Δευτέρα, Σεπτεμβρίου 19, 2005

Μαζι με τα ξερα καιγονται και τα χλωρα

ασχολουμαι παλι με ενα αρθρο του Γ.Πρετεντερη

Λεει αυτην την φορα ο Γιαννακης οτι ειναι αντικοινωνικη πολιτικη να δεχομαστε σε ΑΕΙ φοιτητες με βαθμους κατω απο την βαση. Ο λογος, οτι λεει η παιδεια μας πρεπει να στελνει μυνηματα. Και το παρον συστημα εκπεμπει οτι:

...ζούμε σε μια κοινωνία ρεμπεσκέδων όπου ο καθένας δικαιούται το ίδιο αποτέλεσμα ανεξαρτήτως της επίδοσής του. Οτι η προσπάθεια δεν έχει νόημα αφού το αποτέλεσμα δεν έχει σημασία. Οτι η κοινωνία μας προάγει την αναξιοκρατία αφού άξιοι και ανάξιοι, εκείνοι που παίρνουν τη βάση και εκείνοι που μένουν μετεξεταστέοι, αυτοί που πέτυχαν και αυτοί που απέτυχαν, θα καθήσουν όλοι μαζί στα ίδια θρανία της ίδιας φοιτητικής αίθουσας. Ενδεχομένως θα πάρουν αύριο και το ίδιο πτυχίο.

Υπαρχουν καμποσα λαθη εδω. Γιατι ο κ.Πρετεντερης διαγιγνωσκει σωστα το προβλημα:

Δεν είναι τυχαίο, ούτε ανεξήγητο, που η Ελλάδα κατατάσσεται στις πέντε χώρες του ΟΟΣΑ με τα υψηλότερα ποσοστά ανεργίας πτυχιούχων. Αντί να γίνονται ανάρπαστοι, οι απόφοιτοι των ελληνικών πανεπιστημίων καταντούν στα αζήτητα.

Αλλα η σκεψη του και οι προτασεις του ειναι θεμελιωδως λανθασμενες. Πρωταπολα σε ενα σοβαρο εκπαιδευτικο συστημα, εισαγωγη σε μια σχολη δεν σημαινει αυτοματα πτυχιο. Σημαινει ευκαιρια να αγωνιστεις επι ισοις οροις, και στην επιστημη που σε ενδιαφερει (αντι για μερικα ανοητα μαθηματα της Γ' Λυκειου), για να τελειωσεις και να κερδισεις ενα πτυχιο. Το προβλημα στην Ελλαδα δεν ειναι η αθροα εισαγωγη στα ΑΕΙ, ουτε καν τα εντελως μη-αξιοκρατικα κριτηρια της (οχι, δεν θεωρω την παπαγαλια 7 βιβλιων αξιοκρατια. Ειναι μεν αδιαβλητο συστημα, αλλα 100% μη αξιοκρατικο). Το προβλημα ειναι η αθροα παραγωγη αχρηστων πτυχιουχων. Αν θεωρησουμε σαν τον ΓΠ οτι οι καλοι πτυχιουχοι αδικουνται οταν παιρνουν το ιδιο πτυχιο με εναν κακο φοιτητη, τοτε πρεπει να φροντισουμε τα ελληνικα ΑΕΙ να γινουν καλυτερα. Κανεις δεν θα τα τελειωνει αν δεν εχει ολοκληρωμενες γνωσεις της επιστημης του. Οχι ομως κανεις δεν θα μπαινει σε αυτα, αν δεν εχει παπαγαλεψει αρλουμπες για 2 χρονια.

