Δευτέρα, Ιουνίου 06, 2005

Έγκυρη ενημέρωση από το Μέγκα

Το Μέγκα, σχεδόν κάθε βράδυ στις ειδήσεις του ρίχνει ποτάμια δάκρυα για την αγορά που στενάζει, για τα μαγαζιά λιανικής πώλησης που δεν βλέπουν πελάτη ούτε με κυάλι, για το τζίρο που έχει πέσει στο μηδέν, για την τρελή ακρίβεια και άλλα τέτοια δραματικά. Τα στοιχεία που παρουσιάζει το Μέγκα για να μας πείσει, απλώς δεν υπάρχουν. Ή τουλάχιστον δεν τα παρουσιάζει ποτέ. Παράδειγμα: είχε προχθές ρεπορτάζ του Γιώργου Σαραντάκου για το πόσο έχει πέσει ο τζίρος στην αγορά. Δείτε πώς το στοιχειοθετούσε: μίλησε με 2-3 καταστηματάρχες (χωρίς όνομα, χωρίς κανένα στοιχείο, θα μπορούσε απλώς να είναι ο θείος του) που είπαν "χάλια, αφήστε τα, άνθρωπος δεν πατάει, σε ένα-δυο μήνες θα κλείσουμε", και η εικόνα φτιάχτηκε. Και στο τέλος αυτών των ρεπορτάζ, για όσους δεν είχαν ακόμη πειστεί ότι βαδίζουμε σε νέα πείνα, ήρθε το επισφράγισμα από τον Γιώργο Σαραντάκο: "Χαρακτηριστικά θα αναφέρω Όλγα, ότι επιχειρηματίας που πέρσι τέτοια εποχή έκανε σε ένα μήνα τζίρο 35-40.000 ευρώ, φέτος στην ίδια περίοδο ο τζίρος του είναι 2.500 ευρώ". Και μάλιστα επειδή το στοιχείο τους φάνηκε συνταρακτικό, το έβαλαν και σε κάρτα (σε πίνακα) με τίτλο: "Πέρσι: τζίρος 35.000-40.000. Φέτος: τζίρος 2.500".
Και μετά στήθηκε ολόκληρη κουβέντα πάνω σε αυτό το "ντοκουμέντο" του Γιώργου Σαραντάκου.
Θαυμάστε έγκυρο ρεπορτάζ: "Ένας επιχειρηματίας". Ούτε ποιος είναι, ούτε με τι κλάδο ασχολείται, ούτε τίποτα. Έτσι του ήρθε του Σαραντάκου, έτσι είπε.

Χθες πάλι, ο ίδιος έλεγε τα ίδια: "ο τζίρος έχει πέσει κ.λ.π." Πού στηρίχθηκε για να το πει; Θαυμάστε νέα επίθεση εγκυρότητας: "Χαρακτηριστικά αναφέρω (πάλι πέφτουν νούμερα σε κάρτα) ότι στα είδη ένδυσης ο τζίρος έπεσε 20%, στα ηλεκτρικά είδη 30%, στα πολυκαταστήματα 25%". Έτσι γενικώς. Ούτε από πού προέρχονται αυτά τα στοιχεία, ούτε ποιος φορέας τα εκδίδει, ούτε συγκριτικές έρευνες, ούτε τίποτα. Το είπαν, άρα οφείλουμε να το πιστέψουμε- σύμφωνα με την λογική τους.
Βέβαια στοιχεία δεν παρουσιάζονται, διότι δεν υπάρχουν. Τουλάχιστον όχι τέτοια που να πιστοποιούν την κατάσταση που περιγράφει το Μέγκα. Αντιθέτως σύμφωνα με τα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας, ο τζίρος σε όλους τους κλάδους λιανικών πωλήσεων ανέβηκε τον Μάρτιο κατά 8,5%.

Δεν με ενοχλεί να έχει κάποιο μέσο ενημέρωσης μια πολιτική γραμμή. Να υποστηρίζει την μία ή την άλλη πολιτική. Καλά κάνουν. Ενοχλούμαι όμως πάρα πολύ (για την ακρίβεια: συφιλιάζομαι) όταν μου πετάνε στην μούρη τερατώδεις παπαρολογίες που δεν στηρίζονται σε κανένα στοιχείο. Και κυρίως, όταν το κάνουν αυτό και ταυτόχρονα διεκδικούν για τον εαυτό τους το Γκράαλ της εγκυρότητας (όπως κάνει ειδικά το Μέγκα).

