Παρασκευή, Σεπτεμβρίου 29, 2006

125 χρόνια από τη γέννηση του von Mises


Ένα μικρό memo για τους φίλους "Αυστριακούς".

Σαν σήμερα (29-9-1881) γεννήθηκε ο πολύς Ludwig Heinrich Edler von Mises (1881-1973) στο Lemberg της τότε Αυστρο-Ουγγαρίας (σημερινό Lvov στην Ουκρανία).
Από τους σημαντικότερους Οικονομολόγους και Φιλοσόφους του 20ου αώνα, ανέπτυξε μία ολοκληρωμένη θεώρηση της οικονομικής βασισμένη στο θεμελιακό αξίωμα ότι οι άνθρωποι δρούν ατομικά και σκόπιμα για να πετύχουν τους επιθυμητούς στόχους τους.

Το πόρισμά του ήταν ότι η μόνη βιώσιμη οικονομική πολιτική για την ανθρωπότητα είναι το απεριόριστο "laissez-faire", η ελεύθερη αγορά και η ανεμπόδιστη άσκηση του διακαιώματος της ατομικής ιδιοκτησίας με μία κυβέρνηση περιωρισμένη στην προστασία του ατόμου και της ιδιοκτησίας του στα πλαίσια της επικράτειας.

Το ινστιτούτο von Mises έχει άνα μικρό αφιέρωμα στην ιστοσελίδα του με αφορμή αυτή την επέτειο.

13 σχόλια:

Maria Velliou είπε...

Καταλαβαίνω ότι αυτό ήταν σημαντικό να μπει σήμερα λόγω επικαιρότητας, αλλά, βρε παιδιά, έλεος, τέσσερα posts σε μια μέρα! Τι να προλάβει να πρωτοδιαβάσει κανείς!

S G είπε...

:-)

οτι προτιμα ο καθενας φανταζομαι!

παντως οντως ισως θα ηταν μια καλη ιδεα να καθιερωσουμε τα μινι-ποστς και τις κατηγοριες για να χωριζουμε νεα, ειδησεις, αρθρα γνωμης κτλ

libertarian είπε...

THE EPICUREAN ROOTS OF SOME CLASSICAL LIBERAL AND MISESIAN CONCEPTS

Επίκουρος και Mises :)

Kensai είπε...

Πάντα φρέσκος ο von Mises! Πάντως έχει πλάκα όταν διαβάζει κανείς τα συγγράμματα που έγραψε στο Μεσοπόλεμο και δίνει παραδείγματα αναφερόμενος πχ στο Μεγάλο Πόλεμο (Α'ΠΠ) ή στα... πολωνικά υφάσματα!

Χεχ, όσα χρόνια κι αν περάσουν όμως, και πέρα απ'τα συγκεκριμένα-ειδικά παραδείγματα, καταφέρνει ο άτιμος να είναι επίκαιρος.

Maria Velliou είπε...

SG, αστειεύομαι φυσικά, άλλωστε ειδικά χθες ήταν όλα πολύ ενδιαφέροντα. Απλά δεν υπάρχει αρκετός χρόνος για σχολιασμό και έχω την αίσθηση ότι ορισμένα σημαντικά περνάνε λίγο στο ντούκου λόγω άμεσης αντικατάστασης. Ίσως να είναι καλή ιδέα η καθιέρωση κατηγοριών που λες.

Roark είπε...

The program of liberalism, condensed into a single word, would have to read: property.
Ludwig von Mises


Για όσους ενδιαφέρονται, στα γραφεία των εκδόσεων Ελάτη μπορούν να βρουν τα τελευταία αντίτυπα δύο βιβλίων του Mises στα ελληνικά, από το στοκ της Ευρωεκδοτικής. Το "Γραφειοκρατεία" και το "Η Οικονομική της Ελευθερίας". Είναι μεταφράσεις της δεκαετίας του '80 και αμα τελειώσουν στην χώρα μας δεν πρόκειται να ξαναεκδωθούν.

libertarian είπε...

Εκτός της μόδας ε; :)

Δεν ξέρω από που έβγαλες αυτά τα συμπεράσματα. Την Οικονομετρία αν δεν κάνω λάθος την αρνούνται γιατί δεν θεωρούν την Οικονομική hard science. Δεν είναι φυσική επιστήμη ώστε να μπορείς να υπολογίσεις το interaction ατόμων που έχουν ελευθερία επιλογής μέσα σε ένα τόσο πολύπλοκο σύστημα όπως είναι η ανθρώπινη κοινωνία: "The experience with which the sciences of human action have to deal is always an experience of complex phenomena. No laboratory experiments can be performed with regard to human action." - Mises. Σωστό λάθος πάντως δεν βλέπω τι σχέση έχει με την ηθική που λες. Την λογική χρησιμοποιεί.

Λες είναι θεολογικού τύπου. Μπορείς να μας πεις που το βασίζεις αυτό; Αν κάποια θεωρεία θα μπορούσε να χαρακτηριστεί θεολογικού τύπου αυτή θα ήταν αυτή που χρησιμοποιεί την οικονομετρία :Ρ Πιστεύεις ότι κάθε φορά οι άνθρωποι θα δράσουν έτσι όπως έχεις υπολογίσει. Πιστεύεις στατιστικά ότι μάλλον αν γίνει το τάδε θα έχεις αυτό το αποτέλεσμα, δεν το γνωρίζεις. Μάλλον άλλοι λοιπόν χρησιμοποιούν την Πίστη :)

libertarian είπε...