Κατα δευτερον, ειναι αληθεια οτι η παραγωγη κακων πτυχιουχων, ειναι προβλημα για την φημη ενος πτυχιου και ετσι προκαλει αρνητικες εξωτερικοτητες στους καλους φοιτητες. Πραγματικα ενιοτε μαζι με τα ξερα καιγονται και τα χλωρα. Μαζι με τους κουμπουρες καιγονται και οι ικανοι. Αν τελειωνετε μια σχολη που τελειωνει και η κουτση Μαρια, ακομα κιαν εισαστε τρομερος φοιτητης, θα βρειτε πιο δυσκολα δουλεια απο καποιον αντιστοιχο με σας που τελειωσε μια πιο ελιτιστικη σχολη. Και αυτο γιατι ο εργοδοτης δεν εχει την ακριβη πληροφορια ποσο καλοι εισαστε και πρεπει να κρινει με βαση τα εξωτερικα σημαδια, οπως το πτυχιο. (Αυτο το προβλημα που ονομαζεται adverse selection, ριχνει τους μισθους των ικανων πρωτοεισερχομενων στην αγορα εργασιας και μερικες φορες προκαλει εως και πληρη καταρρευση της αγορας οπως εδειξε ο Νομπελιστας Τζ.Ακερλοφ). Αλλα αν δεχτουμε τον θεσμο του δημοσιου πανεπιστημιου σαν ιδρυματα που πρεπει να οφελουν την κοινωνια, τα δημοσια πανεπιστημια δεν δικαιουνται να ειναι ελιτιστικα! Δεν μπορουν να περιοριζουν τον αριθμο των αποφοιτων για να δημιουργησουν μια κλικα αποφοιτων με καλο ονομα. Το θεμα ειναι πολυ παρομοιο με την αναλυση ενος μονοπωλιου. Αν εχεις ενα μονοπωλιο, θες να περιορισεις την ποσοτητα που πουλας για να ανεβασεις την τιμη. Αλλα απο μια δημοσια εταιρεια απαιτουμε να πουλαει σε τιμη κοστους, για να μεγιστοποιει το οφελος της κοινωνιας. Ετσι και ενα δημοσιο πανεπιστημιο, πρεπει να δινει πτυχιο σε ολους τους φοιτητες που κατεκτησαν τις απαραιτητες γνωσεις, ακομα κιαν δεν ειναι τιποτα καταπληκτικοι φοιτητες, ακομα κιαν δεν ανεβαζουν το ονομα της σχολης. Το δημοσιο πανεπιστημιο δεν μπορει να δημιουργει μια κλαση προνομιουχων με τους φορους ολων μας!

Εδω ερχεται και το τριτο, σχετικο λαθος του ΓΠ:

Αντί να παράγουν τα ηγετικά στελέχη μιας καλύτερης και πιο προηγμένης κοινωνίας, τα πανεπιστήμια χρησιμοποιούνται πλέον ως άλλοθι προσλήψεων εκπαιδευτικού προσωπικού και ως μηχανισμός κοινωνικής καταξίωσης της μέσης ελληνικής οικογένειας

Οντως ειναι λαθος οτι εχουμε μοιρασει ενα ΑΕΙ σε καθε χωριο. Αλλα δεν ειναι λαθος οτι εχει μαζικοποιηθει η παιδεια. Ολοι μπορουν να σπουδασουν, και το δικαιουνται, ειδικα αν πληρωνουν τα ΑΕΙ πληρωνουν με τους φορους τους!

Εδω ερχεται και το γελοιο, να μιλαει για αντικοινωνικη πολιτικη ο ΓΠ. Τα μετρα που προτεινει, του περιορισμου της προσβασης στα ΑΕΙ με βαση τους βαθμους στα Λυκεια, ειναι αντικοινωνικα και αδικα. Γιατι ειναι γνωστο το βαρος των φροντιστηριων για να εισαχθει κανεις.
Ετσι τα ΑΕΙ μας, στηριζονται σε μια βαθια αναποδη φορολογια. Ολοι πληρωνουμε φορους, αλλα τα παιδια των ανωτερων ταξεων απολαμβανουν αυτης της δωρεαν παιδειας.
Στην Νομικη Αθηνων πχ υπαρχουν ελαχιστα παιδια αγροτων (ανεκδοτα στοιχεια). Ενα παιδι μη χειρωνακτων εχει 5 φορες μεγαλυτερη πιθανοτητα να εισαχθει σε ΤΕΙ, απο ενα παιδι αγροτη! Δεν μπορω να πιστεψω οτι υπαρχει τετοια διαφορα ικανοτητων! Υπαρχει ομως διαφορα εισοδηματος που επιτρεπει περισσοτερα φροντιστηρια.