Επίσης, μέσα στην σύγχυση τους λένε και πράγματα που μας μπερδεύουν. Πάλι χθες βράδυ, για παράδειγμα, στο Μέγκα ο ίδιος ρεπόρτερ, αφού μας παρουσίασε το ρεπορτάζ για την πείνα και την ακρίβεια που μαστίζει τον έλληνα, βγήκε μετά από λίγα λεπτά σε άλλο ρεπορτάζ με τον εξής τίτλο: "Φτηνές τιμές φέτος σε ξενοδοχεία και παραλιακά κέντρα". Και έδειχνε πάλι κάνα -δυο ταβερνιάρηδες στο Ζούμπερι που εξηγούσαν ότι έχουν ρίξει πολύ τις τιμές τους κι ότι μπορείς να παραγγείλεις διάφορα πιάτα που κοστίζουν 3 ευρώ. Ενώ μια ξενοδόχος μας πληροφόρησε ότι φέτος έχει ρίξει κατά 40% τις τιμές της σε σχέση με πέρσι.

Με μπέρδεψε το Μέγκα και δεν μπορώ να αποφασίσω ποια ακριβώς είναι η κατάσταση μου ως καταναλωτής και εργαζόμενος: Βρίσκομαι γονατισμένος, λιμοκτονώ από την ακρίβεια και μαζεύω τα σκουπίδια της λαϊκής για να φάω το μεσημέρι, ή έχω την δυνατότητα να πάω φέτος διακοπές με 40% λιγότερο κόστος από ό,τι πέρσι;

Πολύπλοκο πράγμα αυτή η εγκυρότητα.

8 σχόλια:

S G είπε...

ολα αυτα μου θυμιζουν ενα θαυμασιο επεισοδιο Σιμπσονς που ο Μπαρτ ειχε γινει δημοσιογραφος και παρουσιαζε κατασκευασμενες ιστοριες ανθρωπινου πονου.

Θα συμφωνησω κονφετ, με εκνευριζει απιστευτα ολη η καταστροφολογια των ΜΜΕ. αλλα δεν ειναι μονο το Μεγκα, ολοι μιλανε για σημεια και τερατα. Ακριβεια λεει, ολοι πεθαινουμε της πεινας, κανεις δεν αγοραζει.

Αποδειξη λεει οτι ανεβαινουν οι πωλησεις με πιστωτικη καρτα! (το οτι ανεβαινουν επειδη εχουν πεσει τα επιτοκια και επειδη οι τραπεζες εχουν τρελαθει στον ανταγωνισμο μεταξυ τους δεν το σκεφτεται κανεις...)

Αποδειξη οτι ο κυρ Μητσος ειχε μειωση πωλησεων 55%. (οπως σωστα λες αδιαφορο για τους "εγκυρους ανταποκριτες" τι κανουν ολες οι αλλες επιχειρησεις...)

Τι να πω, νομιζω πρεπει να διδαχτουν ολοι απο το νηπιαγωγειο να βλεπουν ΤιΒι μονο αν θελουν να γελασουν λιγο... Γιατι για πληροφορηση δεν μας κανει...

Ανώνυμος είπε...

Δεν έχω να σχολιάσω τίποτα, πέρα από το ότι λυπάμαι που η γιαγιά και ο παππούς μου δεν μπορούν να ενημερωθούν έτσι όπως πρέπει. Τελικά το ίντερνετ μήπως είναι η πιο αντικειμενική πηγή ενημέρωσης;

Andrew είπε...

Η αλήθεια της αγοράς είναι ότι τα μικρά καταστήματα έχουν πεσμένους τζιρους ενώ τα μεγάλα αυξημένους. Αν απλά δούμε του ισολογισμούς από αλυσίδες π.χ. ηλεκτρικών ειδών βλέπουμε τεράστια αύξηση του τζίρου τους.

Οι τουριστικοί επιχειρηματίες έκαναν κάθε χρόνο μεγάλες αυξήσεις με αποτέλεσμα να γίνουν αρκετά ακριβοί. Νομοτελειακά έχουμε τη συνέπεια να αναγκαστούν να ρίξουν τις τιμές τους μια και είχαμε γίνει πιο ακριβή τουριστικά χώρα από την Ισπανία (πόσο μάλλον από την διπλανή Τουρκία).

Ο ανταγωνισμός δουλεύει πολύ καλά προς όφελος του καταναλωτή. Τα κανάλια εμφανίζοντας μόνο την όψη των πραγμάτων που τα συμφέρει αυξάνουν και αυτά τους τζίρους τους όπως μπορούμε να δούμε από τα ποσά που πέφτουν για διαφημιστικές προβολές.

