Στην κοινωνία μας το σεξ είναι παντού γύρω μας. Το σεξ είναι μία από τις βασικότερες ανθρώπινες ανάγκες. Είναι επόμενο, λοιπόν, να χρησιμοποιείται κι από τους διαφημιστές στην προσπάθειά τους να προωθήσουν τα προϊόντα τους. Το σεξ χρησιμοποιείται συχνά στις διαφημίσεις και μάλιστα με αυξανόμενη ένταση.
Το σεξ χρησιμοποιείται από τους διαφημιστές διότι, πρώτον, ελκύει και διατηρεί περισσότερο την προσοχή του καταναλωτή. Είναι εξαιρετικά απίθανο για τους περισσότερους ανθρώπους να μην δώσουν προσοχή σε ένα διαφημιστικό μήνυμα που χρησιμοποιεί γυμνό ή σεξουαλικό υπαινιγμό.
Δεύτερον, βοηθάει στην ευκολότερη ανάκληση του μηνύματος από τον καταναλωτή μελλοντικά. Ωστόσο, αυτό δεν είναι κάτι που συμβαίνει πάντοτε. Είναι πιθανόν ο καταναλωτής να θυμάται ότι είδε μια τέτοιου είδους διαφήμιση, αλλά είτε να μην θυμάται καθόλου ποιο ήταν το διαφημιζόμενο προϊόν είτε να θυμάται ελάχιστα πράγματα -ακόμη και να σχηματίσει αρνητική εντύπωση για το προϊόν. Το κλειδί για να υπάρξει θετική αντίδραση από τον καταναλωτή είναι να χρησιμοποιείται το σεξ σε περιπτώσεις προϊόντων που συνάδει να συσχετιστούν με αυτό.
Τρίτον, το σεξ στη διαφήμιση μπορεί να προκαλέσει δυνατή συναισθηματική αντίδραση στον καταναλωτή όπως είναι η σεξουαλική διέγερση ακόμη κι η λαγνεία. Αυτού του είδους οι αντιδράσεις θεωρείται ότι μπορούν να ενδυναμώσουν την πειστικότητα του διαφημιστικού μηνύματος, αλλά μπορεί να συμβεί και το αντίθετο εάν το διαφημιστικό μήνυμα προκαλέσει αρνητικές συναισθηματικές αντιδράσεις.
Το αν η χρήση και υπό ποιες συνθήκες του σεξ στις διαφημίσεις εξυπηρετεί τους στόχους του διαφημιζόμενου είναι ένα θέμα που επιδέχεται συζήτησης. Το σίγουρο είναι ότι η χρήση σεξουαλικού περιεχομένου από μόνη της, χωρίς δηλαδή να ταιριάζει με το διαφημιζόμενο προϊόν, είναι πολύ πιθανόν να αποβεί αναποτελεσματική στην εξυπηρέτηση των διαφημιστικών στόχων. Από την άλλη, εφόσον δηλαδή το προϊόν επιδέχεται διαφήμιση σεξουαλικού περιεχομένου, η αποτελεσματικότητα του διαφημιστικού μηνύματος είναι πιθανόν να αυξηθεί μέσω της προσέλκυσης και διατήρησης της προσοχής, της καλύτερης ανάκλησης στη μνήμη και της δημιουργίας θετικών συσχετίσεων με το προϊόν.
Τέλος, όσον αφορά την κοινωνική πτυχή του θέματος είναι μάλλον υπερβολικές οι αιτιάσεις διαφόρων κατά της χρήσης του σεξ στη διαφήμιση. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν διαφημίσεις που χρησιμοποιούν το σεξ μόνο και μόνο για να το χρησιμοποιήσουν ούτε ότι δεν υπάρχουν διαφημίσεις που το χρησιμοποιούν κακόγουστα. Γεγονός παραμένει, πάντως, ότι το σεξ είναι παντού γύρω μας και σίγουρα ακόμη και η πιο προκλητική διαφήμιση αυτού του είδους χωλαίνει μπροστά σε πολλά από τα πράγματα που βλέπουμε στην τηλεόραση και διαβάζουμε σε βιβλία και περιοδικά. Αρκετά με τον φαρισαϊσμό.
Το σεξ χρησιμοποιείται από τους διαφημιστές διότι, πρώτον, ελκύει και διατηρεί περισσότερο την προσοχή του καταναλωτή. Είναι εξαιρετικά απίθανο για τους περισσότερους ανθρώπους να μην δώσουν προσοχή σε ένα διαφημιστικό μήνυμα που χρησιμοποιεί γυμνό ή σεξουαλικό υπαινιγμό.
