Δευτέρα, Μαΐου 15, 2006

When property is outlawed, only outlaws will have property...


Μια αρκετά σοβαρή συζήτηση ξεκίνησε κάτω από ένα όχι και τόσο σοβαρό κείμενο (μου). Είναι η εθνικοποίηση λύση προς όφελος του όποιου λαού η κυβέρνηση αισθάνεται ότι αδικείται από την λειτουργία της ιδιωτικής οικονομίας; Είναι η γραφειοκρατία και ο κεντρικός σχεδιασμός η απάντηση στα λάθη προηγούμενων γραφεικρατικών κυβερνήσεων; Ας δούμε το πρόσφατο παράδειγμα της Ζιμπάμπουε και της καταστροφικής δήμευσης των αγροκτημάτων.

Το 2000 η κυβέρνηση της Ζιμπάμπουε προχώρησε σε βίαιες εκτεταμένες δημεύσεις των αγροκτημάτων που άνηκαν σε λευκούς, χωρίς καμία αποζημίωση. Από τους 4000 λευκούς ιδιοκτήτες, μόλις 300 γλύτωσαν την ληστρική βίαιη κατάσχεση. Κάποιοι από αυτούς δολοφονήθηκαν, πολλοί άλλοι με τις οικογένειές τους κακοποιήθηκαν ενώ η περιουσίες τους λεηλατήθηκαν ή κάηκαν. Το αποτέλεσμα ήταν η απαξίωση της οικονομικής δραστηριότητας της χώρας, αφού η ατμομηχανή της, η αγροτική οικονομία, οδηγήθηκε σε κατάρρευση. Οι νέοι ιδιοκτήτες δεν είχαν ιδέα πώς να κάνουν μια φάρμα αποδοτική, ο μηχανολογικός εξοπλισμός σε πολλές περιπτώσεις καταστάφηκε, σήμερα πολλά χωράφια απλά μένουν ακαλλιέργητα και οι αργότες τους απλά λιμοκτονούν. Η συρρίκνωση του εισοδήματος, η αποανάπτυξη και ο υπερπληθωρισμός οδηγούν τον λαό της Ζιμπάμπουε στην εξαθλίωση.



Σήμερα η Ζιμπάμπουε είναι στα πρόθυρα του λιμού, καθώς οι εκτιμήσεις δείχνουν ότι η αγροτική παραγωγή όχι μόνο δεν φτάνει πια να τροφοδοτήσει την ανάπτυξη αλλά ούτε να ταϊσει τον πληθυσμό της. Η αντίδραση του ολοκληρωτικού καθεστώτος στις αντιδράσεις του κόσμου και στην προσπάθειά του να μετακομίσει στις πόλεις για δουλειά, αφού τα αγροκτήματα δεν μπορούν πλεόν να προσφέρουν εργασία, ήταν η βία. Φυλακίσεις χιλιάδων ανθρώπων, εξώσεις, κάψιμο των παραγκουπόλεων, για συγκρατηθεί ο κόσμος στην ανίκανη να τον θρεψει πια επαρχία, ήταν η λύση της κυβέρνησης στο κύμα αστυφιλίας.

Η αποτυχία των κατασχέσεων ήταν τόσο προφανής και τόσο μεγάλη που η κυβέρνηση της Ζιμπάμπουε αποφάσισε να ξανακαλέσει τους ιδιοκτήτες τους οποίους κακοποίησε και των οποίων έκλεψε την ιδιοκτησία, να συμμετάσχουν σε μικτές επενδύσεις με τους κλέφτες και τους δολοφόνους τους! Φυσικά σχεδόν όλοι αρνήθηκαν αφού σε μια χώρα χωρίς νομικό πλαίσιο προστασίας των ιδιοκτησιακών δικαιωμάτων δεν τολμούνε να ξαναρισκάρουν. Όπως δηλώνει ένας χαρακτηριστικά: "He can't be serious. My house has been burnt down, my fields destroyed and he wants to invite me back? There has to be a proper return to respect for property rights. We need facts, not words and a legal framework. No one's going to go back on the basis of this."

