Σάββατο, Ιανουαρίου 17, 2009

Ο Αριστερός μύθος περί διαφορετικότητας

tiger-lillies-2
Απόσπασμα από την συνέντευξη του frontman των Tiger Lillies στην Athensplus, που αυτόν τον καιρό δίνουν την παράσταση Freekshow στο θέατρο Badminton:

I'm afraid, as capitalism nourishes uniformity - a prerequisite for the moneymaking industries of fashion, music, television, advertising and so on. So the more developed, consumer-oriented and capitalist a society is, the more it marginalizes anything that escapes and challenges the norm - which, in a funny kind of way, is what the "Freakshow" is about.


Άρα σε αντιπαράθεση όσο λιγότερο ανεπτυγμένη, καταναλωτική και καπιταλιστική είναι μια κοινωνία τόσο πιο πολύ δεκτική είναι στο διαφορετικό και αγκαλιάζει ότι προκαλεί και ξεφεύγει από την νόρμα.

aboriginalΔλδ αν είχαμε μια μηχανή του χρόνου και μεταφέραμε ένα χεβυμεταλά με μακριά μαλλιά και μπλούζα black metal συγκροτήματος και δύο emo αγόρια με βαμμένα νύχια και eyeliner που φασόνονται σε ένα ελληνικό χωριό του 1940 ή μια πόλη του Μεσαίωνα θα τους δεχόντουσαν με ανοικτές αγκάλες και δεν θα τους περιθωριοποιούσαν... για να μην μιλήσουμε για πιο πρωτόγονες κοινωνίες όπως αυτή των Αβοριγίνων πριν τον εποικισμό της Αυστραλίας.

Η ομοιομορφία είναι ο κανόνας στις υπανάπτυκτες κοινωνίες, προκαπιταλιστικές και σοσιαλιστικές. Οι Scorpions δημιουργήθηκαν στην καπιταλιστική Δυτική Γερμανία, όχι στην σοσιαλιστική Ανατολική Γερμανία. Η απόλυτη ομοιομορφία στα ρούχα εφαρμόστηκε στην Κίνα του Μάο, όχι στο καπιταλιστικό Hong Kong. Ποια είδη μουσικής και subcultures δημιουργήθηκαν στην κοινωνία της Σοβιετικής Ένωσης που κάθε πτυχή της ανθρώπινης ζωής ελεγχόταν από το Κράτος; Στις Ηνωμένες Πολιτείες δημιουργήθηκαν το Rock 'n' Roll, το blues, το rap, το hip-hop, το Jazz και πολλά άλλα με τις αντίστοιχες subcultures.

Ο Fidel Castro το 1961 απαγόρευσε το Rock and Roll ως ιμπεριαλιστική επιρροή που διαφθείρει! Δεν μιλάμε για απλή περιθωριοποίηση αλλά για ban.

Ελεύθερο Εμπόριο: Connecting people ;-)

Ο άνθρωπος είναι από την φύση του ρατσιστής σε ένα βαθμό, το ξένο γενικώς φοβίζει ακριβώς γιατί είναι άγνωστο και δεν γνωρίζουμε αν είναι καλό ή κακό για εμάς. Εξελικτικά είναι καλύτερα να θεωρείς a priori κακό το άγνωστο και να το αποφεύγεις, πχ να φας μια άγνωστη ρίζα ή να πας να χαιρετήσεις μια ομάδα αγνώστων στο δάσος (μάλλον θα σου έσπαγαν το κρανίο βλ. σκηνή στην λίμνη με τις δύο ομάδες προανθρώπων στην Οδύσσεια 2001). Ο Καπιταλισμός είναι αυτός που μας έκανε να ξεπεράσουμε τον ρατσισμό σε επίπεδα που δεν έχει ξαναφτάσει ποτέ η ανθρωπότητα γιατί μας φέρνει σε επαφή και μας έκανε να γνωρίσουμε ο ένας τον άλλο. Ένας λευκός θαυμαστής του Jimmy Hendrix και του Michael Jordan δύσκολα είναι ρατσιστής.

Ο αριστερός ίσως δει την πραγματικότητα και να παραδεχθεί ότι τελικά στον Καπιταλισμό υπάρχει πλουραλισμός και ότι ο συντηρητισμός έχει κοντά πόδια εφόσον η μόδα και τα ήθη αλλάζουν διαρκώς (ενώ στην Ελλάδα του 1800 και αρχές 1900 η μόδα είχε κολλήσει στην φουστανέλα και το τσαρούχι :Ρ) αλλά θα επιμείνει ότι ο καπιταλισμός ενώ προωθεί την διαφορετικότητα στο εσωτερικό των χωρών προωθεί την ομοιομορφία μεταξύ των χωρών, η κακή Παγκοσμιοποίηση γαρ. Στην Ελλάδα πχ μπορούμε να φάμε pizza και στην Ιταλία αντίστοιχα σουβλάκι. Στην Ιαπωνία χάμπουργκερ και στις ΗΠΑ ρύζι με κοτόπουλο τεριγιάκι. Παντού μπορούμε να φάμε τα πάντα. Τι κρίμα θα έπρεπε να κλείσουμε τα σύνορα στα ξένα αγαθά και να κρατήσουμε τις χώρες μας σαν μουσεία για να κάνουν φολκλόρ διακοπούλες οι αριστεροί. Και στην τελική αν οι Παπούα της Νέας Γουινέας θελήσουν να υιοθετήσουν ως ποτό τους την coca-cola ποιοι είμαστε εμείς να τους το απαγορεύσουμε;

Ειρωνεία

δεν είναι μονάχα να έχεις ten thousand spoons when all you need is a knife αλλά και να δίνεις συνεντεύξεις σε εφημερίδες λέγοντας ότι το οικονομικό σύστημα της κοινωνίας σου περιθωριοποιεί αυτό που κάνεις ενώ διαφημίζεσαι στην Athens Voice, στην LiFo, στο Athinorama, στην τηλεόραση και στο ραδιόφωνο. Παίζεις στο θέατρο Badminton και έχεις προταθεί για βραβείο Grammy.

42 σχόλια:

animal είπε...

Πέστα χρυσόστομε!!!

Η μόνη διαφωνία μου είναι ότι αναφέρθηκες στους καραγκιόζηδες τους Scorpions, ενώ από την Δυτική Γερμανία βγήκαν μερικά από τα σημαντικότερη σχήματα της σύγχρονης μουσικής (όχι μόνο του ροκ): Kraftwerk, Can, Neu!, Tangerine Dream, Amon Duul και δε συμμαζεύεται.

Άλλωστε τα είπε όλα ο μεγάλος:
http://www.cato.org/pubs/policy_report/cpr-20n1-1.html

cobden είπε...

Πολύ καλό ποστ!Συμφωνώ απόλυτα!

Παναγιώτης Βρυώνης είπε...

Νομίζω ότι κάνεις μερικά λογικά άλματα που δεν στέκουν. Π.χ. το ότι ο καπιταλισμός ευνοεί την ομοιομορφία, δεν σημαίνει ότι το αντίθετό του ευνοεί την διαφορετικότητα, αφού η ομοιομορφία δεν είναι το χαρακτηριστικό του καπιταλισμού αλλά αποτέλεσμά του.

Ομοιομορφία χρειάζεται και η αγορά της pop μουσικής, ομοιομορφία χρειάζεται και ένα απολυταρχικό καθεστώς, ομοιομορφία χρειάζεται το τραπεζικό σύστημα και τα πρωτόκολλα επικοινωνίας των υπολογιστών (standards).