Η προταση μας, για μια αλλη φορα ειναι τα ευελικτα (αρα μαλλον ιδιωτικα) πανεπιστημια και ενα συστημα εξετασεων που μετραει ικανοτητες και οχι γνωσεις. Πρεπει να ειναι λοιπον πανεπιστημια που δεν πληρωνουμε ολοι μας, για να σπουδαζουν μονο καποιοι προνομιουχοι. Πληρωνουν οι χρηστες τους. Και για τους πιο φτωχους, προτεινουμε την θεσπιση κανονα, 20% των φοιτητων να παιρνει πληρη υποτροφια βασισμενη σε εξεταση ικανοτητων. Ετσι τα παιδια που αξιζουν, σπουδαζουν σε καλο πανεπιστημιο, ακομα κιαν δεν ειχαν τις καταλληλες συνθηκες για να προετοιμαστουν για μια εξεταση γνωσεων. Επισης η ευελιξια θα φερει και αυτο που ειχαμε συζητησει αλλοτε, διαφορετικες σχολες για καθε σκοπο. Για παραδειγμα, στα οικονομικα, άλλη σχολη θα υπαρχει για μελλοντικους ακαδημαϊκους, άλλη για τραπεζικους, άλλη για οικονομολογους μεγαλων οργανισμων. Ετσι θα λυθει και το προβλημα της κρυμμενης πληροφοριας και adverse selection.

Η προταση αυτη λυνει ευκολα και δικαια ολα τα προβλημα που αναφεραμε. Αλλα εχει ενα κακο. Αναφερει την καταραμενη λεξη ιδιωτικο πανεπιστημιο...

ΥΓ και μια σημειωση: διαβασα πως ο Γ.Παπανδρεου υποσχεται να ανεβασει αμεσα την χρηματοδοτηση της παιδειας στο 5% του ΑΕΠ. Δυο πραγματα θα επρεπε να κανουν τον καθε λογικο ανθρωπο να ανησυχει. Που θα ριξετε ολα αυτα τα λεφτα αμεσα? Στους σημερινους χραμοφαηδες πανεπιστημιακους και στα αποτυχημενα, διεφθαρμενα μεχρι το κοκαλο ΑΕΙ μας? Δευτερον: Εισασταν κυβερνηση τοσα χρονια (ναι και ο ΓΑΠ!). Γιατι δεν το πραξατε τοτε?


2 σχόλια:

antirix είπε...

Φίλε καταπιάνεσαι με ένα θέμα που καίει... Έχω ξαναπεί πως το Υπ. Παιδείας είναι ο καλύτερος τρόπος για να καείς σαν πολιτικός. Κανείς δεν τα βάζει με τους Πανεπιστημιακούς. Είναι η άρχουσα τάξη. Αυτοδιοικούνται και καταβροχθίζουν ανελέητα τα λεφτά μας. Κανείς δεν τους ελέγχει και κανείς δεν τους πειράζει. Η Γιαννάκου η κακομοίρα προσπαθεί να σπάσει (λίγο) το απόστημα και πάλι τα παρατάει. Θέλει άλλα δε μπορεί!

Πήγαινε εσυ και πες στους καρεκλοκένταυρους των σχολών "Σας κόβω τις επιδοτήσεις και απο εδώ και πέρα θα αξιολογήστε"... Θα σου πουν "Το άλλο με τον Τοτό το ξέρεις;"

Δες τα χάλια της αρχαιότερης Νομικής Σχολής της χώρας σου και αναρωτήσου: "Που πάνε τόσα λεφτά;;" Πάντως όχι στην τσέπη σου!

Η πρότασή σου είναι κατανοητή άλλα όχι ολοκληρωμένη. Δεν θεωρώ πως η ιδιωτικοποίηση της παιδείας είναι ο σωστός δρόμος. Μπορεί να λύσει πολλά προβλήματα άλλα μπορεί και όχι...

Γιατί να μην κάνουμε μικρές και απλές διορθώσεις στο ήδη υπάρχον σύστημα και να αφήσουμε τα Giant Leaps για αργότερα;

Είναι μέσα Σεπτεμβρίου και ακόμα υπάρχουν κενά στα σχολεία. Οι καθηγητές πηγαινοέρχονται ψάχνοντας για μια θέση που να τους βολεύει. Επιτρέπεται;

Είναι μέσα Σεπτεμβρίου και ακόμα γίνονται μεταγραφές μαθητών αφού αρκετοί που έμειναν μετεξεταστέοι δεν ξέρουν που θα γραφτούν.

