"Κάποιοι παράτολμοι άνθρωποι έχουν βεβαιώσει ότι, όπως δεν υπάρχουν ποντίκια όπου δεν υπάρχουν γάτες, έτσι και κανείς δεν είναι δαιμονισμένος, όπου δεν υπάρχουν εξορκιστές". Georg Christoph Lichtenberg, (1742-1799),Αφορισμοί
Σε μια πρόσφατη συζήτηση που είχα με γνωστούς προέκυψε ένα ξαφνικό και καίριο θέμα. Τι θα γίνει με τα θρησκευτικά στα σχολεία; Όλη η γενιά μου μεγάλωσε κλεισμένη σε χριστιανικά σχολεία, όπου η πρωινή προσευχή και οι εικόνες στις αίθουσες έβρισκαν το ιδανικό συμπλήρωμα τους στα βιβλία των θρησκευτικών και τους παλιομοδίτες θεολόγους με το τριμμένο κοστούμι ή την φούστα ως τον αστράγαλο. Μια γενιά ολόκληρη, και τόσες άλλες πριν απ αυτή, ανδρώθηκε σε συνθήκες εκπαιδευτικής σχιζοφρένειας, μαθαίνοντας ταυτόχρονα για τον Διαφωτισμό στην Ιστορία και για τα θαυματουργά μαλλιά του Σαμψών στα Θρησκευτικά. Λόγος και αντί-Λογος. Η λογική του Βολταίρου και οι προφήτες του Ισραήλ, ο ερχομός του Ορθού Λόγου και ο ερχομός «μετά δόξης» του υψίστου «ινα κρίναι ζώντας και νεκρούς και ου της βασιλείας ουκ έσται τέλος».
Αυτό το σουρεάλ στοιχείο που ζούμε στην Ελλάδα μπορεί να καταγραφεί στα ιστορικά παράδοξα της σύγχρονης εποχής, μιας εποχής που εκφράζεται απόλυτα στους ανθρώπους της. Οι ίδιοι άνθρωποι που θα κατακρίνουν το σύστημα , βάζοντας ταυτόχρονα το γνωστό τους βουλευτάκο, διαμεσολαβητή για διορισμό στο δημόσιο, οι ίδιοι που θα βρίσουν το ιμπεριαλιστικό Αμέρικα καταναλώνοντας ταυτόχρονα μανιωδώς όλα τα προϊόντα και τις πατέντες του δυτικού μας πολιτισμού, οι ίδιοι είναι που θα ζητήσουν τον εξορθολογισμό του κοινωνικού μας συστήματος ( κάθαρση των θεσμών κλπ) ορμώντας ταυτόχρονα πάνω στον οιονδήποτε φουκαρά που θα αμφισβητήσει το μονοπώλιο της χριστιανικής κατήχησης στο μάθημα των θρησκευτικών.
Για να μη σας πολυλογώ καταλαβαίνετε μάλλον που κατέληξε η κουβέντα, καθώς προς στιγμήν θεώρησα το λυντσάρισμα (μου) μια μάλλον λογική κατάληξη του καυγά που προκάλεσε η πρόταση μου να αναμορφωθεί το μάθημα των θρησκευτικών στα σχολεία μας.
Μια ιδανική προοπτική για μένα θα ήταν η κατάργηση του μαθήματος των θρησκευτικών στα δημόσια σχολεία, και η αντικατάσταση του από τρεις επιμέρους κλάδους επιλογής: Θρησκειολογία, Φιλοσοφία και Ηθική (φιλοσοφία της θρησκείας δηλαδη, γιατί αν δεν κάνω λάθος η φιλοσοφία έτσι γενικά διδάσκεται ήδη στα σχολεία). Ταυτόχρονα θα μου άρεζε να ζήσω την εποχή που το κράτος θα αντιλαμβανόταν (ή εμείς θα του το επιβάλαμε, τι υπέροχο όνειρο!) ότι ο ρόλος του είναι ρόλος «κοσμικός» και ουδέτερος, ρόλος διαχειριστή των δημοσίων οικονομικών και παρόχου υπηρεσιών.Ότι κανείς δεν το διόρισε κατηχητή ή προπαγανδιστή της οποιασδήποτε θρησκείας και ότι σε τέτοια λεπτά ζητήματα κανείς δεν θα του επέτρεπε να παίρνει οποιαδήποτε θέση.
