Σάββατο, Φεβρουαρίου 04, 2006

Ελευθερία Έκφρασης & Τζιχάντ


Θυμάμαι, πριν από 2 περίπου χρόνια είχα μια διαμάχη με έναν Κόκκορα, ο οποίος υποστήριζε ότι οι επιθέσεις-εκφράσεις "ιερού πολεμου" κατά αμάχων πολιτών δυτικών κρατών είχαν ως στόχο το δυτικό πολιτισμό και τις αξίες και ελευθερίες, οι οποίες γίνονται σεβαστές ως αυτονόητες στα δυτικά κράτη, ενώ εγώ ήμουν πεπεισμένη, ότι οι μόνοι, οι οποίοι κινδύνευαν από τέτοιες επιθέσεις ήταν οι αναμεμειγμένοι σε επεμβάσεις στη Μέση Ανατολή, π.χ. ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο, Ισπανία κλπ (χωρίς φυσικά να δικαιολογώ αυτές τις επιθέσεις). Από τότε μέχρι σήμερα βεβαια, η κατάσταση έχει κάπως εκτραχυνθεί και έχουν μεσολαβήσει αρκετά γεγονότα, τα οποία με κάνουν να νιωθω πως πρεπει να παραδεχτώ, οτι έκανα λάθος.

Η αρχή του κλονισμού ήρθε με τις πρώτες απειλές κατά της Γαλλίας - κράτους όχι μόνο μη εμπλεκόμενου, αλλά και αντιτιθέμενου στην επίθεση στο Ιράκ σε βαθμό σχετικής δοκιμασίας των σχέσεων του με τις ΗΠΑ - οτι θα διεξάγονταν στο έδαφός της και εναντίον πολιτών της μαζικές επιθέσεις, εάν δεν υποχωρούσε στο θέμα της νομοθεσίας περί θρησκευτικών συμβόλων στις δημοσιες υπηρεσίες και τα σχολεία. Όσο κι αν διαφωνώ με αυτή τη νομοθεσία (ο καθένας είναι ελευθερος να φοράει ό,τι θέλει και φυσικά να δηλώνει τις θρησκευτικές και όποιες άλλες πεποιθήσεις του, ακόμα και με χιτώνα, κοθόρνους και κότινο - εκείνο που πρέπει να είναι κοσμικό και να μην συνδέεται με καμία θρησκεία είναι το κράτος, όχι οι πολίτες! Κοινώς αυτό που πρέπει να λείπει είναι οι θρησκευτικές εικόνες στα δικαστήρια ή στα σχολεία και όχι η παραπέμπουσα σε ορισμένη θρησκεία ενδυμασία των μαθητών), δεν μπορώ σε καμία περίπτωση να αντιληφθώ το παράλογο και εξωφρενικό αυτών των καθαρά εκβιαστικών παρεμβάσεων στα εσωτερικά ξένου κράτους, το νομοθετικό όργανο του οποίου είναι δημοκρατικά εκλεγμένο και αντιπροσωπεύει την πλειοψηφία του λαού, ενω ταυτόχρονα υπάρχει ένα ευρύ συνταγματικό πλαίσιο προς προστασία των δικαιωμάτων των μειονοτήτων. Πλέον δεν έχουμε την εξοργισμένη και απελπισμένη αμυντική αντίδραση/αντίσταση ενός θύματος, το οποίο δεν έχει άλλο τρόπο πάλης, αλλά την φασιστική και άνευ δημοκρατικής νομιμοποίησης επέμβαση ενός ξένου στα εσωτερικά τρίτου κράτους - αυτό δηλαδή για το οποίο κατηγορούσαμε κάποιοι τις ΗΠΑ στην περίπτωση της άνευ εγκρίσεως του ΟΗΕ "ετσιθελικής" επέμβασης στο Ιρακ, κάνουν τώρα τα μέχρι σήμερα νομιζόμενα θύματα, μετατρεπόμενα σε θύτες.

