Δευτέρα, Μαρτίου 26, 2007

Τυφώνας εναντίον Αστραπής


Το σημερινό μου θέμα προέρχεται από τον χώρο των αμυντικών θεμάτων. Θα εξετάσω εάν το κατάλληλο σύγχρονο αεροσκάφος για την Πολεμική Αεροπορία είναι το ευρωπαϊκό Eurofighter Typhoon ή το κατά βάσιν αμερικανικό F-35 Lightning II.

Πρέπει βέβαια να κάνω εξαρχής κάποιες επισημάνσεις: Δεν είμαι ειδικός στα αμυντικά θέματα, προσπαθώ όμως να είμαι ένας ενημερωμένος ερασιτέχνης, όπως σε τόσα και τόσα θέματα του επιστητού. Καλοδεχούμενος λοιπόν όποιος μπορεί να με διορθώσῃ. Γνωρίζω εξάλλου ότι το σημερινό μου θέμα είναι κάπως δύσπεπτο σε πολλούς και ασφαλώς θα ξενίσῃ κάποιους αναγνώστες μου. Τους καλώ όμως να αναρωτηθούν ποιος είναι ο λόγος για τον οποίο το θεωρούν φυσιολογικό να έχουν και να έχω γνώμη ως ενεργοί πολίτες για εξαιρετικά δύσκολα και τεχνικά θέματα, όπως η μορφή του ασφαλιστικού συστήματος, το φαινόμενο του θερμοκηπίου ή ο τρόπος αντιμετώπισης της ανεργίας, όχι όμως και για ένα θέμα που μάς στοιχίζει δισεκατομμύρια ευρά ετησίως και, σε τελευταία ανάλυση, εξαρτάται από αυτό η ελευθερία και η ακεραιότητα του κράτους μας, δηλαδή για τις αμυντικές δαπάνες. Εγώ τοὐλάχιστον δεν αναγνωρίζω τέτοια στεγανά στην ιδιότητα του πολίτη.

Αρχίζω με κάποιες εκ των προτέρων παραδοχές. Πρώτον, η Ελλάδα έχει ανάγκη ντουφέκια και βόλια – και αεροπλάνα. Δεύτερον, τα αεροπλάνα τα έχει ανάγκη σχετικά σύντομα: η παραγγελία αυτή πρέπει να γίνῃ χτες, αλλιώς μέσα σε δύο το πολύ χρόνια. Τρίτον, τα αεροπλάνα θα είναι είτε Τυφώνες είτε Αστραπές – οι Γρύπες και τα Ραφάλια ας βρουν αλλού αγοραστές.

Δεν θέλω επίσης να κρίνω τα δύο αεροσκάφη επί τῃ βάσει μόνο τεχνικών παραμέτρων, και επειδή δεν τις έχω πρόχειρες και επειδή δεν έχουν γίνει πλήρως γνωστές και επειδή ούτως ή άλλως η απόφαση δεν θα ληφθῄ μόνο βάσει αυτών.

