Πεταξα προσφατα απο Βαρκελωνη για Αθηνα. Δεν εχω ξαναπληρωσει ποτε στην ζωη μου τοσο πολυ για ενα εισιτηρειο. 700 ευρω για δυομιση ωρες πτηση! Ενδεικτικα αναφερω οτι Βαρκελωνη-Νεα Υορκη κανει γυρω στα 400-450 ευρω, Βαρκελωνη-Λονδινο γυρω στα 100-200 και Βαρκελωνη-Βοννη εχω πεταξει και με 60 ευρω (καλα ναναι η germanwings), ενω με την "ακριβη" Lufthansa τα 180 ευρω ειναι μια συνηθισμενη τιμη! Και αυτες οι τιμες δεν ειναι καποια εξαιρεση. Χαρη κυριως στις φτηνες αερογραμμες της Ευρωπης Easyjet, Ryanair, Virgin, Germanwings και αλλες πολλες*, τα αεροπορικα ταξιδια γινονται καθε χρονο και πιο φτηνα, παντου! Παντου? Οχι ακριβως, υπαρχει ενα μικρο Μπανανισταν στην ακρη της Ευρωπης που αντιστεκεται...
Ποσες θυσιες αξιζει η "ελληνικη περηφανεια στους αιθερες"? Ποσες δεκαετιες για να αναγνωρισουμε ενα λαθος?
Ετσι στην Ελλαδα ακομα οι φτηνες αεροπορικες εταιρειες βρισκουν δυσκολιες. Και ο κυριοτερος λογος** ακουει στο ονομα Ολυμπιακες Αερογραμμες. Σαν να μην φτανουν τα δισεκατομμυρια ευρω (!!) που εχουν σπαταληθει αμεσα στην εθνικη μας ξεφτιλα, η εταιρεια μας κοστιζει και εμμεσα. Για παραδειγμα στην διαδρομη Αθηνα-Βαρκελωνη η Ολυμπιακη αποσυρθηκε πριν εναμιση χρονο, παρολο οτι η διαδρομη εχει πληροτητες της ταξης του 90%. Το αποτελεσμα ειναι η ισπανικη ΙΒΕRIA να εχει μεινει με το μονοπωλιο της γραμμης. Ετσι κατα διαβολικη συμπτωση τα ναυλα εχουν ανεβει απο τα 300 ευρω πριν 2 χρονια στα 500 εως και 700 σημερα!
Η Ολυμπιακη ομως δεν λεει να πεθανει για να μας αδειασει την γωνια και να αφησει αλλες εταιρειες να παρουν την θεση της. Συνεχιζει να φυτοζωει, γεμιζοντας μας χρεη, επιβαρυνοντας ολους τους Ελληνες που θελουν να πανε στο εξωτερικο, τους ξενους που θελουν να επισκεφτουν την χωρα μας, τους επιχειρηματιες που εχουν αναγκη απο συνεχεις μετακινησεις κτλ. Ο Στελιος Χατζηιωαννου, επιχειρηματιας κατ εξακολουθησιν (serial enterpreneur) οπως αυτοαποκαλειται, εξηγει στο The World in 2005 του Economist, γιατι εφτιαξε την Easyjet στην Αγγλια και οχι αλλου, ετσι δειχνοντας και το κακο που μας κανει η ιδεοληψια μας:
In countries with a strong socialist background, like my own birthplace, Greece, one sees a preponderance of another type of enterpreneur: the type that excels at servicing one customer only, the government. [...]
That is why I chose Britain ten years ago to launch my first "easy" -branded venture, easyJet. I chose Britain, not Greece, for the launch, and my father, also a Greek who lent me the money, agreed. I believed then and am even more convinced now that Britain has the best legal system in Europe, one that you can trust to sue the so-called flag carrier airline and still get a fair hearing. I do not think this would have been the case in Greece, or even France or Germany.