Θρησκειολογία λοιπόν, και όχι θρησκευτικά αγαπητοί κατηχητές. Το κλασικό επιχείρημα ότι αν θέλουν οι γονείς τότε μπορεί να μην παρακολουθεί το μάθημα των θρησκευτικών το τέκνο τους όχι απλά πειστικό δεν είναι αλλά μονάχα φανερώνει τη διαφορετική βάση , το θεωρητικό χάος που χωρίζει τις δυο αντίθετες απόψεις. Γιατί αν θέλουμε να δημιουργήσουμε ελεύθερους ανθρώπους μέσα απ τα σχολεία τότε αυτοί οι άνθρωποι θα πρέπει να είναι απελευθερωμένοι (σε κάποιο βαθμό) ήδη στην αρχή της συνειδητής ύπαρξης τους από την εν δυνάμει καταπίεση κάθε θεσμού, ακόμα και της οικογένειας. Τα παιδιά που γίνονται χριστιανοί, και αργότερα νεοδημοκράτες, ή πασοκσήδες, και μετά αρειανοί ή παοκσήδες και μετά παντρεμένοι με τον τάδε ή τη δείνα, επειδή έτσι θέλησε η Οικογένεια δε μου φαίνονται περισσότερο αυτοτελείς ως προσωπικότητες από τους κατηχημένους ορθοδόξους που ουδέποτε γνώρισαν άλλο δόγμα , ή μη-δόγμα στη ζωή τους. Κι αν ακόμα αυτή η επιρροή είναι σε κάποιο βαθμό αναπότρεπτη το κράτος δε θα πρέπει να την «ενθαρρύνει» αλλά μάλλον να την περιορίζει στο μέτρο που του αναλογεί. Γιαυτό και οι επιλογές του δεν είναι παρά μόνο δύο σε φιλελεύθερα πλαίσια:
ή δεν θα διδάσκει τα θρησκευτικά διατηρώντας έναν απόλυτα κοσμικό ρόλο.
Ή θα εισάγει τη διδασκαλία των βασικών θρησκειών,και των διακυβευμάτων της θρησκείας σε επιστημονικό διαθρησκευτικό επίπεδο.
Ή η διδασκαλία των θρησκευτικών θα έχει ένα επιστημονικό υπόβαθρο ή δεν θα πρέπει να διδάσκεται. Μόνο έτσι το αγνό μυαλό του παιδιού θα διαπιστώσει τα θεμελιώδη ζητήματα, κοινά σε όλες τις θρησκείες, και θα εμβαθύνει στην ουσία των λόγων τους (που πια δε θα είναι λόγοι με λάμδα κεφαλαίο παρά μόνο αν ο μαθητής επιλέξει συνειδητά να «κεφαλαιοποιήσει» τα διδάγματα τους).
Αλλά για τι πρόοδο και επιστήμη μπορούμε να μιλάμε όταν η ίδια η κοινωνία σε ένα σεβαστό της κομμάτι επιμένει ότι «τα θρησκευτικά δεν έχουν κατηχητικό χαρακτήρα»(καλαμπούρι απ τα λίγα) και ότι κι αν έχουν καλώς έχουν γιατί «είμαστε 99% ρε χώνεψε το καλά» (βρε εγώ το χω χωνέψει, αν και αχώνευτος για σας αδέρφια, αναμείνατε Δευτέρα Παρουσία μασώντας και χωνεύοντας γυρόπιττες και αφήστε με να λέω τα δικά μου), ότι η μία και μοναδική θρησκεία είναι απολύτως απαραίτητη για να δημιουργηθούν «αυτοτελείς και ισορροπημένες προσωπικότητες» ( ο Οσάμα τώρα δικαιώνεται) και ότι στο κάτω κάτω «είμαστε χριστιανικό κράτος και σ όποιον δεν αρέσει να πάει να μείνει αλλού» (ΑΡΓΚΧ!).
Τελικά η κατήχηση έκανε καλή δουλειά στην θλιβερή περίπτωση μας. Άναψα τσιγάρο και την κοπάνισα από κει μέσα με μια δικιολογία της στιγμής. Ο ήλιος έδυε στην Νύμφη του Θερμαϊκού. Μέσα στο μπαρ οι φωνές συνέχιζαν να ακούγονται . Κάποιοι είχαν μπόλικα νεύρα. Κι εγώ είχα επείγουσα ανάγκη για μια μπύρα (άντε δύο).