Ανάμεσα σε πολλά άλλα, αυτό που έκανε για εμένα το ποτήρι να ξεχειλίσει ήταν η πρόσφατη υπόθεση των γελοιογραφιών του Μωάμεθ, οι οποίες πρωτοδημοσιεύθηκαν σε δανική εφημερίδα και αναδημοσιεύθηκαν από αλληλεγγύη μετά τις αντιδράσεις σε πολλές αλλες ευρωπαϊκές εφημερίδες, κυρίως νορβηγικές, γαλλικές, βελγικές και γερμανικές. Φανατικοί μουσουλμάνοι από την Ευρώπη έως την Ινδονησία έχουν ξεσηκωθεί και επιθυμούν να κηρύξουν "ιερό πόλεμο" ενάντια στις ευρωπαϊκές χώρες, γιατί προσεβλήθη ο Προφήτης τους, του οποίου η απεικόνιση απαγορεύται ως βλάσφημη. Ευρωπαϊκά προϊόντα μποϊκοτάρονται, διευθυντές και συντάκτες εφημερίδων δέχονται απειλές για τη ζωή τους και μηνύματα μίσους, ενώ ένοπλοι σε αραβικές χώρες απαιτούν το κλείσιμο των γραφείων της ΕΕ και ψάχνουν σε ξενοδοχεία για ευρωπαίους πολίτες, οι οποίοι είναι δηλωμένα πλέον "στόχοι"....

Το θέμα σχετικά με τη σύγκρουση του δικαιώματος της ελευθερίας έκφρασης και λόγου με τον σεβασμό στις θρησκευτικές πεποιθήσεις θεωρείται αρκετά μπερδεμένο. Ωστόσο, στις ευρωπαϊκές κοινωνίες τουλάχιστον, είναι κατά μακρά παράδοση λυμένο. Η ελευθερία έκφρασης και η ελευθερία του τύπου, μαζί με την προκύπτουσα απο αυτές ελευθερία σάτιρας, θεωρούνται δεδομένες και αναμφισβήτητες, ακόμα και αν "θυμα" τους είναι τα ιερά και τα όσια. Εχουν σατιριστεί (και ολοι έχουμε γελάσει, θεωρόντας το απόλυτα φυσιολογικό, ακόμα και σε περιπτώσεις σκληρής σάτιρας) πρόσωπα, θεσμοί, λαοί, ιερά και όσια (δεν ξέρω κανέναν χριστιανό που να αντέδρασε στην σάτιρα π.χ. του αγίου Πέτρου ή και του ίδιου του χριστιανικού θεού από τον Αρκα, για να μη θυμηθω το θεμα του Aυστριακού που παρουσίασε σειρά από καρικατούρες με τη ζωή του Ιησού και ακόμα και μια αίτηση ασφαλιστικών μέτρων στην Ελλάδα -μόνη αντίδραση στην Ευρωπη αν δεν κανω λαθος- απορρίφθηκε!). Το μόνο πράγμα που μπορεί (και δικαίως) να περιορίσει την ελευθερία αυτή, είναι η προσβολή άλλων προσώπων (π.χ. εξυβριση εις βάρος του σατιριζόμενου προσώπου). Τέτοιο θεμιτό περιορισμό της ελευθερίας έκφρασης δεν αποτελεί όμως κατ'αρχην η σάτιρα θρησκευτικών πεποιθήσεων, ομαδων πληθυσμού, εθνών κλπ, απλώς επειδή μπόρει να πληγώσει τα αισθήματα κάποιων. Δεν μπορει να περιοριστεί η ελευθερία της έκφρασης σε περίπτωση σάτιρας "κατα" κάποιων για το βάρος τους ή για άλλο φυσικό χαρακτηριστικό (π.χ. Καραμανλής/Παγκαλος/ξανθιές), κατά ενός έθνους (π.χ.Σκωτσέζοι/Καναδοί), κατά μιας σεξουαλικής προτίμησης (ομοφυλοφιλία), κατά μιας πολιτικής ιδεολογίας (π.χ. κομμουνισμός), κατά μιας θρησκευτικής πεποιθησης (π.χ. καρικατούρες με τη ζωή του Ιησού κλπ). Και εν πάση περιπτώσει, η σύγκρουση ανάμεσα σε δικαιώματα, ελευθερίες και σεβασμό απέναντι σε άλλους θεσμούς λαμβάνει χώρα μέσα σε ένα συνταγματικό και γενικότερο νομικό πλαίσιο, το οποίο διαμορφώνεται διαφορετικά σε κάθε κράτος, ως έκφραση της λαϊκής κυριαρχίας, η οποία είναι ο κανόνας στα δημοκρατικά κράτη της Ευρώπης. Και το νομικό πλαίσιο το οποίο προέκυψε απο άσκηση της λαϊκής κυριαρχίας στη Δανία, στη Γαλλία, στη Νορβηγία, στη Γερμανία κλπ, δεν είναι η Σαρία.... Είναι τα Συντάγματα και οι νόμοι των κρατών αυτών, τα οποία δεν απαγορεύουν την σάτιρα εναντίον θεσμών και θρησκειών, αλλά επιτρέπουν να γελάμε ακόμα και με τους θεούς. Οι καρικατούρες αυτές μεσα σε τετοια νομικά πλαίσια κυκλοφόρησαν και στους πολίτες αυτών των χωρών απευθύνονταν, οι οποίοι είναι και υπεύθυνοι για την διαμόρφωση αυτών των νομικών πλαισίων. Στη Σαουδική Αραβία μπορεί λοιπόν να απαγορευονται τετοιες καρικατουρες και να απολύονται έως λιθοβολούνται οι υπεύθυνοι, εφοσον ο νόμος τους ορίζει κατι τετοιο - στη Δανία όμως κάτι τέτοιο αποκλείεται. Ετσι π.χ. στη Γαλλία και τη Γερμανία η αμφισβήτηση του Ολοκαυτώματος (Αναθεωρητισμός) αποτελεί ποινικό αδίκημα και απαγορεύεται, ενώ στην Ελλάδα όχι (ίσα ίσα, ο κανόνας είναι να φταίνε για όλα οι Εβραίοι! χεχε!) - δεν υπάρχει περιπτωση να υπάρξει καμια αντίδραση αν βγει μια ελληνική εφημερίδα και δημοσιεύσει αρθρο με αναθεωρητικές απόψεις (το πολύ πολύ να βγει πάλι να διαμαρτυρηθεί ο Πρέσβυς του Ισραήλ, ο οποίος μέχρι και το Χριστόδουλο εχει ακούσει να εξομοιώνει το Ισραήλ με το Διάβολο!). Θεωρώ λοιπον, ότι ζήτημα σύγκρουσης της ελευθερίας έκφρασης με το σεβασμό στις θρησκευτικές πεποιθήσεις στην περίπτωση της σάτιρας, απλώς δεν τίθεται. Ευτυχως το ίδιο αποδεικνύει και η μακρά ευρωπαϊκή παραδοση.