Κάθε σύστημα (με την γενική έννοια, από εταιρεία, μέχρι κοινωνία, μέχρι αγορά, μέχρι το ζωικό βασίλειο ή τα πρότυπα επικοινωνίας των υπολογιστών) έχει ανάγκη την "ομοιομορφία" για να λειτουργήσει. Και τα ίδια συστήματα έχουν ανάγκη την "διαφορετικότητα" για να εξελιχθούν.

Αν μιλήσουμε για την τέχνη έχεις δίκιο ότι ο σύγχρονος καπιταλισμός δηλώνει ότι αγκαλιάζει την διαφορετικότητα. Σκέψου όμως ότι ακριβώς αυτό το σύστημα, του σύγχρονου καπιταλισμού, των παγκοσμιοποιημένων αγορών, έχει τελικά "επιβάλει" την (σε πρωτόγνωρο βαθμό) ομογενοποίηση της παγκόσμιας κουλτούρας.

Είπαμε, σε κάθε σύστημα, χρειάζονται και τα δύο: και ομοιόμορφη κατανομή (για να υφίσταται!) και outliers (για να εξελίσσεται).

Ανώνυμος είπε...

Κι άλλο άρθρο για την αριστερά! Δεν πάτε καλά εδώ πέρα μου φαίνεται; Ή, τέτοιοι καιροί, τέτοια λόγια.

Το αστείο που κυκλοφορεί και μάλιστα ως κάτι που είπε ο Μαρξ, σε τραπεζιτικούς κύκλους της Wall Street το ακούσατε?

"Owners of capital will stimulate the working class to buy more and more expensive goods, houses and technology, pushing them to take on more and more expensive debt, until their debt becomes unbearable.

The unpaid debt will lead to the bankruptcy of all banks, which will have to be nationalised, and the State will have to take the road which will eventually lead to communism.”

Αλλά, όχι, δεν το 'πε ο Μαρξ. Το αστείο το έφκιαξαν οι τραπεζίτες.

Παναγιώτης Μπαζιωτόπουλος είπε...

Σχόλιο:

«...Ειρωνεία

...δεν είναι μονάχα να έχεις ten thousand spoons when all you need is a knife αλλά και να λες σε εφημερίδες ότι το οικονομικό σύστημα της κοινωνίας σου περιθωριοποιεί αυτό που κάνεις ενώ διαφημίζεσαι στην Athens Voice, στην LiFo, στο Athinorama, στην τηλεόραση και στο ραδιόφωνο. Παίζεις στο θέατρο Badminton και έχεις προταθεί για βραβείο Grammy...»

Πολυ καλή η παρέμβασή σου... ευφυής...

Τώρα για τους αντιμαρξιστές τι να πω...;

Είναι σαν τους Mαρξιστές μόνο η πίσω τους πλευρά... το αν ειναι ωραιότερο το πίσω ή το μπρος είναι θέμα ιδιοσυγκρασίας... και μόδας...

Manoliscus είπε...

Cheers to Panousis' British brethren!

Το να παράγεις υπεραξία από το σύστημα στηλιτεύοντας τις δομές του έχει καταντήσει αηδία... πουλάει όμως τρελά.

Ανώνυμος είπε...

Στην παρακρατικη-αναρχοκομμουνιστική σελίδα ιντυμήντια γίνεται επίθεση στο e-rooster

http://athens.indymedia.org/front.php3?lang=el&article_id=971493

Ανώνυμος είπε...

Δεν ξερω σε ποιο σημειο πρεπει αν γελασω αλλα μου αρεσε παρα πολυ εκει που λες "Ο Καπιταλισμός είναι αυτός που μας έκανε να ξεπεράσουμε τον ρατσισμό σε επίπεδα που δεν έχει ξαναφτάσει ποτέ η ανθρωπότητα γιατί μας φέρνει σε επαφή και μας έκανε να γνωρίσουμε ο ένας τον άλλο".

Περα την πλακα τετοια αρθρα σε βαζουν σε σκεψη, οχι για την εγκυροτητα τους.

libertarian είπε...

vrypan δεν κάνω λογικά άλματα όταν λέει ότι ο καπιταλισμός τρέφει την ομοιομορφία και γι' αυτό όσο περισσότερο ανεπτυγμένη, καταναλωτική και καπιταλιστική μια κοινωνία είναι, τόσο περισσότερο περιθωριοποιεί οτιδήποτε προκαλεί και ξεφεύγει από την νόρμα σημαίνει ότι αν έχουμε μια χώρα όπως η Ελλάδα του '60 και μια περισσότερο ανεπτυγμένη, καταναλωτική και καπιταλιστική όπως η Ελλάδα του 2008 η δεύτερη περιθωριοποιεί σε μεγαλύτερο βαθμό ότι ξεφεύγει από την νόρμα. Αυτός το λέει όχι εγώ, όσο περισσότερο τόσο περισσότερο, όσο λιγότερο τόσο λιγότερο.

Το αποτέλεσμα του καπιταλισμού δεν είναι η ομοιομορφία αλλά η πολυμορφία και η ποικιλία. Εκεί διαφέρει με όλα τα προηγούμενα συστήματα.

Ομοιομορφία μπορεί να υπάρχει σε ένα κομμάτι του παζλ της μουσικής όπως η Pop ή το Rock αλλά όλο το παζλ χαρακτηρίζεται από πολυμορφία. Η ομοιομορφία δεν είναι πάντα κακό πράγμα πχ όταν αυτή εμφανίζεται αυθόρμητα και όχι με την βια. Τα πρωτόκολλα είναι η απαραίτητη υποδομή για να υπάρξει πολυμορφία, δίχως αυτήν δεν θα μπορούσαμε να έχουμε πρόσβαση σε διαφορετικά πράγματα. Μπορεί το TCP/IP να είναι ίδιο παντού αλλά επάνω του στηρίζεται το πιο πολύμορφο οικοδόμημα που έχει φτιάξει ποτέ ο Άνθρωπος, το Internet.

Ο Καπιταλισμός δεν επιβάλει την ομογενοποίηση της παγκόσμιας κουλτούρας αντίθετα μας δίνει την δυνατότητα να την απολαύσουμε δίχως να μεταναστεύσουμε. Το απόγευμα μπορείς να πας να φας κινέζικο και το βράδυ να πας να χορέψεις latin και να πιείς Vodka. Εξάλλου δεν έχει νόημα να υπάρχει το διαφορετικό σε ένα απομακρυσμένο και αποκομένο μέρος. Τι με νοιάζει αν στον Άρη έχουν διαφορετική κουλτούρα αν εγώ δεν μπορώ να υιοθετήσω στοιχεία της και να την απολαύσω;

Madcap γνωρίζεις κάποια άλλη εποχή όπου ο ρατσισμός ήταν σε μικρότερα επίπεδα; Εννοώ αν υπήρχαν κοινωνίες όπου δεχόντουσαν το διαφορετικό σε μεγαλύτερο βαθμό, όχι τις κοινωνίες που δεν είχαν αρκετό ρατσισμό γιατί ήταν απόλυτα ομοιόμορφες και το διαφορετικό ήταν απειροελάχιστο.

Chrysotheras είπε...

@ ανώνυμος: Αλλά, όχι, δεν το 'πε ο Μαρξ. Το αστείο το έφκιαξαν οι τραπεζίτες.

...ο μόνος Μαρξ που είχε κάτι άξιο λόγου να πεί ήταν ο ...Groucho!
;=))

Ανώνυμος είπε...

Γιατί έχω την εντύπωση ότι η παγκοσμιοποίηση έχει κάνει πιο ομοιόμορφο τον κόσμο; Η ποικιλία των παραδοσιακών πολιτισμών στο σύνολο τους είναι μεγαλύτερη από την ποικιλία εντός του δυτικού πολιτισμού.

Nievskii είπε...