Η ληστρική κατάσχεση από το κράτος των μέσων παραγωγής, οδήγησε τελικά και στην υποβάθμιση των πολιτικών και κοινωνικών ελευθεριών και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Η κυβέρνηση έγινε αυταρχικότερη και η κοινωνία βαδίζει τον προδιαγεγραμμένο δρόμο της προς την δουλεία (που μάλλον αποτελεί και τον πραγματικό στόχο των περισσότερων κυβερνήσεων που προχωρούν σε τέτοια μέτρα).



Υποτίθεται ότι οι λευκοί ιδιοκτήτες "υπερεκμεταλλεύονταν" την Ζιμπάμπουε και τον λαό της, και ότι η κατάσχεση των ιδιοκτησιών τους ήταν πράξη κοινωνικής δικαιοσύνης. Απόδείχθηκε όμως για άλλη μια φορά ότι δεν υπάρχει πουθενά δωρεάν γεύμα. Το μόνο που κατάφεραν οι βίαιες δημεύσεις ήταν να καταστρέψουν την αγροτική παραγωγή, να εξαθλιώσουν τον λαό, να εμφανιστεί ο κίνδυνος λιμού και να περιοριστούν οι ελευθερίες. Πράγμα που τελικά αποδεικνύει ότι η χρησιμότητα και η προσφορά της ιδιωτικής ιδιοκτησίας και διαχείρισης είναι πολύ σημαντικότερη από όσο θέλουν να τους αναγνωρίσουν όσοι ανέξοδα και αυθαίρετα καταλογίζουν "υπερεκμετάλλευση" και "υπερκέρδη" και ανεύθυνα ζητούν τον παρεμβατικό περιορισμό τους.

Στον αντίποδα των καταστροφικών παρεμβατικών πειραμάτων της Ζιμπάμπουε, έχουμε το επίσης πρόσφατο παράδειγμα της Νικαράγουα, και της άνθισης όχι μόνο της οικονομίας της αλλά και την δημοκρατίας της, από τη στιγμή που αγκάλλιασε πολιτικές προστασίας των ιδιοκτησιακών δικαιωμάτων και λειτουργίας της αγοράς. Η οικονομία της μπήκε σε φάση ανόδου, μετά από χρόνια στασιμότητας, όταν το κράτος άρχισε να χορηγεί τίτλους ιδιοκτησίας και να προστατεύει την ιδιωτική περουσία. Την αξία των ιδιοκτησιακών δικαιωμάτων για την ανάπτυξη ανέλυσε εντυπωσιακά επιτυχημένα ο Hernando de Soto στο Μυστήριο του Κεφαλαίου.



Και φυσικά η Νικαράγουα ακολούθησε τον εκ διαμέτρου αντίθετο πολιτικό δρόμο με την Ζιμπάμπουε αφού οι μεταρρυθμίσεις της οδήγησαν σε μεγαλύτερη πολιτική ελευθερία και περισσότερα κοινωνικά διακιώματα.



Η ελευθερία, η ιδιοκτησία, η αγορά δεν είναι απλά γενικόλογες αρχές. Είναι οι προϋποθέσεις η ευημερίας και της δημοκρατίας. Οι επιλογές ανάπτυξης κάθε λαού είναι δική του ευθύνη. Και οι συνέπειες των επιλογών του επίσης. Δεν βλάπτει πού και πού να κοιτάνε παραέξω τι δουλεύει και τι όχι. Όπως έλεγε και ο Βίσμαρκ: «Οι ανόητοι ισχυρίζονται ότι μαθαίνουν από την πείρα τους. Εγώ προτιμώ να μαθαίνω από την πείρα των άλλων».