Το πιο σημαντικό και ανατριχιαστικό για εμενα βέβαια είναι το πως έχουμε φτάσει να φοβόμαστε να ασκήσουμε θεμελιώδεις ελευθερίες μας, λόγω του μόνιμου εκβιασμού των μοντέρνων φασιστών... Η δε απόδοση συλλογικής ευθύνης (κλασσική φασιστική πρακτική) έχει ξεπεράσει πια τα όρια του παραλογισμού: απειλείται η ζωή του τάδε Δανού πολίτη στη Γαζα, επειδή η Κυβέρνηση της Δανίας (!) δεν ζητά συγγνώμη εκ μέρους μιας ιδιωτικής ελευθερης εφημερίδας (!) και δεν αλλάζει τους νόμους του κράτους (χωρις καμιά δημοκρατική νομιμοποίηση - μόνο υπό το καθεστώς απειλών) για να τιμωρήσει τους υπευθυνους της εφημερίδας!!! Εχουμε δε κωμικοτραγικες εκδηλώσεις, όπως η έκφραση συγγνώμης διευθυντή νορβηγικής εφημερίδας που αναδημοσίευσε τις καρικατούρες, με την ταυτόχρονη δήλωση οτι "ζητώ συγγνωμη, γιατί απειλείται η ζωή μου" ( τι είδους συγγνώμη είναι αυτή και πως είναι δυνατόν έμφρονες άνθρωποι να ικανοποιούνται με αυτήν; )!!! Οι ΗΠΑ και το Ηνωμενο Βασίλειο, οι οποίοι έκαναν πόλεμο στο Ιρακ για να το "σώσουν απο το σκοτάδι και την ανελευθερία", ξαφνικά ανακάλυψαν οτι αυτές οι αντιλήψεις και τακτικές δεν είναι ανελεύθερες και σκοταδιστικές, αλλά απλώς θρησκευτικές πεποιθήσεις, τις οποιες πρεπει να σεβαστούμε και οτι "η αναδημοσίευση των καρικατουρων σε ευρωπαϊκά έντυπα είναι προκλητική και άκρως προσβλητική". Κάτσε μπάρμπα, γιατί κάπου μπερδεύτηκα: η δικτατορία και η μπουρκα είναι σκοταδιστικά και ανελεύθερα και θα τους σώσεις απο αυτά και μάλιστα με πόλεμο, αλλά η απαγόρευση απεικόνισης του προφήτη και οι απειλές κατά "απιστων" που το κάνουν είναι προοδευτικά και φιλελεύθερα και πρεπει να τα σεβαστούμε;;; (Βεβαια, τωρα βλέπω απέναντι μου μια τύπισσα με ισλαμική μαντίλα και ένα υπερσύγχρονο USB Stick να κρέμεται απ' τον μεχρι τελευταιας ιντσας καλυμμενο λαιμό της και νιώθω ψυχολογικά έτοιμη για αντιφάσεις... - ελπίζω μόνο να μην καταλαβαίνει τι γραφω....). Ο μόνος ανθρωπος που με έκανε υπερήφανη ήταν ο Δανός πρωθυπουργός, ο οποίος δήλωσε οτι δεν υποκύπτει στον εκβιασμό και ότι δεν προκειται να ζητήσει συγγνώμη για τις πράξεις μιας ελευθερης ιδιωτικής εφημερίδας (αυτό βέβαια δε νομίζω να γίνει ιδιαίτερα αντιληπτό από τους μάρτυρες του Αλ Αχτσά, γιατί δεν ξέρω αν είναι εξοικειωμένοι με τον όρο ιδιωτικός και ελευθερος, καθώς και με το απαράδεκτο της κρατικής επιβολής σε ιδιωτικά θέματα).