Το ότι τρώμε πίτσα στην Ελλάδα αποδεικνύει ότι υπάρχει περισσότερη ομοιομορφία, όχι λιγότερη αφού σε όλο τον πλανήτη τρώνε το ίδιο. Και αν μιλάμε για την Ελλάδα πριν 100 χρόνια δεν είχαμε μια φορεσιά, αλλά υπάρχουν τόμοι επί τόμων με διαφορετικές παραδοσιακές φορεσιές, εκατοντάδες αν όχι χιλιάδες από χωριό σε χωριό και από μαχαλά σε μαχαλά και από οικογένεια σε οικογένεια. Στα πλαίσια μια κοινωνίας το 1300 μπορεί να υπήρχε περισσότερη ομοιομορφία.Μπορεί να υπήρχε και περισσότερη. Όμως αντίστοιχα υπήρχαν πολύ διαφορετικοί τύποι κοινωνίας και πολύ διαφορετικοί κοινωνικοί θεσμοί. Υπήρζαν κοινωνιές που οι άνδρες είχαν 4 γυναίκες και κοινωνίες που οι γυναίκες είχαν 4 άνδρες και κοινωνίες που τα παιδιά δεν είχαν ούτε μάνα ούτε πατέρα, αλλά τα μεγάλωναν συλλογικά και κοινωνίες που τα παιδιά τα μεγάλωνε η θεία τους κ.ο.κ. Υπήρχαν εκατοντάδες χιλιάδες διαφορετικές ομάδες που σήμερα λίγο πολύ εξαφανίζονται λόγω των συνθηκών του σύγχρονου πολιτισμού. Εξάλλου, και η ύπαρξη μορφών υποκουλτούρας περισσότερο τονίζει αυτό που λένε οι tiger lillies: the more it marginalizes anything that escapes and challenges the norm. Τα εμο δεν είναι το mainstream και είναι περιθωριακά φαινόμενα όπως λένε οι tiger lillies. Σήμερα οι κοινωνίες είναι πολύ πιο ευρείες και περιλαμβάνουν περισσότερο κόσμο στο εσωτερικό τους. Μου έλεγε φίλος μου που έζησε στην Μπάνια Λούκα της Βοσνίας ότι έβλεπες ευρωπαϊκά σπίτια αυστριακών και πλούσιων εβραίων εμπόρων, τούρκικα τζαμιά, ορθόδοξες και καθολικές εκκλησίες και γερμανούς, ούγγρους, σέρβους και σλοβάκους και αλβανούς. Και όλ'αυτά σε μια προκαπιταλιστική κοινωνία. Φυσικά, η ποικιλομορφία μετατοπίστηκε από τις κοινότητες στο εσωτερικό μεγαλύτερων κρατών. Υπάρχει σήμερα η παγκοσμιοποίηση που λειαίνει τις διαφορές των λαών, των τόπων και των πολιτισμών. Τα βασικά πολιτισμικά αγαθά ρέουν ανεμπόδιστα μεταξύ χωρών και αυτό δημιουργεί κοινές γλώσσες, τρόπους έκφρασης και σκέψης και πάνω απόλα δυνατότητες συνεννόησης. Αν ποικιλομορφία σημαίνει στεγανά μεταξύ ομάδων, εθνών, κοινοτήτων κ.ο.κ. όπως είναι οι εξαιρετικά ποικιλόμορφες κάστες στην Ινδία, τότε είμαι υπέρμαχος της ομοιομορφίας. Δεν κατακρίνω τους tiger lillies αφού ως υπέρμαχοι του διαφορετικού νοσταλγούν κάτι που δεν έζησαν και το ωραιοποιούν υπέρ του δέοντος ίσως. Αλλά δεν βρίσκω και την ομοιομορφία πάντα κακή. Όπως λέει και ο vrypan κάθε σύστημα χρειάζεται κάποια ομοιομορφία για να επιβιώσει. Το να λέμε το αντίθετο είναι παράλογο και αφύσικο.

cerberus είπε...

Na symplhrwsw oti sthn...va8ytata dhmokratikh B. Korea o hlektrismos diakoptetai stis 8 to vrady-epivolh wrariou k ston ypno-, yparxei ypoxrewtikh omoiomorfh endymasia klp. Gia na mhn anafer8w sta sovietika goulag gia tous antifronountes h sthn pantelws k asfyktika elegxomenh roh plhroforiwn-me logokrisia se yahoo k google pou ginetai px sthn Kina. Allwste xarh se auton ton elegxo oi polites stis prwhn "sosialistikes dhmokraties" limoktonousan k edw kapoioi "proodeutikoi" dianooumenoi fantasiwnontan kommounistikous paradeisous.

Ανώνυμος είπε...

Το οτι υπαρχει διαφορετικοτητα δεν εχει να κανει με τον καπιταλισμο, η τοποθετηση σου ειναι λαθος.

Το οτι οι σημερινες κοινωνιες δεχονται την διαφορετικοτητα περισσοτερο απο αλλες ειναι αποτελεσμα την επαφη μεταξυ ανθρωπων απο διαφορα μερη του πλανητη. Μια επαφη που συντελειται καθημερινα με την τεχνολογια.

Τωρα αν πιστευεις οτι η αναπτυξη της τεχνολογια συντελεστηκε λογο του καπιταλισμου ισως θα επρεπε να εχεις αλλο αρθρο και διαφορετικη προσεγγιση στο αρθρο σου.

Dorotheos είπε...

"Στην παρακρατικη-αναρχοκομμουνιστική σελίδα ιντυμήντια γίνεται επίθεση στο e-rooster"

Αν σε κάτι έχει δίκιο το indymedia είναι ότι το e-rooster είναι αντιδραστικό και μάλλον γίνεται αντιδραστικότερο κάθε μέρα, ιδιαίτερα μετά από τα πρόσφατα ποστς (για την Παλαιστίνη, τις επιθέσεις της Αστυνομίας, κτλ), αναλούμενο σε επιθέσεις κατά της αριστεράς και
απολογούμενο του ιμπεριαλισμού και ενός καπιταλιστικού συστήματος σε παρακμή και κρίση. Το όλο blog πλέον προσδιορίζεται από την αντιδιαστολή του ως προς την αριστερά παρά από πολιτικές θέσεις αρχών. Αλλά θα μου πείς κάτι είναι και αυτό.

dKatranitsas είπε...

Σχετικά με τον όρο «καπιταλισμός» και «καπιταλιστές» ο Χάγιεκ είχε κάνει μια πολύ σημαντική πρόταση : να αντικατασταθεί αυτός ο όρος, που αποδόθηκε από τον Μαρξιστή Werner Sombart σε αυτό το οικονομικό σύστημα , με τον όρο catallactics ή καταλαξία από το αρχαίο ελληνικό ρήμα καταλάσσω που σημαίνει «συναλάσσομαι» και «αποδέχομαι σε κοινωνία» αλλά και «μεταλλάζω από εχθρό σε φίλο».
Οι αριστεροί συμπολίτες μας αποδίδουν στον όρο «καπιταλισμός» και «καπιταλιστής» την έννοια του έχοντος το κεφάλαιο και , ακόμη χειρότερα, αποδίδουν αυτό τον όρο ιδιαίτερα σε επιχειρηματίες που διαπλέκονται με την κρατική οικονομική εξουσία προσαρτώντας του και ηθική απαξία.
Έτσι είναι αδύνατο να αναγνωρίσουν σε αυτό το οικονομικό σύστημα τα χαρακτηριστικά που του αποδίδονται και από αυτό άρθρο. Αλλά αποδεικνύονται, οι συγκεκριμένοι, και αδιάβαστοι μια που και ο Καστοριάδης αναγνώρισε στον καπιταλισμό την μοναδική ικανότητα να παράγει πλούτο.
Τέλος χρεώνουν και σε όσους, σαν και του λόγου μου , υπερασπίζονται τον παγκόσμιο καπιταλισμό – κατά την ερμηνεία που ανέφερα παραπάνω – και ηθικολογικής μορφής αιτιάσεις. Κάτι τέτοιο είναι εσφαλμένο μια που για έναν libertarian ο καπιταλισμός δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ηθικός ή ανήθικος, είναι απλά αποτελεσματικός και συμβατός με την ανθρώπινη φύση ή την ανθρώπινη δραστηριότητα για να γίνω πιο σαφής.

dKatranitsas είπε...

