Με αφορμή τη διεθνή μας πια αναγνώριση, ας αναφέρω επιγραμματικά κάποιες μικρές ή μεγάλες δραστηριότητες στην ελλάδα που είναι τρόποι έκφρασης ασυνειδησίας όσον αφορά τις συνέπειες των πράξεών μας στο περιβάλλον:
1. πού πηγαίνετε αν θέλετε να ανακυκλώσετε χαρτί? Πόσο μακριά χρειάζεται να πάει κανείς? Έχουν όλοι οι δήμοι κατάλληλους κάδους και αν έχουν χρησιμοποιούνται όπως πρέπει? Τόσα κιλά χαρτί έχουν οι κυριακάτικες εφημερίδες…
2. Γυαλιά πού ανακυκλώνουν? Τρελάθηκα που είχα δει στη γερμανία να έχουν σημεία ανακύκλωσης όχι μόνο κάθε λίγα τετράγωνα αλλά και για κάθε ξεχωριστό γυαλί (πράσινο, καφέ, άσπρο) ή χαρτί (χαρτόνι, χαρτί απλό, χαρτί με βούλες πουά κλπ κλπ). Είναι επιστημονική φαντασία αυτό να γίνει στην ελλάδα ή όχι?
3. Λέει η οδηγία ‘περί ηλεκτρονικών και ηλεκτρικών αποβλήτων’. Το άλλο με τον τοτό?
4. Η ΔΕΗ προσφέρει όντως πάμφθηνο ρεύμα (κάτι καλό). Έχει συνειδητοποιήσει κανείς (εκτός αν μένει κοντά σε κανένα λιγνιτωρυχείο της ΔΕΗ) με τι καταστροφικό για το περιβάλλον παράγεται το φτηνό αυτό ρεύμα (από ένα καύσιμο μικρής θερμογόνου αξίας, το οποίο χρειάζεται τεράστιες ποσότητες εκμετάλλευσης και τεράστιες περιβαλλοντικές επιβαρύνσεις για να είναι αξιοποιήσιμο). Δε συζητώ τι μπορεί να γίνει στα επόμενα χρόνια με το χρηματιστήριο ρύπων που λέγεται ότι θα λειτουργεί με την εφαρμογή της συνθήκης του Κυότο – μιλάμε για τρελές οικονομικές πια επιβαρύνσεις.
5. Πόσα εκατομμύρια αυτοκίνητα περιδιαβαίνουν σ’ αυτή την καταραμένη περιοχή της αθήνας? Γιατί υπάρχει η νοοτροπία να μετακινηθεί κανείς με αυτοκίνητο οπουδήποτε κι αν είναι να πάει? Ακόμα κι αν είναι πιο σύντομο το να χρησιμοποιήσει ΜΜΜ για την ίδια διαδρομή. Πού διάολο θα παρκάρουν όλ’ αυτά? Γιατί γουστάρει ο κόσμος να θέλει να παρκάρει ‘ακριβώς απ’ έξω’? μην τυχόν δηλαδή και περπατήσει 10 μέτρα παραπάνω γιατί καταστραφήκαμε… Έχει δει κανείς την παραλιακή κυριακή απόγευμα στο ρεύμα για αθήνα τι γίνεται? Μια φορά το είδα και δεν πίστευα στα μάτια μου. Υπάρχουν άνθρωποι που ανέχονται τέτοιο ‘πήδημα’ μόνο και μόνο για να είναι στο αυτοκίνητό τους? Πάμε καλά? 2-3 φορές τέτοιας εμπειρίας είναι πιστεύω συγκρίσιμες με 2-3 μέρες εγκλεισμού στην πτέρυγα ανιάτων ενός ψυχιατρείου.
Στο κέντρο και τα προάστια της αθήνας ο πιο νορμάλ οδηγός έχει στην καλύτερη περίπτωση το αλλόκοτο-αγχωμένο βλέμμα της Σιγκούρνι Γουίβερ στην ταινία ‘Άλιεν – Η επιστροφή’ όπου κανείς δεν ξέρει από πού θα ΄σκάσει μύτη΄το πράγμα. Στη χειρότερη, άστα…
6. Με τους ΧΥΤΑ και τις λυματολάσπες? Τι σκατά (κυριολεκτικά) θα κάνουμε? Ούτε ξέρει κανείς (τα συζητήσαμε και εδώ).