You can see the cartoons here: http://www.welt.de/data/2006/02/01/839671.html# (it's the website of the German newspaper "Die Welt"), by clicking the option "Die umstrittenen Karikaturen".

14 σχόλια:

S G είπε...

ωραιο αρθρο (επιτελους μπορεσα να σχολιασω! ελπιζω να μην συνεχισουν τα τεχνικα προβλημτα) και καλυπτει πανω κατω και την αποψη μου για το θεμα.

Ιδιαιτερα καλη και η παρατηρηση, οτι αν οντως οι καρικατουρες αποτελουσαν αδικημα, το ζητημα πρεπει να παρει τον κλασικο δρομο της νομικης επιλυσης.

Γιατι διαβασα λιγο απο δω κιαπο κει και εχω δει φρικτες και απολιτιστες απειλες απο τους Ισλαμοφασιστες.

δυστυχως εχουν επηρεαστει και αρκετοι Ευρωπαιοι, μια Σουηδεζα χτες μου ελεγε οτι θα γινει εμπαργκο σκανδιναβικων προϊοντων και αυτο ισως ειναι ενοχλητικο! Ελατε τωρα παιδια, ψυχραιμια. Τι λετε, φοβαστε μη σταματησουν οι Αιγυπτιοι να αγοραζουν Βολβο? Σιγα το προβλημα, θα αγορασω μια δανεζικη φετα τον μηνα και θα παω μια βολτα απτο (σουηδικο) ΙΚΕΑ και λυθηκε το προβλημα...

ΥΓ στην Ελλαδα θα μπορουσαν να αποσυρθουν οι καρικατουρες με επικληση στο Συνταγμα, περι προσβολης θρησκευτικων συμβολων?

funEL είπε...

ΕΜΠΡΟΣ ΠΡΟΣ ΤΑ ΠΙΣΩ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΟ ΘΕΟΚΡΑΤΙΚΟ ΜΕΣΑΙΩΝΑ ΠΟΥ ΕΠΕΡΧΕΤΑΙ
( ο εδώ αντιπρόσωπός του, ο Προφήτης ΕΛ Λιακούρ και η παρέα του)
+ευλόγησον+
ΑΝΤΕ ΚΑΙ ΣΤΑ ΔΙΚΑ ΜΑΣ

libertarian είπε...