και ένα σχετικό link που μου θύμισε ο Κουκόπουλος από το twitter (μάλλον κατά τύχη αλλά έπεσε διάνα): http://www.cato.org/pubs/policy_report/cpr-20n1-1.html

Dorotheos είπε...

"ο καπιταλισμός...συμβατός με την ανθρώπινη φύση ή την ανθρώπινη δραστηριότητα για να γίνω πιο σαφής"

Πως τεκμηριώνεται αυτό; Κάτι ανάλογο έλεγαν και η δουλέμποροι για τη δουλεία πριν μερικούς αιώνες.

libertarian είπε...

"Το ότι τρώμε πίτσα στην Ελλάδα αποδεικνύει ότι υπάρχει περισσότερη ομοιομορφία, όχι λιγότερη αφού σε όλο τον πλανήτη τρώνε το ίδιο."

Ο frontman των Tiger Lilies αναφέρεται σε κοινωνίες άρα αν πριν δεν τρώγαμε πίτσα και τώρα τρώμε αυτό σημαίνει ότι σήμερα στην κοινωνία μας υπάρχει μεγαλύτερη ποικιλομορφία στα φαγητά που έχουμε στην διάθεση μας. Πριν είχαμε στην Ελλάδα ν επιλογές και τώρα ν+1.

Όντως στην Ελλάδα υπήρχαν πολλές φορεσιές αλλά αυτό οφείλεται στο γεγονός οι ελληνικές κοινωνίες ήταν σε μεγάλο βαθμό απομονωμένες, όπως ήταν ακόμα σε μεγαλύτερο βαθμό και οι χώρες μεταξύ τους. Η απομόνωση ήταν που δημιούργησε αυτήν την διαφορετικότητα η οποία όταν είναι μη προσβάσιμη, δεν είναι στον χώρο σου αλλά κάπου μακριά δεν έχει και πολύ νόημα. Κάποια πράγματα όπως τα ρούχα χάθηκαν αλλά άλλα όπως τα τυριά (πχ η κρητική γραβιέρα) διαδόθηκαν σε όλον τον Ελλαδικό χώρο.

Όσο για την οικογένεια στις κοινωνίες αυτές υπήρχε συνήθως μονάχα μια μορφή ενώ τώρα σιγά σιγά έχουμε κάθε πιθανό συνδυασμό μέσα στην ίδια την κοινωνία, ένας με μία, ένας με έναν, μία και μία, αυτό που μας λείπει αν δεν κάνω λάθος είναι 1 με πολλά και πολλά με πολλά άτομα αλλά που θα πάει θα το αποκτήσουμε και αυτό στο μέλλον ;-)

"Εξάλλου, και η ύπαρξη μορφών υποκουλτούρας περισσότερο τονίζει αυτό που λένε οι tiger lillies: the more it marginalizes anything that escapes and challenges the norm. "

Ακριβώς το αντίθετο η ύπαρξη τους και μόνο δείχνει ότι δεν ισχύει αυτό, υποκουλτούρα είναι η κουλτούρα που υπάρχει μέσα σε μια κοινωνία αλλά δεν είναι η mainstream. Όσο περισσότερο ανεπτυγμένη, καταναλωτική και καπιταλιστική η χώρα τόσο πιο πολλές και οι subcultures. Την ίδια χρονική περίοδο στις Ηνωμένες Πολιτείες δημιουργήθηκαν ένα κάρο ενώ στην Σοβιετική Ένωση καμία που να γνωρίζω. Η καπιταλιστική κοινωνία όχι μόνο εμπλουτίζεται από κουλτούρες από όλον τον Κόσμο (Παγκοσμιοποίηση) αλλά είναι και η μόνη που δίνει την δυνατότητα να δημιουργηθούν τόσες πολλές νέες υποκουλτούρες μέσα της.
Άλλο το mainstream 60% να περιθωριοποιεί το 40% των διαφόρων subcultures και άλλο το 98% να περιθωριοποιεί το 2%. Σε ποια από τις δύο περιπτώσεις νομίζεις ανήκει πχ η Ολλανδία και σε ποια το Ιράν του '79.

Νομίζω ότι είναι προφανές αυτό που είπε ο frontman τους για την καπιταλιστική κοινωνία δεν ισχύει, όσο για την ομοιομορφία μεταξύ των κοινωνιών μπορούμε να συμφωνήσουμε ότι η ομοιότητα τους εγγυάται στο γεγονός ότι τώρα εμπεριέχουν πολύ μεγαλύτερη ανομοιομορφία μέσα τους.

libertarian είπε...

Οι Tiger Lilies είναι τόσο περιθωριοποιημένοι που κάνουν παγκόσμια περιοδεία... :Ρ

Ανώνυμος είπε...

"Ο frontman των Tiger Lilies αναφέρεται σε κοινωνίες άρα αν πριν δεν τρώγαμε πίτσα και τώρα τρώμε αυτό σημαίνει ότι σήμερα στην κοινωνία μας υπάρχει μεγαλύτερη ποικιλομορφία στα φαγητά που έχουμε στην διάθεση μας. Πριν είχαμε στην Ελλάδα ν επιλογές και τώρα ν+1."

Κάνεις λάθος γιατί έχουν χαθεί πάρα πολλά παραδοσιακά φαγητά και πάρα πολλές ποικιλίες εδώδιμων λαχανικών, φρούτων, οσπρίων κλπ.

Καλές είναι οι πολιτιστικές ανταλλαγές αλλά όχι και το να χάνονται οι τοπικές ιδιαιτερότητες.

Ανώνυμος είπε...

εδώδιμων -> ντόπιων

Ανώνυμος είπε...

Ο Καπιταλισμός είναι αυτός που μας έκανε να ξεπεράσουμε τον ρατσισμό σε επίπεδα που δεν έχει ξαναφτάσει ποτέ η ανθρωπότητα γιατί μας φέρνει σε επαφή και μας έκανε να γνωρίσουμε ο ένας τον άλλο".
----
Το οποίο έχει αποδειχθεί στην Ελλάδα από την σφιχτεί αγκαλίτσα του ελληνικού καπιταλισμού στους εργατές της Μανωλάδας ή την περίπτωση της Κούνεβα. Η δε επιχειρηματολογία του ότι κάποιος καταναλώνει ένα ξένο ή παγκοσποιημένο προϊόν τον κάνει λιγότερο ρατσιστή αποδεικνύετε ψευδή από την συμπεριφορά αρκετών βρεττανών σε ινδικά εστιατόρια, όπως σατυρίζετε στα πρώτα 3 και κάτι λεπτά του παρακάτω video. http://uk.youtube.com/watch?v=u9SE_qJ_hkg&feature=related

libertarian είπε...

"Κάνεις λάθος γιατί έχουν χαθεί πάρα πολλά παραδοσιακά φαγητά και πάρα πολλές ποικιλίες εδώδιμων λαχανικών, φρούτων, οσπρίων κλπ."