Σε γενικές γραμμές λοιπόν ισχύουν τα εξής: Ο Τυφώνας είναι ετοιμοπαράδοτος (για τα μέτρα της αμυντικής βιομηχανίας), με την έννοια ότι οι παραδόσεις μπορούν να ξεκινήσουν στο τέλος του 2009, η Αστραπή δεν πρόκειται να κυκλοφορήσῃ στα περίπτερα πριν το 2015 το νωρίτερο. Ο Τυφώνας έχει πουληθεί σε 750 περίπου κομμάτια σε Γερμανία, ΗΒ, Ιταλία, Ισπανία, Αυστρία και μάλλον Σ. Αραβία. Ο Τυφώνας είναι τέταρτης γενιάς, ενῴ η Αστραπή διαφημίζεται από την κατασκευάστρια Λόκχηδ-Μάρτιν για 5ης γενιάς (είναι εύλογο πάντως να έχῃ κάποια τεχνολογική υπεροχή ενόψει του ότι θα προηγήται τοὐλάχιστον μια δεκαετία). Ο Τυφώνας αποτελείται από μία ενιαία έκδοση, ενῴ στην Αστραπή θα υπάρχουν υποβαθμισμένες εξαγωγικές εκδόσεις, κατά την πάγια τακτική των Αμερικανών. Ο Τυφώνας διαθέτει κατά τι κατώτερα τεχνικά χαρακτηριστικά, την στιγμή που η Αστραπή εξαγοράζει την ίσως οριακή τεχνική της υπεροχή με υπολογιζόμενη τοὐλάχιστον τριπλάσια τιμή λιανικής. Τέλος, ο Τυφώνας είναι σχεδιασμένος ως αεροσκάφος πολλαπλών ρόλων, ενῴ η Αστραπή είναι εξ ορισμού αεροπλάνο κρούσης, αποτελώντας το ιδανικό συμπλήρωμα του (μη εξαγώγιμου) F/Α-22 Ράπτορος, που έχει σχεδιαστεί ως αεροπλάνο αναχαίτισης και, κατά την ταπεινή μου γνώμη, αποτελεί τον πραγματικό gladius της μελλοντικής pax americana. Ένα πράγμα που θα έπρεπε να ληφθῄ ακόμη υπόψιν είναι ότι, εξαιτίας της τεχνολογικής εξέλιξης, τα νέα αεροσκάφη αντιστοιχούν σε τρία έως τέσσερα παλαιά. Κατά συνέπεια, δεν θα απαιτηθούν πάνω από δύο μοίρες για τις ελληνικές ανάγκες, σαράντα τεμάχια ας πούμε, οι οποίες καλό θα ήταν να είναι ενιαίου τύπου.

Καναδυό σχόλια ακόμα: πολλά έχουν ειπωθεί για την ικανότητα απόκρυψης της σχεδιαζόμενης Αστραπής. Ακόμη και αν είναι πολύ ανώτερη των σημερινών αεροσκαφών, ακόμη και αν παρασχεθῄ πλήρης στην Τουρκία, ακόμη και αν δεν αληθεύουν όσα λέγονται για τα ρωσσικά ραντάρ, έχει ένα πολύ σοβαρό μειονέκτημα. Πέραν του ότι είναι ευπαθής κατά την ενεργοποίηση των όπλων, τα οποία φέρονται αναγκαστικά εντός του αεροσκάφους, για τον ίδιο ακριβώς λόγο η οπλική ικανότητα είναι πολύ μικρότερη απ’ ό,τι θα δικαιολογούσε το μέγεθος του αεροσκάφους και το κόστος του.

Σε γενικές γραμμές αποκλίνω λοιπόν υπέρ του Τυφώνα, για τους εξής λόγους:

Α) είναι ό,τι καλύτερο διατίθεται στην αγορά αυτήν την στιγμή και για τα επόμενα δέκα χρόνια τοὐλάχιστον,

Β) διατίθεται πλήρες, χωρίς πολιτικούς περιορισμούς στα οπλικά του συστήματα ή στα ηλεκτρονικά του,

Γ) είναι σχετικά οικονομικό, τόσο ως προς την προβλεπόμενη διάρκεια υπηρεσίας, όσο ως προς την ανωτερότητα έναντι των άλλων αεροσκαφών 4ης γενιάς, όσο και ως προς τα αντισταθμιστικά οφέλη που (ακόμα) παρέχονται.

Δ) δεν βαρύνεται με τεχνολογικό κίνδυνο αφενός, δεδομένου ότι είναι ήδη αξιόμαχο, με πιστοποιημένα τα βασικά οπλικά του συστήματα, αφετέρου όμως δεν είναι πεπαλαιωμένη η σχεδίαση, αλλά διανύει την εφηβεία της και γιαυτό προσφέρεται για μελλοντικές αναβαθμίσεις και βελτιώσεις,

Ε) είναι ευρωπαϊκό πρόγραμμα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την προώθηση της κοινής ευρωπαϊκής αμυντικής ταυτότητας.