Το ωραίο είναι ότι κάποιοι από αυτούς είναι ενάντια της ελευθερίας του λόγου αλλά απ'ότι φαίνεται δεν τους χαλάει να την ασκούν (βλ. φωτογραφίες από διαδηλώσεις στο Λονδίνο).

buy danish campaign

gb είπε...

don't forget,
Εβραίοι και Aραβες δεν είναι μόνο γείτονες, είναι και ξαδέλφια,
ή είσαι και μέ τους δύο ή με κανένα απο τους δύο.
ΘΕΛΕΤΕ να ψάξουμε ποιοί τους βάζουν να Μαλώνουν και τι σημαίνει ΑΝΑΤΟΛΙΚΟ Ζήτημα ;

GreekForum είπε...

Εν πολλοίς συμφωνώ με αυτά που λες. Αναλυτικά εδώ. Κρίσιμο σημείο η παραπληροφόρηση και η εξαγρίωση των μουσουλμάνων από πλευράς των "παπάδων" τους. Δάβασε στα άρθρα γερμανικών εφημερίδων που παραθέτω (στα αγγλικά).

space-navigating είπε...

στην Ελλαδα θα μπορουσαν να αποσυρθουν οι καρικατουρες με επικληση στο Συνταγμα, περι προσβολης θρησκευτικων συμβολων?

To arthro 14 tou Suntagmatos orizei oti
"1. Kathenas mporei na ekfrazei kai na diadidei proforika, grapta kai dia tou tupou tous stoxasmous tou tirwntas tous nomous tou Kratous.
2. O tupos einai eleutheros. I logokrisia kai kathe allo proliptiko metro apagoreuetai.
3. I katasxesi efimeridwn kai allwn entupwn, eite prin apo tin kukloforia eite ustera apo autin apagoreuetai.
Kat'exairesi, epitrepetai i katasxesi, me paraggelia tou eisaggelea, meta tin kukloforia:
a) gia prosboli tis xristianikis kai kathe allis thriskeias. [...]"


Blepoume loipon, oti i eleutheria ekfrasis kai i eleutheria tou tupou mporoun na perioristoun afenos ean parabiazetai nomos tou Kratous kai afeterou (mesw katasxesis tou entupou) se mia seira allwn periptwsewn, mia ek twn opoiwn einai i prosboli orismenis thriskeias.

Stin periptwsi twn skitswn tou Mohammed, prepei na exetastei a) an parabiazetai kapoios nomos tou kratous kai b) an prosballetai i islamiki thriskeia.

Ws pros to prwto, tha mporouse na upostirixei kaneis oti exoume to egklima tis Kakoboulis Blasfimias tou arthrou 198 tou Poinikou Kwdika, to opoio orizei oti
"1. Me fulakisi mexri 2 etwn timwreitai opoios dimosia kai kakoboula brizei me opoiondipote tropo to Theo.
2. Opoios ektos apo tin periptwsi tis paragrafou 1, ekdilwnei dimosia me blasfimia elleipsi sebasmou pros ta theia, timwreitai me fulakisi mexri 3 minwn."

An kai den xekatharizetai an me ton oro "theia" ennoountai mono ta xristianika theia i kai ta theia allwn thriskeiwn, to dikastirio einai auto pou tha eprepe na apofasisei, an exoume stis karikatoures autes periptwsi blasfimis elleipsis sebasmou pros ta theia kai ara parabasi nomou tou Kratous, i opoia tha dikaiologouse periorismo tis eleutherias ekfrasis kata to 14 tou Suntagmatos. Se kathe periptwsi omws den mporei na apodeixthei dolos twn upeuthunwn gia ti dimosieusi kai to egklima auto ws plimmelima timwreitai mono otan exei telestei apo dolo (ektos an orizetai diaforetika ritws sto nomo). To idio tha isxue kai stin periptwsi pou kapoios upostirize oti exoume Kathubrisi Thriskeumatwn kata to arthro 199 PK, to opoio orizei oti
"opoios dimosia kai kakoboula kathubrizei me opoiondipote tropo tin Anatoliki Orthodoxi Ekklisia tou Xristou i alli thriskeia anekti stin Ellada timwreitai me fulakisi mexri 2 etwn" . Edw tha eprepe epipleon na apodeixthei kai oti oi karikatoures apoteloun kathubrisi tou islam kai oti auti egine kakoboula.
Ara nomizw oti duskola tha mporouse na apodeixthei stin periptwsi anadimosieusis twn karikatourwn parabiasi twn nomwn tou kratous kai na perioristei i eleutheria ekfrasis me auton ton tropo.