23 σχόλια:
Κουράστηκα... σκεφτόμενος πως στη χώρα αυτή οφείλει να επιχειρηματολογεί κανείς για τα αυτονόητα (-;
Δηλαδή εσύ στο σχολείο σου διδάχτηκες για τον Διαφωτισμό; Έκπληξη μου κάνει! Μακάρι να είχαμε τουλάχιστον δύο ισόρροπες διδασκαλίες και να είχαν οι μαθητές την δυνατότητα της κρίσης και της επιλογής. Αλλά εγώ θυμάμαι τα πράγματα πολύ πιο μονοδιάστατα.
Από ότι θυμάμαι τέτοια κεφάλαια (όπως ο Διαφωτισμός, η Βιομηχανική Επανάσταση, τα ευρωπαϊκά κινήματα του 19ου αιώνα κτλ) τα προσπερνούσαμε γιατί "δεν προλαβαίναμε να βγάλουμε την ύλη".
Αντίθετα τον μεσαιωνικό σκοταδισμό τς Εκκλησίας τον θυμάμαι να προπαγανδίζεται ανελλιπώς από την Τρίτη Δημοτικού.
Να μην μιλήσω για για Δαρβίνο, που την μοναδική φορά που τον άκουσα στο σχολείο ήταν στην Γ'Λυκείου και αυτό εγώ που ήμουν Β'Δέσμη. Υπάρχουν πολλοί συμμαθητές μου, που μεγαλώσαμε μαζί, που δεν διδάχτηκαν ποτέ θεωρία της εξέλιξης στο σχολείο. Ή Φιλοσοφία, που είχαμε μόλις 1 ώρα στον κορμό της Γ'Λυκείου.
Για μένα τα θρησκευτικά πρέπει να καταργηθούν εντελώς στις μικρές ηλικίες (πχ δημοτικό, Γυμνάσιο) και να διδάσκονται ως μέρος της φιλοσοφίας στις πιο μεγάλες ηλικίες.
Ιστορία τρίτης δέσμης, τρίτη λυκείου.
Η πρώτη φορά στη ζωή μου αν θυμάμαι καλά που άκουσα σε σχολική αίθουσα για τις θεωρίες του Τζων Λοκ, τους φυσιοκράτες, τους Εγκυκλοπαιδιστές, τον Άνταμ Σμιθ (με τη φαρμακερή υποσημείωση ότι οι διδασκαλίες του οδηγησαν σε κοινωνικά αδιέξοδα που γέννησαν "σοσιαλιστικές αναζητήσεις" τον επόμενο αιώνα, τι ξεδιάντροπο ψέμμα!!).
Θεωρία της εξέλιξης χμ; , κάτι ψιλοπράγματα ση Βιολογία, τι να την κάνουμε μωρέ, εδώ μαθαίνουμε για τους πρωτόπλαστους κάθε χρόνο επί 12 χρόνια, για τους πιθήκους θα λέμε τώρα...
Promitheys said:
Όλη η γενιά μου μεγάλωσε κλεισμένη
σε χριστιανικά σχολεία, όπου η πρωινή προσευχή και οι εικόνες στις αίθουσες έβρισκαν το ιδανικό συμπλήρωμα τους στα βιβλία των θρησκευτικών και τους παλιομοδίτες θεολόγους με το τριμμένο κοστούμι ή την φούστα ως τον αστράγαλο.
Χώρια ο υποχρεωτικός εκκλησιασμός και η «προαιρετική » εξομολόγηση , με παράλληλη δικαιολογημένη απουσία από το μάθημα.
Μεγάλο κομμάτι της σχιζοφρένειας που ζούμε , οφείλεται ίσως σ αυτά. Τα έχω γράψει και γω στο blog μου. Θα μας μαζέψουνε όλους μαζί καμμιά μέρα για αναμόρφωση, μάλλον σε κάποιους δεν πέτυχε η συνταγή-
σπουδάζω δασκάλα οπότε το θέμα με ενδιαφέρει πολύ. θα ήταν πραγματικά ενδιαφέρον να μπουν σιγά σιγά κι άλλες θρησκείες στα σχολικα βιβλία, ώστε αν τισ γνωρίσουν τα παιδιά και εμ την πάροδο των χ΄ρονων να σταματήσει ο καθαρα χριστιναικός ρόλος των θρησκευτικών.
