Νομίζω ότι τα πράγματα είναι λίγο περίεργα...Κοιτάζοντας τον τελευταίο καιρό δύο από τα καλύτερα blogs που παρακολουθώ, του Greek Rider και της Cynical, είναι αλήθεια πως έχω ανησυχήσει.Και αυτό γιατί έχουν βαλθεί να αποδείξουν πως αυτό που (κακώς, πολύ κακώς) ονομάζεται "νεοφιλελευθερισμός" (επιτρέψτε μου να το αποκαλώ "νεοσυντηρητισμό" από δω και πέρα και για την υπόλοιπη ζωή μου) είναι ασυνάρτητος, γεμάτος αντιφάσεις, απάνθρωπος σαν ιδεολογία και σαν πράξη και καταστροφικός για την ευημερία.Μην παρεξηγηθώ:ο νεοσυντηρητισμός αποτελεί την αιτία όλων των κακών για όσους μπορούν να συλλαβήσουν τη λέξη (είναι αυτό που λέει ο Μανδραβέλης, ότι στην Ελλάδα έχουμε το "μεταφυσικό φιλελευθερισμό", την ιδεοληψία ότι ο νεοφιλελευθερισμός ευθύνεται για τα πάντα!)!Απλά πίστευα ότι μορφωμένα, ψαγμένα και ιδιαιτέρως σκεπτόμενα άτομα, όπως οι παραπάνω bloggers θα είχαν βαρεθεί να κάνουν αυτή τη δουλειά εδώ και πολύ καιρό.Δράττομαι και της ευκαιρίας να δώσω και ένα περίγραμμα των σκέψεων μου για το κράτος.Και να υποστηρίξω γιατί αυτές είναι πολύ πιο φιλελεύθερες από διάφορες συντηρητικές ακρότητες...
Κατ'αρχάς, νομίζω πως οποιαδήποτε νέα κριτική εναντίον του νεοσυντηρητισμού είναι πλέον άχρηστη.Και αυτό γιατί αυτό το πράγμα...ουσιαστικά δεν υπάρχει!Δεν υπάρχει ως ιδεολογία και ούτε καν ως πρακτική με την έννοια που ακούγεται!Οι φιλελεύθεροι έχουν βαρεθεί να δηλώνουν πως οι νεοσυντηρητικοί δεν τους εκφράζουν και το μόνο που μπορώ εγώ να δω σα "νεοφιλελεύθερο", με την έννοια των κριτικών, είναι το ρεπουμπλικανικό κόμμα στην Αμερική.Για να μιλήσεις όμως για μια ιδεολογία χρειάζεσαι βιβλία, άρθρα, δημοσιεύσεις, στοχαστές και διανοητές.Αυτή τη λατρεία προς την αγορά δεν υπάρχει κανείς άνθρωπος με σώας τας φρένας που να την υπερασπίζεται σε τέτοιο βαθμό.Αυτοί που το κάνουν δεν είναι εκπρόσωποι κάποιας συγκροτημένης ιδεολογίας αλλά...καθάρματα!Είναι ασυνήδειτοι μεγαλοκαπιταλιστές, καθάρματα που προσπαθούν να εκμεταλλευτούν τα πάντα για να βγάλουν λεφτά, τα golden boys και οι μεγαλολομπίστες που δίνουν τα λεφτά τους για να στηρίξουν την εκστρατεία της Πέιλιν!Αυτούς αν τους ρωτήσεις δεν ξέρουν τι θα πει φιλελευθερισμός και δεν έχουν ιδέα περί μηχανισμών κατανομής των πόρων, κοινωνικής δικαιοσύνης, αοτελεσματικότητας της αγοράς κλπ.Απλά θέλουν να βγάζουν λεφτά και δεν τους νοιάζει ποσός ποιον και πόσο θα τον εκμεταλλευτούν.Δεν απαντούν με τα λόγια κάποιου διανοητή-φιλοσόφου-εκπροσώπου της ιδεολογίας τους:δεν έχουν ιδεολογία για να της προσδώσει κανείς και κάποιο όνομα (και δη ένα όνομα που συκοφαντεί ένα από τα μεγαλύτερα φιλοσοφικά ρεύματα της Ιστορίας, το βασικό απόγονο του πολιτισμού και το θεμέλιο του δυτικού πολιτισμού).Έχουν στόχο το κέρδος και την επιρροή-και δεν ξέρω γιατί σε αυτή την κατηγορία ανθρώπων πρέπει να δώσουμε όνομα...
