Τετάρτη, Μαρτίου 15, 2006

Broken windows, κοινωνική ψυχολογία και ελεύθερη κοινωνία

Ο Malcolm Gladwell, γράφει την άποψή του για το freakonomics, το πασίγνωστο πλέον best seller των Levitt και Dubner.
Το θέμα της συζήτησης είναι το κοινωνικό φαινόμενο της απότομης πτώσης της εγκληματικότητας στη Νέα Υόρκη τη δεκαετία του ’90. Τόσο οι Levitt και Dubner, όσο και ο Gladwell, έχουν αναπτύξει δύο - φαινομενικά διαφορετικές - θεωρίες για να εξηγήσουν το φαινόμενο με κοινωνιολογικούς όρους.

Στο βιλίο του, The tipping point ο Gladwell αφοσιώνεται κυρίως στη θεωρία των broken windows. Η θεωρία των broken windows, προσπαθεί να εξηγήσει την εγκληματικότητα σαν κοινωνική συμπεριφορά.

Consider a building with a few broken windows. If the windows are not repaired, the tendency is for vandals to break a few more windows. Eventually, they may even break into the building, and if it’s unoccupied, perhaps become squatters or light fires inside. Or consider a sidewalk. Some litter accumulates. Soon, more litter accumulates. Eventually, people even start leaving bags of trash from take-out restaurants there or breaking into cars. ” — Wikipedia

Με λίγα λόγια, όταν στον κοινωνικό μας χώρο επικρατεί φαινομενική τάξη, οι κοινωνικο-ψυχολογικοί παράγοντες που δημιουργούν την εγκληματικότα θα ατονήσουν. Αντίθετα, όταν επικρατεί αταξία, ακόμη και σε μικρά πράγματα, όπως γκραφίτι, μικρο-παραβάσεις, κλπ, και αυτή η αταξία είναι εμφανής, αναπτύσσεται ευρέως μία τάση για μη-συμμόρφωση, η οποία αυξάνει και το σοβαρό έγκλημα.

Αυτή είναι μία πολύ τολμηρή πρόταση: Ότι δηλαδή, καταπολεμώντας τις μικρο-εγληματικές συμπεριφορές και μικρο-παραβάσεις (π.χ. αυτούς που μπαίνουν στο μετρό χωρίς εισητήριο, αυτούς που πετάνε σκουπίδια στο πάτωμα, κλπ) μπορείς να μειώσεις τους φόνους και τις ληστείες. Ο Gladwell επιχηρηματολογεί με ενδιαφέρον τρόπο για το πως αυτός είναι ο λόγος πίσω από την μείωση της εγκληματικότητας στη Νέα Υόρκη τη δεκαετία του ’90.

Οι Levitt και Dubner, αναπτύσσουν μία κάπως διαφορετική (τουλάχιστον κατά τα φαινόμενα) εξήγηση για το ίδιο θέμα, στο βιβλίο τους. Ο Gladwell, στο πρόσφατο άρθρο του υποστηρίζει ότι οι δύο θεωρίες δεν είναι ασύμβατες.

Μεταξύ άλλων λέει:

In Freakonomics, Levitt pretends he has refuted the Broken Windows explanation. He hasn’t at all. In fact, to the extent that he concedes the huge role played by the expansion of police departments in the 1990’s, he tacitly supports the Broken Windows theory.

Ο Levitt απαντάει, υποστηρίζοντας ότι η θεωρία των broken windows παρά ταύτα δεν είναι αρκετή για την εξήγηση του φαινομένου. Συγκεκριμένα υποστηρίζει ότι σε παρόμοιες περιπτώσεις, παράλληλες με τη Νέα Υόρκη των 90’ies, δεν φαίνεται να υπάρχουν στοιχεία που να την υποστηρίζουν.

One thing to consider, however: the theory put forth in Freakonomics examined why crime had fallen all over the country, not just in New York, and one of the many arguments against “broken windows” as a major cause was the fact that such innovative policing wasn’t being practiced elsewhere—and yet crime was falling in those places as well.

O Gladwell επανέρχεται με νέο post στο blog του, και η συζήτηση συνεχίζεται.

Fair enough. But that still doesn’t solve the puzzle that is New York City—which is the problem I set out to try and solve in the Tipping Point.

