ΧΙΛΙΟΜΕΤΡΟ ΜΗΔΕΝ του Χινέρ Σαλέεμ (ΚΙLOMETRE ZERO)
** ΥΠΟΨΗΦΙΟ ΓΙΑ ΧΡΥΣΟ ΦΟΙΝΙΚΑ - ΚΑΝΝΕΣ 2005 **
Σύνοψη:
Ιράκ 1988, Κουρδιστάν. Ο Άκο ζει ήσυχα κοντά στη γυναίκα του και το μικρό γιο του αν και ο πεθερός του που πάσχει από γεροντική άνοια συχνά τους ταλαιπωρεί. Μια μέρα λαμβάνει μια ειδοποίηση από τον ιρακινό στρατό του Σαντάμ Χουσεΐν με την οποία καλείται να υπηρετήσει στον πόλεμο εναντίον του Ιράν. Προσπαθώντας να γλιτώσει σκέφτεται να αποδράσει από τη χώρα.Η γυναίκα του Σέλμα όμως αρνείται να εγκαταλείψει τον κατάκοιτο πατέρα της όσο είναι ακόμα ζωντανός. Έτσι ο Άκο μαζί με τους φίλους του Σάμι και Αντνάν βρίσκεται στην πρώτη γραμμή του πολέμου, στα σύνορα με το Ιράν, όπου δεν αντιμετωπίζει μόνο τη σκληρότητα και τον παραλογισμό του πολέμου, αλλά και την κακομεταχείριση από τους Ιρακινούς στρατιώτες λόγω της Κουρδικής καταγωγής του. Όταν τον στέλνουν μαζί με έναν ιρακινό ταξιτζή να συνοδεύσει το πτώμα ενός φαντάρου στην οικογένειά του, ο Άκο αποφασίζει να αποδράσει από τη χώρα έστω και μόνος του...
Πρωταγωνιστούν: Ναζμί Κίρικ, Εγιάμ Έκρεμ, Μπελσίμ Μπιλγκίν, Νεζάρ Σελαμί.
Σενάριο - Σκηνοθεσία: Χινέρ Σαλέεμ
Φωτογραφία: Ρόμπερτ Αλαζράκι, A.F.C.
Σκηνικά: Φαχέρ Σερβανί
Ήχος: Φρέντι Λοθ
Μοντάζ: Άννα Ρουίζ
Με μουσική του Νίκου Κηπουργού
Χώρα: ΓΑΛΛΙΑ, ΦΙΛΑΝΔΙΑ, ΙΡΑΚ
91', Έγχρωμο, 2005
Το ιστορικό υπόβαθρο:
Δύο χιλιάδες χρόνια τώρα, οι Κούρδοι ζουν στην ορεινή περιοχή ανάμεσα στα σύνορα του Ιράκ και της Τουρκίας, γνωστή και ως Κουρδιστάν.
Μετά την κατάρρευση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας στις αρχές του 20ου αιώνα, η περιοχή διαιρέθηκε μεταξύ Τουρκίας, Ιράν, Συρίας και Ιράκ.
Όλα αυτά τα κράτη κατά καιρούς έχουν καταστείλει άγρια την κουρδική μειονότητά τους. Ο κουρδικής καταγωγής πληθυσμός παγκοσμίως υπολογίζεται ότι ανέρχεται σε 20-25 εκατομμύρια και είναι η μεγαλύτερη εθνική ομάδα στον κόσμο χωρίς αυτόνομο κράτος.
Στις αρχές της δεκαετίας του '80, το Ιράκ υπό το καθεστώς του Σαντάμ Χουσεΐν ξεκινά σκληρές διώξεις κατά των κούρδων για την υποστήριξη που παρείχαν στο Ιράν κατά τη διάρκεια του πολέμου Ιράν-Ιράκ, αν και μερίδα των κούρδων πολεμά στο πλευρό των ιρακινών.
Το Μάρτιο του 1988 η εκστρατεία «Ανφάλ» (Λεηλασία πολέμου) κατά των κούρδων κορυφώνεται με την επίθεση στην κουρδική πόλη Halabja. Οι ιρακινές δυνάμεις κάνουν χρήση χημικών όπλων με αποτέλεσμα να σκοτωθούν άμεσα 5.000 άνθρωποι και συνολικά στο τριήμερο της επίθεσης οι νεκροί να φτάσουν τους 12.000.
Στα χρόνια της «Ανφάλ» περίπου 4.000 κουρδικά χωριά καταστράφηκαν ολοσχερώς, περισσότερα από 180.000 άτομα αγνοούνται και οι απώλειες σε ανθρώπινες ζωές ανέρχονται στις 300.000.
Όπως αποδείχτηκε αργότερα, αυτή η γενοκτονία ήταν μέρος ενός προγράμματος φυλετικής κάθαρσης,που ξεκίνησε το 1963 όταν ο Σαντάμ Χουσεΐν πήρε δια της βίας την εξουσία του κόμματος Baath.
Το 1991 μετά από τον πόλεμο στον Περσικό Κόλπο, οι Η.Π.Α. ενθαρρύνουν τους κούρδους να εξεγερθούν εναντίον του ιρακινού καθεστώτος.
Το Ιράκ καταστέλλει τις εξεγέρσεις όταν οι συμμαχικές δυνάμεις των Ηνωμένων Εθνών δεν έρχονται για την ενίσχυσή τους, αλλά τελικά καταφέρνουν να ελέγξουν μια περιοχή στο βόρειο Ιράκ που εποικείται από 3 εκατομμύρια αυτόνομους κούρδους.
Το 2003 οι κούρδοι συμμαχούν με τους βρετανούς και τους αμερικανούς για να επιβληθούν στο καθεστώς του Σαντάμ Χουσεΐν.
Τέσσερις κούρδοι διορίζονται από τις Η.Π.Α. στην ιρακινή κυβέρνηση.
Λίγα λόγια για τον σκηνοθέτη:
Ο Hiner Saleem είναι ο σκηνοθέτης της ταινίας VODKA LEMON με την οποία κέρδισε το 2003 το Μεγάλο Βραβείο στο τμήμα Contro Corrente στο φεστιβάλ της Βενετίας.
Γεννήθηκε στο ιρακινό Κουρδιστάν το 1964 και τα τελευταία δέκα χρόνια ζει στο Παρίσι.
Σε ηλικία 17 ετών απέδρασε στην Ιταλία μέσω της Συρίας για να ξεφύγει από το καταπιεστικό καθεστώς του Σαντάμ Χουσεΐν
Είναι ένθερμος υπερασπιστής των κουρδικών δικαιωμάτων και αγώνων.
Το ΧΙΛΙΟΜΕΤΡΟ ΜΗΔΕΝ είναι η τέταρτη ταινία του και η πρώτη που κατάφερε να κάνει γυρίσματα στον τρόπο που γεννήθηκε, το ιρακινό Κουρδιστάν.
Ο Hiner Saleem είναι επίσης γνωστός συγγραφέας. Το αυτοβιογραφικό βιβλίο του "Το όπλο του πατέρα μου" έχει κυκλοφορήσει σε περισσότερες από δώδεκα χώρες.
από 25 Mαΐου στους Κινηματογράφους
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου