Επιτελους η μελετη αναπτυξης μετρο φαινεται να καλυπτει ενα καλο κομματι της Αθηνας που μεχρι σημερα εχει μεινει χωρις εξυπηρετηση. Σχεδιαζεται λοιπον μια μεγαλη γραμμη απο Μαρουσι κατα μηκος της Κηφισσίας, και μετα (εδω ερχεται το εξυπνο κομματι) προς Γουδι, Καισαριανη, μεσα απο το Κολωνακι-Εξαρχεια προς Γαλατσι!
Ποιο ειναι το εξυπνο? Μια γραμμη μετρο για να λειτουργει αποδοτικα πρεπει να εχει ενα καλο μηκος και να μην διακλαδωνεται. Η προηγουμενη προταση, να διακλαδωθει η γραμμη 3 απο Πανορμου προς Μαρουσι, ηταν αρκετα προβληματικη. Γιατι στο κομματι μετα την διακλαδωση οι δυο υποκλαδοι θα υπολειτουργουν, ενω πριν την διακλαδωση η ενιαια γραμμη θα ειναι υπερφορτωμενη. Ετσι σκεφτηκαν να κανουν ανεξαρτητη γραμμη, συνδυαζοντας την με το κομματι που ηταν ουτως η αλλως να γινει προς Γαλατσι, κανοντας ετσι ενα U*. Και σαν μπονους, περναει η γραμμη μεσα απο την Καισαριανη που αλλιως μαλλον δεν θα εξυπηρετειτο ποτε (αν κοιταξετε τον χαρτη Καισαριανη/Βυρωνας/Παγκρατι δεν εχουν αρκετο χωρο και πληθυσμο για να στηριζαν μια αυτοτελη γραμμη αργοτερα). Ετσι οι σχεδιαστες χτυπαν με ενα σμπαρο 3 τρυγονια! Το κοστος υπολογιζεται στα 2,1 δις ευρω, περιπου οσο η αχρηστη γεφυρα Ριου-Αντιρριου.
Με την εκτελεση της μελετης η Αθηνα ομως θα εχει ενα σχεδον αξιοπρεπες δικτυο μετρό. Και με την προσθηκη μιας κυκλικης γραμμης στο μελλον (κοιτωντας τον χαρτη, θα ελεγα εναν κυκλο Δαφνη-Ζωγραφου-Αμπελοκηποι-Κυψελη-Αττικη-Ελαιωνας-Ταυρος-Δαφνη) θα εξυπηρετειται πια η κυριως Αθηνα μια χαρα. Για τα προαστια θα πρεπει να σχεδιαστουν βεβαια καποτε καποια προαστιακα τρενα με πιο αραιες στασεις.
Καντε κλικ για να δειτε την μελετη
Τα μεσα μαζικης μεταφορας και ειδικα το μετρό, ειναι ο μονος τροπος να αναπνευσει λιγο η Αθηνα. Ολες οι αλλες κατασκευες, οπως αυτοκινητοδρομοι, ενω ειναι χρησιμοι, φερνουν τελικα την ιδια την καταστροφη τους**. Και αλλα μετρα, οπως πεζοδρομησεις και ελεγχομενη σταθμευση δεν μπορουν να επιβληθουν, αν δεν υπαρχει αξιοπιστη εναλλακτικη στο ΙΧ. Σε μια τοσο κακοσχεδιασμενη πολη οσο η Αθηνα, ειναι κεφαλαιωδους σημασιας να παιρνεις το πρωϊ το μετρό και να ξερεις οτι μπορει να σε παει οπου χρειαστεις κατα την διαρκεια της ημερας. Και αφηστε μερικους καννιβαλους να κυκλοφορουν ακομα με το ΙΧ τους!
Δειτε επισης:
Ενα πολυ καλο αρθρο περι του κυκλοφοριακου στην Αθηνα απο το περιοδικο Επιλογη
Ενα παλιοτερο αρθρο μας για την επεκταση προς Χαϊδαρι και γκρινια που αργει η επεκταση της Κηφισσίας
*Αν και φαινεται περιεργο το σχημα, δεν ειναι τοσο ασυνηθιστο. Στην Βαρκελωνη πχ ολες σχεδον οι γραμμες εχουν σχημα U.
