γιατι δεν διδασκεται στα σχολεια!
Ομολογω οτι δεν το ειχα προσεξει, στα ελληνικα σχολεια δεν διδασκεται καθολου η εξελιξη των ειδων! Ενω κοροϊδευουμε ελευθερα τους Αμερικανους και τις διαμαχες τους σχετικα με τον αντιεπιστημονικο "ευφυη σχεδιασμο", στα ελληνικα Γυμνασια και Λυκεια το θεμα απλα προσπερναται! Το βρισκω μεγαλη απωλεια, οχι μονο για την γενικη παιδεια των Ελληνων αλλα και για τις πρακτικες τους γνωσεις και κριτικη ικανοτητα σε πολλα θεματα.
Η θεωρια της εξελιξης ειναι ενα απο τα μεγαλα κατορθωματα του ανθρωπου στην ιστορια, βασικη ιδεα για παρα πολλες αλλες επιστημες και εργαλειο για τον τροπο σκεψης. Δεν θα ηταν υπερβολη αν ελεγε κανεις μαλιστα οτι ειναι η βαση που οδηγει στον ορθολογισμο και συχνα σε φιλελευθερες ιδεες. Δεν μιλω βεβαια για τον κοινωνικο δαρβινισμο (την ιδεα του να αφηνουμε τους αδυνατους να πεθαινουν για την εξελιξη του ειδους) που ειναι αντιεπιστημονικος και πληρως εναντιος στα ατομικα δικαιωματα.
Μιλω ομως για αυτο που ο Ρομπερτ Νοζικ αποκαλει "εξηγησεις αορατου χειρός". Καποιος που εχει κατανοησει πως λειτουργει η εξελιξη, την αυθορμητη δημιουργια τρομερα πολυπλοκων οργανων και καταστασεων με αποκλειστικο εργαλειο τους 2-3 κανονες της εξελιξης, μπορει και πιο ευκολα να καταλαβει πως λειτουργει μια ελευθερια οικονομια, πως λειτουργει η αορατη χειρα του Ανταμ Σμιθ, πως λειτουργουν γενικα αποκεντρωμενοι μηχανισμοι, πως διαδιδονται οι ιδεες, οι θεωριες και οι ιδεολογιες (μιμηδια κατα Ντωκινς) κτλ Μαλιστα ισχυριζομαι οτι μεχρι και κλασικοι μυθοι, προκαταληψεις ή θεωριες συνωμοσιας εξαλειφονται οταν καποιος μαθει την θεωρια της εξελιξης. Ποιος ο λογος για τρομερα περιπλοκες φαντασιακες ιστοριες συνωμοσιας για το πως συνεβη ενα γεγονος, οταν μπορουμε να το εξηγησουμε με την αυθορμητη δημιουργια αυτων των καταστασεων απο πολυ απλες δυναμεις. Για παραδειγμα ποιος ο λογος να πιστευει κανεις σε κρυμμενα σατανικα σκοτεινα κεντρα που ελεγχουν τον κοσμο, εβραιομασονους κτλ οταν μπορει να εξηγησει ολα τα φαινομενα που βλεπουμε με βαση λιγες απλες απροσωπες δυναμεις?
προσθηκη: δειτε και το σχετικο αρθρο του Π.Μανδραβελη που ανακαλυψα σημερα
ματαξαναπροσθηκη: αναφορα για το θεμα σε αλλα μερη (λιστα απο τον αθηναιο)
1.Δημοσίευμα της Καθημερινής
2.Αναδημοσίευση από την υπηρεσία ειδήσεων του Yahoo.
3.Δημοσίευμα του Βήματος
4. Στις 21/8 μνεία σε ραδιοφωνική εκπομπή του SKY
Τελος ψηφιστε εδω υπερ της διαδικτυακης εκστρατειας για την επαναφορα του μαθηματος στα σχολεια μας.
18 σχόλια:
Το άρθρο του Πάσχου προκλήθηκε από την κίνηση που έγινε στα μπλογκς. Είχα την εντύπωση πως είχα στείλει ένα ενημερωτικό ε-μέηλ και σε σας και μου είχε κάνει εντύπωση που δεν είδα κάποια αντίδραση, προφανώς παρέληψα γιατί έστειλα πολλά ε-μέηλ γιαυτό το ζήτημα.
Τέλος πάντων, μπορείτε να πληροφορηθείτε τα της κίνησης από εδω και εδω.
Η Ροδιά έφτιαξε και μια σειρά από μπανεράκια. Αν θέλετε προωθείστε την ιδέα της υπογραφής του ψηφίσματος.