Η όλη συζήτηση, μαζί με τα comments στα σχετικά posts, είναι πολύ ενδιαφέρουσα. Αυτό που βρίσκω πιο ενδιαφέρον, πέραν από το αν στέκει η μία θεωρία ή η άλλη, είναι ότι αναπτύσσεται τα τελευταία χρόνια, μέσα από τον κλάδο του social psychology, ένας καινούργιος επιστημονικός τρόπος να αντιμετωπίζουμε τα κοινωνικά φαινόμενα - και μάλιστα κοινωνικά φαινόμενα για το οποία συνηθίζαμε να έχουμε πολύ απλοϊκές απόψεις. Με παράδειγμα την εγκληματικότητα που παραδοσιακά θεωρούσαμε ότι εξαρτάται μόνο από την οικονομική ευημερία και την αποτελεσματικότητα των μεθόδων καταστολής, βλέπουμε ότι τελικά το φαινόμενο μπορεί να είναι πολύ πιο περίπλοκο απ’όσο νομίζουμε, και ότι ίσως υπάρχουν μικρο-παράγοντες με τους οποίους μπορούμε να το επηρεάσουμε.

Γιατί έχει σημασία αυτό; Έχει να κάνει με το πως μπορούμε να οικοδομήσουμε μία κοινωνία που να χαρακτηρίζεται από μεγάλο βαθμό ελευθερίας κι όμως μπορεί να διαχειριστεί σύνηθη κοινωνικά και πολιτκά προβλήματα. Ο συνηθισμένος τρόπος χάραξης πολιτικής σήμερα είναι η προδιαγραφή παρεμβάσεων, αποαγορεύσεων, περιορισμών και συστημάτων καταστολής των ανεπιθύμητων φαινομένων. (ή υποχρεωτικής προαγωγής των επιθυμητών) Με την επιστήμη της κοινωνικής ψυχολογίας μπορούμε να φτιάξουμε πολιτικές που λειτουργούν σε ένα κοινωνικό σύνολο free agents, δήλαδη μία κοινωνία που έχει μέγιστο βαθμό ελευθερίας, και οι οποίες εκμεταλλεύονται συμπεριφορικά μοντέλα ώστε να περιορίζουν ή να προωθούν κοινωνικές συμπεριφορές που κάνουν το σύστημα βιώσιμο.


Σημείωση: To ποστ ανέβηκε αρχικά στο blog aera patera και αναδημοσιεύεται και εδώ μετά από προτροπή του συγγραφέα του, για να αποτελέσει αφορμή διαλόγου.
To Freakonomics είχε συζητηθεί και παλιότερα στο FREAKONOMICS ‘Η ΓΙΑΤΙ ΟΙ ΟΙΚΟΝΟΜΟΛΟΓΟΙ ΝΟΜΙΖΟΥΝ ΟΤΙ ΤΑ ΞΕΡΟΥΝ ΟΛΑ!

16 σχόλια:

pinky and the brain είπε...

και τα δύο βιβλία έχουν πολύ ενδιαφέρον. το tipping point καταπιάνεται με το πως οι ιδέες, τα προϊόντα, τα μηνύματα και οι συμπεριφορές μπορούν να μεταδοθούν όπως οι ιοί, καταλήγοντας σε επιδημίες. δηλαδή, πως μεταφέρονται κάποιες ιδέες, συμπεριφορές κλπ από άτομο σε άτομο. ο gladwell ισχυρίζεται ότι για να γίνει αυτό πρέπει να εξασφαλιστούν 3 πράγματα:
1. να αξίζει να μεταδοθεί
2. να το μεταδόσουν οι κατάλληλοι άνθρωποι
3. να αρχίσει η μετάδοσή του στο σωστό πλαίσιο (context)

όσον αφορά στο context, εκεί είναι που ο gladwell μιλάει για το broken window theory - ισχυρίζεται δηλαδή ότι όταν καθαρίσαν και εκσυγχρόνισαν λίγο το new york subway, το crime rate και οι καταστροφές στο subway μειώθηκαν δραστικά. δηλαδή, επηρέασαν τη συμπεριφορά των επιβατών αλλάζοντας το context.