**Ειναι παρατηρημενο γεγονος, οτι οι νεοι δρομοι δημιουργουν κινηση. Συνηθως αρκετη, ωστε να γεμισουν. Ειναι μια απλη σκεψη οτι η ταχυτητα κινησης των ΙΧ σε μια πολη, οριζεται περιπου απο την ταχυτητα του μετρο. Σε μια διαδρομη που υπαρχει μετρό, οταν ο χρονος μετακινησης με το μετρό (μαζι με το περπατημα απο/προς την σταση) ξεπερναει τον χρονο με το ΙΧ, οι ανθρωποι αρχιζουν να παιρνουν αυτοκινητο. Και αντιστροφα. Στην θεση ισορροπιας, υπαρχουν τοσα ΙΧ, ωστε ενα ΙΧ να χρειαζεται περιπου τον ιδιο χρονο για την συγκεκριμενη διαδρομη! Ετσι αν θελετε να γινει ταχυτερο το ΙΧ, πρεπει να πυκνωσουν οι γραμμες και τα δρομολογια του μετρό!
14 σχόλια:
Χωρίς να θέλω να σε βγάλω από το θέμα σου, που ακριβώς στηρίζεις το ότι η γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου είναι άχρηστη; Ποιό είναι το κριτήριό σου;
Γιατί η γέφυρα χτίστηκε σε μεγάλο βαθμό με αυτοχρηματοδότηση από την εταιρία που ανέλαβε την εκμετάλλευσή της. Αν η γέφυρα αποδίδει οικονομικά, αυτό δεν είναι επαρκής απόδειξη την δημιουργίας μιας πετυχημένης υποδομής;
Υπάρχει πρόβλεψη ανάλογης χρηματοδότησης για αυτή τη γραμμή (που όντως με την πρώτη ματιά φαίνεται λειτουργική);
Lypamai, alla anagkazomai na vgw ki egw ektos thematos.
To na xarakthrizeis thn gefyra axrhsth me provlhmatizei gia thn orthothta kai twn ypoloipwn ta opoia grafeis sto keimeno sou, pithanotata apo elleipsh stoixeiwn h orthis diagnwsis tous.
H Gefyra einai isws to ergo ypodomhs (ths Ellados) pou anaferetai pio syxna se ola ta texnika kai episthmonia periodika pagkosmiws.
Alla pera apo ayto, nomizw ta stoixeia miloun apo mona tous:
"Το 2005, είχαμε 4.443.000 διελεύσεις απο τίς οποίες το 85% αφορούσε Ι.Χ."
"Ta kerdh ths etairias anerxontai se 1.000.000 Euros ethsiws"
(Mia apo tis liges etairies diaxeirishs sykgoinwniakwn ypodomwn, mazi me thn Attikh odo pou exoun pragmati kerdh).
τοχουμε ξανασυζητησει, η Γεφυρα Ριου Αντιρριου ηταν απλα τρομερα χαμηλης προτεραιοτητας, σε σχεση με τοσα αλλα εργα (ΠΑΘΕ, Μετρο κτλ) που θα επρεπε να εχουν ολοκληρωθει πιο πριν.
Και βεβαια δεν ηταν εντελως αυτοχρηματοδοτουμενη. Ειχαμε
45% Χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου
45% Δάνειο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, με την εγγύηση ομίλου εμπορικών τραπεζών
Δηλαδη απευθειας επιδοτηση 45% και εμμεση αλλο 45%...
τωρα το μετρο αποτι ξερω εχει ενα μικρο μερος αυτοχρηματοδοτησης, αλλα γενικα χρηματοδοτειται απο ΕΕ και δημοσιο.
δεν λεω τζων οτι η γεφυρα δεν ηταν τεχνικο επιτευγμα. Λεω οτι το αναπτυξιακο της οφελος ειναι μηδαμινο. Ειναι νομιζω κλασικη περιπτωση λευκου ελεφαντα...
Το συνολικό κόστος του, με τη συνεκτίμηση των χρηματοοικονομικών εξόδων κατά τη διάρκεια της κατασκευαστικής περιόδου, ανέρχεται σε περίπου 770 εκατ. ευρώ, όχι 2,1 δις. Επίσης είχε έσοδα μόνο τον πρώτο χρόνο της λειτουργίας της 40εκ. ευρώ.
Ειλικρινά δεν βλέπω από που προκύπτει η χαμηλή προτεραιότητα.
το συνολο των εξοδων συμφωνα με την εταιρεια ηταν 802 εκατομμυρια. το εργο ξεκινησε το 97 περιπου, αρα αν αναπροσαρμοσουμε τις τιμες εχουμε περιπου 1,2 εκ. σε σημερινα λεφτα (χωρις να ειμαι σιγουρος τι ετος βασης εχουν οι μελετες).
Δεδομενου οτι το αττικο μετρο, σε αντιθεση με την γεφυρα, παιρνει αρκετη απευθειας επιδοτηση απο την ΕΕ (ειχε στην πρωτη φαση 50% επιχορηγηση!) νομιζω οτι στο ελληνικο δημοσιο περιπου το ιδιο θα κοστιζαν τα δυο εργα.