7. Τα σκουπίδια που αφήνει ο κάθε ‘οικογενειάρχης’ (οικογενειάρχης: μια φράση που κλαψιάρικα προσπαθεί να δικαιολογήσει την κάθε χυδαιότητα) όπου πάει – στις παραλίες και στο δρόμο ‘στεγνά’ απ’ το παράθυρο του αυτοκινήτου.
Και άλλες ων ουκ εστι αριθμός.
12 σχόλια:
Γιάννη δεν είναι ακατανόητη αυτή η απέχθεια. Και δεν είναι απέχθεια, είναι φόβος. Λογικός, κατανοητός, ένστικτο επιβίωσης.
Για τα ποδήλατα πρέπει να υπάρχουν υποδομές που δεν είναι εύκολες στις στενές, παλιές ελληνικές πόλεις.
Νομίζω μόνο στα Τρίκαλα, και 1-2 ακόμη πόλεις της περιφέρειας, που δεν έχουν πήξει, υπάρχει σχετικό "κίνημα" απλών πολιτών-ποδηλατών.
Πολύ ωραία πόλη τα Τρίκαλα, πήγα πρόσφατα. Στην ferrara στην Ιταλία που πήγα μια φορά είδα να γίνεται χαμός από ποδήλατα, έξω από τον σταθμό είναι εκατοντάδες τα ποδήλατα παρκαρισμένα και μπορείς να ενοικιάσεις αν θέλεις. Όλοι πάνε με ποδήλατο σε αυτήν την πόλη. Βέβαια είναι flat εντελώς, δεν έχει ανηφόρες/κατηφόρες. Επίσης στο Graz της Αυστρίας χρησιμοποιούν ποδήλατο, έχουν μάλιστα και ειδική λωρίδα.
Συμφωνώ με τον Γιάννη, ο φόβος του ποδηλάτου είναι παράλογος.
Το ένστικτο επιβίωσης μας υπερλειτουργεί ορισμένες φορές και τότε έχουμε ότι ένας ψυχίατρος θα έλεγε "φοβία".
Ο φόβος του ποδήλατου είναι σίγουρα μία φοβία, και αυτό το λέω ως κάποιος που ποδηλατεί καθημερινά στην Αθήνα, κέντρο και προάστια. Η έλλειψη υποδομών είναι πρόβλημα για όλα τα οχήματα εξίσου και γενικά δυσκολεύομαι να βρω κάποιο πρόβλημα που να αντιμετωπίζει το ποδήλατο ξεχωριστά. Εξαίρεση ίσως αποτελεί η αγενής συμπεριφορά των οδηγών αυτοκινήτων, πράγμα όμως που όμως δεν έχει σημαντική επίπτωση στην ασφάλεια του ποδηλάτη.
δεν ειναι φοβια, ειναι τεμπελια+βλαχογκλαμουρια. Οι Ελληνες παιρνουν το αμαξι για να πανε στο περιπτερο
Α) για να μην κουραστουν
και
Β) μερικοι για να κανουν επιδειξη. Ακατανοητο σε μενα, αλλα υπαρχουν ατομα που θεωρουν μειωτικο να παιρνεις λεωφορειο, ποδαρακια ή μετρο.
κατα τα αλλα οι μικρες στριμωγμενες ελληνικες πολεις δεν ειναι προβλημα, ισα ισα ειναι πλεονεκτημα για το ποδηλατο.
Στις μεγαλες θα επρεπε να γινουν ποδηλατοδρομοι, οπως εχει πχ η Βαρκελωνη με πληθυσμο παρομοιο της Αθηνας.