Και όλα αυτά στην προνομιακή τιμή των 40 Χ 50-60 = 2-2,4 δισ. δολαρίων...

7 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Γεια χαρά ωραίο θεματάκι - παρόλα αυτα τεράστιο. Εδώ και 25 χρόνια απο την εποχή της αγοράς του αιώνα ειναι πια φανερό ότι τόσο σημαντικά εξοπλιστηκά προγράμματα - πάνε πακέτο με πολιτικές πιέσεις - και χτυπήματα κάτω απο την πλάτη. Εμειίς ως έλληνες απο αυτη την ιστορία εχουμε βγει πολλές φορές χαμένοι - αφου ειμασταν έρμαια των μεγάλων. Σκάγαμε τα χρήματα παίρναμε πολλές φορές δεύτερης διαλογής υλικό - και στην συνέχεια μας αλλάζανε τον αδόξαστο όποτε τους κάπνιζε με τα ανταλλακτικά, αφήνωντας καθηλωμένα μαχητικά και υλικό.

Η αγορά του αιώνα που για πολλους λένε ότι μας στοίχησε - και πράγματι μας στοίχησε - ενώ ήταν μια καθαρά πολιτική απόφαση και όχι στρατηγικη - είναι φανερό πια ότι μας έκανε καλο - στρατηγικα. Τα Mirage2000EG παρόλο που ήρθαν απο την Γαλλία κουτσουρεμένα - αποδείχτηκα αρκετά καλύτερα μαχητικά ιδιαίτερα σε θέματα εναέριας υπεροχής σε σχέση με τα τούρκικα f16 .Απο την άλλη για να μην στεναχωρηθεί ο θείος Sam αγοράζαμε και εμεις τη πρέζα μας σε f16 με τιμές αρκετά μεγαλύτερες.

Το θέμα του νέου μαχητικου της ΠΑ ειναι εδω και 10 χρόνια, περιμένουμε εξελίξεις. Να τονίσω εδώ ότι παρολο που τα τουρκικα f16 αυγατίζουν με την ώρα αυτό δεν σημαίνει ότι έχουν πάντα την υπεροχή. Η πρόσφατη προσθηκη μιας μοίρας Mirage200-5 φέρνει στο αιγαίο ενα ιδιαίτερα ικανό μαχητικό σε σημεία καλύτερο των f16.

προσωπική μου γνώμη ειναι ότι ειτε η αγορά θα γίνει πάλι split μισα μισά είτε split σε Eurofighter και Rafale. Διαφωνώ με την άποψη σου για τα rafalia ειναι ιδιαίτερα ικανό μαχητικό και νομίζω ότι εχουμε πια σαν Π.Α πολυ μεγάλη παράδοση με γαλλικά μαχητικά..κάτι που οι φίλοι μας απέναντι δεν γνωρίζουν.

Οσο αναφορά τα ηλεκτρονικά του Ε.F να πουμε οτι ακόμα ειναι σε κατάσταση development τα διάφορα revision και η BAE αν δεν κάνω λάθος αναπτύσει ήδη την νέα γενικά radar (phase array) το οποίο θα αντικατήστει αυτό που υπάρχει ηδη και θεωρείται ηδη πάρα πολυ καλό!


Άποψη μου είναι αν ειναι τα σκάσουμε..που θα τα σκάσουμε δηλαδη..να δωθουν σε ευρωπαικά project και οχι στους αμερικάνους - οι οποίοι μας παίζουν μπαλάκι όποτε γουστάρουν σε αυτά τα θέματα.

yannis είπε...

Ωραίο θέμα, δύσκολο βέβαια χωρίς τις κατάλληλες γνώσεις.

Αυτό που πάντα αναρωτιόμουν είναι πως αξιολογείται ένα αεροσκάφος σε σχέση με την ικανότητα του να αντιμετωπίζει τα αντίπαλα.