Ετσι σε μια χωρα που ο τουρισμος ειναι η πρωτη-δευτερη βιομηχανια, εμεις διωχνουμε τους τουριστες με πανακριβα αεροπορικα εισιτηρεια και κακιστες υπηρεσιες, για να προστατευσουμε καποιους χαραμοφαηδες! Διωχνουμε τις τοσες φτηνες εταιρειες για να εχουμε Ολυμπιακη! Διωχνουμε επενδυσεις, για να εχουμε εθνικους (ζημιογονους) πρωταθλητες!
Θα με ρωτησει καποιος: Γιατι πυροβολας τα πτωματα? Η Ολυμπιακη παει για κλεισιμο ή πεταγμα. Μα επειδη κανεις δεν ανελαβε καμμια ευθυνη για αυτο το εγκλημα! Και χειροτερα, οι υπευθυνοι δεν φαινεται να διδαχτηκαν τιποτα. Η Ελλαδα επαναλαμβανει τα ιδια λαθη συνεχως! Ο ΟΤΕ οδευει ταχυτατα προς την ιδια κατηφορα και η ΔΕΗ ακολουθαει. Και μεις ακομα δεν εχουμε μαθει οτι το κρατος δεν κανει να ανακατευεται, αλλα ζηταμε επεμβασεις και εθνικους πρωταθλητες...
*περαστε μια βολτα απτις σελιδες τους. Θα παθετε καταθλιψη αν δειτε οτι πετανε ακομα και σε φτωχες πρωην κομμουνιστικες χωρες, αλλα συνηθως οχι στην Ελλαδα.
**ο δευτερος λογος ειναι προφανως τα υψηλα τελη του Ελευθεριος Βενιζελος και η απαγορευση λειτουργιας αλλου αεροδρομιου καμποσα χιλιομετρα απο την Αθηνα. Συγκριτικα η λιγο μικροτερη Βαρκελωνη εξυπηρετειται απο 3 αεροδρομια (El Prat, Reus, Girona)
5 σχόλια:
Πολύ ενδιαφέρον θέμα. Όμως δεν εξηγεί πλήρως το πρόβλημα ακριβών εισητηρίων που υπάρχει γενικά σε όλα τα αεροδρόμια της χώρας, ακόμη και εκεί όπου υπάρχει κάποιος ανταγωνισμός με διάφορες εταιρείες και πτήσεις charter. Κάποτε με τα ίδια χρήματα που έδινε καποιος για να μεταβεί απο Λονδίνο σε Ελληνικό νησί είχε και 1-2 εβδομάδες διαμονή. Ακόμη παρατηρούνται φθηνότερα εισητήρια για ανάλογες διαδρομές σε αλλες χώρες πχ Τουρκία. Κάποιο άλλο λάκκο έχει η φάβα και έχει να κάνει με ασφαλιστικές εταιρείες, μεγάλα ταξειδιωτικά γραφεία και πιθανότατα άλλες οικονομικές και πολιτικές σκοπιμότητες.
Σαφέστατα τα παραλέει ο Χατζη-αυτός. Όλα στην ελλάδα γίνονται με πρόγραμμα, προδιαγεγραμμένο σχέδιο και σύμφωνα με τους κανόνες των θεσμών. Έχουμε αρχές εδώ κύριοι - δεν είμαστε ξέφραγο αμπέλι.
Και σαφέστατα έπίσης κάνω πλάκα. Διαβάστε και δω για τον άνθρωπο που έχει βγάλει τη μπέμπελη για να κάνει κάτι να κινηθεί σε μία τουριστική χώρα του 'μη με ενοχλείτε όταν πίνω καφέ' (δηλ. μη με ενοχλείτε ποτέ):
http://tovima.dolnet.gr/print_article.php?e=B&f=14469&m=D08&aa=1
Η αυξημένες τιμές για τα ελληνικά αεροδρόμια έχουν σε μεγάλο βαθμό να κάνουν με κόστη που προκύπτουν από τις κάκιστες υπηρεσίες που προσφέρουν. Τα περιφεριακά ανοίγουν κάποιες ώρες τη μέρα, χρεώνουν υψηλά τέλη αεροδρομίων, καμιά φορά δεν έχουν κατάλληλα αεροπορικά καύσιμα κτλ
Δεν φτάνει να υπάρχει ανταγωνισμός μεταξύ των αεροπορικών εταιριών, πρέπει να υπάρχει και ανταγωνισμός μεταξύ των αεροδρομίων για να βελτιωθούν οι τιμές και οι υπηρεσίες που προσφέρουν.
