοποίηση και στις πολυεθνικές που πίνουν το αίμα του εργάτη κλπ κλπ κλπ η γνωστή κασέτα δηλαδή. Για αυτές τις κατηγορίες ανθρώπων οι όροι, αποκρατικοποίηση, ανάπτυξη, μεταρρύθμιση, αξιολόγηση πολύ απλά σημαίνουν χούντα και φασισμός και Αμερικάνοι φονιάδες των λαών.
Το πρόβλημα είναι ότι οι κυβερνήσεις τους λαμβάνουν υπόψιν (θέλοντας και μη).

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner
















Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign








Referrers

Based on original Visionary template by Justin Tadlock
Visionary Reloaded theme by Blogger Templates | Distributed By Magazine Template

Visionary WordPress Theme by Justin Tadlock