Ευχαριστώ πολύ.
Αυτό πότε άλλαξε ξέρει κανείς; Εγώ θυμάμαι στο Λύκειο που κάναμε πριν 20 χρόνια και για Δαρβίνο και για φυσική επιλογή (άσχετο αν δεν τα κάναμε καλά). Τοτε ήμασταν και μάρτυρες απίστευτης κόντρας λόγω εν΄ςο βιβλίου ιστορίας στην πρώτη λυκείου που μίλαγε για εξέλιξη.
αθηναιε εγω ειχα γραψει το αρθρο τις 12 αυγουστου αλλα δεν το δημοσιευσα ως σημερα γιατι θεωρησα οτι ειναι σημαντικο το θεμα και δεν πρεπει να πνιγει τον 15υγουστο που κοιμαται η Ελλαδα. Το μεηλ σου δεν το ελαβα, δεν ξερω αν το ελαβε ο διαχειριστης μας ή αν παραπεσε καπου...
Η σελιδα για το ψηφισμα ειναι καλη ιδεα, αλλα κακη εφαρμογη. Εγω βαριεμαι και δεν θελω βασικα να στελνω μεηλ. Πρεπει να γινει μια φορμα με απευθειας υποβολη στοιχειων και υπογραφη, χωρις να πρεπει να στειλουμε μεηλ.
Βασιλειε, σε τι σχολειο πηγαινες? Ειχατε τα κανονικα βιβλια? Και για τι κοντρα μιλας?
σε κανονικό δημόσιο σχολείο και βεβαίως τα βιβλία που είχαμε ήταν τα κανονικά. Τότε είχε μπεί στην 1η Λυκείου ένα βιβλίο από μετάφραση του Σταυριανού το οποίο πολεμήθηκε από τα 'παπαδάτο'΄(και θυμάμαι είχε καεί σε πλατείες μαζί με το βιβλίο φιλοσοφίας της 3ης Λυκείου). Το συγκεκριμένο βιβλίο μιλούσε για εξέλιξη με λεπτομέρειες. (αλλά η μετάφραση και το editing του βιβλίου ήταν απάισιο).
Αλλά εκτός από αυτό θυμάμαι να κάναμε και για την φυσική επιλογή και στην βιολογία.
Και σήμερα η θεωρία της εξέλιξης περιλαμβάνεται στη διδακτέα ύλη η οποία όμως, λόγω της δομής που έχει και των ελαχίστων ωρών που διδάσκεται η Βιολογία στα σχολεία, ποτέ στο σχολείο δεν συζητούν γιαυτή παρά μόνο στο μάθημα των θρησκευτικών!!
Στο ποστ μου αναφέρω την ανακοίνωση μιας εκπαιδευτικού στο 2ο Διεθνές Ανθρωπολογικό Συνέδριο όπου αποδείκνυε όλα αυτά και που μας άφησε όλους εμβρόντητους.
s_g, γνωρίζω πολύ καλά το αντικείμενο γιατί έχω ασχοληθεί επισταμένως.
Για το ψήφισμα πληροφορήθηκα από τον διαχειριστή του διακτυακού τόπου Biology4u. Μπορεί η εφαρμογή να μην είναι τέλεια όπως επισημαίνετε, αλλά αφενός μετράει ο σκοπός, αφετέρου, μπορούμε να τον βοηθησουμε.
Μέχρι τώρα έχουν γίνε οι εξείς δημοσιεύσεις στον Τύπο για το θέμα, μπορείτε να ενημερώσετε και το ποστ σας.
1.Δημοσίευμα της Καθημερινής
2.Αναδημοσίευση από την υπηρεσία ειδήσεων του Yahoo.
3.Δημοσίευμα του Βήματος
4. Στις 21/8 μνεία σε ραδιοφωνική εκπομπή του SKY
Το θέμα έχει συζητηθεί και στο blog του Νίκου δήμου εδώ και κάμποσο καιρό, ενώ σχετικό μόνιμο link που παραπέμπει στο ψήφισμα έχει βάλει η Εργοτελίνα εδώ και κάτι μήνες.
Προσωπικά είχα την εντύπωση ότι διδάχτηκα αυτή τη θεωρία στο σχολείο αλλά δεν θυμάμαι πότε ακριβώς ούτε πόσο αναλυτικά. Άλλωστε έχουν περάσει πάρα πολλά χρόνια.