ο levitt στο freakonomics ουσιαστικά λέει ότι όλα τα πράγματα στον κόσμο μας σήμερα μπορούν να εξηγηθούν αν ρωτάμε τις σωστές ερωτήσεις. το βιβλίο έχει στόχο να αποδείξει ότι "economics is at root the study of incentives". και αν βλέπουμε τον κόσμο έτσι, μπορούμε να εξηγήσουμε αυτά που συμβαίνουν γύρω μας.

στο freakonomics ο levitt ισχυρίζεται ότι το crime rate σε όλη την αμερική μειώθηκε χάρη στο roe v. wade, δηλαδή, όταν γίναν νόμιμες οι αμβλώσεις.

στην ουσία τους, τα δύο αυτά βιβλία είναι διαφορετικά και το ένα σε καμία περίπτωση δεν αναιρεί το άλλο.

συμφωνώ απόλυτα ότι οι κλασσικοί τρόποι αντιμετώπισης της κοινωνίας δεν είναι πάντα σωστοί, απλώς μας βολεύει γιατί το οτιδήποτε άλλο μας φαίνεται ολότελα counterintuitive.

εγώ πάντως, εκτός από τους δύο παραπάνω κυρίους, θα βασιζόμουνα και στα ευρήματα/thinking του steven pinker για κοινωνικές παρεμβάσεις

pinky and the brain είπε...

monkeychilde, εγώ έχω διαβάσει το blank slate και το how the mind works. είναι και τα δύο εξαιρετικά

Kensai είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
Kensai είπε...

«Με την επιστήμη της κοινωνικής ψυχολογίας μπορούμε να φτιάξουμε πολιτικές που λειτουργούν σε ένα κοινωνικό σύνολο free agents, δήλαδη μία κοινωνία που έχει μέγιστο βαθμό ελευθερίας, και οι οποίες εκμεταλλεύονται συμπεριφορικά μοντέλα ώστε να περιορίζουν ή να προωθούν κοινωνικές συμπεριφορές που κάνουν το σύστημα βιώσιμο.»

Αυτό βέβαια από μόνο του θέλει πολύ συζήτηση που ελπίζω στο βιβλίο να αποσαφηνίζεται δεόντως.

Τα συμπεριφορικά μοντέλα δυστυχώς δεν είναι απόλυτα και έχουν το πρόβλημα ότι δύσκολα στέκουν σε μεγάλα [υπο]σύνολα πληθυσμού (μιας κοινότητας).

Ως ιδέα πάντως οφείλω να ομολογήσω είναι καταπληκτική και ορίζει ένα paradigm shift στον τρόπο σκέπτεσται που υπήρχε ως τώρα της εφαρμογής των συμπεριφορικών επιστημών σε κοινωνικά ζητήματα με πολιτικό αντίκτυπο.

S G είπε...

πολυ ενδιαφερον θεμα. νομιζω οτι το γενικοτερο ζητημα, εκτος απο το ειδικο της εγκληματικοτητας στην ΝΥ ειναι αυτο:

"Έχει να κάνει με το πως μπορούμε να οικοδομήσουμε μία κοινωνία που να χαρακτηρίζεται από μεγάλο βαθμό ελευθερίας κι όμως μπορεί να διαχειριστεί σύνηθη κοινωνικά και πολιτκά προβλήματα."

η εντυπωση μου μετα απο καποια εμπειρια με οικονομικα πειραματα ειναι οτι πολλες συμπεριφορες σε μια κοινωνια εξαρτωνται απο πολυ μικρες αλλαγες στους κανονες. Πιο ακριβως, η θεση ισορροπιας που βρισκεται μια κοινωνια δεν ειναι η μοναδικη δυνατη, υπαρχουν πολλες και το σε ποια θα πεσουμε ειναι πολυ ευαισθητο στις αλλαγες των παραμετρων.

Απλο παραδειγμα ειναι οτι θα μπορουσε μια κοινωνια να οδηγει παντα δεξια ή παντα αριστερα. Δεν υπαρχει καποιος βασικος λογος να επιλεξεις το ενα απο τα δυο. Ειναι καποιες μικρες λεπτομερεις που τελικα σπρωχνουν την κοινωνια προς την μια μερια και μετα η φυση του προβληματος καθιστα σιγουρο οτι σχεδον το συνολο της κοινωνιας θα συμπεριφερεται ετσι (μονο ενας παλαβος θα οδηγει στο αντιθετο ρευμα).