Για την ανακυκλωση, ο δημος Χαλανδριου π.χ. εχει αρχισε να εχει καδους για συσκευασια κτλ σε πολλα σημεια. Αλουμινιο και γυαλι ο δημος Ν.ψυχικου ανακυκλωνει εδω και χρονια. Το θεμα ειναι οτι ομως η ανακυκλωση δεν πρεπει να ειναι επιλογη, ειναι υποχρεωση. Και εδω που μενω (Βαρκελωνη) και στην Γερμανια, υπαρχουν μονο καδοι ανακυκλωσης, δεν υπαρχει καδος "χωσταολαεδωμεσα".
α και κατι που ξεχασα και μου την σπαει απιστευτα:
η αποκομιδη μεγαλων αντικειμενων ποτε δεν λειτουργει. πεταξαν κατι οι γονεις μου και πηραν τον δημο και σοβαρα εμεινε περιπου 11 μηνες στον δρομο! (να μην πω για τα παρατημενα αυτοκινητα. υπαρχει ενα που το βλεπω 6 χρονια!)
στην Γερμανια καθε μηνα περιπου υπαρχει μια μερα που βγαζεις ολα τα ογκωδη αντικειμενα, επιπλα, ΗΥ κτλ στον δρομο. Μενουν μιαμιση μερα ωστε να παρουν οι αλλοι ο,τι βρουν χρησιμο (και εχω δει πολλα χρησιμα πραγματα) και μετα τα μαζευει ο δημος.
στην Ισπανια δεν ειναι τοσο εξυπνοι, πετας ογκωδη σκουπιδια οποτε θες νομιζω, αλλα παιρνεις τηλεφωνο στο 010 και τα μαζευουν μεσα σε 2 μερες...
Μήτσο θα συμφωνήσω μαζί σου για τον εντυπωσιασμό των ιθαγενών και για τη βιτρίνα των δημαρχαίων (των περισσότερων τουλάχιστον).
kouk:
Ως κάποιος που ποδηλατεί καθημερινά δεν μπορείς να μπεις στη θέση αυτού που δεν έχει ποδηλατήσει σχεδόν ποτέ ή και καθόλου.
Εγώ περπατάω σχεδόν παντού ή/και παίρνω το Μετρό. Ποδήλατο όμως δεν διανοούμαι να χρησιμοποιήσω στην Αθήνα. Ελπίζω (ειλικρινώς) να χρησιμοποιείς τουλάχιστον ποδηλατικό κράνος αλλιώς έχεις αυτό που οι ψυχολόγοι αποκαλούν άγνοια κινδύνου...
greekforum: μπορώ να μπω στην θέση που περιγράφεις γιατί πριν από μερικά χρόνια ήμουν ακριβώς σε αυτή τη θέση. Είχα να κάνω ποδήλατο από το γυμνάσιο (τότε έμενα στα προάστια κιόλας και δεν κατέβαινα στο κέντρο). Όταν πέρασα στο πανεπιστήμιο αποφάσισα να δοκιμάσω το ποδήλατο στο κέντρο, αγόρασα ένα φθηνιάρικο ποδήλατο και ξεκίνησα.
SG: Διαφωνώ, το ουσιαστικό πρόβλημα με το ποδήλατο δεν είναι η φτωχογκλαμουριά (που υπάρχει, δε λέω). Μπροστά στα πλεονεκτήματα του ποδηλάτου η φτωχογκλαμουριά θα έπαιρνε γρήγορα πόδι αν δεν υπήρχε η φοβία που αναφέρω. Σχετικό link:
The existence of the cyclist inferiority phobia.
For the record, ποδηλατικό κράνος φωράω τις περισσότερες φορές αλλά γενικά δεν το θεωρώ τόσο σημαντικό πράγμα, και εξηγώ: τα ποδηλατικά κράνη είναι αναποτελεσματικά, παρά μόνο για ελαφρά περιστατικά. Δεν υπάρχει καμμία μελέτη που να συνδέει την αύξηση στην χρήση κράνους με την ελλάτωση των τραυματισμών.
Ο πιο αποτελεσματικός τρόπος αποφυγής τραυματισμών είναι η βελτίωση των ικανοτήτων του ποδηλάτη, και μέσω μαθημάτων.