Εννοείται ότι δεν είναι το μόνο σοβαρό θέμα που δεν διδάσκεται ή διδάσκεται ελάχιστα στο σχολείο.
Έστω, έστειλα ήδη την ψήφο μου και παροτρύνω και τους υπόλοιπους να το πράξουν.
Δεν λάβαμε ως διαχείρηση κάποιο email. Αν ήταν μαζικό πιθανόν να το έκοψε κάποιο spam filter.
Εγώ πάντως στο δημόσιο Λύκειο πριν 11-12 χρόνια είχα κάνει δύο φορές για την εξέλιξη των ειδών. Μια φορά στην Βιολογία Β' Δέσμης αναλυτικά και την είχα μάθει απ'έξω, ανακατωτά και ανάποδα για τις Πανελλήνιες, και μια στην Βιολογία Β'Λυκείου.
Καλημέρα...
Μόλις γύρισα απο διακοπές και διάβασα το ενδιαφέρον κείμενο του ΣΓ το οποίο με βρίσκει σύμφωνο 100%. Πολλά πράγματα που θα έπρεπε να διδάσκονται στα σχολεία δεν διδάσκονται, με την βιολογία και την εξέλιξη των ειδών να μην ειναι απο τα πιο σημαντικά.
Ήμουν τυχερός που στο Πολυκλαδικό λύκειο που "σπούδασα" κάναμε βιολογία και ανθρωπολογία απο το πρώτο έτος κι έτσι έμαθα κάτι περισσότερο απο τους φίλους μου που πήγαιναν σε γενικό (αλήθεια, μπορεί να μου πει κάποιος γιατί καταργήθηκαν τα πολυκλαδικά;)
Στο θέμα μας. Νομίζω πως μπορώ να βρω μια λίστα με θέματα που δεν διδάσκονται στα σχολεία αν και θα έπρεπε.
Π.χ.
1./ Η εξέλιξη των ειδών (το ξαναγράφω)
2./ Νέες τεχνολογίες
3./ Σχολικός επαγγελματικός προσανατολισμός
4./ Διαχείρηση ενέργειας, οικολογία και συμπεριφορά του ανρθώπου απέναντι στο περιβάλλον
5./ Οικονομικά - σύγχρονες οικονομικές θεωρίες και όχι απλή λογιστική
6./ Το σύνταγμα της Ελλάδος
7./ Τα δικαιώματα του πολίτη και του καταναλωτή
8./ Άθληση, διατροφή, σεβασμός στο ανθρώπινο σώμα
9./ Πρώτες βοήθειες
10./ Όδική αγωγή (Σούπερ SOS)
κ.α.
Τι να περιμένει όμως κανείς απο ένα εκπαιδευτικό σύστημα που έχει μείνει ακόμα στη δεκαετία του 70. Εδώ διδάσκουν ακόμα θρησκευτικά. Δηλαδή είναι πιο σημαντικά τα θρησκευτικά απο τις σύγχρονες οικονομικές θεωρίες ή τα δικαιώματα του πολίτη και του καταναλωτή; ή ακόμα και απο τις πρώτες βοήθειες; Δηλαδή αν βρεθώ σε κάποιο τρακάρισμα και κάποιος έχει ανάγκη τις πρώτες βοήθειες απο μένα (π.χ. τεχνιτή αναπνοή) τι θα κάνω; Θα προσευχηθώ; Νισάφι, πια!
Πιστεύω ότι η θεωρία της εξέλιξης δεν διδάσκεται όχι μόνο για θρησκευτικούς λόγους, αλλά και επειδή η μεγάλη μερίδα του κόσμου (και αυτών που καθορίζουν το πρόγραμμα σπουδών) δεν έχουν καταλάβει ακόμα το πόσο σημαντικές είναι οι προεκτάσεις της θεωρίας για την καταννόηση της ανθρώπινης συμπεριφοράς. Επ' αυτού, θα ήθελα να προτείνω το βιβλίο του φίλου μου, καθηγητή οικονομικών στο Emory University, και τρομερά διορατικού επιστήμονα, Paul Rubin, με τίτλο:
Darwinian Politics: The Evolutionary Origin of Freedom
Εύχομαι κάποια στιγμή να μεταφραστεί και στα Ελληνικά.
Κωστα το βιβλιο που λες ακουγεται ενδιαφερον. Και νομιζω οτι εχεις δικιο, πολλοι δεν καταλαβαινουν ποσο δυνατη ειναι η ιδεα της εξελιξης. Εγω εχω πειστει περισσοτερο ασχολουμενος με τεχνικα θεματα, ας πουμε με αλγοριθμους ευρεσης μεγιστων μιας συναρτησης ή με εξομοιωσεις στον ΗΥ για ευρεση σημειων ισορροπιας Nash σε διαφορα παιχνιδια.