όταν ήμουν 2α λυκείου, το βιβλίο μας είχε αναφορες για πολλές θρησκείες, ο καθηγητής δεν ήταν κολλημένος και μας τα δίδαξε. ήταν απ τα λίγα μαθήματα θρησκευτικών που θυμάμαι ακόμα.
όταν ήμουν 2α λυκείου, το βιβλίο μας είχε αναφορες για πολλές θρησκείες, ο καθηγητής δεν ήταν κολλημένος και μας τα δίδαξε.
Εγώ όταν ήμουν 2α λυκείου, το βιβλίο μας είχε αναφορές για πολλές θρησκείες, η καθηγήτρια ήταν εξαιρετικά κολλημένη (της σχολής:"οι εβραίοι προκάλεσαν το Β' παγκόσμιο πόλεμο και το 666") και επίσης μας τα δίδαξε, φροντίζοντας σε κάθε πρόταση π.χ. για το βουδισμό να μας εξηγεί γιατί σε αυτό το σημείο ο βουδισμός κάνει λάθος.
Το βιβλίο της 2ας Λυκείου είχε όντως αναφορές σε άλλες θρησκείες, το "πνεύμα" του όμως επικεντρωνόταν στο "γιατί οι μουσουλμάνοι είναι πλανεμένοι", "γιατί οι βουδιστές είναι λάθος" κλπ κλπ...Κι όλα αυτά βέβαια μετά από μια δεκαετία αυστηρής κατήχησης και αφού σου είχαν μάθει μέχρι και τι άμφια φορά ο παπάς τη Μεγάλη Τρίτη, που λέει ο λόγος...
Προσωπικά ευελπιστώ οι εξελίξεις τις τελευταίας δεκαπενταετίας με την είσοδο των ξένων να αναγκάσουν κάποιους να πάρουν τις ευθύνες που έπρεπε να είχαν πάρει καιρό πριν, γιατί διαφορετικά ούτε που θα ιδρώσει τ' αυτάκι τους...Το σημερινό καπέλωμα των σχολείων από την Εκκλησία είναι απαράδεκτο!
ή ποιος μπορεί να ξεχάσει εκείνες τις αλήστου μνήμης βιντεοκασσέτες όπου εξετίθετο με πάσα λεπτομέρεια η τοποθέτηση σατανικών αντίστροφων στίχων στα heavy metal τραγούδια...
Ή η άλλη ευρέως κυκλοφορώσα βιντεοκασσέτα με την ζωντανή καταγραφή του θανάτου του εμβρύου κατά τη διάρκεια της άμβλωσης...
Ή το ντοκυμαντέρ με τον λάιβ εξορκισμό...
Ήτο θυμάμαι όμορφαι αι σχολικαι στιγμαι ημών...
Ομοιοπαθής βλέπω j95; :-)
αντί για "ήτο" βλέπε ήσαν...(παρντόν :))
εγώ δεν θυμάμαι τέτοια σχόλια, ίσα ίσα που είχα μαγευτεί με τον ινδουισμό.
αυτό που θέλω να πω είναι ότι η αλλαγή πρέπει να γίνει ομαλά. συμφωνώ ότι ήδη είμαστε πίσω στο θέμα, αλλά πρέπει να γίνει ομαλά και όχι βιαστικά.
τον Άνταμ Σμιθ (με τη φαρμακερή υποσημείωση ότι οι διδασκαλίες του οδηγησαν σε κοινωνικά αδιέξοδα που γέννησαν "σοσιαλιστικές αναζητήσεις" τον επόμενο αιώνα, τι ξεδιάντροπο ψέμμα!!).
Καμιά φορά στενοχωριέμαι που λείπουν οι Σοσιαλιστές απ'το portal να γίνει λίγο τζερτζελές! :p
Όχι δεν την απεχθανόμαστε όλοι εμείς την Εκκλησία και μάλλον δεν είναι και τόσο φυσικό να την απεχθάνεσθε.
Ούτε, όμως, είναι δυνατόν να γίνει συζήτηση με επιχειρήματα για το τι απεχθάνεται ο ένας και ο άλλος. Άλλος την μαγειρίτσα, άλλος το αρνίσιο κρέας, άλλος την Εκκλησία και πάει λέγοντας.