Αλλα τελοσπαντων, δεν θελω να κολλαμε σε λεπτομερειες. Ισχυριζομαι οτι οποιαδηποτε αναλυση κοστους-οφελους θα εβρισκε τουλαχιστον 10 μεγαλα εργα στην Ελλαδα με μεγαλυτερη προτεραιοτητα/καλυτερο αποτελεσμα απο την Γεφυρα. Γιατι?
Γιατι στην γεφυρα υπηρχε μια φτηνη και ασφαλης εναλλακτικη, τα πλοια. Το οφελος της γεφυρας ειναι μονο περιπου μιση ωρα για καθε ταξιδι και βεβαια οτι ειναι -σχεδον- παντος καιρου.
Στο αττικο μετρό δεν υπαρχει εναλλακτικη, ειναι ο μονος σοβαρος τροπος να βελτιωθει αμεσα η ποιοτητα ζωης των Αθηναιων.
Στην βελτιωση της Κορινθου-Πατρων επισης δεν υπαρχει ιδιαιτερη εναλλακτικη (το ανυπαρκτο τρενο?). Σκοτωνονται τοσοι συνανθρωποι μας και το βρισκω εντελως απαραδεκτο να γινεται μια πανακριβη γεφυρα στην ακρη του πουθενα (η κινηση στην Κορινθου-Πατρων απλα δεν συγκρινεται), οταν εν τελει ο δρομος που οδηγει στην γεφυρα ειναι απλα α-πα-ρα-δεκ-τος (να μην συζητησω για την συνεχεια του δρομου, στην αιτωλακαρνανια). Νομιζω ειναι ελληνικη πρωτυπια να φτιαχνουμε την γεφυρα πριν γινει σοβαρος δρομος απο τις δυο μεριες!
Για τον Μαλιακό ισχυει το ιδιο κτλ κτλ Τα λεγομενα "μεγαλα εργα" γιναν με εντελως προχειρο και ανοργανωτο τροπο, αλλα ειδικα η Γεφυρα ειναι νομιζω εξοφθαλμο παραδειγμα κακης επιλογης.
ΥΓ Να μην αρχισω να μιλω για επενδυση των ιδιων χρηματων σε ενισχυση της παιδειας...
Symfwnw me thn analysh peri proteraiothtwn. Alla opws katalavaineis einai pronomio twn Ellhnwn na pianomaste apo tis lexeis kai h lexh axrhsto ergo htan poly dynath.
Sigoura yphrxan erga pou tha veltiwnan thn zwh kai thn oikonomia ths xwras poly perissotero apo thn Gefyra (eidika xwris thn yparxh ths ionias odou kai thn aparadekth katastash ths Patrwn - Korinthou). Ayta ta dyo erga eixan emfanws proteraiothta kai mono an ylopoihthoun tha aksiopoihthei kai h gefyra sto full.
Me vriskeis symfwno.
Η Καισαριανή μπορεί να μην έχει πολύ μεγάλο πληθυσμό έχει όμως την πύλη του Πανεπιστημίου που εξυπηρετεί πολλούς φοιτητές. Γενικά για την περιοχή που βρίσκονται το ΕΜΠ και η Πανεπιστημιούπολη είναι επιτακτική ανάγκη να δημιουργηθούν σταθμοί μετρό.
Για τη δε γέφυρα ,Σωτήρη έχει δίκιο ότι υπήρχαν μεγαλύτερες ανάγκες σε άλλα μέρη της Ελλάδας. Το μεγάλο μειονέκτημα των πλοίων είναι στη συγκεκριμένη περιοχή πολύ συχνά είτε δεν ταξίδευαν λόγω καιρού είτε καθυστερούσαν κάνοντας την κατάσταση αφόρητη.
Η παραιόνιος έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί πριν τη γέφυρα και θα επαναλάβω την πάγια άποψη μου. Η Ελλάδα πρέπει να αναπτύξει το σιδηροδρομικό της δίκτυο. Η γέφυρα έπρεπε να είχε κατασκευαστεί με πρόβλεψη για τρένο και ας μην έμπαιναν αμέσως οι ράγες. Τώρα και να θελήσουμε κάποτε να το κάνουμε θα είναι πολύ δύσκολο.
Kai mia kai piasame ta peri proteraiothtwn.
Einai proteraiothta ths xwras na ksodevei to 13% toy proypologismou sthn amyna (me ta eksoplistika)?