Παρομοιως νομιζω οτι σε αλλα θεματα, η κοινωνια χρειαζεται μικρα εξυπνα σπρωξιματα, οχι δυνατα χαστουκια. το οτι στην Ελλαδα ας πουμε τρωμε ο ενας την θεση του αλλου συνεχως, ενω στην αγγλια η εννοια του fairness ειναι πολυ δυνατη και δεν επιτρεπει κατι τετοιο, δεν οφειλεται σε τεραστιες διαφορες μας, οσο σε μικρες επεμβασεις παιδειας και επιβολης καλης συμπεριφορας.

Για την μελετη του θεματος πιο καταλληλη βρισκω την θεωρια παιγνιου και την εξελικτικη βιολογια (το Selfish Gene ειναι μια καλη εισαγωγη στη δευτερη). Κατα τα αλλα ετοιμαζω (θαρθει λογικα καποια στιγμη) και ενα αρθρο για την τις κακες θεσεις ισορροπιας που εχουμε καταληξει στην Ελλαδα.

Harry Peitsinis είπε...

Χμ, ενδιαφέρουσα η θεωρία του "σπασμένου παράθυρου". Αν και δεν έχω γνώση του θέματος μου γεννιουνται κάποιες απορίες

1. Ο συγγραφέας εξετάζει την πιθανότητα η συνολική υποβάθμιση των δημόσιων χώρων να είναι συνέπεια της υψηλής εγκληματικότητας και όχι αιτία της;

2. Εξετάζει επίσης την πιθανότητα και τα δύο να είναι συνέπεια τρίτων παραγόντων;

Προφανώς για να στηρίζει τη θεωρια του θα πρεπει να εχει απαντησεις για τα παραπανω ερωτηματα. Παντως συμφωνω οτι η γενικη μορφη ενος χωρου καθορίζει την ΄στάση της ομάδας και σε καποιο βαθμο τη γενικη συμπεριφορα της. Πχ η εικονα των δημοσιων σχολειων, η αρχιτεκτονική τους, η συντήρηση τους, οι σιγουρα επηρεαζει την σταση των παιδιών απέναντι στην εννοια "σχολειο" (ως κοινωνικη δομη).

pinky and the brain είπε...

promitheus, ούτε το ένα ούτε το άλλο βιβλίο ασχολείται με τη θεωρία του broken window. απλώς αναφέρεται στο tipping point ως παράδειγμα για να πει ο gladwell ότι το context παίζει ρόλο στη διάδοση ιδεών, συμπεριφορών κλπ.

Harry Peitsinis είπε...

Βασικα στο ποστ γραφει οτι ΅"ο Gladwell αφοσιωνεται κυρίως στην θεωρια των broken windows" οποτε υπεθεσα οτι εξεταζει και τις γενικες παραμετρους. BTW, μηπως ξερεις αν υπαρχει καποιο καλο βιβλιο που να την αναλυει διεξοδικα;

Harry Peitsinis είπε...

Ακυρη η ερωτηση, μολις ειδα στο γουικι το ΅Fixing Broken Windows: Restoring Order and Reducing Crime in Our Communities΅, George L. Kelling and Catherine Coles,εκδοσεις Free Press, για οποιον αλλο ενδιαφερεται

Ανώνυμος είπε...

Άσχετο αλλά ένα πετυχημένο κοινωνικό πείραμα στην Ελλάδα (ως ώρας) είναι το Μετρό και το "Ελ. Βενιζέλος". Παρατηρείστε την τάξη που υπάρχει αντι πχ της αταξίας που υπάρχει σε ορισμένα υποκαταστήματα του ΙΚΑ και την οποία ad nauseam την επαναλαμβάνουν τα ΜΜΕ στα πλαίσια του "ανταρτοπόλεμου" κατά της κυβέρνησης.

Η τάξη αυτή είναι αποτέλεσμα της αίσθησης που καλλιεργείται ότι και το Μετρό και το Ελ. Βεν δεν είναι "παράγκες" που αν δεν κάνεις cheat θα σε ξεσκίσουν αλλά σοβαροί οργανισμοί υπηρεσιών οι οπoίοι είναι προς το συμφέρον σου να μην διαταρασσεται η λειτουργία τους εφόσον σε συνθήτες ομαλότητας μπορούν και προσφέρουν τα μέγιστα σε εσένα.