Θα σας θέσω, όμως, ένα ερώτημα και προσκαλώ την υμετέρα λογιότητα να απαντήσει:
Γιατί τόσοι Γερμανοί επιλέγουν, μέσω της φορολογικής δηλώσεώς τους, να πληρώσουν εκκλησιαστικό φόρο, αφού κάλλιστα μπρούν να μη τον πληρώσουν; Ακαλλιέργητες και αδιαφώτιστες μάζες είναι κι αυτοί και χρειάζονται να διαφωτισθούν; Είναι η τρέλλα νεοελληνικό φαινόμενο ;
Συμφωνώ με την πρόταση του Προμηθέα κάτι που εντάσσεται στις ενέργειες για το διαχωρισμό μεταξύ κράτους και Εκκλησίας. Ας μην αρχίσουμε ρε παιδιά να αναπολούμε τα χρόνια τα μαθητική όπου τα Θρησκευτικά ήταν η ώρα του παιδιού, ας πάρουμε το γενικό κανόνα:
-Δε διαφωνώ στο Δημοτικό να διδάσκοτναι τα παιδιά Εκκλησιαστική Ιστορία με την έννοια των γενικών όρων και εθίμων της Εκκλησίας σε στυλ απλής αναφοράς. Είναι τόσο μεγάλη η πλειοψηφία των Ελληνορθόδοξων που δεν είναι παράλογο (για το πόσοι είναι και πιστοί αυτό το έχουμε ξαναθίξει)
-Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ας διδάσκεται στο Λύκειο το τρίπτυχο που πρότεινε ο Προμηθέας και μάλιστα να είναι μάθημα επιλογής και όχι υποχρεωτικό.
-Να σταματήσουν οι πρωινές προσευχές και οι σχολικοί εκκλησιασμοί.Αγιασμός στην αρχή του έτους να γίνεται αν το ζητήσει ο σύλλογος δασκάλων ή καθηγητών (οι μαθητές δεν προλαβαίνουν να αποφασίσουν αφού το σχολικό έτος δεν έχει αρχίσει).
-Να αφαιρεθεί από τους ιερείς το δικαίωμα να είναι εκπαιδευτικοί. Οι ιερείς δεν έχουν αποστολή να διδάσκουν σχολικά βιβλία, αυτά είναι ελληνικές πατέντες.
Οι κοινωνικές συνθήκες πιστεύω ότι έχουν ωριμάσει για το διαχωρισμό κράτους - εκκλησίας. Βέβαια πάλι θα έχουμε αντιδράσεις αλλά νομίζω ότι είμαστε πιο έτοιμοι από την περίοδο της ταυτοτητομαχίας.
Να θυμίσω ότι η Εκκλησία της Ελλάδος δεν υπάρχει ως πνευματική οντότητα, αλλά μόνον ως υπηρεσία του Ελλαδικού κράτους. Συνεπώς, η ορθή ορολογία είναι ότι προτείνετε την ιδιωτικοποίηση της Εκκλησίας της Ελλάδος. Ο χωρισμός, ως έννοια, προϋποθέτει προηγουμένως ένωση δυο προηγουμένως χωριστών οντοτήτων. Δύο τέτοιες οντότητες δεν συνυπήρξαν ποτέ. Το κράτος ίδρυσε την Εκκλησία της Ελλάδος. Αυτή δεν προυπήρξε ποτέ χωριστά από το κράτος.
Όσο για την ταυτοτητομαχία, νομίζω ότι ένας δεύτερος γύρος τώρα που πλησιάζουν οι δημοτικές εκλογές είναι ό,τι πρέπει για τον Καρατζαφέρη
Περί απέχθειας για την εκκλησία:
Όχι δεν την "απεχθάνομαι" προσωπικά την ορθοδοξία όπως και καμία εκκλησία. Θεωρώ λέξεις σαν την απέχθεια ή το μίσος ανίκανες να εκφράσουν την πάλη της λογικής ενάντια στον ανορθολογισμό. Εκτός από μικροπρεπείς είναι και ψυχοφθόρες. Τέτοια αισθήματα ανήκουν στους οπαδούς των θρησκειών , υπερκοσμικών και μη, και εγώ δεν είμαι οπαδός κανενός.