Δεύτερον, βοηθάει στην ευκολότερη ανάκληση του μηνύματος από τον καταναλωτή μελλοντικά. Ωστόσο, αυτό δεν είναι κάτι που συμβαίνει πάντοτε. Είναι πιθανόν ο καταναλωτής να θυμάται ότι είδε μια τέτοιου είδους διαφήμιση, αλλά είτε να μην θυμάται καθόλου ποιο ήταν το διαφημιζόμενο προϊόν είτε να θυμάται ελάχιστα πράγματα -ακόμη και να σχηματίσει αρνητική εντύπωση για το προϊόν. Το κλειδί για να υπάρξει θετική αντίδραση από τον καταναλωτή είναι να χρησιμοποιείται το σεξ σε περιπτώσεις προϊόντων που συνάδει να συσχετιστούν με αυτό.
Τρίτον, το σεξ στη διαφήμιση μπορεί να προκαλέσει δυνατή συναισθηματική αντίδραση στον καταναλωτή όπως είναι η σεξουαλική διέγερση ακόμη κι η λαγνεία. Αυτού του είδους οι αντιδράσεις θεωρείται ότι μπορούν να ενδυναμώσουν την πειστικότητα του διαφημιστικού μηνύματος, αλλά μπορεί να συμβεί και το αντίθετο εάν το διαφημιστικό μήνυμα προκαλέσει αρνητικές συναισθηματικές αντιδράσεις.
Το αν η χρήση και υπό ποιες συνθήκες του σεξ στις διαφημίσεις εξυπηρετεί τους στόχους του διαφημιζόμενου είναι ένα θέμα που επιδέχεται συζήτησης. Το σίγουρο είναι ότι η χρήση σεξουαλικού περιεχομένου από μόνη της, χωρίς δηλαδή να ταιριάζει με το διαφημιζόμενο προϊόν, είναι πολύ πιθανόν να αποβεί αναποτελεσματική στην εξυπηρέτηση των διαφημιστικών στόχων. Από την άλλη, εφόσον δηλαδή το προϊόν επιδέχεται διαφήμιση σεξουαλικού περιεχομένου, η αποτελεσματικότητα του διαφημιστικού μηνύματος είναι πιθανόν να αυξηθεί μέσω της προσέλκυσης και διατήρησης της προσοχής, της καλύτερης ανάκλησης στη μνήμη και της δημιουργίας θετικών συσχετίσεων με το προϊόν.
Τέλος, όσον αφορά την κοινωνική πτυχή του θέματος είναι μάλλον υπερβολικές οι αιτιάσεις διαφόρων κατά της χρήσης του σεξ στη διαφήμιση. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν διαφημίσεις που χρησιμοποιούν το σεξ μόνο και μόνο για να το χρησιμοποιήσουν ούτε ότι δεν υπάρχουν διαφημίσεις που το χρησιμοποιούν κακόγουστα. Γεγονός παραμένει, πάντως, ότι το σεξ είναι παντού γύρω μας και σίγουρα ακόμη και η πιο προκλητική διαφήμιση αυτού του είδους χωλαίνει μπροστά σε πολλά από τα πράγματα που βλέπουμε στην τηλεόραση και διαβάζουμε σε βιβλία και περιοδικά. Αρκετά με τον φαρισαϊσμό.
Πρωτοδημοσιεύθηκε στο BusinessWriter.
4 σχόλια:
bottom line: χρησιμοποιούν το σεξ για να βγάλουν λεφτά. Αν δεν κάνω λάθος υπάρχει και λέξη για τα άτομα που το κάνουν αυτό...
Πέραν αυτού, πρόκειται για μια αυτοτροφοδοτούμενη κατάσταση που ολοένα και αυξάνει την απήχηση της κουλτούρας "γαμάω άρα υπάρχω"[*] με αρκετά άσχημα αποτελέσματα (και κάμποσα καλά, αναλόγως την οπτική γωνία).
Δε θα ηθικολογήσω (ουσιαστικά δε με ενδιαφέρει αν χρησιμοποιείται το σεξ ή το μητρικό ένστικτο ή το ένστικτο της αυτοσυντήρησης[**]), αλλά θα επισημάνω πως πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί όταν αποθεώνουμε τα ένστικτα. Η αποθέωση των ενστίκτων είναι βραδυφλεγής βόμβα για οποιοδήποτε σύστημα σκέψης και οποιαδήποτε κοινωνία: they always tend to backfire.