Δε βλέπω λοιπόν γιατί κάποιος να καταναλώνει φαιά ουσία για να δείξει ότι ένα ασυνάρτητο πράγμα είναι...ασυνάρτητο!Αν θέλει κάποιος την απληστία, την ανηθικότητα και το συντηρητισμό (δηλαδή πράγματα με καλώς ορισμένο περιεχόμενο εδώ και χρόνια) να τα αποκαλεί "νεοφιλελευθερισμό" μπορεί να το κάνει, αν και ως φιλελεύθερος νιώθω λίγο προσβεβλημένος.Πριν αρχίσω τα του κράτους να θυμίσω ότι υπάρχει ένα πράγμα στο οποίο πιστεύουν όλοι οι φιλελεύθεροι (από το Μιλλ μέχρι το Νόζικ) είναι ότι ο ελεύθερος ανταγωνισμός είναι η πιο κατάλληλ μορφή οικονομικής οργάνωσης των αγορών.Δε βλέπω, λοιπόν, γιατί να κοτσάρεις το συνθετικό "φιλελεύθερος" σε ανθρώπους που υποστηρίζουν τα τεράστια ιδιωτικά μονοπώλια και τις ανεπιθύμητες επιχειρηματικές πρακτικές-ανηθικότητες.
Νομίζω πως από τον Λοκ και μετά όλοι οι λογικοί άνθρωποι συμφωνούν στις πολιτικές-κοινωνικές ελευθερίες που οι φιλελεύθεροι πρώτοι διακήρυξαν και ζήτησαν, οπότε ένα κείμενο για το θέμα αυτό το 2009 θα ήταν λίγο περιττό.Το βασικό ζήτημα έγκειται στην παρέμβαση του κράτους στην οικονομική ελευθερία με ό,τι αυτή συνεπάγεται.Ας δούμε τι πιστεύει ένας φιλελεύθερος, λοιπόν...Ο φιλελεύθερος πιστεύει στο ΕΛΑΧΙΣΤΟ ΔΥΝΑΤΟ ΚΡΑΤΟΣ.Θα το ξαναγράψω για να το προσέξουμε:ΕΛΑΧΙΣΤΟ ΔΥΝΑΤΟ ΚΡΑΤΟΣ.Προσοχή γιατί όλες οι λέξεις παίζουν ρόλο στη φράση αυτή και γι' αυτό τις βάλαμε.Τι συμπεράσματα βγαίνουν;Πρώτον, ο φιλελεύθερος θεωρεί απαραίτητη την ύπαρξη της συγκεκριμένης ένωσης πολιτών με το όνομα κράτος/πολιτεία(state).Τη θεωρεί απαραίτητη για πολλούς λόγους (π.χ. κράτος δικαίου, κράτος πρόνοιας, προστασία ανθρωπίνων δικαιωμάτων είναι μερικοί λόγοι) και δεν μπορεί να δει την κοινωνία χωρίς αυτό-θα ήθελε, γιατί δεν θα επιθυμούσε κανένα φραγμό στην ατομική ελευθερία, αλλά ξέρει, από το Χομπς και μετά, πως η ανεξέλεγκτη ελευθερία του ενός αποτελεί περιορισμό στην ελυθερία του άλλου.Γι' αυτό βάλαμε τη λέξη "κράτος" στην παραπάνω τριάδα:επειδή ο φιλελεύθερος πιστεύει ότι η λειτουργία του κράτους είναι ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ.