Είναι ένα χρήσιμο εργαλείο η οικονομετρία, ίσως να μπορει να μας βοηθήσει αλλά σίγουρα δεν μπορεί να φτάσει το status της ζυγαριάς ενός μπακάλη. :)

S G είπε...

ωπα ωπα.

η οικονομετρια ειναι τοσο "σκληρη επιστημη" οσο η στατιστικη. δηλαδη απολυτα. το πως την χρησιμοποιεις ειναι αλλη ιστορια. Δεν υπαρχει παντως καμμια πιστη, η οικονομετρια ειναι αθεωρητικη.

Λεει οτι εχουμε ας πουμε συχετιση μεταξυ δυο μεταβλητων. Δεν λεει ομως καθολου γιατι την εχουμε ή αν εχουμε αιτιακη σχεση (αν και ενας εμπειρος οικονομετρης θα μπορουσε να κανει ενα Granger causality test).

τωρα να χρησιμοποιεις την οικονομετρια για προγνωση ειναι σαφως δυσκολοτερο και θελει λεπτοτητα. αλλα παλι αδυνατο δεν ειναι. Καθε μερα χρησιμοποιουνται τα αποτελεσμτα της οικονομετριας και με αρκετη επιτυχια θα ελεγα.

Να μην αναφερω τωρα βεβαια οτι οι νομοι των πιθανοτητων και της στατιστικης χρησιμοποιουνται σε ολες τις θετικες επιστημες που εχουν πειραματα αλλα και στην θεωρια, οταν ειναι στοχαστικη, παραδειγμα ειναι ας πουμε η θεωρια αποφασεων, η κβαντικη μηχανικη κτλ

Τωρα τι γνωμη ειχε ο φον Μιζες για την οικονομετρια δεν το ξερω, αλλα ειναι λιγο δυσκολο να ειχε σαφη γνωμη γιατι η μεθοδος αναπτυχθηκε πληρως μετα το 60!
Παντως γενικα πολλοι παλιοί ειναι δυσπιστοι προς την οικονομετρια (καθηγητης μου με μαλλον σπουδαιο εργο και ενα Νομπελ, την ψιλοαποστρεφεται), ισως οπως ο Αϊνσταϊν απεχθανοταν την κβαντικη μηχανικη οταν ειπε την τρομερη ατακα: ο θεος δεν παιζει ζαρια ;-)

libertarian είπε...

Αν δεν κάνω λάθος κάνεις κριτική στον Mises.

"Hoppe's thesis on absolute monarchy is a complete contradiction to everything that Mises wrote about the state, and it is also an obvious absurdity." από έναν άλλο fan του Mises για τον Hoppe.

"Yparxei mia roz xaroumenh koinwnia kapou, se enan planhth, me apoluta or8ologikous drwntes, me apoluta summetrikh plhroforhsh, me teleio antagwnismo"

Μα αυτό ακριβώς κριτικάρουν οι αυστριακοί. Αν δεν κάνω λάθος ήταν από τους πρώτους αν όχι οι πρώτοι.

libertarian είπε...

τον τέλειο ανταγωνισμό εννοώ.

Chrysotheras είπε...

"Oso gia Laisez Faire as diabasoun kapoioi gia thn ollandikh toulipa"

Δηλαδή φταίει το lessaiz faire για την τρέλλα που κατέλαβε την ολλανδική αστική τάξη κατά τα μέσα της δεκαετίας 1630-40; (δηλ. κάτι σαν το dot.com craze των 90's)

Μήπως θα ήταν προτιμητέα μία 'ορθολογικά' κατευθυνόμενη από οικονομετρικά μοντέλα αγορά;

Read:
1. Extraordinary Popular Delusions and The Madness of Crowds - Charles Mackay, Wordsworth Editions, 1995

2. Why People Believe Weird Things - Michael Shermer, Henry Holt and Company, 2002

3. Hoaxes, Myths and Manias - R. Bartholomew & B. Radford, Prometheus Books, 2003

S G είπε...

φοβαμαι οτι οπου οι ανθρωποι κολλανε και προσπαθουν να παρουν κατα γραμμα το εργο καποιο διανοητη προκυπτουν γελοιοτητες στυλ μαρξιστων που θελουν να βρουν *τι πραγματικα εννοουσε ο ποιητης*.

ο φον Μιζες φαινεται να ειναι ενας σημαντικος φιλελευθερος διανοητης και πρεπει να αναλυσουμε ισως τις αρχες του, οχι το γραμμα του.

χρυσοθηρα προφανως αν δεν υπηρχε ελευθερη αγορα δεν θα υπηρχε η φουσκα της τουλιπας! αυτο βεβαια δεν ειναι επιχειρημα κατα της αγορας ή κατα των χρηματιστηριων νομιζω, σχετικα κοιταξτε αυτο

ουτε συμφωνω απολυτα μαρτινγκεηλ οτι δεν υπαρχουν ορθολογικες φουσκες. Για να μην δωσω δικο μου πεηπερ και φανει μεροληπτικο, διαβασε ως ενα απο τα πολλα αυτο

Rational panics and stock market crashes

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner
















Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign








Referrers

Based on original Visionary template by Justin Tadlock
Visionary Reloaded theme by Blogger Templates | Distributed By Magazine Template

Visionary WordPress Theme by Justin Tadlock