Δλδ η γιαγιά μου είχε στην διάθεση της περισσότερα πράγματα από το Carrefour και τον Βερόπουλο που έχουν προϊόντα απ' όλη την Ελλάδα και όλων τον Κόσμο; Δεν νομίζω.

"Καλές είναι οι πολιτιστικές ανταλλαγές αλλά όχι και το να χάνονται οι τοπικές ιδιαιτερότητες."

Ας χάνονται αν προτιμούν κάτι άλλο από αυτό που είχαν μέχρι τώρα. Ελευθερία.

"Το οποίο έχει αποδειχθεί στην Ελλάδα από την σφιχτεί αγκαλίτσα του ελληνικού καπιταλισμού στους εργατές της Μανωλάδας ή την περίπτωση της Κούνεβα. Η δε επιχειρηματολογία του ότι κάποιος καταναλώνει ένα ξένο ή παγκοσποιημένο προϊόν τον κάνει λιγότερο ρατσιστή αποδεικνύετε ψευδή από την συμπεριφορά αρκετών βρεττανών σε ινδικά εστιατόρια,"

Δεν είπα ότι έχει εξαλειφθεί ο ρατσισμός, είπα ότι λιγότεροι άνθρωποι είναι ρατσιστές απ' όσο ποτέ άλλοτε. Αν είχαν ξένους εργάτες το '60 ή στην Αρχαία Ελλάδα η Μανωλάδα απλά δεν θα ήταν είδηση.

Αν η γιαγιά μου δεν είχε έρθει ποτέ σε επαφή με ξένους στο χωριό της δεν σημαίνει ότι δεν θα είχε ρατσιστικές προκαταλήψεις αν ερχόταν σε επαφή. Το παρελθόν έχει δείξει ότι αυτός είναι ο κανόνας συνήθως.

Όσο για το παράδειγμα με τα φαγητά μπορεί κάποιοι να μην άλλαξαν, δεν είπα ότι άλλαξαν όλοι, κάποιοι έχουν την ίδια στάση, κάποιοι άλλοι άλλαξαν και κάποιοι άλλοι ήρθαν στα ίσια τους όπως εγώ για παράδειγμα. Ενώ μετά τους δίδυμους πύργους είχα μια προκατάληψη ότι οι άραβες είναι γκάου θρησκόληπτοι όταν άρχισα να συχνάζω σε μαγαζί με αραβικές πίτες γιατί το σουβλάκι έκανε 4,5 ευρώ ξαναήρθα στην default μου στάση, δλδ ότι είναι ηλίθιο να βάζεις σε ένα τσουβάλι μια ολόκληρη ομάδα ανθρώπων λόγω ενός χαρακτηριστικού (που μπορεί κάποιους από αυτούς να τους εκφράζει πολύ αλλά άλλους λίγο και κάποιους άλλους καθόλου)

Και ναι η επαφή με ξένους πολιτισμούς μπορεί να σε κάνει μη ρατσιστή. Πιστεύω ο Michael Jordan στην δική μου περίπτωση did the trick. Αν είναι δυνατόν να θέλω να γίνω σαν αυτόν* στο δημοτικό και ταυτόχρονα να τον μισώ :Ρ

*Δεν είναι τυχαίο ότι με έλεγαν Air :D

Ανώνυμος είπε...

Παρα πολυ ωραιο αρθρο ωραια τα ειπες. Οι αριστεροι μονο να κριτικαρουν ξερουν, αιωνια καρκινωματα εχουν καταστρεψει την Ελλαδα. Είμαστε μια σοσιαλιστικη τριτοκοσμικη μπανανια στη μεση της ΕΕ, αλλα ακομα το χαβα μας, επιμενουμε αριστερα. Νομιζουμε κιολας οτι εμεις ειμαστε οι εξυπνοι προοδευτικοι, και οι βορειο ευρωπαιοι ειναι μαλακες και ανθρωπακια.

Nievskii είπε...

Ας επανέλθουμε στο πρόβλημα της κουζίνας. Ναι, μπορεί να αφαιρούνται επιλογές. Επειδή υπάρχουν οι νόμοι της αγοράς που θέλουν ενιαίο και αναγνωρίσιμο προΐόν, στην Ελλάδα τις τελευταίες τρεις δεκαετίες έχουν εξαφανσιστεί το 95% των εντόπιων ποικιλιών ζώων και φυτών που χρησιμοποιεί ο άνθρωπος. Είναι λογικό ότι αυτός που καλλιεργεί σιτάρι να θέλει να προωθήσει ένα προΐόν που έχει σταθερά χαρακτηριστικά και του προσφέρει κάποια σταθερά οικονομικά ωφέλη. Και σημειωτέον, ανταλλαγές μεταξύ τόπων υπήρχαν και παλαιότερα - το εμπόριο δεν πρωτοεμφανίστηκε σήμερα! - με αποτέλεσμα πολλές ποικιλίες φρούτων και λαχανικών να μην είναι διαθέσιμες στον βαθμό που ήταν κάποτε. Το ότι υπήρχε φτώχεια και όχι όπως σήμερα ένα σουπερμάρκετ που να μπορείς να βρίσκεις σταθερά τα πάντα όλο τον χρόνο δεν σήμαινε κατ'ανάγκην λιγότερες ποσοτικά επιλογές. Μπορεί να σήμαινε και περισσότερες. Σήμαινε ότι οι επιλογές περιορίζονταν από αστάθμητους παράγοντες και δεν ήταν σταθερές. Επίσης, πολλές φορές οι κονότητες ζούσαν η μια πλάι στην άλλη, οπότε το ότι υπήρχε απομόνωση δεν σημαίνει ότι αυτό ήταν καθολικό. Σκέψου την Θεσσαλονίκη και την Κωνσταντινούπολη σε προκαπιταλιστική εποχή. Μάλλον μεγαλύτερη ποικιλία πολιτισμών και επιλογών είχαν. Η διαφορά ήταν ότι οι πολίτες ανήκαν σε κοινότητες και όχι σε κάποιο εθνικό/κρατικό σύνολο. Και σήμερα όμως οι κοινότητες υπάρχουν, αλλά τα όρια στις δυτικές κοινωνίες είναι ευκολότερο να τα παραβιάσεις. Η μίξη όμως σημαίνει λιγότερη ποικιλομορφία, αλλά λιγότερη ποικιλομορφία με την καλώς εννούμενη έννοια. Όπως είπα και η Ινδία έχει κάτι χιλιάδες κάστες - που ζουν δίπλα δίπλα σημειωτέον και όχι γεωγραφικά απομονωμένες. Αν αύριο καταργούνταν η Ινδία δεν θα έβγαινε χαμένη κατ'ανάγκην επειδή καταργήθηκε η ποικιλομορφία!