Oson afora de stin b) periptwsi (exairetiki periptwsi katasxesis entupou logw prosbolis thriskeias kata to 14 tou Suntagmatos), tha prepei na apodeixthei oti pragmati exoume prosboli tou islam. Auto omws de nomizw oti mporei na krithei mono me basi to dogma tis Sharia, alla kuriws me ta isxuonta sto elliniko kratos kai tin elliniki koinwnia kai ara me basi to ti apotelei prosboli thriskeias stin Ellada. Sto elliniko kratos kai tin elliniki koinwnia omws, den apotelei prosboli i geloiografia, poso mallon i apli apeikonisi (antitheta me basi to nomo tis Sharia, blasfimia apotelei kai i apli apeikonisi tou profiti, akoma ki an ginetai kaloproaireta i gia opoiodipote logo). Malista, proswpika thumamai kati paidika biblia pou eixa mikri, ta opoia parousiazan stoixeia politismwn kai istorikes exelixeis lawn me aplo tropo kai me skitsa kai perielambanan polles apeikoniseis tou Mohammed. Auto stin Saoudiki Arabia tha itan logos apagoreusis tou bibliou kai timwrisis twn upeuthunwn gia blasfimia kai prosboli tou profiti. Stin Ellada omws oxi (einai diaforetiko bebaia to paradeigma, giati den exoume na kanoume me geloiografies edw, alla to lew gia na deixw oti i krisi peri prosbolis tha ginei me basi ta dedomena tis ellinikis kai oxi tis islamikis koinwnias). Se kathe periptwsi, prepei na poume oti nai, to Suntagma mas problepei periorismo tis eleutherias ekfrasis gia xari tou sebasmou pros to xristianismo kai tis alles thriskeies (na mia antifileleutheri diataxi Fwti!) kai me basi auti ti diataxi tha mporouse na ginei aposursi twn skitswn se periptwsi pou eixan dimosieuthei stin Ellada, omws auto den tha to ekrine/epeballe i kubernisi, alla ta organa aponomis dikaiosunis (an kai proswpika thewrw duskolo na upostirixthei kapoiou eidous prosboli me autes tis geloiografies stin Ellada. An kai an upirxe kindunos na xespasei taraxi kai edw, polu pithano tha itan i apofasi tou dikastiriou na stirize tin trabigmeni ermineia tou nomou, gia politikous kai koinwnikous logous, opws gia exeumenismo twn exorgismenwn kai apofugi twn xeiroterwn...).

Roark είπε...

Αυτή είναι η γελοιότητα της Ελλάδας. Ναι μεν μιλάς σχεδόν ελεύθερα, αλλά μόνο με την ανοχή και την "καλή βούληση" της αρχής, και όχι επειδή προστατεύεσαι. Αν το κράτος θέλει έχει σε κάθε περίπτωση ένα σωρό νομικά και συνταγματικά όπλα για σε περιορίσει.

Όπως λέει ο Πάσχος, το αμερικανικό σύνταγμα προστατεύει την ελευθερία του λόγου με 17 λέξεις. "Το Κογκρέσο δεν θα θεσπίσει κανένα νόμο που να περιορίζει την ελευθερία του λόγου και του Τύπου". Τελεία! Το δικό μας έχει 739 (άρθρα 14 και 15). Κάθε μια επιπλέον ουσιαστικά συνιστά όχι προστασία της αλλά περιορισμό της.

Kyrios Elefantas είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
Kyrios Elefantas είπε...

hey
ωραίο ποστ. έσβυσα το comment μου γιατι δε μου αρέσει να κάνω μεγάλα comments αν θέλετε έκανα ένα σχετικό ποστ στο blog που υπάρχει στο profile μου

απλά θέλω να πώ
@ S G

αυτή την ασκεψία που είπες
"Σιγα το προβλημα, θα αγορασω μια δανεζικη φετα τον μηνα και θα παω μια βολτα απτο (σουηδικο) ΙΚΕΑ και λυθηκε το προβλημα..."
ξανασκέψου τη γιατι φίλε μου δε λύθηκε το πρόβλημα αμα εσυ αγορασεις μια φέτα και το πρόβλημα δεν είναι να σκεφτούμε αν κάτι θα έχει οικονομικές επιπτώσεις. Ετσι ξεκίνησαν όλα τα προβλήματα σε αυτό το κακόμοιρο πλανήτη.