Δεύτερον, η λειτουργία αυτή πρέπει να είναι εργαλειακή και στο ΕΛΑΧΙΣΤΟ ΔΥΝΑΤΟ επίπεδο.Ο φιλελευθερισμός ξεκίνησε ως πολέμιος ενάντια στη μοναρχία και τον απολυταρχισμό και από τότε είναι ιδιαίτερα καχύποπτος ως προς οποιαδήποτε αρχή/κράτος.Δε βλέπει την εξουσία (κράτος) ως κάτι το ανώτερο, που βρίσκεται πέρα και πάνω από το άτομο και ξέρει καλύτερα από το ίδιο τα άτομο ποιο είναι το καλύτερο γι'αυτό.Το κράτος είναι ένα εργαλείο που αν χρησιμοποιηθεί σωστά έχει τη δυνατότητα να κάνει τη ζωή των ανθρώπων καλύτερη (και πιο ελεύθερη και πιο πλούσια).Αυτό το υποστηρίζουν όλοι οι φιλελεύθεροι (εκτός από κάποιες ακραίες εξαιρέσεις τύπου Rothbard και διάφορων αναρχοφιλελευθέρων) από τον Λοκ μέχρι τον Keynes, τον Χάγιεκ και τον Rawls:το κράτος είναι ένα εργαλείο.Όλη η συζήτηση γίνεται (και εκεί βρίσκονται και οι διαφωνίες στο φιλελεύθερο χώρο π.χ. μεταξύ Νozick και Rawls) για το ποια πρέπει να είναι τα όρια αυτού του κράτους για να κάνει όντως την κοινωνία δικαιότερη και πιο ελεύθερη χωρίς να παραβιάζει την ατομική ελευθερία (η προσέγγιση είναι ξεκάθαρα ατομοκεντρική-το κέντρο της κοινωνίας είναι το άτομο και τα πιο σημαντικά πράγματα είναι η ατομική ελευθερία και η ατομική ευημερία).
Πάμε στις πιο παρεξηγημένες λέξεις:στο ΕΛΑΧΙΣΤΟ ΔΥΝΑΤΟ πρέπει να κυμαίνεται η κρατική παρέμβαση σε όλες τις σφαίρες-πολιτική, κοινωνία, οικονομία.Και οι δύο λέξεις έχουν σημασία!Δεν πρέπει να διαβάζουμε μόνο το "ελάχιστη" αλλά "ελάχιστη δυνατή"!Αυτό σημαίνει ότι ο φιλελεύθερος πιστεύει ότι το κράτος ΠΡΕΠΕΙ να παρεμβαίνει αλλά ΜΟΝΟ όπου χρειάζεται και η παρέμβαση του μπορεί να κάνει τα πράγματα καλύτερα.Οποιαδήποτε άλλη παρέμβαση είναι καταχρηστική και παραβιάζει την ατομική ελευθερία.Προσοχή:και η ελάχιστη παρέμβαση αποτελεί παραβίαση της ατομικής ελυθερίας, αλλά ο φιλελεύθερος τη θεωρεί απαραίτητη για να εξασφαλίσει το μέγιστο ίσο δυνατό βαθμό ελευθερίας για όλους!Π.χ. το να κλείνεις ανθρώπους στη φυλακή αποτελεί παραβίαση της ατομικής τους ελευθερίας.Ο φιλελεύθερος, όμως, τη δέχεται -αρκεί να γίνεται σε πολιτισμένες συνθήκες και όχι όπως στις ελληνικές φυλακές-και την επικροτεί για να προστατεύσει την ελευθερία των υπολοίπων από κάποιον που παραβίασε τους συμφωνημένους νομικούς περιορισμούς.Εδώ το κράτος πρέπει να παρέμβει αλλά σεβόμενο την ατομική ελευθερία του φυλακισμένου (και αφού έχουν τηρηθεί οι βασικές αρχές του κράτους δικαίου κλπ) και μόνο μέχρι το σημείο που είναι απαραίτητο-οποιαδήποτε φυλάκιση χωρίς λόγο δεν επιτρέπεται.