Ο παππούς και η γιαγιά δυστυχώς θα πιστέψουν και πυρηνικό πόλεμο αν τους τον δείξει η τηλεόραση...

Roark είπε...

Αυτό που συμβαίνει δεν είναι περιορισμός της αγοράς, είναι ανακατανομή της σε βάρος των αντιπαραγωγικών ξυπνητζήδων που νόμιζαν ότι μια ζωή μπορούν να ρουφάνε τα λεφτά του καταναλωτή.

Το είδα το ρεπορτάζ του 40κου και στην αρχή της παρουσιάζει τον πρόεδρο του Εμπορικού Επιμελ. Πειραιά, που ο τύπος είναι ένα τρελό λαμόγιο (μιλάω από προσωπική εμπειρία).

Το ζήτημα είναι ότι όλη αυτή η κλάψα στόχο έχει να μπουν προτατευτικοί φραγμοί στην αγορά για να συνεχίσουμε εμείς οι καταναλωτές να συντηρούμε τους κηφήνες.

GreekForum είπε...

Άλλη μορφή βρωμιάς είναι η ανατιμητική φιλολογία που πλασάρουν (με το αζημίωτο;) κάθε 3 και λίγο.
Μιλάω για "ρεπορτάζ" του στυλ: "Ακριβαίνουν 20% τα... ραπανάκια από την ερχόμενη βδομάδα". "Μεγάλες αυξήσεις έρχονται στα είδη σουπερμαρκετ" κτλ...
Πρόκειται για ευθεία επίθεση στον καταναλωτή.

pinky and the brain είπε...

το "μέγα" δίδαγμα είναι ότι αν η νδ δεν βρει τρόπο να "ελέγξει" τα μμε, στις επόμενες εκλογές και παρά το σημερινό μπαχαλοπασόκ ως αντιπολίτευση, θα αντιμετωπίσει πρόβλημα. perception is reality και τα μμε συμβάλλουν πολύ στο χτίσιμο του perception

S G είπε...

οχι πως δεν φταιει και η ΝΔ για το ολο κλιμα καταστροφολογιας.

Θυμαμαι πριν τις εκλογες των Β.Πολυδωρα να λεει σε ενα παραθυρο: ...η οικονομικη κριση που εφερε το ΠΑΣΟΚ.

-Ποια κριση κ.Πολυδωρα?

- Δεν βλεπετε εδω? ανεργια, πληθωρισμος, πτωση της καταναλωσης...


Τωρα που ειδε ο Π ανοδο της ανεργιας, πτωση της καταναλωσης ή δραματικη ανοδο του πληθωρισμου μονο αυτος το ξερει.
Ειναι ενα φαινομενο που αξιζει μελετης, πως οι Ελληνες απο κει που ειχαν πληθωρισμο 20% και δεν μιλουσε κανεις, εφτασαν στο 3% και γκρινιαζουν συνεχως. Μαλιστα ονομαζουν τον πληθωρισμο "ακριβεια" για να μην τους πει κανεις, τι λετε τωρα, αφου ο πληθωρισμος ειναι στα χαμηλοτερα δεκαετιων!

Πως οι Ελληνες γκρινιαζουν οτι ειναι στριμωγμενοι οικονομικα και ταυτοχρονα οι καταναλωτικες δαπανες ειναι στο υψηλοτερο ολων των εποχων, τα αυτοκινητα στην πολη τα περισσοτερα και ακριβοτερα ολων των εποχων κτλ κτλ

Εχω την εντυπωση οτι καποια στιγμη οι Ελληνες πιστεψαν οτι θα γινουν Γερμανια σε 3-4 χρονια και απογοητευτηκαν που δεν εγιναν...

pinky and the brain είπε...

οι έλληνες στα θέματα οικονομίας, πληθωρισμού, επιτόκια, ελεύθερης αγοράς, κλπ κλπ κλπ είναι πολύ ανώριμοι και πολύ άσχετοι. ο έλληνας θέλει να ξέρει και να νιώθει ότι το κράτος ελέγχει τις τιμές. πιστεύω ότι επειδή ο έλληνας καταναλωτής βλέπει μια κατάσταση γύρω του την οποία δεν την κατανοεί (εν μέρει έχει και δίκιο) αρχίζει τις παπαρολογίες και τους παραλογισμούς και είναι πολύ πιο επιρρεπείς στη γενικότερη καταστροφολογία των μμε.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner
















Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign








Referrers

Based on original Visionary template by Justin Tadlock
Visionary Reloaded theme by Blogger Templates | Distributed By Magazine Template

Visionary WordPress Theme by Justin Tadlock