Τρίτη, Σεπτεμβρίου 27, 2005

Εφοπλιστες και οικολογια

Ειναι γνωστο οτι οι Ελληνες εφοπλιστες ελεγχουν σχεδον 20% της παγκοσμιας ναυτιλιας. Αυτο που δεν εχει σκεφτει κανεις ειναι οτι ευθυνομαστε εμμεσα και αμεσα για μια τεραστια καταστροφη του περιβαλλοντος. Οχι μονο με τα ατυχηματα των ελληνικων πετρελαιοφορων, οπως το προσφατο στις ακτες της Γαλικιας στην Ισπανια που διελυσε μια τεραστια περιοχη. Ευθυνομαστε περισσοτερο για τα σαπια καραβια που κραταμε στην κυκλοφορια, που επιβαρυνουν τις θαλασσες και τον ουρανο μας με τρομερες ποσοτητες ρυπων.

Ειμαστε οι τελευταιοι που δεν θα αναγνωρισουμε την συμβολη του εμποριου στην αναπτυξη του πλανητη. Αλλα οπως εχουμε εξηγησει, οταν υπαρχουν εξωτερικοτητες χρειαζεται καποια επιπλεον προσοχη στο τι συμβαινει στις αγορες. Το κρατος σημερα ουσιαστικα επιδοτει τις θαλασσιες μεταφορες, επιτρεποντας στα πλοια να καινε καυσιμα κακιστης ποιοτητας, με τεραστια περιεκτικοτητα θειου. Ο Εκονομιστ λεει οτι η μετακινηση ενος τονου για ενα χμ θαλασσιως ελευθερωνει 225 φορες περισσοτερο θειο απο την αντιστοιχη μετακινηση οδικως, ενω οι οδικες μεταφορες ειναι αρκετα πιο ακριβες!! Ετσι σπρωχνουμε τις μεταφορες στην μεθοδο που μολυνει περισσοτερο! Αυτο ειναι ενα λαθος που θα το πληρωνουμε ποικιλοτροπως. Για να αποφυγουμε την υπερβολικη ρυπανση, η τιμη των καυσιμων των πλοιων πρεπει να αντανακλα το κακο που προκαλουν στην φυση. Μονο ετσι, θα ανταποκριθει με εξυπνες πρωτοβουλιες η αγορα που θα μειωνουν την περιβαλλοντικη ζημια.


Κοιταχτε για παραδειγμα την πολυ εξυπνη εφαρμογη ειδικων χαρταετων για να προωθουν τα πλοια και να μειωνουν την καταναλωση τους. Αυτη η ιδεα γινεται δυνατη οχι μονο χαρη στην ευφυια των εφευρετων, αλλα κυριως χαρη στην υψηλη τιμη του πετρελαιου σημερα! Αν το πετρελαιο πεσει παλι σε επιπεδα των 10 δολλαριων, μπορουμε να ξεχασουμε αυτην την ιδεα οπως και τοσες αλλες. Ετσι εδω, οπως και στην αυτοκινηση, ειμαστε προ των ευθυνων μας. Ειτε αποσυρουμε τις εμμεσες και αμεσες επιδοτησεις, και σε περιπτωσεις ακομα και φορολογουμε επιπλεον τα καυσιμα, ειτε συμβιβαζομαστε με μια υποβαθμισμενη φυση. Οι υποκριτικες κραυγες κατα των κακων ΗΠΑ, των πλουσιων χωρων, της Βραζιλιας που καιει τον Αμαζονιο ή της πενταβρωμικης Κινας, θα ακουγουνται εντελως κουφιες αν δεν κανουμε και οι Ελληνες* αυτο που μας αναλογει...

*μαλιστα θα προτεινα στην κυβερνηση μας και χρηματοδοτηση ελληνικων ΑΕΙ που ασχολουνται με την ναυτιλια και τον σχεδιασμο φτηνοτερων και καθαροτερων τροπων πλευσης. Αλλα αυτο ειναι μια αλλη ιστορια...

YΓ Γενικα προτεινω ανεπιφυλακτα να ριξετε μια ματια στο Τεχνολογικο Παραρτημα του Εκονομιστ (δωρεαν). Θα παθετε πλακα με το τι μας φερνει το μελλον και πως το (κερδοσκοπικο) συστημα χρηματοδοτησης νεων εταιρειων δημιουργει θαυματα...

6 σχόλια:

antirix είπε...

θα ηθελα να ρωτήσω τα εξής:

Γιατί οι Έλληνες εφοπλιστες πρέπει να επιδοτούνται;

Τα ΔΙΣ ευρώ που κλέβουν απο τις τσέπες μας ΤΟΣΑ χρόνια τι τα κάνουν;

Γιατί έχουμε τόσα πολλά μονοπύθμενα και παροχυμένα πλοία;

Γιατί ο ελληνοκαναδός δεν κατάφερε να βάλει τα υδροπλάνα στο Αιγαίο;

Giannis Beredimas είπε...

Το γνωστό "σχεδόν 20%" προκύπτει από κάπου;

Απλά από περιέργεια ...

S G είπε...

βασικα το χω διαβασει και στον Εκονομιστ (αλλα το αρθρο δεν ειναι δωρεαν)

κοιταχτε αυτο για μια λιστα και αυτην την ιστοριουλα του Slate για να δειτε πως φτασαμε εδω

turquoise_noir είπε...