Η φιλελεύθερη αρχή της ελάχιστης παρέμβασης τηρείται για δύο λόγους:α)κρατική παραβίαση σημαίνει παραβίαση ατομικής ελευθερίας και αυτή πρέπει να τηρείται στο ελάχιστο δυνατό επίπεδο και β)τα πράγματα χωρίς την κρατική παρέμβαση γίνονται καλύτερα.Θα τελειώσουμε με μερικές εφαρμογές στην οικονομική ζωή για να γίνουμε κατανοητοί.Είπαμε πως το κέντρο της φιλελεύθερης σκέψης είναι η ατομική ελευθερία και η προστασία της (απέναντι σε οποιαδήποτε εξουσία/αρχή).Δυστυχώς, όμως, όπως είπε και ο Σεν (δηλαδή ποιος Σεν;!Ο Μαρξ το είπε αλλά λέμε τώρα...) κάτω από ένα επίπεδο ευημερίας ο άνθρωπος δεν μπορεί να απολαύσει τον οσοδήποτε μεγάλο βαθμό ελευθερίας.Γι'αυτό και ο Χάγιεκ αφιερώνει το μεγαλύτερο μέρος του σημαντικότερου βιβλίου του (τη..."συνταγή ελευθερίας" του, το μανιφέστο του-ας μην ξεχνάμε ότι για ένα φιλελεύθερο η ατομική ελυθερία είναι το κέντρο της σκέψης του), του "Συντάγματος της ελευθερίας", στο κράτος πρόνοιας.Γι'αυτό και ο Keynes είπε ότι "μακροπρόθεσμα θα είμαστε όλοι νεκροί" και ζήτησε την κρατική παρέμβαση στις περιόδους των οικονομικών κρίσεων, γι'αυτό και ο Rawls ζητάει τη δικαιοσύνη ως ακριβοδικία, γι'αυτό και ο Friedman (όχι ο οποιοσδήποτε κευνσιανός αλλά ο Friedman!!!) ζήτησε τήν καθιέρωση του ελάχιστου εισοδήματος για όλους. Απλά η φιλελεύθερη βιβλιογραφία προσπαθεί να βρεί τους τρόπους να γίνει αυτή η παρέμβαση χωρίς να παραβιάζεται η ατομική ελευθερία και όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικά.
Και εκεί που έχει καταλήξει είναι ότι τα πράγματα γίνονται καλύτερα όταν γίνονται μόνα τους.Όταν υπάρχει κοινωνία πολιτών, αυτοοργάνωση, ελεύθερο εμπόριο και ελεύθερος ανταγωνισμός.Οι παρεμβάσεις γίνονται μόνο εκεί που η ελευθερία αδυνατεί να συνδυαστεί με αποτελεσματικότητα και παράγει προβλήματα:εξωτερικότητες, δημόσια αγαθά, φυσικό μονοπώλιο, μεγάλη φτώχεια (ναι, η πραγματικά μεγάλη φτώχεια είναι στρέβλωση!).Αλλιώς το κράτος πρέπει να μένει έξω από τη ζωή των πολιτών.Ο φιλελεύθερος έλαβε υπόψην του το Μαρξ που τον κατηγόρησε για στείρα δικαιωματοκρατία και του λέει:εξασφαλίζω ένα δίκτυ προστασίας της ευημερίας για όλους!Το τι θα πρέπει να περιλαμβάνει, με τι φορολογία θα το εξασφαλίζουμε κλπ θα τα βρούμε και ίσως και να διαφωνούμε μεταξύ μας, αλλά κανείς δεν θα πεθαίνει στο δρόμο ή θα περνάει όλη του τη ζωή άνεργος αν θέλει να δουλέψει!
Προφανώς και δεν είναι όλοι οι φιλελεύθεροι ίδιοι και δεν υποστηρίζουν τα ίδια ακριβώς πράγματα.Απλά ένιωσα μια ανάγκη να θυμίσω την πίστη στο ελάχιστο δυνατό κράτος, τι ακριβώς σημαίνει αυτό και ποιοι είναι οι πραγματικοί φιλελεύθεροι.Έτσι, για να αποτινάξω τη ρετσινιά του νεοφιλελεύθερου/νεοσυντηρητικού και του ό,τι αυτός ο άθλιος χαρακτηρισμός συνεπάγεται, από πάνω μου.
20 σχόλια:
Welcome John!
Αγαπητε @e-rooster,
θα διαφωνησω εντονως σε μια και μονο φραση του παρόντος κειμένου σας που με αφορα και που αισθανομαι οτι με αδικει, ότι δηλαδη, η κριτικη που ασκω στον νεοφιλελευθερισμο εδραζεται στο χωρο του μεταφυσικού.
Ασκω οντως κριτικη, η οποια ειτε επιστρατυει στοιχεια, (αριθμούς), στα οποία τρεφω και εγω, οπως και σεις αλλωστε που τα επικαλειστε, εκτίμηση, είτε λογικούς ελπίζω συλλογισμούς.