10 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Δε νομίζω ότι υπάρχει κανείς που να επικροτεί την τακτική της Ζιμπάμπουε. Τόσο ακραία μέτρα ,τέτοιες συνέπειες έχουν.
Άλλωστε το ότι δόθηκε μια ευκαιρία σε κάποιους να πάρουν τα έτοιμα χωράφια των λευκών και αυτοί απέτυχαν αποδεικνύει το προφανές: Η επιτυχία στις επιχειρήσεις δεν είναι θεόσταλτη έρχεται μέσα από τη σκληρή δουλειά. Και βέβαια όταν χαρίζεις σε κάποιον μια έτοιμη επιχείρηση και τον διαβεβαιώνεις ότι δεν πρόκειται ποτέ να του την πάρει κανείς όσα και να χρωστά ,μην περιμένεις σκληρή δουλειά.
Για να κάνουμε όμως και το δικηγόρο του διαβόλου , θα πρέπει να αποσαφηνιστεί και ο ρόλος των λευκών ή των Αμερικανών ίσως στη Ν. Αμερική. Μήπως αντλούν φυσικούς πόρους σε εξευτελιστικές τιμές (με σύμφωνες βέβαια τις εκεί κυβερνήσεις) , μήπως ούτε που ενδιαφέρονται για το ότι ο ντόπιος πληθυσμός έχει χαμηλό βιοτικό επίπεδο;
Ο κάθε λαός είναι βέβαια υπεύθυνος και για τους κυβερνήτες του και για το χάλι του, αλλά μην ξεχνάμε ότι όλοι έχουν το δικαίωμα να έχουν καλύτερη ζωή.

Kensai είπε...

Όπως έλεγε και ο Βίσμαρκ: «Οι ανόητοι ισχυρίζονται ότι μαθαίνουν από την πείρα τους. Εγώ προτιμώ να μαθαίνω από την πείρα των άλλων».

Σωστοτατο και με απολυτη εφαρμογη στην παραπανω συγκριση Ζιμπαμπουε-Νικαραγουα.

gb είπε...

Μία άλλη ανάγνωση της ανδιαφέρουσας
παράθεσης Ζιμπαμπουε/Νικαραγουας,
δια μέσου των όμοιων/διαφοτετικών στοιχείων.
Προφανώς και οι δύο χώρες επιχειρούν το πέρασμα απο τη φεουδαρχία στο αστικό καθεστώς με διαφορά φάσης, δλδ η Ζιμπά.. βρίσκεται στην προεμφυλιακή περίοδο ενώ η Νικαρά.. στη μετεμφυλιακή
Το σημείο καταλύτης βρίσκεται στην αστυφιλία και στον εμφύλιο πόλεμο ο οποίος την προκαλεί.
Ταυτόχρονα εκπαιδεύονται, με βία στη προεμφυλιακή και με συναίνεση στη μετά, στις αρχές της ατομικής
ιδιοκτησίας. Υπο αυτή την έννοια σίγουρα μπορούμε να προβλέψουμε τη Ζιμπάμπουε σε μερικά χρόνια να μας προσφέρει τους πίνακες που εμφανίζει σήμερα η Νικαράγουα.
Απλά η βία ώς μαμμή της Ιστορίας, κατά Μάρξ, και η Βία ώς αδελφή της Ζήλειας της Νίκης και του Κράτους, Κατά Ησίοδο, πρωταγωνιστεί ανέκαθεν στις ανθρώπινες σχέσεις.
Τόσο διαφορετικά και τόσο όμμοια.
"Εκεί που ήσουν ήμουνα και εδώ που είμαι θάρθεις", λέει η Νικαράγουα στη Ζιμπάμπουε.
Επίσης, when property is violence, only violence will have property ..
Εχει τεράστια σημασία η θεωρία της σχετικότητας του Αινστάιν για το χρόνο που εξετάζουμε τα οικονομικοπολιτικά γεγονότα.

Roark είπε...

Αν εννοείς ότι οι τιμές της αγοράς είναι εξευτελιστικές, τότε κανένα δικαίωμα σε καλύτερη ζωή δεν πρόκειται να τις ανεβάσει ούτε τελικά να εξασφαλίσει καμιά καλύτερη ζωή. Το μόνο που μπορεί είναι να γίνει άλλοθι για αντιδημοκρατικές κυβερνήσεις να περιορίσουν τις ατομικές ελευθερίες.

Αν εννοείς ότι οι τιμές είναι εξευτελιστικές γιατί είναι χαμηλότερες από της αγοράς, η μόνη λύση είναι η περισσότερη οικονομική ελευθερία, ο μικρότερος κρατικός παρεμβατισμός και η μεγαλύτερη προστασία των ιδιοκτησιακών δικαιωμάτων.

ultrasonic15 είπε...