Οι γονείς αδιαφορούν για το σχολείο καθώς ότι είναι να μάθει το παιδί το μαθαίνει στο φροντιστήριο. Επιτρέπεται;

Πολλοί καθηγητές αδιαφορούν για τη δουλειά τους καθώς βγάζουν 2ο μισθό από τα ιδιαίτερα. Επιτρέπεται;

Τα βιβλία είναι απαρχαιωμένα και κακογραμμένα. Τα περισσότερα φαντάζουν κακές μεταφράσεις (τύπου Systran). Επιτρέπεται;

Ο μαθητής ασχολείται με τα μαθήματα των πανελληνίων. Σκοπός του είναι να αποστηθίσει ΜΟΝΟ ΑΥΤΑ και όχι να μάθει όσο γίνεται περισσότερα. Επιτρέπεται;

Δεν υπάρχει ένα σοβαρό μάθημα Επαγγελματικού προσανατολισμού στο λύκειο. Επιτρέπεται;

Αν δε το ξέρεις η Ελλάδα έρχεται σχεδόν πάντα τελευταία στις μαθητικές Ολυμπιάδες. Γιατί άραγε;

Τα πανεπιστήμια παράγουν άνεργους και μέτριους επαγγελματίες γιατί η 2βάθμια παράγει κακούς μαθητές.

Προτείνω λοιπόν να διορθώσουμε τη 2βάθμια για την ώρα.

ΥΓ: Μου φαίνεται πάντως πως λύσεις υπάρχουν πολλές. Θέληση δεν υπάρχει!

S G είπε...

το προβλημα της δευτεροβαθμιας ερχεται εν πολλοις απο τα προβληματα της τριτοβαθμιας μεσα απο δυο διαυλους:

α) οι δασκαλοι στα σχολια (ποτε δεν καταλαβα γιατι τους λεμε καθηγητες στα Γυμνασια/Λυκεια! δασκαλοι ειναι!) ελληνικα ΑΕΙ τελειωνουν. Τα σχολικα βιβλια ποιος τα γραφει? Παλι τα ΑΕΙ μας και οι αποφοιτοι τους! Στις θεσεις αποφασεων ποιοι ειναι? Παλι σε γενικες γραμμες οι αποφοιτοι ΑΕΙ μας!
Ο,τι γνωσεις λαβουν, οτι νοοτροπιες μαζεψουν, αυτες θα δωσουν παραπερα.


β) οι μαθητες βλεπουν το Λυκειο σαν προθαλαμο του πανεπιστημιου και τιποτα αλλο. Το Λυκειο αντιθετα θα επρεπε να προσφερει γερες βασεις, σε οποιον θελει, σε 3-4 βασικα μαθηματα (γερα μαθηματικα, καλα ελληνικα, στοιχεια του πολιτικου και οικονομικου μας συστηματος, και λιγη φυσικη) και κατα τα αλλα κριτικη σκεψη και τροπο διαβασματος οχι υλη. Ειναι αστειο να περιμενουμε να μαθεις στο σχολειο ας πουμε φιλοσοφια. Μπορεις ομως να μαθεις

Ι) τι εστι φιλοσοφια
ΙΙ) πως να την διαβαζεις
ΙΙΙ) που να ψαξεις για τα περαιτερω

Βασικα με τα σημερινα απιστυετα μεσα, το Λυκειο θα επρεπε να ειναι 90%: "μαζεψτε υλικογια θεμα ταδε, οργανωστε το και παρουσιαστε το στην ταξη".
Αλλα τετοια διδασκαλια θα εχουμε μονο αν καταργηθει ο ρολος των σχολιων ως κλουβια παπαγαλων και περασουμε στις εξετασεις ικανοτητων για τα ΑΕΙ, απο τις σημερινες εξετασεις κουτης αποστηθισης (μα διαολε, τι χρειαζεται η αποστηθιση εν ετει 2005?).

Η διορθωση των ΑΕΙ μας δεν ειναι πολυτελεια. Ειναι η νουμερο ενα αναγκη της σημερινης Ελλαδας!

Και βεβαια δεν προτεινω την ιδιωτικοποιηση. Ζητω ευελιξια, και αν δεν μπορουν να την προσφερουν τα δημοσια ΑΕΙ ας αφησουν τουλαχιστον ελευθερα τα ιδιωτικα.

"Γιατί να μην κάνουμε μικρές και απλές διορθώσεις στο ήδη υπάρχον σύστημα και να αφήσουμε τα Giant Leaps για αργότερα;"

βασικα εξηγησα ποσο σημαντικο ειναι το βημα που προτεινω. Αλλα τυχαινει να ειναι και πιο φτηνο! Τα ιδιωτικα πανεπιστημια δεν μας κοστιζουν απολυτως τιποτα, εκτος απο το τσαλακωμα του εγωϊσμου μερικων ξεροκεφαλων σταλινιστων!

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner
















Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign








Referrers

Based on original Visionary template by Justin Tadlock
Visionary Reloaded theme by Blogger Templates | Distributed By Magazine Template

Visionary WordPress Theme by Justin Tadlock