(20% oi Tourkoi, alla zwa apo ekei)
To pososto ayto metafrazetai se 7bill Euros. An xalagame mono ta misa (pali tha mename apo tous prwtous sthn eyrwph me 7%), skepsou poses gefyres xtizeis
me 3.5 x 7 xronia (toso phre h grfyra) kai posa metro, nosokomeia ktl.
Otan to programma dhmosiwn ependysewn (PDE) kathe xrono einai 7-8bill E.
(Twra ki an vghka ektos thematos e?
Pyrovolhste me!)
john τα 7 bill προφανώς είναι νταβατζηλίκι (κατά ένα μέρος βέβαια , η απειλή εξ ανατολών δεν είναι ανύπαρκτη) άρα δεν είναι άμμεσα συγκρίσιμη με τα άλλα έργα
John όχι μόνο να σταματήσουν τα εξοπλιστικά αλλά και να πουλήσουμε και όπλα. Επίσης να σταματήσει το ανέκδοτο που ονομάζεται έφεδρη θητεία και να κλείσουν και στρατόπεδα. Με αυτά τα χρήματα και υποδομή κάνεις και την έρευνα προωθείς και ό,τι γουστάρεις.
Αν μπει η Τουρκία στην ΕΕ και ανοίξουν τα σύνορα να δούμε τι θα τον κάνουμε το στρατό (και οι μεν και οι δε) που μαζεύτηκε εκεί.
Δεν είμαι σε θέση να κρίνω τις θέσεις του Σωτήρη σχετικά με την ανάπτυξη του μετρό Αθήνας (Αττικής είναι υπερβολή!), πάντως μπορώ και πάλι να παρατηρήσω πως χαρακτηρίζει «λευκό ελέφαντα» οτιδήποτε δεν είναι φτιαγμένο στην πρωτεύουσα, λες και μόνο αυτός και οι συγχωριανοί του είναι Έλληνες κι εμείς πρέπει να πηγαίνουμε με καρόδρομους στη δουλειά μας. Ουφ.
Παρ'όλη τη μικρή της κίνηση η Γέφυρα Ρίο-Αντίρριο φαίνεται να είναι οικονομικά βιώσιμη κι εξυπηρετεί αρκετό κοσμάκη στην περιοχή. Δε φτιάξαμε δα και το ζημιωγόνο EUROTUNNEL!!
Η Ελλάδα πρέπει να αναπτύξει το σιδηροδρομικό της δίκτυο. Η γέφυρα έπρεπε να είχε κατασκευαστεί με πρόβλεψη για τρένο και ας μην έμπαιναν αμέσως οι ράγες. Τώρα και να θελήσουμε κάποτε να το κάνουμε θα είναι πολύ δύσκολο.
Θα είχε πλάκα αν γινόταν κάποια μελέτη για Transrapid στην Ελλάδα. Μιας που έχουμε αστείο δίκτυο, αντί ν'αναβαθμίζουμε συνέχεια τις μονές αφύλακτες γραμμές που κάθε λίγους μήνες έχουμε κι ένα δυστύχημα θα μπορούσαμε να φτιάξουμε εξαρχής ένα maglev (αν είναι οικονομικά εφικτό φυσικά)...
Ήδη υπάρχει μια σκέψη...
(φυσικά απαράδεκτη για τον αγαπητό Γεωργανά καθότι δεν συμπεριλαμβάνει την Αθήνα αλλά την θεομίσητη συμπρωτεύουσα και τη σύνδεσή της με το εξωτερικό):
http://www.transrapid.de/cgi-tdb/en/basics.prg?session=5710d18b445f6ed5&a_no=156
καλα πως ειδες οτι στεκεται οικονομικα η Γεφυρα, οταν το κρατος εβαλε 45% των χρηματων?
Για το οτι δεν εχει προβλεψη για τρενο, ειναι προβλημα αλλα δεν γνωριζω ποσο θα κοστιζε η υποδομη... λυσεις υπαρχουν, καλη γραμμη τρενου ενθεν κακειθεν και λεωφορειακι για να διασχισουν την γεφυρα.
Αλλα τι συζηταμε οι σιδηροδρομικες υποδομες στην Ελλαδα (και στα Βαλκανια) εχουν μεινει στον μεσοπολεμο! Ας πουμε στο αστειο λινκ που εβαλε ο Κενσαϊ λεει οτι Σαλονικη-Σκοπια κανει το τρενο 8 ωρες!!!! Βουδαπεστη-Θεσαλλονικη περιπου 30 ωρες!!! (καλα με γαϊδουρι το τραβανε το τρενο?).
Κατσε να γινει σοβαρη γραμμη στο Αθηνα-Θεσσαλονικη και μετα ας ονειρευτουμε αλλα πραγματα...
Δημοσίευση σχολίου