Αντίστοιχα πράγματα έχει αρχίσει και ο περίεργος αυτός ο κοντομάνικος στη Ν. Αμερική (ο πρώην κοκαλέρο) που έχει γίνει κολλητός των Τσάβεζ και Κάστρο. Κρατικοποίησε τη βιομηχανία και την παραγωγή που σχετίζεται με την ενέργεια στη Βολιβία και πανηγυρίζουν όλοι εκεί...
Και τον κοντομάνικο εδώ στην Ελλάδα (τον Αλέφαντο) μπόρεσε 2-3 φορές να τον ξεφορτωθεί ο Socrates drunk the conium (Σωκράτης Κόκκαλης)... με αυτούς εκεί τους περίεργους είναι ζήτημα το πότε θα ξεμπλέξουνε.

Τέτοιες μαλακίες κάνουν όμως οι λαοί ("οι λαοί" που θα 'λεγε και η Αλέκα) όταν επί δεκαετίες τους ξεφυτρώνανε έξωθεν ευνοούμενες δικτατορίες. Από τη Σκύλλα στη Χάρυβδη δηλαδή πάνε οι χώρες εκεί.

Harry Peitsinis είπε...

To κλου θα είναι που όταν θα βαρέσει φαλιμέντο η Βολιβία, όλοι θα κράξουν την νεοφιλελεύθερη τάξη πραγμάτων και θα καταγγείλουν την σατανικη παγκοσμιοποίηση που καταδίκασε μια μικρή χώρα στην καταστροφή.

Οι νεόπλουτοι της γραφειοκρατίας θα μετακομίσουν στα βόρεια, οι φτωχοί στις παράγκες τους και το οικονομικό επιτελείο των εθνικοποιήσεων θα ασχοληθεί με διαλέξεις, ακαδημαικές καριέρες και ηρωικές αυτοβιογραφίες.

Ούτε γάτα , ούτε ζημία...

Roark είπε...

Η σχέση Μοράλες-Αλέφαντου μου είχε διαφύγει. Μπορώ να τον φανταστώ, μετά την αποτυχία του, να φωνάζει γιατί δεν βγαίνει ο Πρόεδρος Μπους στο τηλέφωνο (ή όποιος άλλος/η είναι τότε)!

Ανώνυμος είπε...

Όπως είπε και ο πρώτος σχολιαστής του κειμένου σου Roark, κανείς δεν δικαιολογεί την πολιτική συμπεριφορά του Μουγκάμπε.

Εντούτοις οι λόγοι που παραθέτεις δεν είναι αρκετοί για να δικαιολογήσουν την προστασία της ιδιωτικής ιδιοκτησίας στο βαθμό που διατείνεσαι:

'η χρησιμότητα και η προσφορά της ιδιωτικής ιδιοκτησίας και διαχείρισης είναι πολύ σημαντικότερη από όσο θέλουν να τους αναγνωρίσουν όσοι ανέξοδα και αυθαίρετα καταλογίζουν "υπερεκμετάλλευση" και "υπερκέρδη" και ανεύθυνα ζητούν τον παρεμβατικό περιορισμό τους.'

Σίγουρα οι δημεύσεις Μουγκάμπε έχουν βλάψει τεράστιο αριθμό του πληθυσμού, αλλά κανείς πρέπει να λάβει υπόψη του τις (όποιες) ζημίες προκάλεσε η διανομή, αναγνώριση, και εγκαθίδρυση της ιδιωτικής ιδιοκτησίας στην Ζιμπάμπουε όταν ήταν ακόμα αποικία.

Δεν λέω οτι, αν λάβουμε υπόψη την κατάσταση της Ζιμπάμπουε πριν την ανεξαρτησία, θα πρέπει να δικαιολογήσουμε τον Μουγκάμπε. Όμως θα μπορούσαμε να δικαιολογήσουμε ισχυρά προοδευτικό φορολογικό σύστημα, ή ακόμα και αναδιανομή γης (αλλά όχι όπως την έκανε ο Μουγκάμπε) από την μειοψηφία των λευκών προς την πλειοψηφία των μαύρων.

Για τη θεωρητική δυνατότητα δικαιολόγησης της ιδιωτικής ιδιοκτησίας με ελευθεριακούς (libertarian) όρους έχω εκφράσει τις ενστάσεις μου στo θεωρείν.

Roark είπε...