Απέναντι στο παντοδύναμο μίσος και την προπαγάνδα εγώ έχω να αντιπαρατάξω μονάχα τη λογική μου, άντε και το σαρκαστικό χιούμορ όταν το μίσος και η προπαγάνδα γίνονται τόσο ανυπόφορα που δεν μπορώ να τα αντέξω αλλιώς. Η θρησκεία είναι για μένα μια "υπέρβαση" της ανθρώπινης λογικής, μια θελημένη παρέκκλιση της. Για πολλούς, πάρα πολλούς ανθρώπους αυτή η παρέκκλιση είναι αναγκαία προκειμένου να αντέξουν την πίεση της καθημερινότητας, αυτό μπορώ να το δεχτώ. Αυτό που δεν μπορώ να δεχτώ είναι οι πρώτοι να χρησιμοποιούν τους πιο αισχρούς και ανήθικους θεσμούς εξουσίας , του "θρησκευτικού" κράτους συμπεριλαμβανομένου για να περιθωριοποιήσουν ή να "μεταπείσουν" ή να "αναμορφώσουν" όσους δεν δέχονται τούτη την "παρέκκλιση".
Αλλά αυτό που με ανησυχεί περισσότερο και μισοκρύβεται στο κείμενο μου είναι η τρομακτική διαπίστωση ότι οι πιο καλοί και φυσιολογικοί άνθρωποι, συνηθισμένοι και καλόβολοι οικογενειάρχες μπορούν να σου ορμήξουν στα στεγνά μόλις υποψιαστούν ότι με τα λόγια σου "απειλείς" το θρησκευτικό τους κοσμοείδωλο...
Good people will do good things, and bad people will do bad things. But for good people to do bad things -- that takes religion. ...
ε βεβαια συμφωνω και εγω. Τα θρησκευτικα πρεπει να ξηλωθουν απο το υποχρεωτικο προγραμμα και να γινουν εθελοντικα, εκτος σχολικου ωραριου.
Και ολα αυτα παρολο του οτι ο θρησκευτικος μας στο σχολειο δεν ηταν παπας, ηταν ωραιος τυπακος και ειχαμε πει πολλα πραγματα. Αλλα αυτα ειναι για χομπυ.
Δεν νοειται τα παιδια να τελειωνουν σχολειο χωρις να ξερουν ποια ειναι η βαση της δημοκρατιας μας (ατομικα δικαιωματα, Χομπς, Λοκ κτλ κτλ) και χωρις να ξερουν απο που προερχομαστε (εξελιξη). Δεν νοειται να μην ξερουμε λιγη συγχρονη ευρωπαϊκη ιστορια.
Και ολα αυτα επειδη εχουμε βαζουμε τα παιδακια να χανουν ωρες με θρησκευτικα και οικιακη οικονομια (το πιο ηλιθιο μαθημα, μακραν)!!!
Επαναφέρω το θέμα μόνο και μόνο για να πω το αναμενόμενο. Συμφωνώ με τους περισσότερους και δε νομίζω να υπάρχει άνθρωπος που να έχει κατηγορήσει την θρησκεία της Ελλάδας περισσότερο απο μένα (σίγουρα υπάρχει, άλλα δε με ενδιαφέρει να το συζητήσω αυτή τη στιγμή ;-). Παρόλα αυτά όμως δίνω ελάχιστες πιθανότητες να διωχθεί απο τα ελληνικά σχολεία, ή να υποβιβαστεί σε δευτερεύον μάθημα. Για 2 λόγους. Πρώτον γιατί σαν έθνος οι έλληνες έχουν ανάγκη τη θρησκεία και τα θρησκευτικά. Όπως ένα μικρό παιδί τους γονείς του. Και δεύτερον γιατί συνορεύουμε με μουσουλμανικά κράτη. Και επειδή θεωρώ πως οι σταυροφορίες δεν έχουν τελειώσει ακόμα, σε αυτή τη φάση θα με ικανοποιούσε πολύ περισσότερο να έβλεπα τον πλήρη διαχωρισμό εκκλησίας-κράτους.
ΥΓ. όταν μιλάω για θρησκευτικά μιλάω για το γνωστό μάθημα που επικεντρώνεται στην ορθοδοξία.
Νομίζω xpan ότι οι νοοτροπίες τύπου Ελλάς Ελλήνων Χριστιανών τείνουν να ξεπεραστούν. Ήδη στα σχολεία με την αναγκαστική είσοδο ξένων γλωσσών ,πληροφορικής και άλλων μαθημάτων τα θρησκευτικά τείνουν να "θυσιαστούν".