Μπορειτε να ανατρέξετε σε παλιοτερα αρθρα μου (Οικιστικη φουσκα, Νεοφιλελεθερες αυταπατες και ανεργια στην Αμερικη, νεοφιλελευθερες αντιφασεις κ.α πολλα) τα οποία βριθουν στοιχειων.
Η διαφωνια ειναι και λογικη και επιθυμητη, αν το κοινο ζητουμενο ειναι η κατανοηση μιας πολυπλοκης καταστασης που ειναι, επί του παρόντος, η κοινωνια και η οικονομια.
Σας ευχαριστώ για την εκτιμηση, και ειμαι ανοιχτη σε οποιοδηποτε νηφαλιο διαλογο που ουτε προκαταλαμβανει ούτε αφοριζει. Ta 250 περιπου κειμενα του βλογ μου αποδεικνυουν ποσο μακραν της μεταφυσικής σκεψης κινούμαι.
Underlying most arguments against the free market is a lack of belief
"Το κράτος είναι ένα εργαλείο που αν χρησιμοποιηθεί σωστά έχει τη δυνατότητα να κάνει τη ζωή των ανθρώπων καλύτερη (και πιο ελεύθερη και πιο πλούσια).Αυτό το υποστηρίζουν όλοι οι φιλελεύθεροι (εκτός από κάποιες ακραίες εξαιρέσεις τύπου Rothbard και διάφορων αναρχοφιλελευθέρων) από τον Λοκ μέχρι τον Keynes, τον Χάγιεκ και τον Rawls"
Αυτό έκανε και το Πασόκ του '80, χρησιμοποίησε το κράτος για να κάνει τη ζωή (κάποιων) ανθρώπων καλύτερη (και κάποιων άλλων χειρότερη), απλά δεν γνωρίζαμε -οι μη "πραγματικοί φιλελεύθεροι"- ότι εφάρμοζε φιλελεύθερο πρόγραμμα.
Μεγάλο πισωγύρισμα το συγκεκριμένο κείμενο, πάνω που είχε αρχίσει to e-rooster να αποκτά μια ιδεολογική σαφήνεια. Κατανοώ βέβαια το μάταιο του πράγματος εν Ελλάδι, ακόμα κι εδώ οι μισοί σχολιαστές είναι αριστεροί που βγάζουν τα απωθημένα τους, πρέπει λοιπόν κι ο φιλελευθερισμός να προσαρμοστεί σε κάτι με το οποίο η ευρύτερη αριστερά να αισθάνεται άνετα. Ήταν πάντως καλό όσο κράτησε, ιδίως τα κείμενα για την οικονομική κρίση.
καλωσήρθες και από μένα! Ενδιαφέρον κείμενο
@GreekRider
Έλα τώρα το τσιτάτο είναι ακριβώς από πάνω. Έτσι κόβεις και ράβεις και την υπόλοιπη επιχειρηματολογία σου;
@John25aris
Άσχετα αν η λέξη νεοφιλελευθερισμός έχει ουσιαστικά απαχθεί/βιαστεί από κρατικιστές και εθνικιστές και πολύς κόσμος στην Ελλάδα τον ταυτίζει με τον crony capitalism (οι πιο ψαγμένοι π.χ. bloggers) ή απλά κάτι που έχει ακούσει και λένε ότι είναι κακό, πρέπει να έχουμε υπόψη ότι σε μεγάλο μέρος του υπόλοιπου κόσμου έχει θετικούς συνειρμούς, π.χ. το άρθρο στη wikipedia.
Κατά τη γνώμη μου το καλύτερο επιχείρημα στο ελληνικό περιβάλλον είναι αυτό που συχνά επικαλείται και η ΦιλΣυμμαχία, το γεγονός ότι υπάρχει πολύ έντονο correlation των (νεο?)φιλελεύθερων πολιτικών με την ευημερία ενός κράτους, και ότι όλα τα κράτη που θαυμάζουν / θέλουν να φτάσουν οι Έλληνες είναι πιο (νεο?)φιλελεύθερα από εμάς.
"επιτρέψτε μου να το αποκαλώ "νεοσυντηρητισμό" από δω και πέρα και για την υπόλοιπη ζωή μου"
Εγώ θα το αποκαλώ Κλιμεντίνη.
