Ειναι γνωστο οτι οι Ελληνες εφοπλιστες ελεγχουν σχεδον 20% της παγκοσμιας ναυτιλιας. Αυτο που δεν εχει σκεφτει κανεις ειναι οτι ευθυνομαστε εμμεσα και αμεσα για μια τεραστια καταστροφη του περιβαλλοντος. Οχι μονο με τα ατυχηματα των ελληνικων πετρελαιοφορων, οπως το προσφατο στις ακτες της Γαλικιας στην Ισπανια που διελυσε μια τεραστια περιοχη. Ευθυνομαστε περισσοτερο για τα σαπια καραβια που κραταμε στην κυκλοφορια, που επιβαρυνουν τις θαλασσες και τον ουρανο μας με τρομερες ποσοτητες ρυπων.
Ειμαστε οι τελευταιοι που δεν θα αναγνωρισουμε την συμβολη του εμποριου στην αναπτυξη του πλανητη. Αλλα οπως εχουμε εξηγησει, οταν υπαρχουν εξωτερικοτητες χρειαζεται καποια επιπλεον προσοχη στο τι συμβαινει στις αγορες. Το κρατος σημερα ουσιαστικα επιδοτει τις θαλασσιες μεταφορες, επιτρεποντας στα πλοια να καινε καυσιμα κακιστης ποιοτητας, με τεραστια περιεκτικοτητα θειου. Ο Εκονομιστ λεει οτι η μετακινηση ενος τονου για ενα χμ θαλασσιως ελευθερωνει 225 φορες περισσοτερο θειο απο την αντιστοιχη μετακινηση οδικως, ενω οι οδικες μεταφορες ειναι αρκετα πιο ακριβες!! Ετσι σπρωχνουμε τις μεταφορες στην μεθοδο που μολυνει περισσοτερο! Αυτο ειναι ενα λαθος που θα το πληρωνουμε ποικιλοτροπως. Για να αποφυγουμε την υπερβολικη ρυπανση, η τιμη των καυσιμων των πλοιων πρεπει να αντανακλα το κακο που προκαλουν στην φυση. Μονο ετσι, θα ανταποκριθει με εξυπνες πρωτοβουλιες η αγορα που θα μειωνουν την περιβαλλοντικη ζημια.
Κοιταχτε για παραδειγμα την πολυ εξυπνη εφαρμογη ειδικων χαρταετων για να προωθουν τα πλοια και να μειωνουν την καταναλωση τους. Αυτη η ιδεα γινεται δυνατη οχι μονο χαρη στην ευφυια των εφευρετων, αλλα κυριως χαρη στην υψηλη τιμη του πετρελαιου σημερα! Αν το πετρελαιο πεσει παλι σε επιπεδα των 10 δολλαριων, μπορουμε να ξεχασουμε αυτην την ιδεα οπως και τοσες αλλες. Ετσι εδω, οπως και στην αυτοκινηση, ειμαστε προ των ευθυνων μας. Ειτε αποσυρουμε τις εμμεσες και αμεσες επιδοτησεις, και σε περιπτωσεις ακομα και φορολογουμε επιπλεον τα καυσιμα, ειτε συμβιβαζομαστε με μια υποβαθμισμενη φυση. Οι υποκριτικες κραυγες κατα των κακων ΗΠΑ, των πλουσιων χωρων, της Βραζιλιας που καιει τον Αμαζονιο ή της πενταβρωμικης Κινας, θα ακουγουνται εντελως κουφιες αν δεν κανουμε και οι Ελληνες* αυτο που μας αναλογει...
*μαλιστα θα προτεινα στην κυβερνηση μας και χρηματοδοτηση ελληνικων ΑΕΙ που ασχολουνται με την ναυτιλια και τον σχεδιασμο φτηνοτερων και καθαροτερων τροπων πλευσης. Αλλα αυτο ειναι μια αλλη ιστορια...
YΓ Γενικα προτεινω ανεπιφυλακτα να ριξετε μια ματια στο Τεχνολογικο Παραρτημα του Εκονομιστ (δωρεαν). Θα παθετε πλακα με το τι μας φερνει το μελλον και πως το (κερδοσκοπικο) συστημα χρηματοδοτησης νεων εταιρειων δημιουργει θαυματα...
2 σχόλια:
βασικα το χω διαβασει και στον Εκονομιστ (αλλα το αρθρο δεν ειναι δωρεαν)
κοιταχτε αυτο για μια λιστα και αυτην την ιστοριουλα του Slate για να δειτε πως φτασαμε εδω
τυρκουαζ θα διαφωνησω δυστυχως. Οι ελληνες πλοιοκτητες δεν ειναι γνωστοι για την νομιμοφροσυνη τους αλλα σιγουρα μονο απο μας δεν τα εβγαλαν τα λεφτα τους.
Τα εβγαλαν δουλευοντες σε παγκομσια κλιμακα και κυριως χαρη στην απουσια του ελληνικου κρατους (λιγοι εχουν πλοια σε ελληνικη σημαια)
πρεπει να προσεχουμε λιγο τον διαχωρισμο ακτοπλοϊας (Αιγαιο κτλ)που ειναι γεματη επιδοτησεις και αυστηρα ελληνικη υποθεση, αρα ακομα και σημερα ψιλοχαος και φορτηγων πλοιων οπου κανουμε θαυματα σε παγκοσμια σκηνη με σκληρο ανταγωνισμο.
Δημοσίευση σχολίου