ΥΓ αφου ειναι φιλος δεν αναλαμβανεις εσυ την μεταφραση? :-)
-----
χπαν εχεις δικιο, οσο παει σκεφτομαι οτι πρεπει να αρχισουμε να μαζευουμε τα πραγματα που θα επρεπε να διδασκονται τα παιδια στα σχολεια. Δεν ξερω τελικα ποσο διδασκεται σημερα η εξελιξη, αλλα ειμαι σχεδον σιγουρος οτι δεν διδασκεται αρκετα.
ΥΓ τι ακριβως ηταν το πολυκλαδικο? ποτε δεν καταλαβα
Αθηναιε τα λινκ μπηκαν, με τον υπευθυνο επικοινωνησα, νομιζω τωρα μενει να αναβαθμιστει λιγο η σελιδα.
Σωτηρη,
άμα βρεις εκδότη να αγοράσει τα δικαιώματα και να το βγάλει στην Ελλάδα εγώ προτίθεμαι. :-)
ε το θεμα ειναι να παρεις εσυ τα δικαιωματα σε "φιλικη" τιμη :-)
σοβαρα τωρα επειδη εχουμε συζητησει καποτε με εναν εκδοτη γιατι δεν μεταφραζονται σημαντικα βιβλια μας ειχε πει οτι τα δικαιωματα ειναι πολυ ακριβα σε σχεση με το κερδος που μπορει να βγει. Ειναι ενα προβλημα της ελληνικης αγορας αυτο επειδη ειναι μικρη, αλλα υποψιαζομαι οτι ειναι και καποια αναποτελεσματικοτητα εδω περα. Γιατι δεν μπορει να ζητανε τοσο ακριβα δικαιωματα αν ηξεραν ποσο μικρη ειναι η αγορα?!
Σωτήρη, τα Πολυκλαδικά ήταν είδος Λυκείου. Ξέρω ότι κάποια στιγμή υπήρχαν 7 σε όλη την Ελλάδα (ένα από οποία στα Χανιά, στο οποίο και πήγαινα την τριετία '92-'95), αλλά δε γνωρίζω τίποτα για την εξέλιξη του αριθμού τους. Καταργήθηκαν όταν όλα τα Λύκεια έγιναν πάλι Γενικά (δε θυμάμαι χρονολογία, τότε ήταν που καταργήθηκαν και τα Κλασσικά).
Στα Πολυκλαδικά κάναμε 7ωρα αντί για 6ωρα και από τη Β' Λυκείου διαλέγαμε "κατεύθυνση", τότε που το σύστημα ήταν ακόμα εκείνο των Δεσμών. Λ.χ. υπήρχε η κατεύθυνση Φυσικής, η κατεύθυνση Χημείας κ.ά, με έμφαση στα αντίστοιχα μαθήματα (και περιφερειακά τους) και εργαστήρια, ενώ υπήρχαν από την Α' Λυκείου μαθήματα που δε διδάσκονταν στα Γενικά (π.χ. Τεχνολογία, Οικονομικά).
Ακόμα, στη Γ' Λυκείου ο μαθητής μπορούσε να επιλέξει κάποιο "κλάδο" που τον προετοίμαζε για εισαγωγή σε ΤΕΙ χωρίς Πανελλήνιες (αν θυμάμαι καλά, τότε έμπαινες στα ΤΕΙ με το βαθμό απολυτηρίου). Είχε κι άλλα: προαιρετικό 4ο έτος για επαγγελματική ειδίκευση σε κάποιους τομείς (π.χ. για ψυκτικούς), πιλοτικό πρόγραμμα "hardcore" Φυσικής (σύμφωνα με το σουηδικό μοντέλο εκπαίδευσης, νομίζω) στην Α' Λυκείου κλπ.
Τελικό αποτέλεσμα στην περίπτωσή μου: προετοιμάστηκα καλά σε Φυσική, Χημεία, Μαθηματικά και δεν έμαθα ποτέ Αρχαία (που μου τα δίδαξαν μόνο στην Α' Λυκείου, αφού στη Β' ήταν αυξημένες οι ώρες των θετικών μαθημάτων μου και μειωμένα τα φιλολογικά). Όπως αποδείχτηκε στις σπουδές μου, ήταν καλή κίνηση για τη ζωή μου.