"το μόνο που μπορώ εγώ να δω σα "νεοφιλελεύθερο", με την έννοια των κριτικών, είναι το ρεπουμπλικανικό κόμμα στην Αμερική."
Πιο κρατικιστικό επί Μπους σε σχέση με τους Δημοκρατικούς επί Κλίντον.
"τα golden boys και οι μεγαλολομπίστες που δίνουν τα λεφτά τους για να στηρίξουν την εκστρατεία της Πέιλιν!"
Και του Ομπάμα.
"Αυτό σημαίνει ότι ο φιλελεύθερος πιστεύει ότι το κράτος ΠΡΕΠΕΙ να παρεμβαίνει αλλά ΜΟΝΟ όπου χρειάζεται και η παρέμβαση του μπορεί να κάνει τα πράγματα καλύτερα."
Και φυσικά όλοι οι φιλελεύθεροι ξέρουμε ότι μπορούμε να εμπιστευτούμε το κράτος να κρίνει που και πόσο χρειάζεται να παρεμβαίνει.
Πάντως αξίζει να διαβάσετε τα άρθρα του GR περί counter economics, happiness research και behavioral economics καθώς και τα επιστημονικά της Cynical.
Βέβαια κατέληξες πάλι στο να αναλύεις όλη τη φιλοσοφία των "φιλελεύθερων" π΄νω στην οικονομία και στην αγορά.
Απτήαπόδειξη πψς αυτόπου ονομάζεις "νεοσυντηριτικοί" ταυτίζεται απόλυτα με αυτό που ονομάζεις "φιλελεύθεροι" σήμερα.
Όσο για το μοντέλο "ανταγωνιστικής αγοράς", αυτό είναι υπεύθυνο για τα χίλια κακά της μοίρας μας.
Καιρός να περάσουμε στο δίκαιο εμπόριο και κατά τα άλλα ν' ασχοληθούμε και με τίποτε άλλο πέραν της αγοράς και του ανταγωνισμού...
"Και φυσικά όλοι οι φιλελεύθεροι ξέρουμε ότι μπορούμε να εμπιστευτούμε το κράτος να κρίνει που και πόσο χρειάζεται να παρεμβαίνει."
Θα συμφωνήσω με τον ανώνυμο που έκανε το παραπάνω σχόλιο. Το άρθρο του John 25aris (αν πραγματικά είναι 25άρης δικαιολογείται εν μέρει) ελάχιστη σχέση έχει με τον φιλελευθερισμό. Μόνο ο τίτλος είναι ότι πιο αντιφιλελεύθερο μπορεί κανείς να σκεφτεί.
Νομίζω πως ο ανώνυμος έχει πάλι δίκιο όταν λέει "πρέπει λοιπόν κι ο φιλελευθερισμός να προσαρμοστεί σε κάτι με το οποίο η ευρύτερη αριστερά να αισθάνεται άνετα." Αυτή η ανάγκη που είναι έντονη σε πολλούς γράφοντες και σε αυτό το μπλογκ είναι δυσεξήγητη για μένα. Γιατί θα πρέπει να υπάρχουν συγγένειες και τακτικές συμμαχίες με κομμάτια της αριστεράς;
Αγαπητή Cynical,
Δεν είχα καμία πρόθεση ούτε να σε προκαλέσω ούτε να σε αφορίσω.Γι'αυτό και ξεκινάω την ανάρτηση δηλώνοντας την εκτίμησή μου στο blog σου.Τις αναρτήσεις σου τις διαβάζω και ξέρω ότι βρίθουν στοιχείων.Αυτό που λέω είναι ότι ο όρος νεοφιλελευθερισμός με το περιεχόμενο που του αποδίδεις εδράζεται στο χώρο του μεταφυσικού.