Αν πάρουμε την Κινέζικη κουζίνα για παράδειγμα υπάρχουν 12 μεγάλες παραλλαγές της και αμέτρητες τοπικές. Όμως το προΐόν που πρωοθείται παντού είναι η κουζίνα που βασίζεται σε αυτή της Καντόνας που έχει εξευγενιστεί πολύ για τα δυτικά γούστα, αφού έχουν αφαιρεθεί πολλές συνταγές που είναι αηδιαστικές για τους δυτικούς, όπως τα γλασαρισμένα πόδια κότας και συνταγές με ολόκληρα ψάρια. Τώρα, θα πεις ότι αυτό πώς μπορεί να μειώσει τις επιλογές; Η απάντηση είναι μέσω αντιδανείου. Όπως ένα προΐόν εξάγεται ως επιτυχημένο, ενιαίο και αναγνωρίσιμο, μπορεί να επανεισαχθεί ως επιτυχημένο και στην περιοχή που το γέννησε, εκτοπίζοντας τις προϋπάρχουσες τοπικές παραλλαγές. Παράδειγμα η πίτσα, που είναι προϊόν της Νάπολης. Οι ιταλοί μετανάστες στην Αμερική έμαθαν να την τρώνε, αφού οι Ιταλοί μέχρι το 1900 εκτός Νάπολης την θεωρούσαν μάλλον αηδιαστική και στην συνέχεια επέστρεψε στην Ιταλία που επιβλήθηκε με την παραλλαγμένη μορφή της και σε άλλες περιοχές εκτός Νάπολης. Και στην Ελλάδα ειδικά εκτόπισε και μια τουλάχιστον τοπική παραλλαγή, την λαδένια της Κιμώλου. Επαναλαμβάνω, ότι λιγότερη ποικιλομορφία δεν είναι κάτι κακό κατ'ανάγκην. Αυτή, πιστεύω, είναι και μια φυσική τάση του ανθρώπου, όταν έρχεται όλο και περισσότερο σε επαφή με τους άλλους να παίρνει από τους άλλους ό,τι βρίσκει καλό και χρήσιμο. Χάνονται καλά πράγματα, χάνονται και κακά πράγματα έτσι. Ας μην θρηνούμε μόνο για τα καλά που χάνονται. Ας σκεφτούμε και το επίπεδο της ευημερίας και του πλούτου που έχει σήμερα η ανθρωπότητα που είναι το μεγαλύτερο από ποτέ. Και αυτό, με όποιον τρόπο και αν φτάσαμε εδώ, και όσο αίμα και αν χύθηκε, και όσα πισωγυρίσματα υπέστει, είναι καλό. Να ζεις εδώ και τώρα και όχι το 1300 που περιμένεις, αν ζήσεις μέχρι τα 20 σου να σε θερίσει η πανούκλα ή η πείνα.

Ανώνυμος είπε...

libertarian είναι πάντα καλύτερο να έχεις 10 επιλογές αντί 5, όταν στις 10 περιλαμβάνονται και οι προηγούμενες 5.

Ανώνυμος είπε...

Και όπως γράφει ο Justin Raimondo:

"In the eternal struggle between liberty and power, the former is to be found in local particularities, in the cultural and political structures that come closest to the individual. Nationalism is often mistaken for militarism and utilized in the name of centralizing political authority, but the real nations, as opposed to the territories marked out on official maps, are the ethnic, religious, and geographical allegiances that form natural bonds between people. The emerging world state is naturally hostile to these. It prefers to deal with a homogenized mass culture and does everything to discourage – and, if necessary, suppress – all regionalism."

Ανώνυμος είπε...

Το αρθρο ειναι πολυ ευστοχο και λεει κατι πολυ συνηθισμενο στις μερες μας. Την αερολογια και μπουρδολογια μερικών πλουσιων ή/και πετυχημενων επαγγελματιών (καλλιτεχνων, επιχειρηματιών, κοκ) οι οποιοι για να ξορκισουν τους εφιαλτες τους (απο τα πατημα επι πτωματων), τις ανακολουθιες μεταξυ ιδεολογιας και προσωπικης ζωης (εγχωριο παραδειγμα Λαζοπουλος), για να γινουν ακομη πιο αρεστοι στο κοινο και τους πελατες τους ή απλως για να ξεπερασουν τις προσωπικες τους τυψεις απο την ατομικη τους παρεκκλιση, καταφευγουν σε παρομοια τεχνασματα και μαρκετιστικα τρυκ.
Ενα αλλο παραδειγμα που θυμαμαι ειναι μια συνεντευξη του Κων/νου Βητα στην παντα στις επαλξεις της προοδου, Ελευθεροτυπιας. Ο καλλιτεχνης λιγο-πολυ ειχε αντιταχθει στην εμπορευματοποιηση της μουσικης και την κατηγγειλε με παθος ασιγαστο. Ταυτοχρονα στο τελος της συνεντευξης μας πληροφορουσε πως το νεο του αλμπουμ κυκλοφορουσε ήδη στα δισκοπωλεια.

dKatranitsas είπε...

rebel@work
σωστή η παρατήρηση, το επιχείρημά μου είναι πως ο καπιταλισμός δεν αποτελεί σχεδιασμένη και οργανωμένη κεντρικά δράστηριότητα μα είναι ένα προϊόν της κοινωνικής εξέλιξης του ανθρώπου. Όλοι εμείς , υπερασπιστές, απολογητές και κατήγοροι του καπιταλισμού προσπαθούμε να διακρίνουμε την λογική πίσω από αυτό που παρατηρούμε.

Unknown είπε...

Ατυχείς συσχετίσεις δημαγωγών
Σαν το πως χρησιμοποιείτε τη στατιστική ένα πράμα...
Ε αυτό.
Για τ' ανάθεμα!

Harry Peitsinis είπε...

Aυτό που με ενοχλεί περισσότερο από όλα τα υπόλοιπα είναι η συγκεκριμένη "κάστα" των αριστερών/δήθεν κουλτουριάρηδών/επαναστατών του καναπέ που με περισσή ευκολία αποτάσσουν την παγκοσμιοποίηση , την νέα τεχνολογία, τα νέα ήθη και έθιμα, τη στιγμή που τα χρησιμοποιούν μέχρι αηδίας για το προσωπικό τους κέρδος.

Αν οι Tiger Lillies επιθυμουσαν την άρση της ομογενοποίησης θα όφειλαν να μην πουλάν σιντις/περιοδεύουν σε χώρες σαν την Ελλάδα αφήνοντας χώρο στα δημοτικά τραγούδια,τη λαική μας παράδοση και τα δημώδη άσματα (κλαρίνα και ιστορίες).

Η υποκρισία σ όλο της το μεγαλείο.

Dorotheos είπε...

@Διονύσης

Το επιχείρημά σου, ότι ο καπιταλισμός είναι προϊόν της ιστορικής εξέλιξης, είναι βασική θέση του ιστορικού υλισμού. Συμφωνώ επίσης απόλυτα με το ότι το καπιταλιστικό σύστημα πρέπει να είναι αντικείμενο ορθολογικής ανάλυσης και κριτικής, στη δυναμική και εξέλιξή του.

Ο καπιταλισμός, βέβαια, όπως και οι κοινωνικοοικονομικές οργανώσεις που προηγήθηκαν, διακρίνεται από αντιθέσεις που εκδηλώνονται με οικονομικές κρίσεις, όπως αυτή που διανύουμε. Πιστεύω ότι στην ιστορική του πορεία θα αντιμετωπίζει ολοένα και μεγαλύτερη δυσκολία να ξεπερνάει αυτές τις κρίσεις, να αναπαράγεται και αναπτύσσεται. Εν ολίγοις, με δεδομένο τους οικονομικούς όρους ύπαρξής και ανάπτυξης του, αλλά και τη σύγκρουσή του με το φυσικό περιβάλλον, μου είναι δύσκολό να πιστέψω ότι ο καπιταλισμός αποτελεί το τελευταίο στάδιο σε αυτήν την ιστορική εξέλιξη.

dKatranitsas είπε...

rebel@work
φυσικά και να μην συζητάμε τα περί τέλους της ιστορίας και τελευταίου σταδίου εξέλιξης. Αυτές είναι μεταφυσικές ανησυχίες των ανορθολογιστών.
Μέχρι τώρα πάντως ο καπιταλισμός θρέφεται με τις αντιθέσεις και τις κρίσεις, όπως αναφέρεις, και ανασχηματίζεται - αναδιοργανώνεται σε ολοένα και πιό περίπλοκο επίπεδο.
Θα μπορούσα να πω πως φτάνει στο τέλος της εξέλιξής του μόνο να δω ίχνη από ένα νέο κοινωνικο/οικονομικό σύστημα να προβάλλει και όχι να προβάλλεται.