Το φαινόμενο μπορεί να παρατηρηθεί ακόμα πιο καθαρά στην Γενική Αεροπορία που τραβάει τα πάνδεινα στη χώρα μας από τους άσχετους γραφειοκράτες και την τραγική διαχείρηση των αεροδρομίων.
αγαπητε ανωνυμε, δεν σε ξεχασα. Απλα ηθελα να μελετησω το θεμα λιγο πιο πολυ.
Δεν εχω βρει ακομα πληρως ικανοποιητικη εξηγηση. Σιγουρα παιζει ρολο η ελλειψη ανταγωνισμου απο αλλα αεροδρομια οπως ειπε και ο γιαννης (ας πουμε σχεδον καθε γερμανικη πολη εξυπηρετειται απο 2-3 μεγαλα αεροδρομια σε αποσταση μιας ωρας, το Λονδινο εχει 5, το Παρισι 2-3).
τα ταξιδιωτικα γραφεια δεν θα επρεπε να φταινε, γιατι ειναι αχρηστοι μεσαζοντες ουσιαστικα. Εχω να παω σε ταξ. γραφειο περιπου 5 χρονια! Ειναι πιο ευκολο και πιο φτηνο να κλεινεις απευθειας εισιτηρειο απο την αεροπορικη εταιρεια μεσω δικτυου ή και τηλεφωνικα.
Η κακη διαχειριση που λεει ο Ροαρκ κατι εχει να κανει αλλα και παλι τα εξοδα αεροδρομιου δεν φτανουν για να εξηγησουν τοση διαφορα κοστους.
Εγω υποψιαζομαι τελικα οτι η παρουσια της κρατικης παραπαιουσας Ολυμπιακης φταιει για την ελλειψη ανταγωνισμου. Μικρες νεες εταιρεις δεν τολμανε να μπουν στην ελληνικη αγορα, αφου ξερουν οτι θα μπλεξουν με την Ολυμπιακη και κανενα δικαστηριο δεν θα τους δικαιωσει (οπως καλα εξηγησε ο κ.Χατζηιωαννου)
Καλό θα ήταν τότε να ψάχνετε λίγο τους λόγους πριν αρχινάτε αυτό, που προς τα έξω τουλάχιστον, διαφένεται ως πιπίλισμα γνωστής ιδεολογικής καραμέλας. Όπως επισημάινεις οι λόγοι που αναφέρεσαι δεν δίνουν πλήρη εξήγηση του φαινομένου των ακριβών εισητηρίων στη χώρα μας. Στο Αιγαίο για παράδειγμα δεν είναι δυνατόν να χτιστούν απο 2 αεροδρόμια σε κάθε νησί προς χάρην του ανταγωνισμού. Άλλωστε έχουν ανακαινισθεί και βελτιωθεί γένικα πολλά από αυτά. Ανάλογοι προορισμοί στην Τουρκία από Ευρώπη έχουν μισή τιμή στην αεροπορική σύνδεση και δεν σου χρεώνουν επιπλέον το γεύμα και service κατά τη διάρκεια της πτήσης. Σχετικά με ταξ. γραφεία δεν εννοώ τα μικρά που απλά πουλάνε τα εισητήρια αλλά τα μεγάλα που οργανώνουν δρομολόγια και πτήσεις charter. Δεν διαφωνώ στην κατάργηση της αυθαιρεσίας του κράτους/μαφία - να, διαβάστε και χαρείτε όλοι ποσο ωραία και καλά νομιμοποιούνται τα αυθαίρετα και αν έιστε έντιμος πολίτης αυτού κράτους κλάψτε πικρά για αυτή τη κατάντια - μα νομίζω ότι και το πιπίλισμα άλλης καραμέλας δεν αρκεί για να φέρει μεταρύθμισεις πρός ένα σωστο δρόμο.
Δημοσίευση σχολίου