Από εκεί και πέρα, δεν πυροβολάμε τον αγγελιαφόρο. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η διαφήμιση που τελικά φτάνει στα μέσα έχει πάντα επιλεγεί (αν όχι υπαγορευθεί σε γενικές γραμμές) από τον πελάτη. Αν αυτός προτιμά να μας μιλήσει για τις γκομενίτσες που θα γ@μ@με με το αυτοκίνητό του αντί για τα κυβικά και τους φορολογήσιμους ίππους του, κάποιο λάκκο έχει η φάβα.
[*] DiS σε μεγάλα κέφια.
[**] Και στην πραγματικότητα το σεξ είναι το λιγότερο, σε σύγκριση π.χ. με τις τρομοκρατικές διαφημίσεις για τις συντάξεις ή τις ηθικοπλαστικές ταινιούλες της δισκογραφικής βιομηχανίας.
Στο μεταξύ θα πρέπει να πω ότι παραδοσιακά υπάρχει μεγάλο μίσος μεταξύ όλων αυτών που ο Προφήτης Λιακόπουλος θα περιέγραφε ως "κουλτουριαρέους" :) και του διαφημιστικού κλάδου. Και πρέπει να παραδεχτώ ότι η πλευρά που συνήθως το παρακάνει δεν είναι οι διαφημιστές.
Κάποια στιγμή θα ανεβάσω κάτι Αντί του 80-παρά-κάτι όπου ο Ν. Δήμου (που τότε είχε μια διαφημιστική) άκουγε τα σχολιανά του από έναν συνεργάτη του ΑΝΤΙ επειδή π.χ. σε διαφημίσεις για αυτοκίνητα δεν αναφερόταν στο κυκλοφοριακό!
(και αξίζει να αναφερθεί πως οι διαφημίσεις του Δήμου ήταν σκέτα ντοκυμαντέρ σε σχέση με ό,τι βλέπουμε σήμερα, δηλαδή δεν ήταν "σου δείχνω βυζιά, πάρε αυτοκίνητο")
bottom line: χρησιμοποιούν το σεξ για να βγάλουν λεφτά. Αν δεν κάνω λάθος υπάρχει και λέξη για τα άτομα που το κάνουν αυτό...
τσατσά; :Ρ όμως αυτό προϋποθέτει την ύπαρξη της πόρνης και μια γλάστρα σε μια διαφήμηση ή σε ένα τηλεπαιχνίδι ή μια μοντέλα σε μια επίδειξη μόδας δεν είναι. Άλλο το ένα επάγγελμα άλλο το άλλο. Επίσης δεν θεωρώ ότι είναι κάτι κακό το να είσαι πόρνη αν αυτό είναι επιλογή σου (οι νόμιμες στην Ελλάδα μάλιστα συνδικαλίζονται) και άρα ούτε το να είναι κάποια τσατσά σε αυτήν την περίπτωση.
Την κουλτούρα του "γαμάω άρα υπάρχω" δεν την δημιούργησαν οι διαφημήσεις. Οι καταναλωτές την επιζητούν. Δεν είναι τυχαίο ότι κάτι άλλο όπως "προγραμματιζώ πολύ καλά" ή "ξέρω και γαμώ τα μαθηματικά" dont stand a chance μπροστά στο "γαμάω άρα υπάρχω" αν τα προβάλεις σε έναν αγριο από μια φυλή του αμαζονίου ή σε έναν geek από μια δυτική χώρα.
Αν λάβεις υπόψειν σου την φύση του ανθρώπου να επιζητά αυτά που προσφέρουν ευχαρίστηση (όπως παρατήρησε ο Επίκουρος) και ότι ένα από τα πράγματα που προσφέρουν μεγάλη ευχαρίστηση είναι η αναγνώριση από τους άλλους ανθρώπους (η κινητήρια δύναμη της Ιστορίας κατά τον Χέγκελ), είναι απόλυτο φυσικό να κυριαρχεί το σέξ στις διαφημήσεις.
Πρέπει να την κάνω και δεν έχω χρόνο να το αναλύσω αλλά αν λάβεις αυτά τα δύο δεδομένα ως βάση θα φτάσεις στο ίδιο συμπέρασμα.
sex->ευχαρίστηση
σχέση->αναγνώριση από ένα άλλο άτομο στο μέγιστο
Και επίσης άλλη φορά μην κόβετε τα βυζιά στο καλύτερο σημείο!
(ένστικτα-λογική: 1-0)
Δημοσίευση σχολίου