Thrass με πρόλαβες. Να σου θυμίσω οτι στην Α λυκείου κάναμε ένα μάθημα που λέγοταν Τεχνολογία και Παραγωγή, και ένα απο τα project που είχαμε (ένα το τρίμηνο) ήταν να επισκευτούμε μια επιχείριση σαν τάξη, να την αναλύσουμε (πέρνοντας συνέντεξη απο τους υπαλλήλους και τα στελέχη) και κάνουμε κάτι αντίστοιχο στην τάξη. Δηλαδή μια εικονική επιχείριση όπου κάθε μαθητής αναλάμβανε έναν συγκεκριμένο ρόλο. Στο τέλος δημιουργήσαμε ένα εικονικό προϊόν και κάθε μαθητής έκανε μια αντίστοιχη μικρή "μελέτη" και έκανε μια παρουσίαση σύμφωνα με την ειδικότητα του (εγώ θυμάμαι ήμουν ο νομικός σύμβουλος σε αυτήν την εικονική εταιρία)... πράγματα που ακόμα και τώρα φαντάζουν "εικονικά" για τα δεδομένα του Εν. Λυκείου :-)
χμμ πολυ ωραια ακουγονται τα πολυκλαδικα. αυτο που λες χπαν μου θυμιζει βασικα μια ιδεα που ειχα, να διναν σε παιδια γυμνασιου αντι να μαθαινουν ξερη γεωγραφια, να εχουν μια βδομαδα για να γραψουν ενα λημμα στην βικιπαιδια (και να ξεπερασει την κριτικη των αντμινς). Ετσι θα εβλεπαν την χαρα της μαθησης, της αναζητησης, της ερευνας, της συγγραφης.
μια απορια: τα πολυκλαδικα τα διαλεξατε ή πεσατε κατα τυχη? δηλάδη ειναι καλα επειδη τα διαλεγαν καλοι μαθητες ή γινοντουσαν καλοι μαθητες επειδη φοιτουσαν εκει?
Στα Χανιά τουλάχιστον, το Πολυκλαδικό το διαλέγαμε εμείς οι μαθητές. Στα χρόνια μου, το σχολείο είχε γύρω στους 900 μαθητές, το πιο πολυπληθές λύκειο στην πόλη.
Όμως, δεν μπορώ να υποστηρίξω ότι οι μαθητές τού σχολείου ήταν κατά μέσο όρο ιδιαίτερα υψηλού επιπέδου, αφού πολλοί έρχονταν απλώς για τους κλάδους που οδηγούσαν στα ΤΕΙ (αντί για να πάνε στα ΤΕΛ, που οδηγούσαν μόνο στα ΤΕΙ και ως εκ τούτου είχαν ακόμα χαμηλότερο επίπεδο). Έτσι, είχαμε πολλά δυνατά μυαλά, αλλά είχαμε και την αντίθετη κατάσταση (αν και μπορώ να υποθέσω ότι για τους μαθητές που πήγαιναν κατευθείαν για ΤΕΙ, ήταν καλύτερο να βρίσκονται στην Α' Λυκείου στο Πολυκλαδικό, αντί να είναι σε ΤΕΛ).
Έτσι, μερικά Γενικά Λύκεια είχαν υψηλότερο μέσο επίπεδο μαθητών (και ακαδημαϊκής ατμόσφαιρας) από εμάς, ενώ το Κλασσικό Λύκειο της πόλης είχε καλύτερο επίπεδο για την Γ' Δέσμη, όπως είναι φυσικό.
Παρόλα αυτά, από τη Β' λυκείου που χωριζόμαστε ανάλογα με τα ενδιαφέροντά μας, δημιουργήθηκαν μερικά πολύ δυνατά τμήματα, σε ένα από τα οποία είχα την τύχη να παρακολουθώ. Κάποια από τα εργαστήρια που έκανα σαν πρωτοετής φοιτητής τού Φυσικού τα είχα κάνει ήδη από τη Β' Λυκείου, ενώ οι αυξημένες ώρες φυσικής και μαθηματικών με βοήθησαν να αναπτύξω επιστημονική σκέψη, όπως μπορώ να το κρίνω τώρα, πάνω από μια δεκαετία μετά.
Δεν κατάλαβα ποτέ γιατί αυτά τα σχολεία καταργήθηκαν (ακριβά εργαστήρια; ), αφού για εμένα ήταν το μέλλον τής ελληνικής παιδείας.
Δημοσίευση σχολίου