Δυστυχώς, πέρασαν γενεές επί γενεών για να πάψουμε να έχουμε τα σύνδρομα του καραγκιοζοκαρπαζοεισπράκτωρα, εφόσον και το κράτος δεν μας βλέπει σαν υποτελείς της Οθωμανικής αυτοκρατορίας. Όσο ο Έλληνας δεν νοιώθει σαν ιθαγενής στην ίδια του τη χώρα αλλά σαν αξιοσέβαστοις πολίτης, τόσο -ιδίως οι νέοι- θα βλέπουμε μη παραβατικές συμπεριφορές.

Απλά πράγματα είναι παιδιά. Υπήρχε κάποτε ένα έργο, το "rumble fish" που πρωταγωνιστούσε ο MIckey Rourke. Εκεί, ήταν κάτι ψαράκια που όταν ήταν μέσα σε μια στενή γυάλα τσαμπουκαλευόνταν και όταν βρισκόταν στον ωκεανό ήταν μια χαρά.

Ηθικό δίδαγμα: Μια τακτική "μηδενικής" ανοχής πιθανόν και να απέδιδε στην Ελλάδα μέχρις ενός σημείου. Το θέμα είναι ότι όταν πηγαίνεις με ψέμματα να κάνεις δουλειά -φανταστείτε πχ να μην είχε η Αθήνα μετρό ούτε Αττική Οδό και το κράτος να περιοριζε συνεχώς την κυκλοφορία των ΙΧ ή απλά -δεν κοστίζει και πολλά- να πεζοδρομούσε μανιωδώς ή να έκανε συνεχώς ΜΟΝΟ λεωφορειολωρίδες χωρίς τίποτα άλλο, ενω ταυτόχρονα να εφάρμοζε τεχνική "μηδενικής ανοχής" στο ΙΧ. Τι θα γινόταν τότε;

Γι' αυτο, η ιδέα μου, ιδίως όσον αφορά την λεγόμενη 'αστική συμπεριφορά", είναι να δημιουργείς κάπου νησίδες ιδανικών συνθηκών όπου η παραβατική συμπεριφορά θα είναι άνευ νοήματος, και μετά να προσπαθείς να κάνεις ένα συνεχές τέτοιων συνθηκών ώστε να σπάσει το αντίστοιχο "συνεχές παραβατικότητας". Στην Αθήνα με τα έργα αυτο έχει αρχίσει να σπάει, είναι και τα νέα παιδιά που πάνε έξω, βλέπουν παραστάσεις και έχουν άλλες απαιτήσεις...

Παρόλα αυτά έχουμε δουλίτσα ακόμα...

S G είπε...

χωρις να θελω να παω κοντρα στο νοημα οσων λεει ο γμ, εχω να παρατηρησω οτι στο μετρο βλεπεις ακομα καφρικες συμπεριφορες.

Ας πουμε πας να κατεβεις απτο βαγονι και ορμανε ολοι οι απεξω και σε σπρωχνουν προς τα μεσα! Τοσο δυσκολο ειναι να καταλαβουν οτι αν δεν κατεβει ο κοσμος πρωτα, δεν χωραει κανεις να ανεβει μετα?!!?!
Παρομοιως στο αεροδρομιο αρκετοι καπνιζουν στην παραλαβη αποσκευων και πολυ χειροτερη ειναι η κατασταση εξω, που ελαχιστοι σεβονται τις διαβασεις πεζων παρα τα συνεχη σαμαρακια!

Στην ουσια παντως η κατασταση καλυτερευει και συμφωνω με την θεωρια του γμ για νησιδες ταξης που ολο και επεκτεινονται. Αλλα προτεινω σιγουρα τα μαλακα προστιμα με βεβαιοτητα τιμωριας, σε σχεση με το κλασικο ελληνικο φαινομενο των αστρονομικων προστιμων που πληρωνει μονο οποιος εχει την ατυχια να ειναι στο 1% των παραβατων που τελικα τιμωρειται (καλα η τακτικη που ειχαμε μεχρι το 2000 περιπου, να σβηνονται συστηματικα κλησεις ειναι πραγματικα ελληνικη πρωτοτυπια!!).