Ανώνυμος είπε...

Καλή η διαφορετικότητα, ωραίο να υπάρχουν ποικίλες μουσικές και να μην τρώμε όλοι χάμπουργκερ και κόλα, αλλά και χάμπουργκερ και κοψίδια και σούσι και τάκος κλπ.
Όμως, δεν θεωρώ την διαφορετικότητα φετίχ και προσπαθώ να την βάλω σε ευρύτερο πλαίσιο. To cut the long story short. Δεν βρίσκω τον λόγο να υπερασπισθώ την διαφορετικότητα μιας κοινωνίας, που στοιχείο της διαφορετικότητας είναι πχ η κλειτοριδεκτομή των γυναικών και οι άκαμπτοι κοινωνικοί κλπ ρόλοι. Προτιμώ την καθολικότητα και την ομοιογενοποίηση των δικαιωμάτων. Νομίζω λίγο πολύ αυτό ισχυρίζεται ο Wolin στο Η γοητεία του ανορθολογισμού, η διαφορετικότητα δεν μπορεί να αποτελέσει άλλοθι και φετίχ και είναι σεβαστή, αφού ικανοποιηθούν κάποια standards ανθρωπισμού και δικαιωμάτων.

Ειρωνία plus και προκατάληψη.

Πήγα στην συναυλία το Σάββατο. Έκλεισε με ένα τραγούδι που λίγο πολύ έλεγε ότι θέλει να τα σπάσει όλα, να τα καταστρέψει, να μπει φωτιά παντού κλπ. Το κοινό χειροκροτούσε εκστασιασμένο και έβγαζε επιφωνήματα. Υποθέτω κυρίως αυτό, που είχε έρθει με πολυτελή οχήματα και ήταν αναλόγως ενδεδυμένο. Το παραδέχομαι προκατάληψη

Ναυάγιο είπε...

Ένας από τους λόγους που θαυμάζω τους Tiger Lillies είναι η ικανότητά τους να δουλεύουν τον κόσμο. Αν και αρκετά γνωστοί στην Ελλάδα ,ελάχιστοι γνωρίζουν το έργο τους εκτός από τα τραγούδια που κυκλοφορούν στα δισκοπωλεία (ο κυριότερος όγκος διακινείται από τη σελίδα της μπάντας) και αυτά που λένε στις συναυλίες.
Οι Tiger Lillies έχουν βγάλει ολόκληρο δίσκο με θέμα την κτηνοβασία (Farmyarf Filth), πολλά τραγούδια ιδιαίτερα στο Death and the Bible που μιλούν προσβλητικά για το Χριστό και γενικότερα ο στίχος τους θα έκανε πολλούς να κοκκινίζουν από ντροπή. Γενικότερα η στιχουργική τους χαρακτηρίζεται από σαρκασμό, μαύρο χιούμορ χωρίς φραγμόύς και λούμπεν θεματολογία. Παρόλα αυτά λόγω του λυρικού τους ήχου και της δυσνόητης άρθρωσης του Μάρτιν Ζακ (φωνητικά) έχουν καταφέρει να περάσουν στην Ελλάδα σαν νοσταλγοί της ατμόσφαιρας καμπαρέ, ακτιβιστές της τέχνης φυσικά άνθρωποι του πνεύματος.

Ακόμη αμφιβάλλεις libertarian ότι όπως είπε και ο Βαγγέλης θα σου πουν αυτά που θες (εσύ ο αναγνώστης) να ακούσεις και όχι αυτά που πιστεύεις;
Αν και συμφωνώ επιμέρους με τη λογική του άρθρου σου ,νομίζω ότι αυθαίρετα γενικεύεις αυτό που ισχύει στις μουσικές τάσεις σε όλη την κοινωνία. Νομίζω ότι ο Μάρτιν Ζακ αναφερόταν στο φαινόμενο της μονομερούς προβολής αυτού που αντποκρίνεται στη μόδα δηλαδή τo pop - popular αυτό που αρέσει στους πιο πολλούς, κάτι που έχει να κάνει με την έμφυτη τάση του ανθρώπου να μπαίνει σε ομάδες για να είναι κοινωνικά αποδεκτός και όχι στον καπιταλισμό.
Αυτό που βοήθησε στην πολιτισμική συναλλαγή σε παγκόσμιο επίπεδο (πώς θα μπορούσε άλλωστε όλων) είναι κυρίως η τεχνολογία και φυσικά η ελεύθερη διάδοση απόψεων μέσα σε μια κοινωνία. Οι Γερμανοί δε θα έπιναν καϊπερίνια αν ας πούμε ήταν παράνομο το κομμουνιστικό κόμμα.

Dorotheos είπε...

@Διονύσης

Μερικές σκόρπιες σκέψεις...

Ακόμα και ένθερμοι θιασώτες του καπιταλισμού, όπως αυτός διαμορφώθηκε τις τελευταίες δεκαετίες (με την παγκοσμιοποίηση, τη μετατόπιση του κέντρου βάρους των παραγωγικών διαδικασιών στην Ασία, την εξάντληση φυσικών πόρων, την υπερχρέωση των ΗΠΑ και άλλων χωρών, την απορρύθμιση πολλών αγορών, όπως αυτής των πιστωτικών, κτλ) παραδέχονται ότι το σύστημα πλησιάζει και ενδεχόμενα έχει φτάσει, σε μια κρισιμότατη καμπή. Πολλοί πλέον αναφέρονται νεφελωδώς σε κάποιο ‘νέο καπιταλισμό’.

Χαρακτηρηστικό των αδιεξόδων είναι η προσπάθεια από κυβερνήσεις των ΗΠΑ και άλλων αναπτυγμένων χωρών να αντιμετωπίσουν την κρίση με πρόσθετο χρέος (ιδιωτικό και δημόσιο) και μηδενικά επιτόκια, όταν κατά γενική παραδοχή και κατ’ αρχήν ο ανεξέλεγκτος δανεισμός, τα χαμηλά επιτόκια και η άπληστη προσφορά χρήματος οδήγησε στην κρίση τέτοιου βάθους και εύρους που διαδραματίζεται.

Ένα θεωρητικό μοντέλο free & efficient markets και μηδενικού κρατικού παρεμβατισμού, χρήσιμο μέν στις οικονομικές θεωρίες και ως υπόθεση στην απόδειξη οικονομικών θεωρημάτων, ωστόσο είναι ιδεατό και μεταφυσικό, όσο και αυτό της κομμουνιστικής ουτοπίας. Το πως θα μετεξελιχθεί ο καπιταλισμός του σήμερα είναι δύσκολο να προεικασθεί, αλλά η προπαγάνδα για επιστροφή στην ασυδοσία της εποχής της βιομηχανικής επανάστασης, της ανεξέλεγκτης δράσης του κεφαλαίου χωρίς ρυθμίσεις και οι διάφορες νεοφιλελεύθερες συνταγές και πειράματα συνιστούν πλέον αντίδραση στην κοινωνική εξέλιξη και πρόοδο, που έχουν οριστικά και αμετάκλητα εγκαταληφθεί.

Ανώνυμος είπε...