Προβλέπω (επειδή και ο ίδιος ο Χριστόδουλος τείνει να το συζητάει) ότι θα ξεκινήσει σύντομα ένας ψευτο-διαχωρισμός (του τύπου ο αγιασμός είναι προεραιτικός καθώς και η ορκομωσία βουλευτών) και στη συνέχεια (σε ορίζοντα 5-10 χρόνων) θα έχουμε πιο ουσιαστικά μέτρα. Αυτό που με ενδιαφέρει εμένα είναι τα ΜΜΕ που χαλιναγωγούν τη γνώμη του κόσμου να μην κάνουν το ζήτημα Γ' Παγκόσμιο όπως πάντα.
Συμφωνώ με το Ναυάγιο. Οι αλλαγές γίνονται, με αργά,πολύ αργά βήματα αλλά γίνονται... Δεν υπάρχουν αμετάβλητες καταστάσεις, κανένα στάτους δεν είναι άθραυστο...
Ήδη το γεγονός ότι η πλειοψηφία των Ελλήνων είναι υπέρ του διαχωρισμού λέει πολλά για τα ελληνορθόδοξα "αυτονόητα" πολλών συμπολιτών μας...
Σε ενα τόπο όπου σε "βαφτίζουν" χριστιανό ορθόδοξο πριν απο την ηλικία που μπορείς να μιλήσεις; και να περπατήσεις χωρίς βοήθεια
και όπου το Υπουργείο Ορθόδοξης Θρησκείας είναι το αποκλειστικά υπεύθυνο για την
"ελεύθερη" εκπαίδευση δημοκριτικών πολιτών ...
Τϊ να περιμένει κανεις ?
Κι εμένα το σχολειό μου ήτανε όπως τα περιγράφετε..
αλλα ο δάσκαλος τόλμησε και μας είπε
"όπου ακουτε 90% και πάνω, να το ξέρετε ότι δεν είναι δημοκρατία"
- κι ήτανε εποχές πολύ δύσκολες για να τολμήσει κανεις να λέει τέτοια..
κατά τα άλλα το σύνταγμα "προστατεύει" όλες τις άλλες "επίσημα αναγνωρισμένες" θρησκείες.
Αναρωτιέμαι αν είναι επίσιμα αναγνωρισμένη η θρησκεία του Δαλάι Λάμα
ή του Μωάμεθ..
πάντως τα τζαμιά εκτός Θράκης ρημάζουν κλειστά,
κι η παναρχαιότατη Γαία δεν θεωρείται "γνωστή" θρησκεία..
Επειτα αυτά τα παιδιά που μεγαλώνουν με αυτό το υπέροχο σύστημα "ανεξιθρησκείας"
θα γίνουν δάσκαλοι, δημοσιογράφοι, δικαστές, νομοθέτες..
τι αγγελικά οργανωμένος κόσμος..
Ανιστόρητα ιδεολογήματσ και αριστεροδεξιά σύγχυση, το ψευδεπίγραφο αίτημα χωρισμού εκκλησίας και κράτους.
Τι είναι το κράτος; Είναι του λαού; Ποιον υπηρετεί;
Τι είναι η εκκλησία; Είναι οι ιεράρχες; Είναι του Χριστού;
Ποιον υπηρετεί;
Επανίδρυση του Κράτους λοιπόν, προς μία ριζοσπαστική Άμεση Δημοκρατία. Συμμετοχική Δημοκρατία, Κράτος του Δήμου, Εκκλησία του Δήμου.
Επανίδρυση της ανύπαρκτης σήμερα εκκλησίας του Χριστού. Άλλο εκκλησία και άλλο το ιερατείο και η ιεραρχία του, όπως αυτές διαμορφώθηκαν στο πέρασμα του χρόνου, ελέω Βυζαντινών Αυτοκρατόρων, Οθωμανών και Βαυαρών.
Πώς να χωρίσει το Κράτος από την Εκκλησία, όταν σε κανένα δεν συμμετέχει η κοινωνία και ούτε το ένα ανήκει στο λαό, ούτε το άλλο υπηρετεί το Λόγο του Χριστού.
Και τα δύο υπηρετούν τον Μαμωνά και την οικονομική Ολιγαρχία.
Ψευδοδιλήμματα, για να χάνεται η ουσία.
Δημοσίευση σχολίου