Αγαπητέ Ανώνυμε,
Απευθύνομαι σε σένα που λες ότι "Και φυσικά όλοι οι φιλελεύθεροι ξέρουμε ότι μπορούμε να εμπιστευτούμε το κράτος να κρίνει που και πόσο χρειάζεται να παρεμβαίνει".Αν αυτή τη φράση τη διάβασες κάπου στο παραπάνω κείμενο ή την έβγαλες σα συμπέρασμα από την ανάγνωση του, τότε είναι κρίμα γιατί διαστρέβλωσες τελείως το πνεύμα του.Προφανώς και συμφωνώ απόλυτα μαζί σου στο ότι το κράτος δεν μπορεί να κρίνει από μόνο του που και πόσο χρειάζεται να παρεμβαίνει(υπάρχουν και οι περιπτώσεις ΠΑΣΟΚ του '80 που το αποδεικνύουν) και γι'αυτό στο κείμενο τονίζω ότι δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι τις αστοχίες της αγοράς μπορεί να τις αντιμετωπίσει η κρατική παρέμβαση-το να ανακατευτεί το κράτος μπορεί να κάνει τα πράγματα χειρότερα.Γι'αυτό και γράφω ότι θα πρέπει να γίνεται μόνο εκεί που ξέρουμε ότι θα καλυτερέψει τα πράγματα.
Για τα προβλήματα principal-agent αξίζει να γίνει μια μεγαλύτερη αναφορά αλλά σε μελλοντικό κείμενο.
Darthiir the Abban τι κανεις εδω; Δεν θα πρεπε εσυ και οι "προοδευτικοι" φιλοι σου να γαματε την κρατικη εκπαιδευση (της οποιας δηλωνεις περιφανα υπαλληλος);
Δεν ειναι περιεργο βεβαια που ενας γραφειοκρατης ειναι φανατικα αντιφιλελευθερος, αλλα κρυβε τα αυτα τα "ενοχλητικα" στοιχεια γιατι μπορει καποιος κακοπροαιρετος να πει οτι φοβασαι τον ιδιωτικο τομεα επειδη μπορει να χασεις την θεσουλα σου και οχι επειδη καιγεσαι για την "απανθρωποποιηση του ανθρωπου απο την αγορα".
Ζητω το Εθνος, Ζητω το Κρατος, Ζητω ο "Σοσιαλισμος".
Mια φιλελεύθερη επανάσταση στην Ελλάδα θα πρέπει πρώτα να τσακίσει όλους τους Daarthir αυτής της μίζερης χώρας , που υπερασπίζουν με μεταμοντέρνες φιλοσοφικές παπαριές ένα σάπιο γραφειοκρατικό τέρας για τον απλούστατο λόγο ότι τους τρέφει με το μηνιαίο μισθουλάκι τους.
"Δεν ειναι περιεργο βεβαια που ενας γραφειοκρατης ειναι φανατικα αντιφιλελευθερος, αλλα κρυβε τα αυτα τα "ενοχλητικα" στοιχεια γιατι μπορει καποιος κακοπροαιρετος να πει οτι φοβασαι τον ιδιωτικο τομεα επειδη μπορει να χασεις την θεσουλα σου..."
Το παραπάνω έχει ενδιαφέρον στην απίθανη γελοιότητα του. Θα ήθελα πολύ να μάθω με τι ασχολούνται και τι επαγγέλονται οι πραγματικοί 'φιλελεύθεροι' και υπέρμαχοι της ελεύθερης αγοράς εδώ πέρα: φοιτητές κατά το πλείστον, μικροεπιχειρηματίες, ελεύθεροι επαγγελματίες (δηλ. γιατροί, δικηγόροι, κτλ.), ίσως πολλοί που ποτέ δεν δούλεψαν - σαν τους πολιτικάντηδές μας? Ή τουλάχιστον δεν έχουν σχέση με αυτό που λέμε παραγωγική εργασία?
Εγώ μοιράζω φυλλάδια.