Αν εννοείς ότι η διανομή ιδιοκτησιακών δικαιωμάτων στην αποικιοκρατούμενη Ροδεσία οδήγησε σε μια κατάσταση χειρότερη σε σχέση με αυτήν προ της αποικιοκρατίας, θα ήθελα μου το δείξεις πρώτα, γιατί είναι εμφανώς παράλογο. Η ανεξαρτησία βρήκε την Ζιμπάμπουε σε πολύ καλύτερη κατάσταση από αυτή που ήταν πριν την αποικιοκρατία, με βάση οποιοδήποτε δείκτη (είτε κ.κ.ΑΕΠ, είτε κ.κ. κατανάλωση θερμίδων, είτε οποιοδήποτε άλλο κοινωνικό δείκτη).

Αν η όποια πρόοδος ήταν αποτέλεσμα οικειοποίησης της γης από πλευράς των λευκών, το πείραμα των δημεύσεων έδειξε ξεκάθαρα πως όχι. Πώς δεν ήταν αποτέλεσμα κάποιας κατάχρησης αλλά της δικής τους επιτυχούς επιχειρηματικότητας, διότι μόλις τα χωράφια πέρασαν στα χέρια των δημευτών, η οικονομική τους αξία απαξιώθηκε. Οι λευκοί δεν είχαν κλέψει κανένα, διότι οι ιδιοκτησίες τους χωρίς την δική τους συμβολή είχαν μηδενική αξία. Αυτοί πρόσθεσαν αξία και με τις επενδύσεις τους και με τις βελτιώσεις και με την διαχείρισή τους. Την αξία δεν την έδινε η γη στους διαχειριστές της, την έδωσαν οι διαχειριστές στη γη.

Θα μπορούσαμε να μιλήσουμε γα ζημιές, μόνο αν βλέπαμε ότι οι ντόπιοι διαχειρίζονταν εξίσου αποτελεσματικά τα αγροκτήματα, οπότε η στέρησή τους από τους λευκούς τους δημιούργησε ζημιά. Αλλά όπως βλέπουμε ούτε πριν την αποικοκρατία, ούτε κατά την διάρκειά της, ούτε μετά από αυτήν, οι ντόπιοι πέτυχαν να δώσουν παρόμοια αξία στη γη.

Και η δήμευση και προοδευτικά βαριά φορολογία είναι και άδικα μέτρα και καταστροφικά για την αγροτική παραγωγή.

Ανώνυμος είπε...

'Θα μπορούσαμε να μιλήσουμε γα ζημιές, μόνο αν βλέπαμε ότι οι ντόπιοι διαχειρίζονταν εξίσου αποτελεσματικά τα αγροκτήματα, οπότε η στέρησή τους από τους λευκούς τους δημιούργησε ζημιά.'

Μπορεί οι ντόπιοι να μην διαχειρίζονταν εξίσου αποτελεσματικά τη γη, αλλά αυτό δεν δικαιολογεί την μεροληπτική στάση των αποικιστών Βρετανών, οι οποίοι πήραν μεγάλα κομμάτια γης δια της βίας από τους ντόπιους:

This process was facilitated by the fact that the authorities in Rhodesia did not initially recognise the ownership of land by native blacks. Blacks living on land granted to white settlers were either evicted or declared to be tenants. (http://en.wikipedia.org/wiki/Rhodesia)

Ανεξάρτητα από την αποτελεσματικότητα των ντόπιων και των αποικιστών, ή των λευκών και των μαύρων, η αποικιοκρατία στην Ροδεσία -και αλλού- καλλιέργησε τεράστιες αδικίες, τις οποίες εκμεταλλεύτηκε ο Μουγκάμπε 70 χρόνια μετά για να ανακινήσει το αντι-αποικιστικό συναίσθημα.

Αν λάβεις υπόψη σου τις αδικίες που υπέστησαν οι Ροδεσιανοί από τους αποικιστές, ένα αυστηρά προοδευτικό αναδιανεμητικό σύστημα δεν θα ήταν ούτε άδικο, ούτε αναποτελεσματικό, όπως διατείνεσαι.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner
















Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign








Referrers

Based on original Visionary template by Justin Tadlock
Visionary Reloaded theme by Blogger Templates | Distributed By Magazine Template

Visionary WordPress Theme by Justin Tadlock