Το πως φτάσαμε ως εδώ είναι γνωστό στους νομούς τις χώρας που η ναυτιλία παραμένει ακόμα και σήμερα από τους κυριότερους πλουτοπαραγωγικούς κλάδους: οι εφοπλιστές της Ελλάδας αποτελούν ένα ιδιότυπο λόμπυ που κερδίζει πλέον όχι χάρη στην επιδεξιότητα του Έλληνα ναυτικού και ΄πλοιοκτήτη αλλά χάρη στις σκανδαλώδεις παραχωρίσεις του ελληνικού κράτους! Είναι απαράδεκτο να θεσπίζει το Υπ. Να. νόμους για την απόσυρση των πλοίων στα 30 χρόνια ΜΟΝΟ στις γραμμές εσωτερικού! Ή όταν κάνει τα στραβά μάτια όταν οι ναυτιλίακές εταιρίες επονέμουν μέρισμα στους μετόχους τους χωρίς πρώτα να ΄πληρωθούν οι πιστωτές τους ή/και το πλήρωμα! Τα σαπιοκάραβα που με τον καιρό ξεφορτωνόμαστε κάνουν ακόμα πιο επικύνδυνα ταξίδια δηλαδή! ας μη μιλήσουμε καλύτερα για την κατάσταση που επικρατεί στα πληρώματα των πλοίων που αφήνουν τον Έλληνα ναυτικό στα αζήτητα παρότι είναι ικανότερος του Φιλλιπινέζου. Και το αστείο είναι ότι οι ίδιοι οι εφοπλιστές παρουσιάζονται ως κοινωνικοί και εθνικοί ευεργέτες. Το ίδιο συμβαίνει και με την απουσία κάθε ελέγχου σχετικά με την αξιοποίηση των επιδοτήσεων. Η κυβέρνηση από ότι είδα συνέταξε κατάλογο με όσους έλαβαν επιδοτήσεις και τις σπατάλησαν, να δούμε αν θα συμπεριλάβει και κανένα εφοπλιστή.

Το ίδιο ισχύει και στην περίπτωση της απαράδεκτης ρύπανσης που τα πλοία μας προξενούν: οι νόμοι δε προβλέπουν κανένα έλεγχο καυσίμων, σκόπιμα δεν υπάρχει πολιτική που να προωθεί τεχνολογίες εναλλακτικής κίνησης του πλοίου κ.α.

Υ.Γ. Ένα τοπικό παράδειγμα: συμπληρώνοντας τον SG που πολύ σωστά μίλησε για 20%, το 33% κατάγεται από το νομό Χίου. Περιττό να πω ότι όλα τα προβλήματα καχεξίας των έργων υποδομής που αφορούν άμεσα τον τουρισμό της Χίου (διαπλάτυνση των οδών και του λιμανιού της Χίου, δημουργία μαρίνων κ.α. ) οφείλωνται κατά ένα μέρος σ αυτούς. Διότι με το έτσι θέλω γουστάρουν να μην έχει τουρισμό η Χίος και να απολαμβάνουν την υσηχία τους λες και όλοι πρέπει να το ανεχόμαστε.

S G είπε...

τυρκουαζ θα διαφωνησω δυστυχως. Οι ελληνες πλοιοκτητες δεν ειναι γνωστοι για την νομιμοφροσυνη τους αλλα σιγουρα μονο απο μας δεν τα εβγαλαν τα λεφτα τους.

Τα εβγαλαν δουλευοντες σε παγκομσια κλιμακα και κυριως χαρη στην απουσια του ελληνικου κρατους (λιγοι εχουν πλοια σε ελληνικη σημαια)

πρεπει να προσεχουμε λιγο τον διαχωρισμο ακτοπλοϊας (Αιγαιο κτλ)που ειναι γεματη επιδοτησεις και αυστηρα ελληνικη υποθεση, αρα ακομα και σημερα ψιλοχαος και φορτηγων πλοιων οπου κανουμε θαυματα σε παγκοσμια σκηνη με σκληρο ανταγωνισμο.

turquoise_noir είπε...

ο sg ανέφερε ότι: "Οι ελληνες πλοιοκτητες δεν ειναι γνωστοι για την νομιμοφροσυνη τους αλλα σιγουρα μονο απο μας δεν τα εβγαλαν τα λεφτα τους." Μακάρι να ήταν έτσι, δυστυχώς! Θα πω ένα παράδειγμα του πως οι... αξιότιμοι κύριοι εφοπλιστές κέρδισαν χρήμα: πριν από περίπου 20 χρόνια ο νόμος περί αποζημίωσης του πλοιοκτήτη από την ασφαλιστική εταιρία προέβλεπε ότι πρέπει να υπάρχουν και θύματα σε ένα ναυάγιο για να έχει δικαίωμα αποζημίωσης. Ε, ως αποτέλεσμα πάνω από τις μισές ναυτικές οικογένειες που ξέρω (η Χίος μετράει περ. 13.000 ναυτικούς σε σύνολο περ. 60.000 κατοίκους) έχουν χάσει συγγενή από... "ναυάγιο'. Και εννοείται ότι δεν έγινε τυχαία το όλο θέμα, αλλά σκόπιμα.

Αυτό φυσικά δεν σημαίνει ότι οι Λιβανός, Λεμός, Φαφαλιός, Ρες και άλλοι εφοπλιστές δεν υπήρξαν επιχειρηματικά δαιμόνια, αλλά πολλά από τα χρήματα που έβγαλαν ήταν από την ανυπαρξία και συνειδητή ανοχή του ελληνικού κράτους που σιωπούσε διότι η Ελλάδα χρειάζονταν κεφάλαια και οι εφοπλιστές (αν μη τι άλλο) έφεραν και φέρνουν τεράστια ποσά στη χώρα.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner
















Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign








Referrers

Based on original Visionary template by Justin Tadlock
Visionary Reloaded theme by Blogger Templates | Distributed By Magazine Template

Visionary WordPress Theme by Justin Tadlock