Για περισσότερα δες αυτό το άρθρο από το answers.com: Bicycle Helmet.
Α και φυσικά σχετικό το bicycle helmet faq
όντως τα πράγματα είναι κάπως έτσι. Άλλα δεν είναι μόνο στην Αθήνα. Το αμάξι σου προσφέρει μεγάλη ευκολία. Αν δουλεύεις κάπου κοντά στο σπίτι σου και ο δρόμος δεν έχει πολλές ανηφόρες κατηφόρες τότε είναι καλά να πάρεις ποδήλατο. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση έχεις πρόβλημα.
Οι αποστάσεις στην Αθήνα τις περισσότερες φορές είναι τεράστιες (φίλος μου μένει Ηλιούπολη και δουλεύει στην Ελευσίνα. Κόστος 250 Ευρώ το μήνα διόδια + Βενζίνη), ούτε λόγος για ποδήλατο.
Οι οδηγοί δεν σέβονται τα μηχανάκια πολλές φορές, πόσο μάλλον τα ποδήλατα.
Δεν υπάρχουν ποδηλατοδρόμοι.
Η Αθήνα είναι γεμάτη νέφος. Όσο περισσότερο κουράζεσαι με το ποδήλατο τόσο περισσότερο CO2 βάζεις στα πνευμόνια σου (ειδικά για το κέντρο).
Η αρχή είναι δύσκολη. Τον πρώτο μήνα ιδρώνεις πολύ (μετά το σώμα σου συνηθίζει) οπότε πρέπει να έχεις και μια δεύτερη αλλαξιά (ειδικά αν ιδρώνεις εύκολα) - μόνο αυτό είναι αρκετό να αποθαρρύνει κάποιους.
Τα καλά ποδήλατα είναι ακριβά και είναι εύκολο να κλαπούν (ειδικά στην Αθήνα που δεν υπάρχουν χώροι φύλαξης)
Στο Μετρό δεν επιτρέπεται το ποδήλατο και στον ηλεκτρικό μόνο στο τελευταίο βαγόνι.
Στους περισσότερους σταθμούς μετρό δεν υπάρχουν χώροι φύλαξης
Για να γίνει το ποδήλατο δημοφιλές στην Αθήνα χρειάζεται πολύ δουλειά. Προς το παρόν το αμάξι (και ενίοτε τα ΜΜΜ) θα είναι το νο.1 μεταφορικό μέσο για τον σύγχρονο νεό-πλουτο-έλληνα
Περιβαλοντική κουλτούρα στο Πολεμικό Ναυτικό: Στο πλοίο που ήμουν όποτε ήταν σε περιπολία και μαζεύονταν σκουπίδια απλά τα έβαζαν σε πλαστικές σακούλες και τα πετούσαν στη θάλασσα!! Δεν μπορούσαν να περιμένουν τα ζώα λίγες ώρες να φτάσουν στο λιμάνι να τα πετάξουν στο σκουπιδοντενεκέ!
δύο πόλεις της ευρώπης που έννοιωσα ότι άνετα θα έμενα είναι το βερολίνο και η κοπεγχάγη. σκεφτόμουν ότι το κοινό που έχουν αυτές οι δύο πόλεις είναι ότι είναι δύο πόλεις τελείως φιλικές προς το ποδήλατο. μια πόλη για να έχει τέτοιο σεβασμό προς τον ποδηλάτη μάλλον έχει απόλυτο σεβασμό στον πολίτη και στον εαυτό της . επιπλέον, τον ίδιο σεβασμό έχουν και οι κάτοικοι αυτών των δύο πόλεων. υπάρχει μια ποιότητα ζωής οι οποία διαπερνά το κάθε τι τόσο στο βερολίνο όσο και στη κοπεγχάγη. φυσικά και το αμστερνταμ είναι bicycle-friendly αλλά οι άλλες δύο πόλεις μου είναι ακόμα πιο συμπαθητικές
Δημοσίευση σχολίου