Εντάξει, ξέρουμε ότι το Eurofighter έχει τόση ταχύτητα, τόση μάζα, τόσο το ένα τόσο το άλλο για όλα τα χαρακτηριστικά και τιμές, συντηρήσεις, βλάβες κτλ. Αντίστοιχα για το Αμερικάνικο.

Πώς γνωρίζουμε με ποιόν τρόπο αποδίδουν σε αερομαχία? Δλδ, πως ξέρουμε ότι 50 eurofighter είναι καλύτερα από 20 ή 80 Raptor ή Mig ή F-16, ή Griffin για να δούμε τι μας συμφέρει ?

Αθ. Αναγνωστoπουλος είπε...

Ανώνυμε, είτε τα φ16 είτε τα μιράζ είναι καλύτερα, το θέμα παραμένει ότι ήμαστε υπερβολικά μικροί για να αντέχουμε την πολυτυπία, πράγμα που ισχύει ακόμα περισσότερο τώρα, όταν για τα ίδια λεφτά θα πάρουμε πολύ λιγώτερα αεροπλάνα. Δεν έχω τίποτα κατά του Ραφάλ, πλην ίσως της γνωστής μελέτης της DERA και του γεγονότος ότι υστερεί εντυπωσιακά σε εξαγωγές μέχρι τώρα. Προτιμώ και γω πάντως ευρωπαϊκό προϊόν.

Γιάννη, πολύ απλά δεν ξέρουμε με βεβαιότητα, όχι μόνο επειδή δεν έχουν πολεμήσει ουσιαστικά ποτέ, αλλά και επειδή πολλά κρίσιμα στοιχεία τους είναι διαβαθμισμένα και δεν διαρρέουν εύκολα στον τύπο. Εκείνο που μπορούμε να κάνουμε είναι να συλλέξουμε πληροφορίες από αριστερά και δεξιά προκειμένου να λύσουμε το αίνιγμα.

Kensai είπε...

Και μόνο για τον λόγο (Ε) προτιμώ τον Τυφώνα! Αν θέλουμε να μετράμε περισσότερο στην Ευρώπη οφείλουμε να ψωνίζουμε ευρωπαϊκά, ιδιαίτερα στις «αγορές του αιώνα».

turquoise_noir είπε...

Όντως ειναι καλύτερα να προτιμήσουμε την Ευρωπαϊκή λύση στο θέμα της αγορας αεροσκαφών για πολιτικούς και οικονομικούς λόγους. Εντούτοις, ελπίζω η περίφημη προσέγγιση με την Ευρωπαίκή Ένωση να μη σταματήσει στα πολεμικά αεροπλάνα αλλά να προχωρήσει και σε πιο... ειρηνικές και χρήσιμες πρακτικές!

Tsolias είπε...

Αλήθεια μιας και αναφερθηκατε στο θέμα του μαχητικού,ξέρει κανείς απο εσάς ταπεγινε το θέμα του νέου τυφεκίου για τον Ε.Σ.?Προτιμήσαμε ευρωπαικά(F-2000,G 36)η μήπως πηραμε παλι το πανάρχαιο Μ 16 των αμερικανών συμμάχων?Υ.Γ. Φυσικα και ευρωφαιτερ για πολλούς και διαφορους λογους!

Αθ. Αναγνωστoπουλος είπε...

Τσολιά, το θέμα του τυφεκίου, και συγκεκριμένα αποκλειστικά του G36, το προωθούσε μετ' επιτάσεως ο Σπηλιωτόπουλος. ο Μεϊμαράκης απλώς δεν ασχολείται με το υπουργείο του, ασχολείται με τα εσωκομματικά του. Το όλο θέμα έχει παγώσει μάλλον, πάντως ούτως ή άλλως δεν ήπειγε. Για Μ16 ή F2000 δεν έχω ακούσει τίποτα πάντως.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner
















Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign








Referrers

Based on original Visionary template by Justin Tadlock
Visionary Reloaded theme by Blogger Templates | Distributed By Magazine Template

Visionary WordPress Theme by Justin Tadlock