Εγώ πουλάω τρέλα
Bρε βρε καλως τον βασιλια του προστυχομαρξισμου. Δεν μας λες 1) αληθεια, ο Μαρξ οταν ελεγε οτι το κρατος και η εκκλησια δεν πρεπει να εχουν επιρροη στην παιδεια ο Darthiir the Abban (ως δημοσιος υπαλληος) εξαιρειται;
2) Αληθεια ποια μορφη "προοδευτισμου" εχει δειξει ο Darthiir the Abban ωστε να αξιζει υπερασπισης, εκτος αν ο απολυτος κολλεκτιβισμος του θεωρειται οτι πιο προοδευτικο εχει να δωσει ο ελληνικος "σοσιαλισμος";
3) Οποιοσδηποτε δηλαδη δεν πιστευει πως η ελευθερη αγορα θα λυσει τα παντα, αλλα θεωρει τον φιλελευθερισμο μικροτερο προβλημα απο τους Darthiir του κοσμου αυτου, ειναι υπερασπιστης της ελευθερης αγορας (αρα φοιτητης, μικροεπιχειρηματιας ή καποιο αλλο καθαρμα);
Εχω αρκετες εγκυκλοπαιδικες γνωσεις για να ξερω οτι ο σοσιαλισμος δεν ειναι κρατικιστικος a priori αλλα διαβαζοντας κανεις της μαλακιες που γραφουν οι περισσοτεροι "προοδευτικοι" εδω θα ελεγε οτι και λιγα σας ριχνουν οι ρουστερς. Τι γκρινιαζετε που σας λενε κρατιστες λοιπον; Κανετε οτι μπορειτε για να αποδειξετε οτι ειναι σωστοι;
Μου αρεσει βεβαια που ολοι αυτοι που ο rebelforkeysianism δειχνει ως δημογραφικο δειγμα του φιλελευθερισμου αποτελει το δημογραφικο δειγμα για καθε κομμα (αριστερο ή δεξιο).
Αληθεια εχεις επωφεληθει ποτε ιδιαιτερα απο τις κρατικες υπηρεσιες ωστε να υπερασπιζεσαι τους "καημενους γραφειοκρατες που κανεις δεν καταλαβαινει"; Προς τι τοσος φετχισμος; Εγω παντως δεν ειχα τετοια τυχη...
Καταλαβαινουμε πως πολλοι ψευτομαρξιστες γοητευτηκατε απο την σκεψη του λορδου Keynes επειδη σας ειπανε οτι ειναι αντι-καπιταλιστικη. Ομως οι οριτζιναλ Κευνσιανοι οπως ο Κρουγκμαν ειναι πολυ καλυτεροι απο την φαρα σας...
Κοινως αντε γεια...
ΥΓ. Οχι φιλε δεν ειμαι πολιτικοποιημενος αλλα τις βλακειες σας δεν τις αντεχω...
Τι να είναι άραγε αυτός ο 'προστυχομαρξισμός'; Πως τέτοιοι όροι χειρίζονται τόσο αβίαστα από έναν 'άπολιτικοποίητο';
Αλλά ο 'Ανώνυμος' κάνει κι ένα ακόμα σοβαρό σφάλμα. Ποτέ δεν δήλωσα Κευνσιανιστής ή αντι-Κενσυνιανιστής! Αυτό που πιστεύω και υποστηρίζω είναι ότι ο καπιταλισμός, με ή χωρίς, με λίγο ή πολύ κρατικό παρεμβατισμό, με αχαλίνωτες ή ρυθμισμένες αγορές, θα οδηγείται αναπόφευκτα σε κρίσεις.
Ο παρεμβατισμός, στα πλαίσια του συστήματος, δεν αναιρεί τις βασικές και έμφυτες του αντιθέσεις του. Και δεν θα επεκταθώ (ξανά!) για το ποιές είναι αυτές.
Δυστυχώς, όμως, τα 200 χρόνια ιστορίας του δεν σας δίδαξαν τίποτε και θα παλαβιάζετε, να δούμε μέχρι πότε, με το μακρύ και το κοντό του κάθε οικονομολόγου, απολογητή του συστήματος, παραμάσκαλα, ως δήθεν 'θεωρητικό εργαλείο'.
Οι μέν (οι 'αυστριακοί', νεοφιλελεύθεροι, κτλ.) θα κατηγορούν το κράτος, οι δέ (οι 'Κευνσιανιστές', 'κρατιστές', σοσιαλφιλελεύθεροι, κτλ.) την απορρύθμιση των αγορών. Αλλά μυαλό δεν βάζουν, τι να κάνουμε; Το μόνο που επιζητώ από το κράτος σε αυτή τη φάση της βαθιάς κρίσης είναι να απαλύνει τις συνέπειες αυτής της κρίσης στα χαμηλότερα στρώματα της κοινωνίας (την εργατική τάξη πρώτα και κύρια), που απ' ό,τι φαίνεται πληρώνουν τα σπασμένα αν και δεν ευθύνονται γι' αυτήν. Διαφωνείς?
Rebel υπάρχει άραγε κάποιο σύστημα ολότελα λυτρωμένο από κρίσεις?
Δημοσίευση σχολίου