Ανώνυμος είπε...

Δεν έχω διαβάσει το εν λόγω βιβλίο ,αλλά ομολογώ ότι το θέμα αυτό με έχει απασχολήσει πολύ. Η νομοθεσία ενός κράτους και κυρίως η αυστηρότητα της εφαρμογής της μπορεί να διαμορφώσει τις συνήθειες ενός συνόλου.
Π.χ. Πριν αρχίζει να εφαρμόζεται το αλκοτέστ κανένας Έλληνας δε σκεφτόταν το ποτό και τους κινδύνους του να οδηγείς πιωμένος.
Τώρα που ο νόμος και υπάρχει αλλά κυρίως εφαρμόζεται δειλα δειλά ακούμε το -άσε μωρέ γιατί οδηγώ-.
Πάντα πίστευα ότι τα περισσότερα προβλήματα στη ζωή του Έλληνα ξεκινάνε από τη λάθος νοοτροπία που του έχει καλλιεργήσει η ατιμωρησία.
Όταν στα ΜΜΜ δε μπαίνουν ποτέ ελεγκτές θα γίνεις τζαμπατζής. Είναι στη φύση του ανθρώπου ίσως.

θυμάμαι πολλούς φοιτητές που ερχόντουσαν στην Ελλάδα όταν θέλαν να πάνε Πειραιά - Σαντορίνη κλείναν εισητήρια για Πειραιά - Πάρο και μου έλεγαν: Αφού κανείς δεν τα ελέγχει γιατί να μην πληρώσουμε τα λιγότερα;
Στη Γερμανία αν θες να πας με το τρένο Μόναχο - Βερολίνο δεν υπήρχε περίπτωση να το κάνεις γιατί ξέρεις ότι θα σε πιάσουν.
Πολύ εύστοχο το παράδειγμα του μετρό. Τι να σεβαστείς από το σταθμό Βικτώρια; Αντίθετα ξέρεις ότι αν κάνεις την καφρίλα σου στο Σύνταγμα θα βρεθείς σε δύκοσλη θέση γιατί θα φανεί εύκολα η διαφορά.
Θυμήθηκα τώρα ένα περιστατικό. Είχε ακουστεί 2 φορές στη σειρά η ανακοίνωση να μην τρώτε στους σταθμούς όταν ακολούθησε η ανακοίνωση: Εσείς με το κίτρινο....

Ανώνυμος είπε...

Το βιβλίο το διαβάζω αυτές τις μέρες - είμαι στη μέση του. Είναι πράγματι συναρπαστικό στον τρόπο περιγραφής των μηχανισμών εξάπλωσης ενός ιού-ιδέας.

Πάντως στην ίδια φιλοσοφία κινείται και το "Unleashing thw Ideavirus" το οποίο απλά χρησιμοποιεί λίγο διαφορετικούς όρους (πχ. sneezers αντί για mavens) και είναι πιο πολύ εστιασμένο στις επιχειρήσεις και τα προϊόντα τους. Επίσης έχει γραφτεί -νομίζω- νωρίτερα.

S.G. το Selfish Gene έχει εκδοθεί? Γιατί εμένα το Άμαζον με έχει σε λίστα προαγοράς.

pinky and the brain είπε...

nick, το tipping point βγήκε περίπου ένα χρόνο πριν το unleashing the ideavirus. έχεις δίκιο πάντως, το unleashing the ideavirus είναι πιο εστιασμένο στις επιχειρήσεις και πιο χειροπιαστό αλλά το βρήκα και λίγο κουραστηκό, δηλαδή, it was like beating a dead horse μετά από ένα σημείο.

Roark είπε...

To Selfish Gene κυκλοφορεί κανονικά στην Ελλάδα εδώ και 10 χρόνια ως Εγωϊστικό Γονίδιο.

S G είπε...

αλλα εγω βεβαια προτεινω να διαβασετε την αγγλικη εκδοση (θα επρεπε να την βαλουμε καπου στην προτεινομενη βιβλιογραφια μας)

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner
















Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign








Referrers

Based on original Visionary template by Justin Tadlock
Visionary Reloaded theme by Blogger Templates | Distributed By Magazine Template

Visionary WordPress Theme by Justin Tadlock