Ανώνυμος είπε...

Πριν μερικά χρόνια για κάποιο μ^ν ,κάποιοι δεν έκαψαν βέβαια τον ίδιο τον Ανδρουλάκη αλλά τα βιβλία του. Για να μην αναφερθώ στην περίοδο της ταυτοτητομαχίας. Τα παραδείγματα αυτά μας δείχνουν ότι ο θρησκευτικός φανατισμός οδηγεί τον κόσμο σε τυφλές ενέργειες χωρίς λογική βασιζόμενος στην υπερβολή (οι Δανοί είναι ο Σατανάς) και στο φανατισμό.
Και που να βρεις καλύτερο έδαφος παρά στις μουσουλμανικές χώρες. Στη Νιγηρία κάποτε 125 άνθρωποι σκοτώθηκαν σε διαδηλώσεις για να μη γίνουν εκεί τα καλλιστεία!!!!!!
Όταν λοιπόν αυτοί οι άνθρωποι χαλιναγωγούνται τόσο εύκολα από συγκεκριμένα κέντρα εξουσίας, τότε όχι μόνο τη δανέζικη φέτα θα μποϋκοτάρουν αλλά ίσως να αρχίσουν να περπατούν και με τα χέρια αν αυτό τους πείσουν ότι θα τους εξασφαλίσει μία θέση στον παράδεισο. Συμφωνώ ότι αν κάποιος νοιώσει ότι θίγεται μπορεί να ζητήσει ασφαλιστικά μέτρα ,όπως μπορεί να κάνει το ίδιο εναντίον των δημιουργών του ΑΜΑΝ για την ενσάρκωση του Θεού από ηθοποιού και πάει λέγοντας. Με λίγα λόγια, με τους φανατισμένους άκρη δε βρίσκεις.

S G είπε...

"ξανασκέψου τη γιατι φίλε μου δε λύθηκε το πρόβλημα αμα εσυ αγορασεις μια φέτα και το πρόβλημα δεν είναι να σκεφτούμε αν κάτι θα έχει οικονομικές επιπτώσεις. Ετσι ξεκίνησαν όλα τα προβλήματα σε αυτό το κακόμοιρο πλανήτη."

τουναντιον αν σκεφτοντουσαν το οικονομικο συμφερον τους οι Αραβες θα ειχαν κοψει τις βλακειες εδω και πολυυυυ καιρο.

Kyrios Elefantas είπε...

???
δε σε πιάνω μαν. δε μπορώ να καταλάβω πώς το να κοιτάω μονο το δικό μου οικονομικό συμφέρον θα με βοηθήσει να ζήσω αρμονικά με όλους .Πραγματικά.

libertarian είπε...

"The great virtue of a free market system is that it does not care what color people are; it does not care what their religion is; it only cares whether they can produce something you want to buy. It is the most effective system we have discovered to enable people who hate one another to deal with one another and help one another." - Milton Friedman

Δυστυχώς δεν κοιτάν το οικονομικό τους συμφέρον... και ας ήταν ο Μωάμεθ περισσότερα χρόνια έμπορος (ειρηνική μέθοδος για να πετύχεις τους στόχους σου) παρά πολεμιστής (επιθετική μέθοδος). Δεν σκέφτονται σαν έμποροι αλλά ως πολεμιστές και αυτό είναι πολύ κακό.

S G είπε...

οπως ειπε και ο λιμπερταριαν, το διεθνες εμποριο ειναι το καλυτερο αντιδοτο στους πολεμους. Δυο χωρες με πολυ μεγαλες εμπορικες συναλλαγες εχουν περισσοτερα να χασουν παρα να κερδισουν απο εναν πολεμο.

Αλλα και στις ατομικες σχεσεις, το να κοιτας το οικονομικο συμφερον σου πανω απο συναισθηματα, συχνα αποτρεπει αδιεξοδες κινησεις, οπως εχθρες μιση και βεντετες.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner
















Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign








Referrers

Based on original Visionary template by Justin Tadlock
Visionary Reloaded theme by Blogger Templates | Distributed By Magazine Template

Visionary WordPress Theme by Justin Tadlock