Παρα πολυ καλο το αρθρο. Οι περισοτεροι αριστεροι εχουνε αυτην την περιορισμενη και απλοικη αντιληψη οσον αφορα την τεχνη και την "διαφορετικοτητα". Μετα απο χρονια προβατοποιησης στην κνε, εχουνε αναπτυξει ικανοτητες επιλεκτικης μνημης και αδιαφοριας απεναντι στην κοινη λογικη. Ο στουρνος προβατοποιημενος αριστερος νους εχει μαθει να πιστευει το τι του λεει το κομμα ακομα και αν στην πραξη συμβαινει το ακριβως αντιθετο. Ειπε το κομα οτι ο καπιταλισμος ειναι κατα της διαφορετικοτητας; Αφου το ειπε ισχυει. Ολα αυτα μου θυμιζουνε ενα ντοκιμαντερ, φυσικα αριστερο, οπου πηγανε και περνανε συνεντευξεις απο νεους κατι αριστεροι για να γλειψουνε ολοι μαζι ο ενας τα @@ του αλλου. Σε καποια φαση συναντανε μια 18χρονη ασχημη κουλτουριαρα αριστερη με γυαλια με χοντρο σκελετο και ριγε καλτσες. Αυτη φαινοτανε σαν κλασικο ατομο που θα ητανε αριστερη, ψωνιο κουτοπονηρη ψευτοπνευματωδης και με την αυρα του ατομου που εχει 200 ευρω ημερησιο χαρτζιλικι απο τους παμπλουτους γονεις του οι οποιοι ομως το παιζουνε αριστεροι γιατι ειναι "διαφορετικοι". Αφου λοιπον την ρωτανε διαφορες μαλακιες αυτη βουτα το κωλοχερο της σε ενα κουβα με μπογια και μετα απλωνει την παλαμη της στον τοιχο αφηνωντας ενα αποτυπωμα και δηλωνοντας με αγωνιστικο υφος και κουμουνιστικη σιγουρια "ΘΕΛΟΥΝΕ ΝΑ ΜΑΣ ΚΑΝΟΥΝ ΟΜΟΙΟΜΟΡΦΟΥΣ ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΘΑ ΤΟΥΣ ΠΕΡΑΣΕΙ" ... Ητανε τοσο ηλιθιο το οτι μουτζωξε τον τοιχο για να μην ειναι "ομοιομορφη" οπως "θελουν καποιοι να την κανουν" που υποκλινομαι στην βλακεια των αριστερων.

ΥΓ Υποκλινομαι και στην αγνοια που δειχνουν απεναντι στην ειρωνια μερικων απο αυτα που λενε. Κατηγορει τον καπιταλισμο οτι προσπαθει μεσω της παγκοσμιοποιησης να εμποδισει την πολυμορφια, ποιος; , ο μαλακας που πιστευει σε μια ιδεα που στο παρελθον αφησε 3 εκατομυρια ουκρανους να ψοφησουν απ την πεινα επειδη ηθελαν να ναι πρωτα ουκρανοι αντι για σοβιετικοι.

Ανώνυμος είπε...

@sisg

Δηλαδή να
(α) είσαι άσχημος/άσχημη
(β)είσαι 18χρονος
(γ)αριστερός
(δ)να έχεις γυαλιά με χοντρό σκελετό
(ε)κουλτουριάρης, ευρωλιγούρης κ.ο.κ.
(στ)οι γονείς σου να έχουν φράγκα
είναι όλα αυτά κακά. Μάλλον έτσι επιβεβαιώνεις τους Tiger Lillies όμως. Όποιος δεν μας μοιάζει - είσαι όμορφος; φτωχοπαίδι; 60χρονος; δεξιός; εχθρός της καλλιέργειας; δεν έχεις μυωπία; - είναι διαφορετικός είναι και απορριπτέος.

@thoughtsofashy

Ο Wolin κατάφερε να βγάλει ακόμα και τον Φουκώ φασίστα στο γνωστό του βιβλίο που κυκλοφορεί στα ελληνικά. Δεν θα έλεγα, κατά την γνώμη μου, ότι είναι ακριβώς παράδειγμα διορατικής ανάλυσης. Φυσικά είναι απόλυτα νόμιμο να τον επικαλείται κάποιος.

@Διονύσης

Αν ο Καστοριαδης θαύμαζε τον καπιταλισμό γιατί ήταν "κάφρος" ακροαριστερός; Γιατί η Action Directe είναι πιο κοντά ιδεολογικά στον Καστοριάδη απότι λ.χ. ο Πινοσέτ στον Φρήντμαν; Δεν αμφισβητώ το παράθεμα, αλλά η αλήθεια είναι ότι ο Καστοριάδης ήταν ακροαριστερός, που σημαίνει ότι όσο και να εκτιμούσε τον καπιταλισμό, εκτιμούσε την Αυτονομία περισσότερο.

Ανώνυμος είπε...

Τί θα γινόταν αν είχαμε παραδωθεί στον Κομμουνισμό...

www.nocomments.gr/general/First_Media_Markt_Poland.pps

Ανώνυμος είπε...

Μάλλον δεν καταλαβαίνεις την λεπτή διαφορά ανάμεσα στο απορρίπτω και στο ας το πουμε "καυτηριάζω" ή έστω και κοροιδεύω. Δεν την απορρίπτω, σιγα μην την δείρω κιόλας. Οι tl νομίζω λέγανε πολύ πιο μεγάλα λόγια από την καρικατούρα αριστερής που πα εγώ.

Κατ αρχήν το ντοκιμαντέρ ήτανε για την ομοιομορφία και την διαφορετικότητα, και εν τω μεταξύ το 99.8% όσων συμετείχαν ηταν ντυμένοι "σα κουλτουριάρηδες".

Βασικά δείχνανε μια έναν κουλτουριάρη, και μια έναν μαύρο κάτι, και λέγανε να, χορτάστε διαφορετικότητα. Λες και το διαφορετικό περιορίζεται μόνο στο τι ράτσα είσαι ή στο αν είσαι αριστερός και άνθρωπος του πνεύματος ή όχι.

Και ειδικά το να λες για διαφορετικότητα με το να βάφεις με την παλάμη σου σε ένα τοίχο, αυτό είναι τόσο κλισέ, τόσο ηλίθιο, και τόσο ψεύτικο, που στην ουσία είναι σαν να την γελιοποιείς, σαν να βάζεις αυτογκόλ κάτι.

mantz είπε...

Δεν ξέρω αν αυτό στην τελευταία παράγραφο για τους Παπούα και την Κόκα-Κόλα το έγραψες για πλάκα αλλά κάποιες φυλές της Λατινικής Αμερικής χρησιμοποιούν την Κοκα-Κόλα στις θρησκευτικές τελετές τους(!)

Από την άλλη, δεν είμαι σίγουρος ότι η κατανάλωση "ξένων" προϊόντων έχει σπουδαία επίδραση στη μείωση του ρατσισμού. Ίσως συμβάλλει, υπό την προϋπόθεση όμως να συνυπάρχουν (ή να απουσιάζουν) και άλλες συνθήκες.

Δείτε π.χ. το ρατσισμό της πλειοψηφίας των νεοελλήνων κατά των αμερικάνων. Υποθέτω ότι σήμερα ο μέσος έλληνας καταναλώνει περισσότερα προϊόντα από τις ΗΠΑ απ'ότι πριν 50 χρόνια, όμως άλλοι παράγοντες τον έχουν κάνει να αναπτύξει ένα ιδιότυπο ρατσισμό που πριν 50 χρόνια φαντάζομαι δεν υπήρχε (είναι σαφές ότι ο νεοελληνικός "αντιαμερικανισμός" δεν έχει να κάνει με συγκεκριμένες πολιτικές επιλογές συγκεκριμένων κυβερνήσεων των ΗΠΑ αλλά έχει ξεκάθαρη μορφή απέχθειας απέναντι σε κάθε τι το αμερικάνικο).

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner
















Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign








Referrers

Based on original Visionary template by Justin Tadlock
Visionary Reloaded theme by Blogger Templates | Distributed By Magazine Template

Visionary WordPress Theme by Justin Tadlock